Διαφορετικό το «πρώτο κουδούνι» στα σχολεία με μάσκες, τήρηση των αποστάσεων και παρουσία λίγων στον αγιασμό για την έναρξη της νέας διδακτικής χρονιάς

Μαθητές και εκπαιδευτικοί κόντρα στις προκλήσεις

Στα πρωτόγνωρα δεδομένα που επέφερε η πανδημία του κορωνοϊού καλούνται να προσαρμοστούν μαθητές και εκπαιδευτικοί, που επέστρεψαν χθες το πρωί στις θέσεις τους για το «πρώτο κουδούνι» της νέας -ιδιαίτερης- διδακτικής χρονιάς που μόλις ξεπρόβαλε.

Με την πιστή τήρηση των καθορισμένων από τον ΕΟΔΥ μέτρων πρόληψης και προστασίας, πραγματοποιήθηκε ο καθιερωμένος αγιασμός στο σύνολο των σχολικών μονάδων, που δε θύμιζε σε τίποτα το αντίστοιχο σκηνικό προηγούμενων ετών με την παρουσία σύσσωμης της μαθητικής κοινότητας, εκπροσώπων των τοπικών αρχών και γονέων.

Προς αποφυγή συγχρωτισμού, στις τελετές της πλειοψηφίας των σχολείων παρευρέθηκαν αποκλειστικά αντιπροσωπείες μαθητών και εκπαιδευτικών, ενώ σε κάποιες περιπτώσεις τελέστηκε ξεχωριστός αγιασμός ανά συγκεκριμένη μαθητική δύναμη με τις προβλεπόμενες αποστάσεις. Οι υπόλοιποι εκπαιδευτικοί και μαθητές παρέμειναν στις τάξεις, όπου οδηγήθηκαν αρχικά κατά τμήματα. Στη συνέχεια, ο ιερέας επισκέφτηκε όλους τους χώρους της σχολικής μονάδας, ευλογώντας μεμονωμένα κάθε αίθουσα. Κύριο μέλημα των εκπαιδευτικών, κατά τη διάρκεια της πρώτης ημέρας, ήταν να ενημερώσουν τους μαθητές για τη σωστή χρήση της μάσκας και τους κανόνες υγιεινής, βάσει των σχετικών οδηγιών του ΕΟΔΥ. Επιπλέον, διανεμήθηκαν ανά μαθητή τα βιβλία της νέας σχολικής χρονιάς και μία μάσκα από την πρώτη εκ των τριών παρτίδων που θα σταλούν συνολικά σε όλα τα σχολεία και των δύο εκπαιδευτικών βαθμίδων από την Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδος. Ωστόσο, έντονο θόρυβο και περιπαικτικά σχόλια προκάλεσαν οι μεγάλου μεγέθους μάσκες για τους μικρούς μαθητές της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, καθώς και τα «λιλιπούτεια» δοχεία νερού που μοιράστηκαν στα παιδιά του Δημοτικού.

Πού είναι υποχρεωτική η χρήση μάσκας

Σύμφωνα με τις αναλυτικές οδηγίες, που αποτυπώθηκαν σε σχετική Κοινή Υπουργική Απόφαση των υπουργείων Υγείας και Παιδείας, η χρήση της μάσκας είναι υποχρεωτική για μαθητές και εκπαιδευτικούς. Στην περίπτωση που κάποιος μαθητής δεν τηρεί τις υποχρεώσεις του ως προς την υποχρεωτική χρήση μάσκας (μη ιατρικής ή ιατρικής/χειρουργικής), δεν θα του επιτρέπεται η είσοδος στη σχολική τάξη και λαμβάνει απουσία. Εφόσον είναι ανήλικος, θα παραμένει σε ειδικό χώρο, με τήρηση όσο το δυνατόν επαρκούς απόστασης και των λοιπών μέτρων προστασίας, μέχρι την παραλαβή του από τους κηδεμόνες του. Κατά την άφιξη των κηδεμόνων, η ΚΥΑ προβλέπει ότι θα επισημαίνονται προς τους γονείς και τον μαθητή η χρησιμότητα και η αναγκαιότητα της χρήσης μάσκας

Σύμφωνα με αξιωματούχους του υπουργείου Παιδείας, στις μικρές ηλικίες (4-10 χρονών) θα υπάρχει κάποια ευελιξία και επιείκεια στις περιπτώσεις μη χρήσης μάσκας. Μάλιστα, στους μαθητές του νηπιαγωγείου και των τριών πρώτων τάξεων του δημοτικού θα δοθεί ιδιαίτερη έμφαση στην εκπαίδευση και εξοικείωση με την ενδεδειγμένη χρήση μάσκας.

