Χαμηλότερες οι επιδόσεις των φετινών συμμετεχόντων στις Πανελλαδικές Εξετάσεις – Φωτεινές εξαιρέσεις, οι υψηλές βαθμολογίες υποψηφίων από τη Νάξο και τη Σύρο

«Όλοι οι μαθητές μας είναι νικητές»

Συνέντευξη του Διευθυντή Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Κυκλάδων, Χρ. Μιχαλόπουλου

Την προσεχή Παρασκευή ολοκληρώνεται η διαδικασία υποβολής των Μηχανογραφικών Δελτίων από τους συμμετέχοντες στις φετινές πανελλαδικές εξετάσεις, που διεκδικούν μία από τις 77.970 θέσεις στα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα της χώρας.  

Η αγωνία των περίπου 100.000 υποψήφιων, που φέτος ήταν μεγαλύτερη από κάθε άλλη χρονιά λόγω των ιδιαίτερων συνθηκών, υπό τις οποίες κλήθηκαν να μελετήσουν και να επικεντρωθούν στο στόχο τους, έλαβε τέλος την Παρασκευή 10 Ιουλίου με την ανακοίνωση των βαθμολογιών από το Υπουργείο Παιδείας και την ανάρτησή τους στα κατά τόπους ΓΕΛ και ΕΠΑΛ.

Οι χαμηλές επιδόσεις των μαθητών που σημειώθηκαν σε γενικό επίπεδο αυξάνουν τις πιθανότητες πτωτικής πορείας των φετινών βάσεων εισαγωγής στα ΑΕΙ και ΤΕΙ.

Όπως προκύπτει από τα αποτελέσματα, τα μαθήματα στα οποία εντοπίστηκε το μεγαλύτερο πρόβλημα ήταν: η Χημεία για τους υποψήφιους των θετικών σπουδών και των σπουδών υγείας, τα Αρχαία για τους υποψήφιους των ανθρωπιστικών σπουδών και τα Μαθηματικά για τους υποψήφιους των οικονομικών σπουδών.

Ειδικότερα, στις ανθρωπιστικές σπουδές, 3 στους 4 υποψήφιους έγραψαν πάνω από τη βάση, ενώ αντίθετα στα Αρχαία μόλις 1 στους 2 πέτυχε βαθμολογία πάνω από το 10 και λιγότερο από το 1% όσων εξετάστηκαν πέτυχαν βαθμολογία άνω του 19.

Στις Θετικές Σπουδές ένας στους δύο μόνο πέρασε τη βάση του 10, ενώ αυτοί που αρίστευσαν είναι μόλις το 1,28%.

Στις Σπουδές Υγείας το 47% των υποψηφίων έγραψε κάτω από τη βάση και μόλις το 2,15% αρίστευσε.

Τέλος, στις Οικονομικές Σχολές, περίπου τρεις στους τέσσερις υποψηφίους βαθμολογήθηκε κάτω από τη βάση και μόλις 178 υποψήφιοι (ποσοστό μικρότερο του 1%) πέτυχε βαθμολογία από 19 έως 20.

Για το λόγο αυτό, οι πρώτες εκτιμήσεις δείχνουν ότι οι βάσεις στις σχολές του 1ου και του 3ου Επιστημονικού Πεδίου (νομικές, ιατρικές κλπ.) θα κινηθούν πτωτικά, ενώ αντίθετα, στο 2ο και το 4ο πεδίο (Θετικές και Τεχνολογικές Επιστήμες και Επιστήμες Οικονομίας και Πληροφορικής αντίστοιχα) δεν θα υπάρξουν μεγάλες διαφορές συγκριτικά με την προηγούμενη χρονιά.

«Συμπαθητικές» οι βαθμολογίες στις Κυκλάδες

Αναφορικά με τις επιδόσεις των μαθητών από τις Κυκλάδες, ο Διευθυντής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Χρήστος Μιχαλόπουλος χαρακτηρίζει «συμπαθητικά» τα φετινά αποτελέσματα, εκτιμώντας ότι μία χαμηλότερη -από το προσδοκώμενο- βαθμολογία δεν είναι αποτρεπτική για την εισαγωγή ενός υποψηφίου σε κάποιο πανεπιστημιακό τμήμα.

