Επανέναρξη λειτουργίας των Λυκείων και Γυμνασίων με πιστή τήρηση των απαραίτητων μέτρων υγιεινής και συμπεριφοράς εντός του σχολείου

Επιστροφή στα θρανία… ασφαλώς

Οι μαθητές της Γ’ Λυκείου θα είναι οι πρώτοι που θα καθίσουν και πάλι στα θρανία, μετά από ενάμιση μήνα αποχής από τη διά ζώσης εκπαιδευτική διαδικασία λόγω κορωνοϊού, που κράτησε κλειστές τις σχολικές μονάδες καθ’ όλη τη διάρκεια εφαρμογής των μέτρων προστασίας της δημόσιας υγείας.

Οι τελειόφοιτοι, διανύοντας ήδη την τελική ευθεία για τις φετινές πανελλαδικές εξετάσεις που ξεκινούν στις 15 Ιουνίου με το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας, θα επιστρέψουν στις αίθουσες την προσεχή Δευτέρα 11 Μαΐου, ενώ μία εβδομάδα αργότερα και συγκεκριμένα, στις 18 Μαΐου θα ακολουθήσουν οι υπόλοιπες τάξεις του Λυκείου και του Γυμνασίου.

Πανέτοιμες οι σχολικές μονάδες της Σύρου

Στο πλαίσιο του κυβερνητικού σχεδιασμού για την επιστροφή στην καθημερινότητα μετά την πανδημία, ο Δήμος Σύρου – Ερμούπολης προέβη στις απαραίτητες ενέργειες για την προετοιμασία των σχολείων δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης του νησιού και την ασφαλή επαναλειτουργία τους σύμφωνα με τα μέτρα που έχουν οριστεί από το Υπουργείο Παιδείας.

Η Εντεταλμένη Παιδείας του Δήμου, Ειρήνη Δράκου πραγματοποίησε συνάντηση με τον Δήμαρχο, Νίκο Λειβαδάρα και τον Αντιδήμαρχο Οικονομικών Γιάννη Πιταούλη, καθώς και με τους Διευθυντές των Γυμνασίων και των Λυκείων με θέμα τον συντονισμό των εργασιών και τις προμήθειες μέσων ατομικής υγιεινής και συλλογικής προστασίας για τις εκπαιδευτικές μονάδες. Παράλληλα, η Υπηρεσία Καθαριότητας, με την επιστασία του Αντιδημάρχου Πέτρου Μώτου έχει ήδη μεριμνήσει για την καθαριότητα του αύλειου χώρου του σχολικού συγκροτήματος του Μάννα και στη συνέχεια του σχολικού συγκροτήματος του Ξηροκάμπου.

Καθίσταται, δε, γνωστό πως οι απεντομώσεις, μυοκτονίες, απολυμάνσεις έχουν ήδη ολοκληρωθεί στο συγκρότημα των Λυκείων, ενώ έχει προγραμματιστεί μία ακόμη απολύμανση, παραμονές των πανελλαδικών εξετάσεων. Ανάλογοι καθαρισμοί θα πραγματοποιούνται αυτό το διάστημα και στο συγκρότημα των Γυμνασίων. Όπως επισημαίνεται σε σχετική ανακοίνωση του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης, τα σχολεία είναι πλήρως εφοδιασμένα με απολυμαντικά χεριών, χειροπετσέτες, υγρά σαπούνια για την υγιεινή μαθητών και καθηγητών, καθώς και με κατάλληλα καθαριστικά για τον καθημερινό σχολαστικό καθαρισμό των σχολείων.

