Πρώτη δραστηριότητα στο Δημοτικό Σχολείο Βίβλου Νάξου στο πλαίσιο του Erasmus+ project “EnvStories”

Το νόημα της λέξης «περιβάλλον»

Τη φύση, τα ζώα, τη γη, το οξυγόνο, το οικοσύστημα, τη ζωή και πολλές ακόμη έννοιες που έρχονται στο μυαλό τους, όταν συζητούν για το περιβάλλον, κατέγραψαν και απέδωσαν με δημιουργικό τρόπο οι 21 μαθητές και μαθήτριες της Ε’ και της ΣΤ’ Τάξης του Δημοτικού Σχολείου Βίβλου Νάξου.

Στο πλαίσιο συμμετοχής του σχολείου στο πρόγραμμα αειφόρου ανάπτυξης στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση με τίτλο «Περιβαλλοντικές ιστορίες για τη βιώσιμη ανάπτυξη – EnvStories».

Ξεκινώντας την ενασχόλησή τους με το θέμα, παιδιά και εκπαιδευτικοί μίλησαν για το νόημα που έχει για τον καθένα η λέξη «περιβάλλον». Στη συνέχεια, οι μαθητές, χωρισμένοι σε ομάδες εργασίας, είχαν την ευκαιρία να δώσουν σάρκα και οστά στις σκέψεις τους, ξεδιπλώνοντας τις καλλιτεχνικές δεξιότητές τους.

Αρχικά, σε κάθε ομάδα μοιράστηκε ένα φύλλο χαρτί μεγέθους Α4. Οι ομάδες είχαν στη διάθεσή τους πέντε λεπτά για να καταγράψουν λέξεις ή φράσεις που τους φέρνει στο μυαλό η λέξη «περιβάλλον». Αμέσως μετά, κάθε ομάδα αποφάσισε και έκανε στο ίδιο χαρτί μια ζωγραφιά, στην οποία αποτυπώνονται οι λέξεις που είχε καταγράψει στην προηγούμενη φάση. Τέλος, ένας εκπρόσωπος από κάθε ομάδα παρουσίασε τόσο τις λέξεις όσο και τη ζωγραφιά που δημιουργήθηκε, δικαιολογώντας τις επιλογές της ομάδας τους.

Μέσα από την παραπάνω δραστηριότητα, αναδύεται το συμπέρασμα ότι οι μαθητές και οι μαθήτριες, στην πλειονότητά τους, έχουν μια θετική και ευχάριστη εικόνα για το περιβάλλον, μακριά από τα σύγχρονα προβλήματα.

Σημαντικά οφέλη για μαθητές και εκπαιδευτικούς

Το πρόγραμμα Erasmus+ “EnvStories”, υλοποιείται σε Ελλάδα, Ιταλία, Ισπανία, Κύπρο και Κωνσταντινούπολη, υπό την καθοδήγηση του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών  και της Καθηγήτριας του Τμήματος Γεωλογίας και Γεωπεριβάλλοντος, Δρ. Νίκης Ευελπίδου.

Σκοπός του έργου είναι να φέρει σε επαφή τους «νέους μετασχηματιστές» από πέντε χώρες, να ερευνήσουν ιδέες για λύσεις σε τοπικά, εθνικά και διεθνή περιβαλλοντικά προβλήματα. Το πρόγραμμα προσφέρει στους συμμετέχοντες την ευκαιρία να συναντηθούν και να μάθουν από ανθρώπους σε όλο τον κόσμο σε μια ποικιλία από εντυπωσιακά περιβάλλοντα: τα οποία θα μπορούσαν να αποδειχθούν χρήσιμα για να εμβαθύνουν τις γνώσεις τους για το περιβάλλον και να οπλίσουν τον εαυτό τους με τα απαραίτητα εργαλεία για να κατανοήσουν τα μοναδικά περιβάλλοντα προκλήσεων πολιτισμών ανά τον κόσμο.

Το «EnvStories» θα επικεντρωθεί στη δημιουργία ευαισθητοποίησης, γνώσης και εμπειρίας στους δασκάλους που σχετίζονται με την αειφόρο ανάπτυξη, που επιτυγχάνεται μέσω των ενεργειών της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης δίνοντάς τους εργαλεία ΤΠΕ για την εφαρμογή μεθοδολογιών για τη συνεργατική επίλυση προβλημάτων και την αφήγηση στις τάξεις τους. Η προτεινόμενη εκπαιδευτική πορεία συνδυάζει τη βραχυπρόθεσμη διεθνή κινητικότητα και την καινοτόμο ηλεκτρονική μάθηση, τόσο για τους εκπαιδευτικούς όσο και για τους μαθητές. Οι βιωματικές διδακτικές μεθοδολογίες που έχουν ως επίκεντρο τις μαθητές, ενθαρρύνουν την ενεργό μάθηση και προωθούν την κριτική σκέψη.

Το πρόγραμμα στοχεύει στην ενίσχυση του προφίλ των εκπαιδευτικών ώστε να προάγουν αποτελεσματικά τους μαθητές να εργάζονται αποτελεσματικά σε σχέση με τις υγειονομικές και περιβαλλοντικές επιπτώσεις στην κοινωνία, το φυσικό περιβάλλον, τους γεωφυσικούς κινδύνους, την εξάντληση φυσικών πόρων και την απόρριψη και ανακύκλωση αποβλήτων.

Μέσω αυτού του υλικού, οι μαθητές θα αποκτήσουν πρακτικές, υλικοτεχνικές και προσωπικές δεξιότητες για να οδηγήσουν περιβαλλοντικές δράσεις και να διαδώσουν το λόγο για την ανάγκη να ζήσουν πιο βιώσιμο τρόπο ζωής.

Κατά τη διάρκεια του έργου, θα αναπτυχθεί το παιδαγωγικό πλαίσιο της πλατφόρμας “EnvStories” με συγκεκριμένους στόχους, ενώ σύνθετες περιβαλλοντικές αποστολές θα δημιουργηθούν από εκπαιδευτικούς και περιβαλλοντικούς εμπειρογνώμονες και θα αποτελέσουν προκλήσεις σε ομάδες μαθητών για να δημιουργήσουν τις δικές τους ιστορίες προσαρμόζοντας τα μηνύματά τους για τους ενδιαφερόμενους κοινού (άλλοι μαθητές και γονείς).