Σύμφωνα με την ΚΥΑ, η χρήση μη ιατρικής μάσκας είναι υποχρεωτική σε όλους τους εσωτερικούς χώρους των σχολικών μονάδων, στους εξωτερικούς χώρους των σχολείων όταν υπάρχει συνωστισμός, όπως ενδεικτικά κατά την προσέλευση και αποχώρηση , καθώς και στην περίπτωση συνωστισμού σε κυλικεία εξωτερικού χώρου, στα μέσα μεταφοράς μαθητών και  κατά την περίοδο προσαρμογής στο νηπιαγωγείο, από υγιή, σταθερό συνοδό (γονέα, κηδεμόνα ή άλλο πρόσωπο). Η χρήση μάσκας δεν είναι υποχρεωτική κατά τη διάρκεια του φαγητού και κατά τη διάρκεια της γυμναστικής/άθλησης.

Στα γενικά μέτρα προστασίας περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, η συχνή και ορθή εφαρμογή υγιεινής των χεριών (πλύσιμο με σαπούνι και νερό ή/και εφαρμογή αντισηπτικού χεριών), ο καλός αερισμός των αιθουσών, η καθαριότητα χώρων και η τακτική εφαρμογή απολυμαντικού σε επιφάνειες, η αποφυγή μεγάλων συναθροίσεων μαθητών και επίσκεψης στο σχολείο άλλων ατόμων όταν αυτό δεν είναι απαραίτητο, η προσπάθεια τήρησης αποστάσεων μεταξύ μαθητών και μαθητών-εκπαιδευτικών και η αποχή από το σχολείο όσων εκδηλώνουν πυρετό ή/και άλλα συμπτώματα συμβατά με COVID-19. Αξίζει να σημειωθεί ότι προβλέπονται διαφορετικά διαλείμματα σε σταθερές ομάδες μαθητών, προκειμένου να αποφευχθούν ο συγχρωτισμός και η ανάμειξη διαφορετικών ομάδων.

Επενδύοντας τις αξίες της αλληλεγγύης και του αμοιβαίου σεβασμού

Αισθητή από την έναρξη του νέου διδακτικού έτους ήταν η απουσία επισήμων, οι οποίοι κάθε χρόνο προσκαλούνται στον καθιερωμένο αγιασμό για να απευθύνουν ευχές προς τους μαθητές. Ωστόσο, το «παρών» στο συγκρότημα των Λυκείων της Σύρου έδωσε ο Αντιπεριφερειάρχης Μεταφορών & Επικοινωνιών Κυκλάδων, Μάρκος Δαδάος. Ευχές προς τους μαθητές και εκπαιδευτικούς των Γυμνασίων για μία καλή και εποικοδομητική χρονιά απηύθυνε, εκ μέρους του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης, η πρόεδρος της Δημοτικής Επιτροπής Παιδείας και σημαντικό μέλος της εκπαιδευτικής κοινότητας του νησιού με πολυετή θητεία, Ειρήνη Δράκου. Στους μαθητές των Λυκείων συστήθηκε ο νέος Διευθυντής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, Ξενοφών Βαμβακερός, τονίζοντας πως παρόλες τις δυσκολίες της φετινής χρονιάς, τα σχολεία θα καταφέρουν να εκπληρώσουν το σκοπό τους, επενδύοντας στις αξίες της αλληλεγγύης και του αμοιβαίου σεβασμού. Πρόσθεσε επίσης, ότι δεν θα είναι ανεκτή καμία στοχοποίηση μέλους της εκπαιδευτικής και μαθητικής κοινότητας που πιθανώς νοσήσει.

Μαθαίνουν, Αλλάζουν, Συνεργάζονται

Τον Αγιασμό στα Εκπαιδευτήρια Δελασάλ Σύρου τέλεσε, στον προαύλιο χώρο του σχολείου ο Καθολικός Επίσκοπος Σύρου Σεβ. π. Πέτρος Στεφάνου. Τον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Σύρου κ. Δωρόθεο Β’ εκπροσώπησε ο εφημέριος του Ιερού Ναού της Αναστάσεως, κ. Νικόλαος Γαβαλάς . Στην τελετή του Αγιασμού παρευρέθηκαν ο Γενικός Διευθυντής κ. Διονύσης Μεσσάρης, οι Διευθύντριες των σχολικών μονάδων και εκπρόσωποι των μαθητών και των εκπαιδευτικών. Στη συνέχεια ο Σεβασμιώτατος π. Πέτρος πέρασε απ’ όλες τις τάξεις και ευχήθηκε σε όλους καλή σχολική χρονιά.

Στο μήνυμά του προς τους μαθητές, τις μαθήτριες, τους γονείς και τους κηδεμόνες, ο κ. Μεσσάρης σημειώνει ότι ο ίδιος αναλαμβάνει το τιμόνι των Εκπαιδευτηρίων σε μια δύσκολη συγκυρία που στερεί σε όλους την ευκαιρία να χαρούμε την πρώτη ημέρα του σχολικού έτους.

