Μετονομασία Αίθουσας ΤΠΕ σε “Εργαστήριο εκπαιδευτικής ρομποτικής Νίκος Δαπόντες”

Το 4ο Δημοτικό Σχολείο Ερμούπολης τιμά έναν λαμπρό εκπαιδευτικό

Το όνομα του Νίκου Δαπόντε θα χαρίσει τιμητικά στην αίθουσα Πληροφορικής του το 4ο Δημοτικό Σχολείο Ερμούπολης, ως ελάχιστο δείγμα αναγνώρισης του τεράστιου έργου που επιτέλεσε στον χώρο της εκπαίδευσης ο Συριανός καθηγητής Φυσικής και πρωτοπόρος στην εισαγωγή και αξιοποίηση των Νέων Τεχνολογιών για τη διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών.

Η μετονομασία Αίθουσας ΤΠΕ σε “Εργαστήριο εκπαιδευτικής ρομποτικής Νίκος Δαπόντες” εγκρίθηκε ομόφωνα από το Σχολικό Συμβούλιο του 4ου Δημοτικού Σχολείου Ερμούπολης στο πλαίσιο ειδικής συνεδρίασης που πραγματοποιήθηκε τον περασμένο Μάιο μέσω τηλεδιάσκεψης.

Στη συνεδρίαση συμμετείχαν επίσης ο Πρόεδρος της Σχολικής Επιτροπής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης του Δήμου Ερμούπολης-Σύρου, Παναγιώτης Λίτσας, ο Πρόεδρος του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων του 4ου Δημοτικού Σχολείου Ερμούπολης, Φίλιππος Αλατζόγλου και ο κ. Νικόλαος Τζιμόπουλος, πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου της Ελληνικής Ένωσης για την αξιοποίηση των ΤΠΕ στην εκπαίδευση με έδρα την Σύρο και μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Εκπαιδευτικών "Μιχάλης Δερτούζος".

Το θέμα εισηγήθηκε η Διευθύντρια του 4ου Δημοτικού Σχολείου, Μαρία Τσαλικίδου, αναφέροντας ορισμένα στοιχεία του βιογραφικού του Νίκου Δαπόντε και  αναλύοντας το σκεπτικό που οδήγησε στην ιδέα της πρότασης της μετονομασίας της αίθουσας ΤΠΕ σε «Εργαστήριο Εκπαιδευτικής Ρομποτικής Νίκος Δαπόντες».

Ένα φωτεινό πνεύμα των Κυκλάδων και όχι μόνο

Ο Νίκος Δαπόντες γεννήθηκε το 1948 στην Ερμούπολη της Σύρου και μεγάλωσε στο νησί αυτό, που αγαπούσε ιδιαίτερα.  Ως μαθητής δημοτικού σχολείου, φοίτησε στο 4ο Δημοτικό Σχολείο Ερμούπολης από το σχολικό έτος 1954-55 μέχρι το 1959-60.

Υπήρξε πτυχιούχος του Τμήματος Φυσικής του Πανεπιστημίου Πατρών, κάτοχος μεταπτυχιακού διπλώματος DEA στη Διδακτική της Φυσικής από το Πανεπιστήμιο  Paris 7 του Παρισιού και Διδάκτορας Φ.Ε., με τη διδακτορική διατριβή του να έχει θέμα «Διαδικασία δημιουργίας εκπαιδευτικού πληροφορικού περιβάλλοντος για τη Φυσική: η περίπτωση της δημιουργίας, της αξιολόγησης και της αναδόμησης του εκπαιδευτικού λογισμικού "Αριάδνη" για τη διδασκαλία της Κινηματικής» από το Πανεπιστήμιο Πατρών.

Ο Νίκος Δαπόντες ήταν ιδρυτικό μέλος και ο πρώτος Πρόεδρος ΔΣ της Ελληνικής Ένωσης για την Αξιοποίηση των ΤΠΕ στην Εκπαίδευση  http://e-diktyo.eu/   και  ιδρυτικό μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Εκπαιδευτικών "Μιχάλης Δερτούζος" https://www.ekped.gr/.

Μεταξύ άλλων, ήταν ερευνητής της γλώσσας προγραμματισμού Logo και συστημάτων εκπαιδευτικής ρομποτικής, μεγάλος δάσκαλος, μέντορας, επιμορφωτής, συγγραφέας, ερευνητής της γλώσσας προγραμματισμού Logo, των διερευνητικών λογισμικών όπως του Modellus, των Logo-like περιβαλλόντων, του Scratch, του Thymio και άλλων συστημάτων εκπαιδευτικής ρομποτικής.

Ο Νίκος Δαπόντες, συμμετείχε ως επιμορφωτής σε προγράμματα Εισαγωγικής Επιμόρφωσης Νεοδιόριστων δασκάλων του ΠΕΚ Πειραιά σε διήμερα Παιδείας και σε επιμορφωτικές δράσεις για τους ήδη υπηρετούντες εκπαιδευτικούς στο διδακτικό αντικείμενο των ΤΠΕ, ανταποκρινόμενος με προθυμία  στις προσκλήσεις της Περιφερειακής Διεύθυνσης Νοτίου Αιγαίου(2003-2007) και των Σχολικών Συμβούλων της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Κυκλάδων (2003-2016).

