Οι μαθητές του Δημοτικού Σχολείου Βίβλου Νάξου θα μεταλαμπαδεύσουν την περιβαλλοντική και αειφόρο συνείδηση στους συμπολίτες τους

Τα παιδιά που θα φέρουν την αλλαγή

  • Τρίτη, 10 Δεκεμβρίου, 2019 - 06:15

Στο πενθήμερο εκπαιδευτικό σχολείο «Αειφόρος ανάπτυξη στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση μέσω της δημιουργίας διαδραστικών ψηφιακών ιστοριών» συμμετείχε δυναμικά το Δημοτικό Σχολείο Βίβλου, στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος Erasmus+ «Περιβαλλοντικές ιστορίες για τη βιώσιμη ανάπτυξη – EnvStories».

To πρόγραμμα, στο οποίο λαμβάνουν επίσης μέρος τέσσερα ακόμη Δημοτικά Σχολεία από την Ιταλία (Πεσκάρα), την Κύπρο, την Ισπανία και την Τουρκία (Ζωγραφείο Κωνσταντινούπολης), έχει σκοπό τη δημιουργία διαδραστικών περιβαλλοντικών ιστοριών σε περιβάλλον πλατφόρμας, από μαθητές για μαθητές.

Την πρώτη χρονιά υλοποίησης, πραγματοποιήθηκαν δύο οργανωτικές συναντήσεις στην Ιταλία και την Ισπανία, που προσέφεραν στους εμπλεκόμενους την ευκαιρία να γνωριστούν μεταξύ τους, αλλά και να προγραμματίσουν τις δράσεις τους. Κατά τη διάρκεια των συναντήσεων, οι εκπρόσωποι των σχολείων συζήτησαν τα περιβαλλοντικά ζητήματα που απασχολούν κάθε περιοχή. Βάσει αυτών, το Δημοτικό Σχολείο Βίβλου Νάξου θα εστιάσει στη διαχείριση των απορριμμάτων (ΧΥΤΑ) και στις φυσικές καταστροφές (σεισμός, διάβρωση του εδάφους, πλημμύρες).

«Το νησί μας έχει πληγεί από πλημμύρες, ενώ υπάρχουν και σημεία στα οποία έχουν γίνει κατολισθήσεις. Αυτό δίνει στα παιδιά τη δυνατότητα να αποκτήσουν παραστάσεις στο πλαίσιο των επιτόπιων επισκέψεων που σχεδιάζουμε για να δούμε εκ του σύνεγγυς όλα αυτά τα ζητήματα», δήλωσε στην «Κοινή Γνώμη» ο Διευθυντής του σχολείου, Χρήστος Σκάρκος.

Η εκπαιδευτική εφαρμογή του EnvStories ξεκίνησε επίσημα με το εκπαιδευτικό σχολείο, που διοργανώθηκε από 11 έως 15 Νοεμβρίου 2019 στην Αθήνα από την Καθηγήτρια του Τμήματος Γεωλογίας και Γεωπεριβάλλοντος του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, Δρ. Δρ. MSc Νίκη Ευελπίδου, η οποία είναι η επιστημονική υπεύθυνη προγράμματος.

Στο εκπαιδευτικό σχολείο συμμετείχαν εκπαιδευτές του ΕΚΠΑ, 10 δάσκαλοι συνοδοί και 30 μαθητές της Ε΄ και ΣΤ΄ τάξης Δημοτικού από τα πέντε συνεργαζόμενα σχολεία.