«Σε αυτή τη δύσκολη συγκυρία απαιτείται ιδιαίτερη προσπάθεια, εγρήγορση, ευαισθησία και περισυλλογή, ώστε να κυριαρχήσει η συνεργασία και η θετική σκέψη, για να οδηγηθούμε σε προτάσεις και λύσεις που θα συνδράμουν το έργο της εκπαιδευτικής μας κοινότητας, η οποία έχει αναλάβει την αγωγή και εκπαίδευση των παιδιών όλων των βαθμίδων του Σχολείου Μ.Α.Σ.» αναφέρει χαρακτηριστικά ο νέος Γενικός Διευθυντής, διαβεβαιώνοντας πως το σύνθημα του Σχολείου θα γίνει πράξη σε κάθε συνεργασία. «Μαθαίνουμε, Αλλάζουμε, Συνεργαζόμαστε και τιμούμε την ιστορία των Λασαλιανών Σχολείων».

Διανομή ενημερωτικών φυλλαδίων για την οδική ασφάλεια

Χθες το πρωί, με αφορμή την έναρξη της νέας σχολικής περιόδου, αστυνομικοί διένειμαν ενημερωτικό υλικό (φυλλάδια, σχολικά προγράμματα και σελιδοδείκτες) με συμβουλές οδικής ασφάλειας και κυκλοφοριακής αγωγής τόσο σε μαθητές, όσο και σε γονείς, κατά την προσέλευση τους στο 4ο Δημοτικό Σχολείο Ερμούπολης.

Πρόκειται για μια καθιερωμένη δράση της Ελληνικής Αστυνομίας με σκοπό την ευαισθητοποίηση ειδικότερα της μαθητικής νεολαίας κατά τις μετακινήσεις τους από και προς τις σχολικές μονάδες.

Στόχος είναι η συμβουλευτική ενημέρωση των μικρών μαθητών με απλό και κατανοητό τρόπο ώστε να κυκλοφορούν στο δρόμο με ασφάλεια, εφαρμόζοντας τους βασικούς κανόνες του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας.

Στο πλαίσιο αυτής της προσπάθειας, η Γενική Περιφερειακή Αστυνομική Διεύθυνση Νοτίου Αιγαίου, με καταρτισμένο προσωπικό που υπηρετεί στις κατά τόπους Αστυνομικές Υπηρεσίες, παρέχει κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους ενημερωτικές διαλέξεις για την οδική ασφάλεια, την κυκλοφοριακή αγωγή και παιδεία, την ασφάλεια στο διαδίκτυο και την προστασία από τα ναρκωτικά.

Παράλληλα, χθες πραγματοποιήθηκαν και οι πρώτοι έλεγχοι τροχαίας σε σχολικά λεωφορεία, για την ασφαλή μετακίνηση των μαθητών.

Μαθαίνουμε Ασφαλείς

Τη σημασία της τήρησης των προβλεπόμενων μέτρων τονίζει στο μήνυμά της για την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς η υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, Νίκη Κεραμέως. Ευχόμενη καλή σχολική χρονιά σε όλες και σε όλους, η υπουργός σημειώνει ότι οι προτεραιότητες είναι δύο: αφ’ ενός να συνεχιστεί όσο πιο απρόσκοπτα γίνεται η απαραίτητη για όλους εκπαιδευτική διαδικασία, αφ’ ετέρου να προστατευτεί η πολύτιμη υγεία των μαθητών, των εκπαιδευτικών και των οικογενειών. «Τους περασμένους μήνες δοκιμαστήκαμε πολύ. Όμως προσαρμοστήκαμε, αλλάξαμε τις συνήθειές μας και βγήκαμε νικητές. Έτσι και τώρα, όλοι μαζί θα τα καταφέρουμε και πάλι. Επιστρέφουμε λοιπόν στα θρανία, τηρώντας τα μέτρα, ακούγοντας τους δασκάλους και τους καθηγητές μας, ακολουθώντας τις οδηγίες των ειδικών», καταλήγει η κ. Κεραμέως.

Ευχές για μία ευλογημένη, υγιεινή, ασφαλή, ειρηνική και δημιουργική Νέα Σχολική Χρονιά απευθύνει στους μαθητές και τις μαθήτριες ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Σύρου κ. Δωρόθεος Β’. Στο μήνυμά του, τους συμβουλεύει να θυμούνται πάντα πως το κλειδί για τη λύση των προβλημάτων, κοινωνικών, οικονομικών ακόμη και υγειονομικών, καθώς και οδός για την υπέρβαση των αδιεξόδων η Παιδεία.