Επιπλέον, ο Δήμος αγόρασε υφασμάτινες μάσκες τριπλής κατασκευής, που συμφωνούν με τις προδιαγραφές του ΕΟΦ και θα διανεμηθούν σε όλους τους μαθητές Λυκείων και Γυμνασίων, τους καθηγητές και το βοηθητικό προσωπικό. «Η συγκεκριμένη μάσκα μπορεί να πλένεται, να αποστειρώνεται και να φοριέται ξανά», δήλωσε στην «Κοινή Γνώμη» η πρόεδρος της Δημοτικής Επιτροπής Παιδείας, Ειρήνη Δράκου, εξηγώντας πως θα δοθούν τόσο οδηγίες για τη σωστή χρήση της, όσο και διευκρινίσεις σχετικά με το πότε αυτή κρίνεται επιβεβλημένη. Παράλληλα, αναφέρθηκε και στη συμβολή των οικογενειών προς αυτή την κατεύθυνση, εκτιμώντας πως θα ήταν καλό να υπενθυμίζουν στα παιδιά τα μέτρα που οφείλουν να τηρούν για την ασφάλειά τους. «Είναι απαραίτητο να αποφευχθούν αγκαλιές, φιλιά, χειραψίες. Τα παιδιά είναι ενθουσιώδη, αλλά και μεγάλα, που σημαίνει ότι γνωρίζουν πώς να συμπεριφερθούν».

Οδηγίες καθοριστικής σημασίας προς τις Διευθύνσεις

Όλα τα Λύκεια και Γυμνάσια της χώρας θα κληθούν να ακολουθήσουν τις οδηγίες του υπουργείου Παιδείας για την επανέναρξη της λειτουργίας τους. Σε αυτές περιλαμβάνονται ενημερωτικά σημειώματα προς τους Διευθυντές των σχολείων, τους εκπαιδευτικούς, τους γονείς – κηδεμόνες και τους μαθητές. Το ενημερωτικό υλικό παρέχει βασικές πληροφορίες σχετικά με τον κορωνοϊό και τα συμπτώματά του, τους τρόπους μετάδοσης της νόσου, τα μέτρα αυτοπροστασίας και προστασίας τρίτων, καθώς και τα μέτρα τα οποία είναι απαραίτητο να ληφθούν σε περίπτωση που εμφανιστούν κρούσματα στο σχολείο.

Στις οδηγίες προς τους Διευθυντές, δίνεται ιδιαίτερη προσοχή στα μέτρα που πρέπει να εφαρμοστούν πριν την έναρξη λειτουργίας των σχολείων.

Η συνεργασία των σχολικών μονάδων με τις αντίστοιχες Διευθύνσεις Εκπαίδευσης, τις Περιφερειακές Διευθύνσεις Εκπαίδευσης και τον ΕΟΔΥ είναι καθοριστικής σημασίας για την ομαλή λειτουργία τους.

Σε κάθε σχολείο, ο Διευθυντής σε συνεργασία με τον Σύλλογο Διδασκόντων θα ασχολείται συστηματικά με την καθημερινή εποπτεία της κατάστασης υγείας μαθητών και εκπαιδευτικών για την έγκαιρη αναγνώριση συμπτωμάτων συμβατών με τη νέα νόσο, την καθημερινή επιτήρηση της εφαρμογής των μέτρων υγιεινής που προτείνονται από τον ΕΟΔΥ και την ψυχολογική ενίσχυση των μαθητών και εκπαιδευτικών με τη συμβολή ειδικών επαγγελματιών, όπου κριθεί απαραίτητο.

Κάθε σχολική μονάδα είναι απαραίτητο να εφοδιαστεί κατά προτεραιότητα με αντισηπτικά αλκοολούχα διαλύματα για κάθε τάξη, υγρά κρεμοσάπουνα και χειροπετσέτες, κοινά καθαριστικά και απολυμαντικά κατάλληλα για τον καθαρισμό επιφανειών με δράση κατά του ιού, χειρουργικές και μη ιατρικές μάσκες, γάντια, κυρίως για το προσωπικό καθαριότητας και για άλλες επείγουσες καταστάσεις.

Η διαρρύθμιση των σχολικών τάξεων πρέπει να διαμορφωθεί έτσι ώστε να μεγιστοποιείται η απόσταση μεταξύ των παιδιών στο πλαίσιο του εφικτού, δηλαδή ένας μαθητής ανά θρανίο, υιοθετώντας την εκ περιτροπής παρουσία στο σχολείο (μισοί μαθητές κάθε ημέρα). Στόχος είναι η λειτουργία μικρότερων τμημάτων, το πολύ 15 ατόμων και η τήρηση των απαιτούμενων αποστάσεων ασφαλείας. Η ενδεικνυόμενη απόσταση μεταξύ των μαθητών συνολικά με το θρανία πρέπει να είναι ίση με 1,5 μέτρο μήκος. Προτείνεται τα θρανία να έχουν κοινό προσανατολισμό ώστε να μειώνεται κατά το μέγιστο δυνατό η έκθεση των μαθητών σε σταγονίδια από βήχα ή φτέρνισμα, ιδιαίτερα σε τάξεις με περιορισμένο χώρο.