Δημιουργία της πρώτης ψηφιακής περιβαλλοντικής ιστορίας

Το Δημοτικό Σχολείο Βίβλου Νάξου εκπροσωπήθηκε από τον Διευθυντή, Χρήστο Σκάρκο και την Μαρία Τσιριγωτάκη μαζί με τους έξι μαθητές του σχολείου, Ευδοκία Μανδηλαρά, Φραγκίσκα Μαράκη, Μαρία-Ιωάννα Σκάρκου, Νίκο Μαργαρίτη, Νίκο Μαργαρίτη και Σαμάντα Άρα. Οι έξι μαθητές, υποδειγματικοί για το ήθος και την διάθεση για μάθηση, ήρθαν σε επαφή με τις πέντε περιβαλλοντικές θεματικές που πραγματεύεται το έργο: υγειονομικές και περιβαλλοντικές επιπτώσεις στην κοινωνία, φυσικό Περιβάλλον, γεωφυσικοί κίνδυνοι, εξάντληση φυσικών πόρων και διαχείριση και ανακύκλωση Αποβλήτων. Μέσα από τη διαδικασία, τα παιδιά γνώρισαν την πλατφόρμα πάνω στην οποία θα δουλέψουν για τη δημιουργία και ανάρτηση τεσσάρων ψηφιακών ιστοριών, έτσι ώστε να λειτουργήσουν πολλαπλασιαστικά στο σχολείο τους και να βοηθήσουν τους συμμαθητές τους να υλοποιήσουν το πρόγραμμα μέχρι το τέλος της χρονιάς.

Στο πλαίσιο του προγράμματος, η ομάδα του σχολείου της Βίβλου επισκέφτηκε χώρους περιβαλλοντικής σημασίας, όπου έγιναν ξεναγήσεις, δραστηριότητες αειφόρου εκπαίδευσης καθώς και δημιουργικά παιχνίδια. Οι έξι μαθητές μέσα από «learning by doing» απέκτησαν καλύτερη αντίληψη για το περιβάλλον, τις επιπτώσεις σε αυτό και την αειφορία.

Οι μαθητές, αφού απέκτησαν εμπειρία για την αειφόρο ανάπτυξη, μπορούσαν πλέον να εκφράσουν τις γνώσεις και τις ιδέες τους μέσα από τη δημιουργία διαδραστικών περιβαλλοντικών ιστοριών στην πλατφόρμα του EnvStories υπό τη καθοδήγηση των μελών της εταιρίας Omega Technology. Έτσι οι Ναξιώτες μαθητές δημιούργησαν την πρώτη ψηφιακή περιβαλλοντική ιστορία που θα χρησιμοποιηθεί για την περιβαλλοντική εκπαίδευση άλλων σχολείων σε όλη την Ευρώπη.

Είχαν, παράλληλα, την ευκαιρία να επικοινωνήσουν, να συνεργαστούν και να ανταλλάξουν ιδέες με τους υπόλοιπους συμμετέχοντες.

Πυρήνας αφύπνισης και ευαισθητοποίησης

Δημιουργώντας την πρώτη ιστορία, οι έξι μικροί περιβαλλοντικοί συγγραφείς, αποτελούν τους πρώτους change makers που θα φέρουν την αλλαγή και θα αποτελέσουν τον πυρήνα για να αφυπνίσουν και να ευαισθητοποιήσουν κυκλικά το σχολείο τους, τον τόπο τους, τη χώρα τους σε θέματα προστασίας περιβάλλοντος.

Το πρόγραμμα θα ολοκληρωθεί με τη διοργάνωση μίας εκδήλωσης προς το τέλος της σχολικής χρονιάς και πιθανότατα, την Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος (5 Ιουνίου 2020). Έπειτα, οι εκπαιδευτικοί των συνεργαζόμενων σχολείων θα συναντηθούν τον προσεχή Σεπτέμβρη στην Αθήνα, όπου θα προχωρήσουν σε απολογισμό των δράσεών τους. Πρόθεση του Πανεπιστημίου και της καθηγήτριας κ. Ευελπίδου είναι η πλατφόρμα των ιστοριών να παραμείνει ανοιχτή και να βρεθεί ένας τρόπος ώστε όλα τα σχολεία της Ελλάδας να έχουν πρόσβαση στο ήδη αναρτημένο υλικό, αλλά και να καταχωρήσουν τις δικές τους περιβαλλοντικές ιστορίες.