Υλοποίηση του προγράμματος «Μάσκες» του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης στο Βαμβακάρειο Γυμνάσιο

Ζωγραφικά πορτραίτα της σύγχρονης εποχής

  • Τρίτη, 25 Μαΐου, 2021 - 06:10

Διαφορετικούς τρόπους προσέγγισης και αναπαράστασης του προσώπου διδάσκονται οι μαθητές και οι μαθήτριες της Α’ Τάξης Γυμνασίου των Εκπαιδευτηρίων Δελασάλ, μέσω του διαδικτυακού προγράμματος του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης με θέμα τις «Μάσκες».

Το πρόγραμμα που υλοποιείται στο πλαίσιο του μαθήματος των Εικαστικών, σχεδίασε ο εικαστικός Κωνσταντίνος Μαργαρίτης αντλώντας έμπνευση από τις προσωπογραφίες του Χρόνη Μπότσογλου με τίτλο «Μάσκα, 1988», που βρίσκονται στη συλλογή του εμστ.

Γιατί έχει ακόμα ενδιαφέρον ένα ζωγραφικό πορτραίτο στην εποχή μας; Είναι μόνο ο προφανής λόγος της πιστής, ή και όχι, αναπαράστασης ενός προσώπου; Μήπως είναι κάτι περισσότερο από αυτό; Και τελικά με ποιον τρόπο μπορεί ένα πορτραίτο να εκφράζει την εποχή του ή και τον πολιτισμό από τον οποίο προέρχεται;

Δύσκολες ερωτήσεις, που σίγουρα έχουν ενδιαφέρουσες απαντήσεις.

Το πρόγραμμα αποτελείται από δύο μέρη: στο πρώτο, θεωρητικό μέρος (βίντεο 1) θα συζητηθούν και αναλυθούν οι προσωπογραφίες με τίτλο Μάσκα, 1988, του Χρόνη Μπότσογλου, και θα παρουσιαστούν διαφορετικοί τρόποι προσέγγισης και αναπαράστασης του προσώπου από διαφορετικούς πολιτισμούς και σε διαφορετικές χρονικές περιόδους. Μέσα από τη συζήτηση και τη σύγκριση, οι μαθητές αντιλαμβάνονται, επίσης τρόπους με τους οποίους μπορούμε να «δούμε» ένα πορτραίτο της σύγχρονης εποχής.

Το δεύτερο μέρος του προγράμματος (βίντεο 2-4) περιλαμβάνει τρία βίντεο-δημιουργικά εργαστήρια, τα οποία μας δίνουν οδηγίες για να δημιουργήσουμε τις δικές μας μάσκες-πρόσωπα: μια Αφρικανική μάσκα (βίντεο 2), μια ιατρική (βίντεο 3) και ένα σχέδιο-αυτοπροσωπογραφία, στο οποίο αποτυπώνεται με μετρήματα η δομή του προσώπου. Μετά την παρακολούθηση του πρώτου βίντεο, οι τάξεις μπορούν να επιλέξουν όποιο/όποια από τα τρία βίντεο-δημιουργικά εργαστήρια τους ενδιαφέρει/-ρουν περισσότερο για να δημιουργήσουν τις δικές σας μάσκες-πρόσωπα.