Αν και υπηρετούσε στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, η προσαρμογή του σε διαφορετικά ακροατήρια επιμορφούμενων, ήταν αξιοθαύμαστη. Η δημιουργική παρουσία του Ν. Δαπόντε και η συνεισφορά του στην εκπαίδευση Α/θμια & Β/θμια, αναγνωρίστηκε και αναγνωρίζεται από τους/τις εκπαιδευτικούς στις Κυκλάδες και όχι μόνο.

Η πολύπλευρη, όμως, εκπαιδευτική/επιστημονική ενασχόληση και το σπουδαίο συγγραφικό/ερευνητικό του έργο, αλλά και η εμπειρία του σε καίριες επιτελικές θέσεις, δεν αναγνωρίστηκε στις σχετικές υπηρεσιακές διαδικασίες κρίσης για τη θέση του Περιφερειακού Διευθυντή Εκπαίδευσης ΠΔΕ Ν. Αιγαίου, την οποία διεκδίκησε.

Ο εκπαιδευτικός Δαπόντες πορεύτηκε σε όλη του την εκπαιδευτική διαδρομή με σταθερή πυξίδα την αξιοκρατία, την αντικειμενική και αμερόληπτη κρίση. Η στέρεη θεωρητική του σκευή με τους υψηλούς ακαδημαϊκούς τίτλους που κατείχε ήταν, κυρίως, αυτά που συγκροτούσαν το εκπαιδευτικό/επιστημονικό του προφίλ και τον καταξίωναν στην πολύπλευρη παρουσία και συμμετοχή σε συνέδρια και στον δημόσιο εκπαιδευτικό λόγο, γενικότερα.

Βαθιά συνειδητοποιημένος και πολιτικοποιημένος από τα νεανικά του χρόνια, αναμετριόταν στο δημόσιο εκπαιδευτικό λόγο με τεκμηριωμένη επιχειρηματολογία, ενώ απέφευγε τη συμμετοχή σε άγονες αντιπαραθέσεις με οπαδική νοοτροπία και ατελέσφορους βερμπαλισμούς. Ο Ν. Δαπόντες πίστευε βαθύτατα στην αξία μιας αναβαθμισμένης δημόσιας εκπαίδευσης, σε ένα σχολείο της επιστήμης και της δημιουργικής μάθησης, με τις σχολικές βιβλιοθήκες και τα τεχνολογικά εργαστήρια ως σπουδαία μορφωτικά εργαλεία για την ολόπλευρη μόρφωση των παιδιών.

 

Τα θεμέλια για έναν νέο θεσμό αφιερωμένο στην επιστήμη

Η Διευθύντρια του Σχολείου Μαρία Τσαλικίδου, τελείωσε την εισήγησή της, λέγοντας ότι, η μετονομασία του εργαστηρίου εκπαιδευτικής ρομποτικής του 4ου ΔΣ Ερμούπολης, που θα φέρει τιμητικά το όνομα του αγαπητού μας συναδέλφου Νίκου Δαπόντε, με την ομόφωνη υποστήριξη του συνόλου της σχολικής κοινότητας,- είμαστε βέβαιοι  και της Δημοτικής Αρχής – αφενός θα είναι ο καλύτερος τρόπος απόδοσης τιμής και μνήμης για τον συμπολίτη μας και μαθητή του Σχολείου μας. Αφ ετέρου, θα θεσμοποιήσει μία ημέρα ή διήμερο αφιερωμένο στην εκπαιδευτική έρευνα, στην επιστήμη και στη ρομποτική, με συντονιστή το 4ο Δημοτικό Σχολείο Ερμούπολης, δίνοντας το έναυσμα στη σχολική κοινότητα όλου του νησιού, για ενδοσχολική ή διασχολική επιμόρφωση με εργαστήρια και δραστηριότητες, με άνοιγμα στους γονείς και την τοπική κοινωνία της Σύρου.

Στη συνέχεια, το λόγο έλαβε ο καλεσμένος του Σχολικού Συμβουλίου Νίκος Τζιμόπουλος, πρόεδρος του ΔΣ  της Ελληνικής Ένωσης για την αξιοποίηση των ΤΠΕ στην εκπαίδευση ο οποίος ανέφερε: “Στις 4-2-2020 η εκπαιδευτική κοινότητα έχασε ένα ξεχωριστό μέλος της, το  Νίκο  Δαπόντε. Η Ελληνική Ένωση για την αξιοποίηση των ΤΠΕ στην εκπαίδευση (http://e-diktyo.eu/) και η Πανελλήνια Ένωση Εκπαιδευτικών "Μιχάλης Δερτούζος" (https://www.ekped.gr/) θέλουν να τιμήσουν  τον εκπαιδευτικό Νίκο Δαπόντε και το έργο του. Επειδή η εκπαιδευτική ρομποτική ήταν, αντικείμενο μελέτης του Νίκου Δαπόντε, τα ΔΣ των δύο επιστημονικών ενώσεων αποφάσισαν να προσφέρουν ένα ποσό, που θα χρησιμοποιηθεί για τις ανάγκες σε εξοπλισμό του εργαστηρίου ρομποτικής του 4ου Δημοτικού Σχολείου και του εργαστηρίου Ανοικτών Τεχνολογιών (OpenLab) του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης”.

Από την πλευρά του, ο πρόεδρος του Συλλόγου Γονέων & Κηδεμόνων του 4ου Δημοτικού Σχολείου, Φίλιππος Αλατζόφλου συμφώνησε απολύτως ότι η εκπαιδευτική ρομποτική αποτελεί μία διασκεδαστική και ενδιαφέρουσα δραστηριότητα που προσφέρει τη δυνατότητα στο μαθητή να εμπλακεί με τη δράση και μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης για τη διδασκαλία διαφόρων εννοιών, κυρίως, από τις Φυσικές Επιστήμες και άλλα γνωστικά αντικείμενα και με τη βοήθεια της ρομποτικής στη διδασκαλία του. Ο εκπαιδευτικός μπορεί να επικεντρωθεί στην ανάπτυξη και άλλων κρίσιμων δεξιοτήτων του 21ου αιώνα. Η εκπαιδευτική κοινότητα του Σχολείου μας, συμπεριλαμβανομένου του Συλλόγου Γονέων & Κηδεμόνων, έχει υποστηρίξει με κάθε τρόπο, όποτε και όπως ζητήθηκε από τον εκπαιδευτικό πληροφορικής του Σχολείου κ. Μανώλη Αργυρό. Συνεπώς, συμφώνησε με την πρόταση της τιμητικής ονομασίας του εργαστηρίου μας και με την ιδέα να αποτελέσει αυτό, την ευκαιρία για εργαστηριακή μελέτη, έρευνα και εφαρμοσμένη επιστημονική μάθηση για τους μαθητές του 4ου Δημοτικού Σχολείου Ερμούπολης και για όλα τα παιδιά της Σύρου εν γένει.

Τέλος, ο πρόεδρος της Επιτροπής Παιδείας Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης του Δήμου Σύρου-Ερμούπολης, Παναγιώτης Λίτσας ανέφερε, ότι ο Νίκος Δαπόντες, μαθητής του 4ου Δημοτικού Σχολείου, υποστήριζε πάντα τη δημιουργικότητα, την καινοτομία, την ομαδική εργασία, τον πειραματισμό σε νέες μεθόδους, με στόχο την ανάπτυξη πολύτιμων  νοητικών δεξιοτήτων των παιδιών.

Η ομόφωνη απόφαση του Σχολικού Συμβουλίου κοινοποιήθηκε στον Δήμαρχο Σύρου – Ερμούπολης, Νίκος Λειβαδάρας με τον οποίο συζητήθηκε η συμβολή του Δήμου στην κατασκευή μεταλλικής επιγραφής που θα τοποθετηθεί στην είσοδο του εργαστηρίου.

Σημειώνεται πως δεν είναι η πρώτη φορά που το 4ο Δημοτικό Σχολείο Ερμούπολης τιμά κάποιο μέλος της μεγάλης μαθητικής κοινότητάς του, καθώς η βιβλιοθήκη του φέρει εδώ και μερικά χρόνια το όνομα του επίσης απόφοιτου του σχολείου και σπουδαίου ανθρώπου των γραμμάτων, Μάνου Ελευθερίου.

Σημαντικές δωρεές για τον εξοπλισμό του Εργαστηρίου

Ο Σύλλογος Διδασκόντων και η Διευθύντρια του 4ου Δημοτικού Σχολείου Ερμούπολης-Σύρου, επιθυμούν να εκφράσουν τις θερμές ευχαριστίες τους στην  «Ελληνική Ένωση για την αξιοποίηση των ΤΠΕ στην εκπαίδευση», με έδρα την Σύρο και στην Πανελλήνια Ένωση Εκπαιδευτικών "Μιχάλης Δερτούζος", για την ευγενική τους χειρονομία να προσφέρουν τεχνολογικό εξοπλισμό στο Σχολείο μας, ο οποίος παρελήφθη την Πέμπτη 2 Ιουλίου 2020.

Οι χορηγίες αυτές αποδεικνύουν έμπρακτα την προσπάθεια των δύο Ενώσεων για αναβάθμιση της παρεχόμενης εκπαίδευσης στα δημόσια σχολεία, την εφαρμογή των «Τεχνολογιών της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας στην Εκπαίδευση», καθώς και τις σύγχρονες πρακτικές στη σχολική πραγματικότητα. 

Αυτού του είδους οι σημαντικές πρωτοβουλίες, αναδεικνύουν την κοινωνική ευαισθησία και την έννοια της προσφοράς, ενώ παράλληλα δημιουργούν τις συνθήκες, οι μαθητές να αναπτύξουν δεξιότητες τεχνολογίας και επιστήμης.

Ο τεχνολογικός εξοπλισμός θα χρησιμοποιηθεί για την κάλυψη μέρους των αναγκών του εργαστηρίου ρομποτικής του 4ου Δημοτικού Σχολείου «Νίκος Δαπόντες».