«Η εκπαιδευτική ρομποτική αποτελεί επένδυση για τους μαθητές»
- Τετάρτη, 7 Απριλίου, 2021 - 06:18
Αξιόλογη ήταν η πορεία των μαθητικών ομάδων της Σύρου στον διαδικτυακό Μαραθώνιο Εκπαιδευτικής Ρομποτικής, ο οποίος ολοκληρώθηκε με επιτυχία πριν από λίγες ημέρες.
Στόχος της δράσης με την υπογραφή του WRO Hellas ήταν η σταδιακή βελτίωση των δεξιοτήτων των μαθητών στον προγραμματισμό.
Το νησί της Σύρου εκπροσωπήθηκε στο διαγωνισμό από πέντε ομάδες μαθητών Δημοτικού και Γυμνασίου με προπονητή και συντονιστή τον εκπαιδευτικό Πληροφορικής, Μανώλη Αργυρό.
Η ομάδα “Syros_EV2” Σχολείο του 6ου Δημοτικού Σχολείου Ερμούπολης (Στάτος Δενεξάς, Σοφία Ζερβού) έλαβε την 5η θέση.
Ο μαθητής του 2ου Γυμνασίου Σύρου, Παναγιώτης Ζερβός «R2-D2» έλαβε τη 19η θέση.
Η ομάδα “Syros_Roboboys” του 4ου Δημοτικού Σχολείου Ερμούπολης (Ιωσήφ Βουτσίνος, Γεώργιος Βλαχογιάννης) κατέκτησε την 24η θέση.
Στην ακριβώς επόμενη θέση (25η) βρίσκεται η ομάδα “Syros_Giannektors” του 3ου Δημοτικού Σχολείου Ερμούπολης με τον Γιάννη Κυριανάκη και τον Έκτορα Φυντανάκη.
Στην 38η θέση συναντάμε την ομάδα του 6ου Δημοτικού Σχολείου Ερμούπολης «Syrosme2009» με τις Έφη Λιάπη και Μυρτώ Νικολακοπούλου.
Τέλος, στην 43η θέση βρέθηκε η ομάδα του 3ου Δημοτικού Σχολείου Ερμούπολης «Syros Jedi Robots» (Μυρτώ Πυρουνάκη, Δώρα Πρέκα, Ηλίας Πρέκας).
Σε συνέντευξή του στην «Κοινή Γνώμη¨, ο υπεύθυνος εκπαιδευτικός κ. Αργυρός αναφέρθηκε στα ενθαρρυντικά αποτελέσματα των μαθητών της Σύρου για το μέλλον της εκπαιδευτικής ρομποτικής στο νησί.
Τι έδαφος κερδίζει χρόνο με το χρόνο η εκπαιδευτική ρομποτική στη Σύρο και ποια η σημασία αυτού του γνωστικού εργαλείου για το νησί σας;
«Όπως έχει γίνει φανερό τα τελευταία χρόνια, πολλά είναι τα παιδιά που επιθυμούν να ασχοληθούν με την εκπαιδευτική ρομποτική. Αρκετοί εκπαιδευτικοί των σχολείων της Σύρου έχουν ασχοληθεί με το αντικείμενο αυτό και αρκετά σχολεία έχουν συμπεριλάβει την εκπαιδευτική ρομποτική στις δράσεις τους, ενώ οι συμμετοχές σε διαγωνισμούς ρομποτικής τα τελευταία χρόνια έχουν αυξηθεί. Το νησί μας εκπροσωπείται σχεδόν σε κάθε δράση που έχει σχέση με την ρομποτική και ομάδες παιδιών έχουν διακριθεί σε πανελλαδικό επίπεδο.
Φέτος λόγω της πανδημίας έγιναν κάποιες δράσεις κυρίως από συναδέλφους στα δημοτικά σχολεία. Τα μαθήματα που ήταν εφικτό να πραγματοποιηθούν, τουλάχιστον αυτά στα οποία συμμετέχω, έγιναν από απόσταση τις περισσότερες φορές αλλά και δια ζώσης, για το απαραίτητο δέσιμο των ομάδων, για όση διάρκεια ήταν ανοιχτά τα δημοτικά σχολεία.
Η εκπαιδευτική ρομποτική προσφέρεται για την καλλιέργεια πνεύματος ομαδικής συνεργασίας στους μαθητές, ενώ τους ενθαρρύνει να πειραματιστούν και να εφαρμόσουν αυτά που έχουν διδαχθεί από τα γνωστικά πεδία των Μαθηματικών, της Φυσικής, της Τεχνολογίας και της Πληροφορικής. Επιπλέον, έρχονται σε επαφή με τις βασικές έννοιες του προγραμματισμού.
Θεωρώ ότι η εκπαιδευτική ρομποτική αποτελεί επένδυση για τους μαθητές, καθώς τους προετοιμάζει για το μέλλον, που όπως όλα δείχνουν, θα έχει ενσωματωμένη την χρήση ρομποτικών μηχανών και τεχνητής νοημοσύνης στην καθημερινότητα. Οι κοινωνίες που επενδύσουν στην γνώση αυτών των τεχνολογιών θα βρεθούν σε πλεονεκτική θέση. Θα πρέπει λοιπόν να στρέψουμε τις προσπάθειές μας προς αυτή την κατεύθυνση».