Η φυσική άσκηση είναι πολύ σημαντική για τους μαθητές όλων των βαθμίδων και ειδικά την περίοδο αυτή. Ωστόσο, θα πρέπει να αποφευχθούν τα ομαδικά παιχνίδια με χρήση αντικειμένων ή εξοπλισμού από όλα τα παιδιά (πχ. μπάλα). Συνίσταται η χρήση ατομικού εξοπλισμού για κάθε παιδί, ο οποίος θα πρέπει να καθαρίζεται σχολαστικά μετά από κάθε χρήση.

Οι δύο πρώτες ώρες της πρώτης και δεύτερης ημέρας λειτουργίας των σχολικών μονάδων θα επικεντρωθούν στην ενημέρωση των μαθητών για κανόνες υγιεινής με έμφαση στην απόσταση και την υγιεινή των χεριών και στη χρήση της μάσκας ως προαιρετικού, συμπληρωματικού μέτρου.

Εφαρμογή μέτρων κατά τη λειτουργία των σχολείων

Βασική στρατηγική αποτελεί ο περιορισμός της αλληλεπίδρασης μεταξύ διαφορετικών τάξεων – τμημάτων. Θα πρέπει να επιδιώκεται η σταθερή συνύπαρξη των ίδιων ατόμων στον ίδιο χώρο και η υιοθέτηση πρακτικών, όπως ο συστηματικός διαχωρισμός των τάξεων κατά την είσοδο – έξοδο από το σχολείο, η σταθερή χρήση αιθουσών από τους μαθητές, σταθερή πραγματοποίηση διαλείμματος σε άλλο χρόνο, σταθερή συνύπαρξη των ίδιων μαθητών στο σχολείο κατά την εκ περιτροπής λειτουργία του, αποφυγή μετακίνησης μαθητών σε άλλη αίθουσα για την υλοποίηση ειδικών μαθημάτων κ.α.

Συνιστάται, μεταξύ άλλων η αποφυγή συγκεντρώσεων σε κλειστούς χώρους, καθώς και η αναστολή χρήσης των κοινόχρηστων χώρων ώστε να περιοριστεί ο βαθμός, στον οποίο οι μαθητές αναμιγνύονται μεταξύ τους και παραμένουν σε αυτούς. Προτείνεται επίσης η χρήση χώρων αναμονής και η εφαρμογή διαδικασίας με την οποία θα ελέγχεται η είσοδος στις τουαλέτες με υπεύθυνο χώρου.

Καθημερινά, εκτός από την τήρηση των ενδεικνυόμενων αποστάσεων από εκπαιδευτικούς και μαθητές, θα πρέπει να επιτηρείται η εφαρμογή των βασικών κανόνων υγιεινής. Βασικό μέτρο πρόληψης της διασποράς του κορωνοϊού είναι το συχνό πλύσιμο των χερών με νερό και κρεμοσάπουνο ή με τη χρήση αντισηπτικού διαλύματος. Ειδικά, κατά την είσοδο μαθητών και εκπαιδευτικών στις αίθουσες διδασκαλίας θα πρέπει η αντισηψία των χεριών να υλοποιείται με τη χρήση αλκοολούχου αντισηπτικού διαλύματος. Επίσης, είναι πολύ σημαντική η εκπαίδευση των μαθητών στη διαχείριση πιθανού βήχα ή φτερνίσματός τους, ειδικά μέσα στον κλειστό χώρο της αίθουσας διδασκαλίας, η οποία θα πρέπει να αερίζεται πολύ καλά με φυσικό τρόπο, καθ’ όλη τη διάρκεια του μαθήματος. Επιτρέπεται η προαιρετική χρήση μη-ιατρικής προστατευτικής μάσκας από εκπαιδευτικούς και μαθητές τηρώντας τους όρους της σωστής χρήσης της. Όπως τονίζεται, η χρήση της μάσκας αποτελεί συμπληρωματικό μέτρο και δεν μπορεί να αποδώσει χωρίς τους απαραίτητους κανόνες υγιεινής. Χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή να μην καλλιεργηθεί το αίσθημα ψευδούς ασφάλειας από τη χρήση της ή ανάρμοστες συμπεριφορές διάκρισης και προαγωγής στίγματος από μαθητές που προαιρετικά φορούν μάσκα. Ειδικά κατά την παράλληλη στήριξη από τον ειδικό εκπαιδευτικό, ΕΒΠ, Σχολικό Νοσηλευτή είναι υποχρεωτική η χρήση της, δεδομένου ότι δεν δύναται να τηρηθεί η ελάχιστη ασφαλής απόσταση μεταξύ εκπαιδευτικού προσωπικού και μαθητή.

