Το Δημοτικό Σχολείο Βίβλου Νάξου μοιράστηκε τις περιβαλλοντικές ιστορίες μαθητών και μαθητριών του για την αειφορία

Το περιβάλλον μέσα από τα μάτια των παιδιών

Ιδέες και λύσεις για τοπικά, εθνικά και διεθνή περιβαλλοντικά ζητήματα κατέγραψαν οι μαθητές της Ε’ και ΣΤ’ Τάξης του Δημοτικού Σχολείου Βίβλου Νάξου, στο πλαίσιο τoυ Erasmus+ εκπαιδευτικού προγράμματος “EnvStories”.

Υπό την καθοδήγηση του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών και της Καθηγήτριας του Τμήματος Γεωλογίας και Γεωπεριβάλλοντος Δρ. Δρ. MSc Νίκης Ευελπίδου, μαθητές και εκπαιδευτικοί Δημοτικών Σχολείων από τη Νάξο, την Ιταλία, την Κύπρο, την Ισπανία και την Τουρκία ήρθαν σε επαφή και ανέπτυξαν δράσεις με στόχο την ευαισθητοποίηση της μαθητικής και ευρύτερης κοινότητας για το περιβάλλον και την αειφόρο ανάπτυξη.

Μέσα από βιωματικές διδακτικές μεθοδολογίες που ενθαρρύνουν την ενεργό μάθηση και προωθούν την κριτική σκέψη, τα παιδιά καταπιάστηκαν με τις υγειονομικές και περιβαλλοντικές επιπτώσεις στην κοινωνία, το φυσικό περιβάλλον, τους γεωφυσικούς κινδύνους, την εξάντληση φυσικών πόρων, καθώς και την απόρριψη και ανακύκλωση αποβλήτων.

Το έργο έδωσε την ευκαιρία στους μαθητές να αποκτήσουν πρακτικές, υλικοτεχνικές και προσωπικές δεξιότητες για να δημιουργήσουν και να αφηγηθούν περιβαλλοντικές ιστορίες, διαδίδοντας την ανάγκη για έναν πιο βιώσιμο τρόπο ζωής.

Το πρόγραµµα, ο σχεδιασµός και τα στάδια υλοποίησής του, αλλά πάνω από όλα τα αποτελέσµατα και οι ψηφιακές ιστορίες που έγραψαν και ψηφιοποίησαν οι 21 µαθητές/τριες των Ε’ και ΣΤ’ τάξεων του Δημοτικού Σχολείου Βίβλου Νάξου παρουσιάστηκαν στο πλαίσιο ειδικής διαδικτυακής εκδήλωσης που διεξήχθη το πρωί του περασμένου Σαββάτου.

Ανάγκη για έναν πιο βιώσιμο τρόπο ζωής

Η ενασχόληση του σχολείου με το θέμα ξεκίνησε μέσα από μια συζήτηση αναφορικά με το νόημα που έχει για τον καθένα η λέξη "περιβάλλον". Έτσι οι μαθητές/τριες χωρισμένοι σε ομάδες εργασίες κλήθηκαν μέσα σε 45 λεπτά να καταγράψουν λέξεις ή φράσεις που τους φέρνει στο μυαλό η λέξη περιβάλλον και να τις αποδώσουν με μία ζωγραφιά.

Στη συνέχεια, ζητήθηκε από τα παιδιά να εργαστούν σε ομάδες, να συζητήσουν και να συμφωνήσουν αναφορικά με τα περιβαλλοντικά θέματα που απασχολούν τους ανθρώπους σήμερα σε παγκόσμιο επίπεδο. Αφού τα κατέγραψαν τα αποτύπωσαν σε μια ομαδική ζωγραφιά. Κινούμενοι, εκπαιδευτικά, από το γενικό στο μερικό, οι μαθητές κλήθηκαν στην πορεία να εντοπίσουν τα περιβαλλοντικά θέματα που αφορούν ειδικότερα τη Νάξο.

Στο πλαίσιο του εορτασμού της Παγκόσμιας Ημέρας Περιβάλλοντος 2020, το Δημοτικό Σχολείο Βίβλου Νάξου αφιέρωσε δύο διδακτικές ώρες για την πραγματοποίηση δραστηριοτήτων για το περιβάλλον.