Ο Πανελλήνιος Διαγωνισμός της WRO Hellas αποτελεί πλέον θεσμό, στον οποίο μαθητές της Σύρου συμμετέχουν ενεργά κάθε χρόνο. Ποιες άλλες ευκαιρίες δίνονται στα παιδιά για να εξασκηθούν, να δουλέψουν και να αναδείξουν ευρέως τις δεξιότητές τους;
«Στον διαγωνισμό για δημοτικά σχολεία και γυμνάσια RoboMarathon, που διοργανώθηκε από την WRO Hellas, συμμετείχαν συνολικά 182 ομάδες από 4 χώρες στην προκριματική φάση , ενώ στον τελικό αγωνίστηκαν οι 96 από αυτές.
Ο διαγωνισμός περιελάμβανε συνολικά 28 δοκιμασίες που υλοποιήθηκαν σε ένα καινούργιο για εμάς περιβάλλον εκμάθησης ρομποτικής, το TRIK STUDIO. Το TRIK STUDIO είναι ρωσικής προέλευσης και αποτελεί ένα εξαιρετικό εργαλείο για την εκπαίδευση στον προγραμματισμό ρομποτικών οχημάτων. Με τη χρήση του λογισμικού αυτού δεν απαιτείται η ύπαρξη φυσικού ρομποτικού οχήματος, καθώς οι κινήσεις προσομοιώνονται στον υπολογιστή. Έτσι ήταν δυνατό τα παιδιά να συμμετέχουν εξ αποστάσεως και χωρίς να είναι απαραίτητη η αγορά ρομποτικού κιτ.
Ο συγκεκριμένος διαγωνισμός είχε παραδοτέα ανά τακτά χρονικά διαστήματα, ώστε κάθε φορά, οι ομάδες να προχωρήσουν στην επόμενη φάση. Οι κριτές αξιολόγησαν περίπου 3.000 απαντήσεις μαθητών! Η διοργάνωση ενός διαγωνισμού μιας τέτοιας εμβέλειας, απαιτεί πολύ δουλειά και μεράκι από τους ανθρώπους που την αναλαμβάνουν.
Σε αυτό το διαγωνισμό η Σύρος εκπροσωπήθηκε από 5 ομάδες μαθητών δημοτικού και μία γυμνασίου. Τα αποτελέσματα της τελικής φάσης είναι πολύ ενθαρρυντικά για το μέλλον. Μία ομάδα από αυτές (του 6ου Δημοτικού Σχολείο Σύρου) κατέλαβε την 3η θέση σε πανελλαδικό επίπεδο και την 5η στη συνολική κατάταξη. Αν και αυτή ήταν η πρώτη χρονιά που τα παιδιά χρησιμοποίησαν το συγκεκριμένο λογισμικό, κατάφεραν να συναγωνιστούν επάξια τις ρωσικές ομάδες που επίσης συμμετείχαν. Σίγουρα όμως, η μεγαλύτερη επιτυχία είναι ότι ο κορονοϊός δεν στάθηκε εμπόδιο για να την συμμετοχή μας.
Τα θέματα των 6 δοκιμασιών του δημοτικού ήταν αρκετά δύσκολα για την πλειοψηφία μαθητριών & μαθητών. Υπήρχε καλή διαβάθμιση δυσκολίας οπότε πιστεύω ότι τα περισσότερα παιδιά μπόρεσαν να λύσουν ένα ή περισσότερα θέματα, αποδεικνύοντας έτσι την πρόοδο που κατάφεραν να σημειώσουν μέσα σε ένα σχετικά μικρό χρονικό διάστημα ενασχόλησης.
Ο διαγωνισμός αυτός, αποτελεί διέξοδο για ομάδες και παιδιά που δεν διαθέτουν ακριβά κιτ ρομποτικής. Όπως φάνηκε στα μαθήματα, παιδιά του δημοτικού χωρίς πρότερες γνώσεις προγραμματισμού και ρομποτικής έμαθαν πολλά και απέκτησαν πολύτιμες εμπειρίες σε μια δύσκολη περίοδο.
Πολλά συγχαρητήρια αξίζουν σε όλους τους προπονητές που δούλεψαν πάρα πολλές ώρες για να μεταδώσουν τις γνώσεις τους στους μαθητές. Στην τελική φάση, που τα παιδιά ήταν μόνα τους, είδαμε εκπληκτικές λύσεις, γεγονός που δείχνει ότι η εκπαιδευτική διαδικασία ενεργοποιήθηκε. Αυτό ήταν και το ζητούμενο πιστεύω.