Με τη σειρά του, ο Καθολικός Επίσκοπος Σύρου Σεβ. π. Πέτρος Στεφάνου, απευθυνόμενος προς τους μαθητές, τονίζει ότι η αβεβαιότητα και η ανησυχία που χαρακτηρίζουν τη φετινή σχολική χρονιά δεν είναι ικανή να τους στερήσει τη δυνατότητα για ευχάριστη φοίτηση στο σχολείο και φυσικά, επίτευξη των στόχων τους. «Να είστε σίγουροι πως σεβόμενοι ο ένας τον άλλο και τηρώντας τις οδηγίες που σας δίνονται, δε θα στερηθείτε τη χαρά να βρίσκεστε με τους φίλους σας και τους συμμαθητές σας στο σχολείο που αγαπάτε και που αναγκαστήκατε να στερηθείτε για αρκετά μεγάλο διάστημα την προηγούμενη χρονιά».

Η χαρά και η προσδοκία εναλλάσσονται με την αβεβαιότητα

Τα ανάμικτα συναισθήματα που δημιουργεί η -αδιαμφισβήτητα διαφορετική τόσο για την εκπαιδευτική κοινότητα όσο και για ολόκληρη την κοινωνία- νέα σχολική χρονιά επισημαίνει στο μήνυμά της η Περιφερειακή Διευθύντρια Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Νοτίου Αιγαίου, Μαρκέλλα Παραμυθιώτου. Όπως υπογραμμίζει, η χαρά και η προσδοκία εναλλάσσονται με έκδηλα συναισθήματα ανησυχίας και αβεβαιότητας, εξαιτίας των πρωτόγνωρων συνθηκών που επέβαλλε η υγειονομική κρίση.

«Όπως και την προηγούμενη σχολική χρονιά έτσι και τώρα καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε δύσκολες καταστάσεις, μέσα από τις οποίες, όμως, μας δίνεται η δυνατότητα να επανεκτιμήσουμε το ρόλο του σχολείου ως ρυθμιστή μιας κανονικότητας που οι μαθητές και οι οικογένειές τους την έχουν απόλυτη ανάγκη. Η συμβολή των εκπαιδευτικών υπήρξε και θα συνεχίσει να είναι καθοριστική στη διατήρηση και διαφύλαξη μιας σταθερότητας αλλά και στην παροχή ίσων ευκαιριών μάθησης, δημιουργικότητας και χαράς για όλα τα παιδιά. Σε αυτό το πλαίσιο, όλοι μας εκπαιδευτικοί, γονείς και μαθητές θα προχωρήσουμε σεβόμενοι και τηρώντας τις υποδείξεις των ειδικών με βασικό γνώμονα την υγεία και την ασφάλεια όλων», αναφέρει η κ. Παραμυθιώτου.

Καταλήγοντας, η Περιφερειακή Διευθύντρια Εκπαίδευσης Νοτίου Αιγαίου διαβεβαιώνει ότι η ίδια θα βρίσκεται δίπλα σε εκπαιδευτικούς και μαθητές των νησιών μας και σε αυτό το νέο ξεκίνημα.

«Καλή σχολική χρονιά με δύναμη, όρεξη και πάνω απ’ όλα υγεία» εύχεται σε μαθητές, εκπαιδευτικούς, γονείς και κηδεμόνες ο Δήμαρχος Σύρου – Ερμούπολης, Νίκος Λειβαδάρας, καλώντας τους να δουν το νέο ξεκίνημα με την πιο αισιόδοξη και θετική ματιά τους. «Τη χρονιά αυτή, περισσότερο από ποτέ, απαιτείται η συνεργασία, η αλληλοκατανόηση και η σύμπραξη όλων των εμπλεκόμενων στην εκπαίδευση, προκειμένου τα παιδιά μας να συνεχίσουν να χαίρονται και να απολαμβάνουν ένα ασφαλές, λειτουργικό και ευχάριστο σχολικό περιβάλλον. Ένα περιβάλλον που θα αποτελεί την πύλη για να πραγματώσουν τους στόχους τους, ένα περιβάλλον όπου θα μπορούν να ονειρεύονται και να ελπίζουν».

Σ’ ένα ακόμη "ταξίδι"  στον μαγευτικό κόσμο της γνώσης καλωσόρισε τους μαθητές και της μαθήτριες ο Αντιπεριφερειάρχης Κυκλάδων, Γιώργος Λεονταρίτης, εκφράζοντας τη βεβαιότητα της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου ότι το σύνολο της εκπαιδευτικής και μαθητιώσας κοινότητας θα δώσει τον καλύτερο εαυτό της  για να πετύχει το αυτονόητο: Μια σχολική χρονιά με υψηλούς, όπως πάντα στόχους, στην εκπαιδευτική διαδικασία και με τα λιγότερα δυνατά προβλήματα.