Οi μαθητές/τριες που συμμετείχαν στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα Envstories λειτούργησαν ως "εκπαιδευτές" για τους υπόλοιπους μαθητές/τριες στη συζήτηση για τα περιβαλλοντικά θέματα που απασχολούν σήμερα τους ανθρώπους.

Απόφαση των παιδιών ήταν να καθαρίσουν σημεία της αυλής του σχολείου τους στα οποία είχαν συγκεντρωθεί σκουπίδια, αλλά και τη γειτονική παιδική χαρά της περιοχής τους. Για την επιτυχή ολοκλήρωση της δράσης, αλλά και για την καλλιέργεια της περιβαλλοντικής συνείδησης στους μαθητές/τριες του σχολείου, καθώς και την καλλιέργεια της αξίας της ανακύκλωσης των απορριμμάτων, σημαντική ήταν και η συμβολή του Δήμου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων και συγκεκριμένα του αρμόδιου Αντιδήμαρχου Νίκου Σιδερή, ο οποίος ανταποκρίθηκε άμεσα στο αίτημα για τοποθέτηση κάδου ανακύκλωσης κοντά στο σχολείο.

Επόμενος στόχος μαθητών και εκπαιδευτικών ήταν ο διαχωρισμός των απορριμμάτων σε ανακυκλώσιμα και μη, καθώς και η τοποθέτησή τους στους αντίστοιχους κλάδους.

Περιβαλλοντική Εκπαίδευση με δραστηριότητες φιλαναγνωσίας

Το πρόγραμμα συνεχίστηκε και κατά τη διάρκεια της δεύτερης φάσης της πανδημίας. Οι μαθητές κλήθηκαν να διαβάσουν το βιβλίο «Ένα πουλί… στην πρίζα» και να κάνουν κάποιες δραστηριότητες οι οποίες βοήθησαν στην βαθύτερη κατανόηση του μηνύματος της ιστορίες. Λόγω της αναστολής των σχολείων, οι μαθητές/τριες συμπλήρωσαν τις απαντήσεις τους σε φόρμα Google.

Η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση εξ Αποστάσεως συνεχίστηκε με το βιβλίο: "Γίνε πράκτορας του πλανήτη". Για τον συντονισμό της εργασίας,  αξιοποιήθηκαν η πλατφόρμα e-me και οι δυνατότητες που προσφέρει για ασύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση.

Επιπλέον, κατά τη διάρκεια της περιόδου που οι μαθητές/τριες είχαν την δυνατότητα να διαβάσουν το βιβλίο, πραγματοποιήθηκε τηλεδιάσκεψη, προκειμένου να συζητήσουν το περιεχόμενο, αλλά και να προγραμματίσουν την παραπέρα πορεία.

Μετά την ολοκλήρωση της μελέτης του βιβλίου ζητήθηκε από τους μαθητές/τριες να συμπληρώσουν διαδικτυακά ένα Google έγγραφο με δρασηριότητες με αφορμή το βιβλίο που μόλις είχαν διαβάσει.

Αξίζει να σημειωθεί πως συντονιστής του προγράμματος ήταν ο Διευθυντής του Δημοτικού Σχολείου Βίβλου Νάξου, Χρήστος Σκάρκος.

Στο πλαίσιο της διαδικτυακής παρουσίασης του προγράμματος, απηύθυναν χαιρετισμοί ο Δήμαρχος Νάξου και Μικρών Κυκλάδων, Δημήτρης Λιανός, η Περιφερειακή Διευθύντρια Περιφερειακής Διεύθυνσης Νοτίου Αιγαίου, Μαρκέλλα Παραμυθιώτου, ο Διευθυντής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Κυκλάδων Χρήστος Καφτηράνης και ο Συντονιστής Εκπαιδευτικού Έργου του 1ου ΠΕΚΕΣ Ν. Αιγαίου. Πέτρος Προβελέγγιος.

Στην ημερίδα συμμετείχαν η Καθηγήτρια στο Τμήμα Γεωλογίας και Γεωπεριβάλλοντος, του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστήμιου Αθηνών Δρ. Νίκη Ευελπίδου, ο  Αν. Προωθητής Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων Περιφερειακής Διεύθυνσης Ν. Αιγαίου Νίκος Τζιμόπουλος, ο Προϊστάμενος ΚΕΣΥ Νάξου Κώστας Κλουβάτος και η Υπεύθυνη Σχολικών Δραστηριοτήτων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Κυκλάδων, Χρυσάννα Διαμαντή.