Προσωπικά συνιστώ ανεπιφύλακτα το περιβάλλον του TRIK STUDIO για εκμάθηση προγραμματισμού – ρομποτικής. Σίγουρα την επόμενη σχολική χρονιά θα το χρησιμοποιήσω και στην τάξη ως εκπαιδευτικό εργαλείο.
Στην περίπτωση που ο διαγωνισμός αυτός διοργανωθεί και του χρόνου, είναι σίγουρο ότι θα συμμετέχουμε, άλλωστε, τα παιδιά των ομάδων που διαγωνίστηκαν φέτος, έχουν ήδη εκφράσει την επιθυμία τους να συνεχίσουν.
Υπάρχουν και άλλες δράσεις ρομποτικής που έχουν ανακοινωθεί, αλλά η άποψή μου είναι ότι δεν θα τύχουν μεγάλης συμμετοχής. Κάθε διαγωνισμός που απαιτεί τη χρήση συγκεκριμένου κιτ ρομποτικής (τα περισσότερα έχουν ιδιαίτερα υψηλό κόστος) απαιτεί και δια ζώσης συναντήσεις, οι οποίες, την περίοδο που διανύουμε δεν είναι δυνατό να πραγματοποιηθούν, με συνέπεια προπονητές και παιδιά να αποθαρρύνονται.
Τέλος ο 3ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός Ανοικτών Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση κατά την γνώμη μου θα έχει επιτυχία καθώς έχουν δρομολογηθεί ήδη οι ενέργειες εκ μέρους των διοργανωτών και οι ομάδες γνωρίζουν από τώρα αν έχουν προκριθεί. Από την Σύρο έχουν καταθέσει προτάσεις και θα συμμετάσχουν στην τελική φάση 2 ομάδες από δημοτικά σχολεία».
Η κατάκτηση μιας καλής θέσης σε έναν διαγωνισμό αποτελεί απώτερο στόχο ή το κερασάκι στην τούρτα;
«Όπως είπα και παραπάνω εκείνο που έχει σημασία είναι να επενδύσουμε στον τομέα των νέων τεχνολογιών, της ρομποτικής, της τεχνητής νοημοσύνης. Σε όλα τα επίπεδα. Ένα από αυτά είναι και η εκπαίδευση. Η ενασχόληση των παιδιών με αυτά τα αντικείμενα είναι αυτό που έχει σημασία. Η διαδικασία της δημιουργίας, η κατάκτηση της γνώσης και της τεχνογνωσίας, η ανάπτυξη δεξιοτήτων. Η χαρά της μάθησης, της συνεργασίας με άλλα άτομα, της συμμετοχής σε μια ομάδα. Η ικανοποίηση της επίτευξης ενός στόχου όταν ολοκληρώνεται μια δοκιμασία. Η επίλυση ενός προβλήματος που ενεργοποιεί τη φαντασία, τη σκέψη και την ευφυΐα του κάθε παιδιού. Αν τελικά αυτά συνοδεύονται με την κατάκτηση μιας διάκρισης, ακόμα καλύτερα. Η διάκριση όμως δεν είναι ο σκοπός. Προκύπτει όταν όλα τα προηγούμενα έχουν εκπληρωθεί. Η ικανοποίηση που παίρνουν τα παιδιά βέβαια, είναι σημαντική, γιατί μια διάκριση είναι σα να σου λένε “Μπράβο καλά τα πήγες!”. Όλοι θέλουν να το ακούνε αυτό, ειδικά όταν έχουν καταβάλει προσπάθεια».
Ποια τα μελλοντικά σχέδια του Κέντρου Εκπαιδευτικής Ρομποτικής Σύρου και του OpenLab του Δήμου Σύρου Ερμούπολης;
«Το Κέντρο Εκπαιδευτικής Ρομποτικής και το OpenLab εξαιτίας των μέτρων προστασίας της Δημόσιας Υγείας στο πλαίσιο αποφυγής της διασποράς του κορονοϊού SARS-CoV-2 κατά τη διάρκεια της χειμερινής περιόδου έχουν αναστείλει τις δράσεις τους.
Η ομάδα διοίκησης του OpenLab του Δήμου Σύρου-Ερμούπολης μετά τη χορηγία εξοπλισμού από τον κο Μαρτίνο σύντομα πρόκειται να ανακοινώσει εκπαιδευτικές δράσεις ρομποτικής που απευθύνονται σε μαθητές δημοτικού και γυμνασίου».
- Εισέλθετε στο σύστημα ή εγγραφείτε για να υποβάλετε σχόλια
Διαβάστε ακόμα
- Ατόνησε η δράση της εκπαιδευτικής ρομποτικής στη Σύρο
19 Φεβ. 2024 - 6:16 - Δυναμική παρουσία της Σύρου στον RoboMarathon
22 Ιαν. 2021 - 6:17 - Σταθμός προστασίας και τροφοδοσίας μικρών ζώων
31 Ιαν. 2019 - 6:17 - Εποικισμός του Άρη
28 Φεβ. 2018 - 6:18 - Εργαστήρι εκπαιδευτικής ρομποτικής
14 Νοε. 2017 - 6:17