Περισσότερες από 50 σχολικές ομάδες έχουν δηλώσει συμμετοχή στο 1ο Μαθητικό Φεστιβάλ Εκπαιδευτικής Ρομποτικής Κυκλάδων «Νίκος Δαπόντες»

Διεκδικώντας το εισιτήριο για μία… πανελλήνια διάκριση

Εντυπωσιακά υψηλός θα είναι φέτος ο αριθμός των μαθητικών ομάδων από τις Κυκλάδες, οι οποίες θα διεκδικήσουν μία θέση στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό Εκπαιδευτικής Ρομποτικής του WRO Hellas.

Μέσω της συμμετοχής τους στον ετήσιο θεσμό, οι μαθητές κατανοούν τις φυσικές επιστήμες, τον προγραμματισμό και τους αυτοματισμούς, μαθαίνουν να σκέφτονται ως μηχανικοί, επιλύουν προβλήματα και διευρύνουν τη δημιουργικότητά τους. Εξερευνώντας αυτές τις δεξιότητες με τρόπο πρακτικό και συμμετοχικό, τα παιδιά αναπτύσσουν εφόδια που τους είναι απαραίτητα σήμερα αλλά και για το μέλλον, όποια επιλογή σταδιοδρομίας κι αν ακολουθήσουν.

Μία μεγάλη εκπαιδευτική γιορτή στην πρωτεύουσα των Κυκλάδων

Ο περιφερειακός διαγωνισμός για την εκπροσώπηση του νησιωτικού μας συμπλέγματος στη μεγάλη διοργάνωση θα διεξαχθεί στο πλαίσιο του 1ου Μαθητικού Φεστιβάλ Εκπαιδευτικής Ρομποτικής Κυκλάδων, που διοργανώνεται την Κυριακή 5 Απριλίου 2020, στην Πινακοθήκη Κυκλάδων, από τον Δήμο Σύρου – Ερμούπολης, το 1ο Περιφερειακό Κέντρο Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού (ΠΕ.Κ.Ε.Σ.) Νοτίου Αιγαίου, την Ένωση Γονέων και Κηδεμόνων και το Κέντρο Εκπαιδευτικής Ρομποτικής Σύρου.

Το Φεστιβάλ είναι αφιερωμένο στη μνήμη του Συριανού εκπαιδευτικού Νίκου Δαπόντε, ενός εκ των πρωτεργατών της ρομποτικής στην Ελλάδα. Περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, ομιλίες με περιεχόμενο τη ρομποτική, καθώς και παρουσιάσεις σχετικών έργων και κατασκευών. Το 70% των συμμετοχών στον περιφερειακό διαγωνισμό προέρχεται από σχολικές μονάδες της Σύρου, ενώ εκτός από τη Μύκονο, η οποία δίνει διαχρονικά το στίγμα της, θα δούμε και ομάδες μαθητών από την Πάρο, τη Νάξο, τη Μήλο, την Κέα και τη Σαντορίνη.

Σύμφωνα με τα πρώτα στοιχεία, στο Φεστιβάλ έχουν δηλώσει συμμετοχή περισσότερες από 50 ομάδες Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (Νηπιαγωγείου, Δημοτικού, Γυμνασίου και Λυκείου).

Ο Πανελλήνιος Διαγωνισμός Εκπαιδευτικής Ρομποτικής  του WRO Hellas απευθύνεται σε μαθητές όλων των σχολικών βαθμίδων από όλη την Ελλάδα. Για κάθε βαθμίδα τίθενται διαφορετικοί εκπαιδευτικοί στόχοι, κι ως εκ τούτου διαφορετικές διαγωνιστικές κατηγορίες και διαγωνιστικά κριτήρια.

Εκπαιδευτική Δράση STEAM Νηπιαγωγείου: «Μια βόλτα στην πόλη μου»

Η διοργάνωση δίνει -για πρώτη φορά φέτος- την ευκαιρία και σε μαθητές Νηπιαγωγείων από όλη την Ελλάδα να παρουσιάσουν κάποιο δείγμα από την επαφή τους με το ενδιαφέρον αντικείμενο της ρομποτικής. Η πιλοτική αυτή δράση με τίτλο «Μια βόλτα στην πόλη μου» δεν έχει διαγωνιστικό χαρακτήρα. Ωστόσο, τα παιδιά του Νηπίου θα φτιάξουν τον πρώτο τους αλγόριθμο και θα αναδείξουν την πόλη τους με έναν απλό τρόπο, αναπτύσσοντας παράλληλα τις καλλιτεχνικές και κοινωνικές τους δεξιότητες. Οι ομάδες που έχουν δημιουργηθεί, θα παρουσιάσουν στην επιτροπή τα πιο σημαντικά αξιοθέατα του τόπου τους με βοηθό ένα επιδαπέδιο ρομπότ.

Σκοπός της συγκεκριμένης δράσης είναι οι μαθητές να έρθουν σε δημιουργική επαφή με τις βασικές έννοιες του αλγοριθμικού τρόπου σκέψης (computational thinking), αναπτύσσοντας παράλληλα το καλλιτεχνικό τους αισθητήριο και την ικανότητά τους να συνεργάζονται.

Διαγωνιστικές Κατηγορίες

Ο Πανελλήνιος Διαγωνισμός Εκπαιδευτικής Ρομποτικής 2020 έχει δύο κατηγορίες για μαθητές Δημοτικού.

Το φετινό θέμα της Ανοικτής κατηγορίας είναι «Από τον Αρχιμήδη στον Da Vinci». Παίρνοντας ως πηγή έμπνευσης τις εφευρέσεις από τον Αρχιμήδη μέχρι και τον Da Vinci, οι μαθητικές ομάδες θα τις «πειράξουν», αλλάζοντας είτε την μορφή ενέργειας που χρησιμοποιούν για να λειτουργήσουν, είτε τον τρόπο με τον οποίο ελέγχονται (από μηχανικούς αυτοματισμούς σε προγραμματιζόμενους). Τα παιδιά κλήθηκαν να εξελίξουν τις εφευρέσεις και να δημιουργήσουν τη δική τους «πρωτότυπη μηχανή» που θα εντάσσεται σε ένα ευρύτερο λειτουργικό θέμα, ενσωματώνοντας τεχνολογίες της εποχής μας.

Στο πλαίσιο της 2ης κατηγορίας με τίτλο «Ποδόσφαιρο 2×2», δύο αντίπαλες συμμαχίες που αποτελούνται από 2 τηλεχειριζόμενα ρομπότ η κάθε μία, κυνηγούν μία μπάλα, πάνω σε ένα ειδικά διαμορφωμένο τραπέζι (γήπεδο ποδοσφαίρου). Στόχος της κάθε συμμαχίας είναι να κερδίσει το παιχνίδι, πετυχαίνοντας περισσότερα γκολ από τους αντιπάλους της.

Ο Πανελλήνιος Διαγωνισμός Εκπαιδευτικής Ρομποτικής 2020 έχει τέσσερις κατηγορίες για το Γυμνάσιο, σχεδιασμένες έτσι, ώστε να προετοιμάζουν τους μαθητές για τη συμμετοχή τους στην Ολυμπιάδα Εκπαιδευτικής Ρομποτικής WRO.

Σκοπός των κατηγοριών Regular («Πρωτέας» και «Τα ποτάμια ενώνουν την Ευρώπη») είναι οι μαθητές να συνθέσουν τις δικές τους ρομποτικές λύσεις, σχεδιάζοντας, δοκιμάζοντας, ανακατασκευάζοντας και τελειοποιώντας εκείνα τα ρομπότ, τα οποία θα επιλύσουν τις προκλήσεις που θέτει η αγωνιστική «πίστα» της κατηγορίας με τον καλύτερο και ταχύτερο τρόπο. Παράλληλα, η θεματολογία των συγκεκριμένων κατηγοριών, η οποία πάντα σχετίζεται με την Ιστορία και τον Πολιτισμό, στοχεύει να ωθήσει τους μαθητές προς μία έμπρακτη και ενθουσιώδη μελέτη της Ιστορίας και συγκεκριμένα μερικών έξοχων γεγονότων, ιστορικών περιόδων και κατακτήσεων-σταθμών της ανθρωπότητας.

Η Ανοικτή κατηγορία με θέμα την «Κλιματική Αλλαγή» προσφέρει τη δυνατότητα σε μαθητές Γυμνασίου να συνδυάσουν προαποκτηθείσες γνώσεις και δεξιότητες και να τις εφαρμόσουν στον πραγματικό κόσμο, σχεδιάζοντας μία ολοκληρωμένη ρομποτική λύση που απαντά σε ένα μεγάλο περιβαλλοντικό πρόβλημα και συνοδεύεται από ένα πλήρες επιχειρηματικό σχέδιο (business plan).

Τέλος, στην παράλληλη κατηγορία με τίτλο «Δίαθλο+1» οι ομάδες καλούνται να κατασκευάσουν ρομποτικούς αθλητές, καθώς επίσης να επινοήσουν ελεύθερα το δικό τους ρομποτικό άθλημα, εξασκώντας τις τεχνικές τους δεξιότητες αλλά και τη δημιουργικότητά τους.

Τρεις κατηγορίες για μαθητές Λυκείου και μία ακόμη που εξειδικεύεται στους μαθητές των ΕΠΑ.Λ. περιλαμβάνονται στο φετινό διαγωνισμό. 

Στην κατηγορία regular, αποστολή των ομάδων είναι να κατασκευάσουν και να προγραμματίσουν αυτόνομα ρομπότ που θα μπορούν να παίξουν το παιχνίδι της Τρίλιζας. Σε αυτό το παιχνίδι στρατηγικής, δύο αντίπαλες ομάδες μεταφέρουν διαδοχικά χρωματιστούς κύβους στο κέντρο της πίστας όπου βρίσκεται μια «Τρίλιζα». Τα ρομπότ θα πρέπει να μελετήσουν τις κινήσεις του αντιπάλου, να κάνουν συλλογισμούς και να αποφασίσουν ποια είναι η καλύτερη θέση για να αφήσουν το δικό τους κύβο. Η ομάδα που θα σχηματίσει πρώτη Τρίλιζα κερδίζει το παιχνίδι.

Στην κλιματική αλλαγή αναφέρεται και η Ανοικτή κατηγορία για τη βαθμίδα του Λυκείου, η οποία λειτουργεί επίσης προκατασκευαστικά για τη συμμετοχή των ομάδων στην Ολυμπιάδα Εκπαιδευτικής Ρομποτικής WRO 2020.

Η πιλοτική κατηγορία ανάπτυξης «Δίαθλο+1» προσκαλεί τους μαθητές να κατασκευάσουν ρομποτικούς αθλητές που θα φέρουν εις πέρας ένα δοσμένο δίαθλο, καθώς επίσης να εμπνευστούν ένα τρίτο, δικό τους ρομποτικό «άθλημα».

Τέλος, η νέα κατηγορία που απευθύνεται σε ομάδες Τεχνικού / Επαγγελματικού Λυκείου καλεί για πρώτη φορά μαθητές και καθηγητές των ΕΠΑ.Λ. να εμπνευστούν, να σχεδιάσουν και να κατασκευάσουν ρομπότ μηχανήματα, μηχανισμούς, εξαρτήματα, αυτοματισμούς, εργοστάσια σε μικρογραφία ή μέρη εργοστασίων σε μικρογραφία, τα οποία: θα βοηθούν στην παραγωγή, στην επεξεργασία, στην τυποποίηση γεωργικών ή κτηνοτροφικών ή αλιευτικών προϊόντων, φροντίζοντας παράλληλα τη διατήρηση των φυσικών πόρων, θα είναι σύμφωνα με τις διεθνείς προδιαγραφές και θα βελτιώνουν τις υπάρχουσες διαδικασίες.