Ιδιαίτερη έμφαση θα πρέπει να δοθεί στην κατανόηση από μέρους των μαθητών της αποφυγής ανταλλαγής αντικειμένων μεταξύ τους και της χρήσης κοινού εξοπλισμού. Όλα τα άτομα μέσα σε μία αίθουσα πρέπει να συμβάλουν στη διατήρηση της καθαριότητας του περιβάλλοντος χώρου και στη συνεχή υπενθύμιση των βασικών αρχών υγιεινής.

Ειρ. Δράκου: «Η εκπαιδευτική κοινότητα βρίσκεται πάντα σε ετοιμότητα»

Σε δηλώσεις της στην «Κοινή Γνώμη», η πρόεδρος της Δημοτικής Επιτροπής Παιδείας, Ειρήνη Δράκου τόνισε πως όλες οι δυνάμεις του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης συνενώθηκαν και συνήργησαν στην προετοιμασία και τον εφοδιασμό των σχολικών μονάδων της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, προκειμένου να επαναλειτουργήσουν χωρίς φόβο και ανησυχία.

«Το Υπουργείο έστειλε απολυμαντικά χερών, εμείς προμηθευτήκαμε τα υπόλοιπα (συσκευές για χειροπετσέτες, κρεμοσάπουνα, χλωρίνες και απολυμαντικά). Τα σχολεία είναι ήδη εξοπλισμένα για τον καθαρισμό ο οποίος θα γίνεται δύο φορές την ημέρα», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Αναφορικά με την περίοδο αναστολής λειτουργίας των σχολικών μονάδων και με βάση την πολυετή θητεία της στον χώρο της εκπαίδευσης, η κ. Δράκου εξέφρασε την άποψη ότι η εκπαιδευτική κοινότητα σε συνεργασία με τους μαθητές οι οποίοι αφοσιώνονται στο στόχο τους και συμμετέχουν ενεργά, επικεντρωμένοι στην εξέλιξη και την προσωπική πρόοδο τους, βρίσκεται πάντα σε ετοιμότητα για να αντιμετωπίσει κάθε δυσκολία και να αντεπεξέλθει σε κάθε περίσταση-πρόκληση.

«Ανεξάρτητα από τη διακοπή της δια ζώσης εκπαιδευτικής διαδικασίας, γνωρίζω καλά ότι τα μαθήματα, ειδικά για τους μαθητές Λυκείου ουσιαστικά δε σταμάτησαν, γιατί τα σχολεία έχουν εμπειρία. Πραγματοποιούνταν διαδικτυακά μέσω σύγχρονης και ασύγχρονης μεθόδου και τα παιδιά είχαν επαφή με τους καθηγητές του».

Εξήγησε, μάλιστα, πως κατά το παρελθόν, τα σχολεία είχαν ξαναβιώσει μία αντίστοιχη «περιπέτεια» λόγω κάποιας άλλης γρίπης, ωστόσο η κρίση ξεπεράστηκε με την πιστή τήρηση αυστηρών οδηγιών για απολύμανση και καθαριότητα. «Το κάθε σχολείο ξέρει τι να κάνει. Οι καθηγητές και οι Διευθυντές γνωρίζουν πώς να εφαρμόζουν τις οδηγίες και το Υπουργείο από την πλευρά του έχει δουλέψει πάρα πολύ».