Σε δηλώσεις του στην «Κοινή Γνώμη», ο κ. Μιχαλόπουλος εκφράζει την άποψη ότι η πλειοψηφία των μαθητών ήταν κατάλληλα προετοιμασμένη για την εξεταστική περίοδο, καθώς λόγω της αναστολής των σχολικών μονάδων και των γενικότερων περιοριστικών μέτρων, οι υποψήφιοι είχαν άπλετο χρόνο για τη μελέτη τους. Ωστόσο, υπογραμμίζει ότι το άγχος των παιδιών και των οικογενειών τους εξαιτίας των πρωτόγνωρων συνθηκών, που βιώνουμε, δεν αποτελεί αμελητέο παράγοντα, δεδομένης και της φημολογίας περί μεταφοράς των Πανελλαδικών Εξετάσεων σε διαφορετική από την προκαθορισμένη ημερομηνία. Παρόλα αυτά, εξηγεί ότι η διαδικασία από πλευράς οργάνωσης διεξήχθη ομαλά, χωρίς σοβαρά προβλήματα. Από κει και πέρα, ο βαθμός δυσκολίας των φετινών θεμάτων έπαιξε σημαντικό ρόλο στην τελική βαθμολογία των υποψηφίων. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας. Το θέμα της έκθεσης περί φιλαναγνωσίας φαίνεται να δυσκόλεψε τους συμμετέχοντες, καθώς παρατηρήθηκε αύξηση του ποσοστού των βαθμολογιών κάτω από τη βάση (16% πέρυσι, 27% φέτος).

Σύμφωνα με τον κ. Μιχαλόπουλο, οι επιτυχίες των μαθητών των Κυκλάδων στα αρχαία, τα μαθηματικά και τη χημεία ήταν λιγότερες συγκριτικά με τα προηγούμενα έτη, χωρίς ωστόσο να λείπουν και κάποιες μεμονωμένες περιπτώσεις υποψηφίων, οι οποίοι ξεχώρισαν στα συγκεκριμένα μαθήματα. «Είδαμε υψηλές βαθμολογίες κυρίως στη Νάξο, όπου οι υποψήφιοι ήταν και περισσότεροι (170), στη Σύρο, στη Σαντορίνη, μια-δυο στην Πάρο και στη Μύκονο». Επιπροσθέτως, σημειώνει ότι οι μαθητές που εξετάστηκαν στην Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον και στοχεύουν σε οικονομικές σχολές είχαν σχετικά καλές επιδόσεις.

Απαραίτητη η «έξυπνη» συμπλήρωση του Μηχανογραφικού Δελτίου

«Σε γενικές γραμμές, όλοι διάβασαν και έγραψαν καλά, αλλά θα πρέπει να κατανοήσουμε πως ανεξάρτητα από το βαθμό, η πιθανότητα εισαγωγής σε κάποια σχολή είναι μεγάλη, καθώς ο αριθμός των φετινών υποψηφίων πλησιάζει τον αριθμό των διαθέσιμων θέσεων στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση». Σύμφωνα με τον κ. Μιχαλόπουλο θα πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή στη συμπλήρωση του μηχανογραφικού δελτίου. Παροτρύνει, μάλιστα τους μαθητές, να σκεφτούν έξυπνα και να δηλώσουν πρώτες τις σχολές προτίμησής τους. «Οι μεγαλύτερες μάχες δίνονται συνήθως γι’ αυτά που θέλουμε πραγματικά». Καταλήγοντας, υποστηρίζει ότι όλα τα παιδιά που εξετάστηκαν πανελλαδικά φέτος αξίζουν επιβράβευση για τον κόπο και την προσπάθειά τους. «Πέρασαν μια πολύ δύσκολη εποχή με τον κορωνοϊό και ειδικά οι μαθητές της Γ’ Λυκείου ήταν τα πιο ευαίσθητα κομμάτια της εκπαίδευσης. Οι πανελλαδικές εξετάσεις προκαλούν διαχρονικά άγχος στους υποψηφίους και αυτή τη φορά ήταν αδιαμφισβήτητα πιο έντονο. Ως εκ τούτου, είναι όλοι νικητές γιατί τα κατάφεραν πολύ καλά και προσωπικά τους εύχομαι να εισαχθούν στις σχολές που θέλουν και θα επιλέξουν γιατί τους ταιριάζουν και τους εκφράζουν».

Υπενθυμίζεται ότι όλοι οι υποψήφιοι θα πρέπει μέχρι την Παρασκευή 17 Ιουλίου 2020 να οριστικοποιήσουν το Μηχανογραφικό τους, επιλέγοντας «Οριστικοποίηση», στην ειδική πλατφόρμα του υπουργείου Παιδείας, στην ηλεκτρονική διεύθυνση: https://exams.it.minedu.gov.gr.

Όπως έχει επισημανθεί από το υπουργείο, μετά την παρέλευση της προθεσμίας, κανείς υποψήφιος δεν θα μπορεί να οριστικοποιήσει το Μηχανογραφικό του. Έτσι, προτείνεται στους υποψήφιους να εκτυπώσουν ή/και να αποθηκεύσουν στον υπολογιστή τους το οριστικοποιημένο μηχανογραφικό –το οποίο που θα έχει αποκτήσει αυτόματα και αριθμό πρωτοκόλλου– ώστε ανά πάσα στιγμή να μπορούν να δουν τις τελικές προτιμήσεις τους.