«Απαιτείται ψυχραιμία και καθαρή σκέψη»

Σύμφωνα με την κ. Δράκου το «κλειδί» για τη σωστή διαχείριση και αντιμετώπιση μιας κατάστασης είναι η κατανόηση και η συνεργασία. Τόνισε δε, ότι η επαναλειτουργία των σχολείων και η ασφάλεια μαθητών και εκπαιδευτικών αποτέλεσε τη γέφυρα μεταξύ πολλών υπηρεσιών του Δήμου, οι οποίες συνέβαλαν κατά το μέγιστο δυνατό βαθμό στην προετοιμασία των σχολικών μονάδων. «Μπορεί η εργασιακή μου εμπειρία να βοηθάει, ωστόσο δεν είμαι μόνη μου. Έχω στο πλευρό μου τον Δήμαρχο, τους Αντιδημάρχους και πολύ κόσμο που ανησυχεί και με καλεί στο τηλέφωνο. Ιδιαιτέρως πολύτιμη ήταν η συμβολή της Κοινωνικής Υπηρεσίας η οποία εξασφάλισε χορηγό για να προμηθευτούμε κάποια απαραίτητα πράγματα, που θα ανακοινωθούν σε βάθος χρόνου».

Σύμφωνα με την κ. Δράκου, όλες οι ενέργειες έγιναν άμεσα, προκειμένου να μη χαθεί καθόλου χρόνος. «Γνωρίζαμε ότι τα σχολεία θα ανοίξουν κάποια στιγμή. Επομένως, οι καθαρίστριες ήταν στα πόστα τους, το ίδιο οι καθηγητές και οι διευθυντές. Όλα έγιναν γρήγορα και όπως πρέπει. Σίγουρα όχι με τους εντατικούς ρυθμούς που θα γίνονταν αν οι μονάδες ήταν εν λειτουργία, ωστόσο αυτή τη στιγμή, τα σχολεία είναι πανέτοιμα να ξεκινήσουν κι εύχομαι να πάνε όλα καλά από θέμα υγείας».

Η ίδια συνιστά ψυχραιμία, καθαρή σκέψη και όχι ανησυχία για εκ νέου αναστολή στο μέλλον σε περίπτωση έξαρσης της πανδημίας. «Ας μην αρχίζουμε τους φόβους και τις εικασίες. Προς το παρόν, έχουμε μπροστά μας τα δεδομένα για τους μήνες Μάιο και Ιούνιο. Ας αντιμετωπίσουμε τα πράγματα ένα-ένα».

Σχετικά με το θέμα των πανελλαδικών εξετάσεων και την προετοιμασία των φετινών συμμετεχόντων, η ίδια εκφράζοντας ιδιαιτέρως καθησυχαστικά, γνωρίζοντας εκ πείρας τις προσπάθειες που καταβάλλουν διαχρονικά τόσο οι μαθητές όσο και οι εκπαιδευτικοί.

«Επειδή είναι της μόδας, όταν πλησιάζει ο καιρός των πανελλαδικών, όλοι να μιλούν γι’ αυτές σαν να είναι το μεγαλύτερο θέμα του κράτους, θα πρέπει να πούμε ότι δεν είναι έτσι. Τα παιδιά προετοιμάζονται χρόνια για τη συγκεκριμένη διαδικασία, δεν χρειάζεται να τους βομβαρδίζουμε με παραπάνω αγωνίες. Ξέρουν τι να κάνουν και πώς, και εμείς απλώς θα τους ευχόμαστε. Τα σπίτια τους θα τους παρέχουν την ηρεμία κι ό,τι πρέπει για να μελετήσουν σωστά, εμείς θα είμαστε stand by και όλα θα κυλήσουν ομαλά. Το σημαντικό είναι πως όλοι ενδιαφερόμαστε για τα παιδιά και η σκέψη μας είναι μαζί τους», κατέληξε η πρόεδρος της Δημοτικής Επιτροπής Παιδείας.

 

Ετικέτες: