Το 1ο βραβείο απέσπασε η συμμετοχή της μαθήτριας του ΓΕΛ Σύρου, Ελένης Βαμβακούση στην 9η Biennale Παιδικής Ζωγραφικής

Μία ακόμη διάκριση στη μαθητική «γειτονιά» της Σύρου

Συνολικά 7.000 παιδιά από 27 διαφορετικές χώρες έλαβαν μέρος στην 9η Biennale Παιδικής Ζωγραφικής που διοργανώθηκε από το Μουσείο και την Ακαδημία Παιδικής Τέχνης «Οικουμένη».

Ανάμεσα στους συμμετέχοντες που διακρίθηκαν στο διαγωνισμό είναι και η μαθήτρια του Γενικού Λυκείου Σύρου, Ελένη Βαμβακούση, το έργο της οποίας απέσπασε το 1ο βραβείο.

Η Biennale Παιδικής Ζωγραφικής διοργανώνεται κάθε δύο χρόνια, πρεσβεύοντας την αγάπη, την ειρήνη, τη φιλία και την αλληλεγγύη, μεταξύ των λαών του κόσμου. Θέμα του φετινού διαγωνισμού ήταν οι «Γειτονιές του Κόσμου».

Η γειτονιά μας αποτελεί το καταφύγιο της αγάπης, της αλληλεγγύης, της συγχώρεσης, της κρίσης, της αποδοχής αλλά και της απόρριψης. Αποτελεί πάντα την ομορφότερη ανάμνηση των παιδικών μας χρόνων. Η ενότητα των ανθρώπων που ζούνε στη γειτονιά, μας διδάσκουν τις μεγάλες αξίες της ζωής. Οι οικογένειες που είναι στη γειτονιά είναι οι οικογένειες που μοιραζόμαστε μαζί τους την χαρά την λύπη τα όνειρά μας. Είναι οι θεατές αλλά μπορεί να είναι και οι πρωταγωνιστές στην δική μας σκηνή στους δικούς μας ρόλους. Είναι το μεγαλύτερο σχολείο της κοινωνίας είναι η ίδια η κοινωνία που μας διδάσκει με τον ποιο ήπιο τρόπο πώς να παίζουμε και να χαιρόμαστε την ζωή.

Στη σύγχρονη εποχή με στα μεγάλα αστικά κέντρα η αξία και η ομορφιά της παλιάς γειτονιάς έχει χαθεί ένας νέος τρόπος ζωής έχει αλλάξει τα δεδομένα, όμως η γειτονιά είναι πάντα στην καρδιά μας λίγο πιο μακριά από το παρελθόν άλλα πάντα ήταν η μεγάλη ανάγκη του ανθρώπου να μεγαλώνει μαζί με άλλα παιδιά και να μοιράζονται τις στιγμές της ζωής.

Τα παιδιά ηλικίας 4-17 ετών που έλαβαν μέρος στο διαγωνισμό, κλήθηκαν να ζωγραφίσουν την εικόνα της γειτονιάς τους με ομορφιά και αγάπη για ό,τι υπάρχει σε αυτή, τα σπίτια: οι δρόμοι, οι φίλοι, οι άνθρωποι τα καταστήματα τα καφενεία.

Οι προετοιμασίες των συμμετεχόντων για την 9η Biennale ξεκίνησαν από το προηγούμενο σχολικό έτος 2019-2020. Ωστόσο, οι δύσκολες συνθήκες που διαμορφώθηκαν εξαιτίας της πανδημίας προκάλεσαν κωλύματα στην ομαλή διεξαγωγή των διαδικασιών με αποτέλεσμα να υπάρξουν αλλαγές τόσο ως προς την καταληκτική ημερομηνία αποστολής των έργων όσο και ως προς τον γενικότερο προγραμματισμό της δράσης.  

Πειθαρχία, ωριμότητα και αφοσίωση στο στόχο

Δεν ήταν η πρώτη φορά που η Σύρος έδωσε το «παρών» στον διαγωνισμό, καθώς κατά το παρελθόν έχουν λάβει μέρος στο θεσμό μαθητές τόσο από το ΓΕΛ όσο και από το 1ο και το 3ο Γυμνάσιο του νησιού.

Η Ελένη Βαμβακούση, μαθήτρια της Α’ Λυκείου, κατά το σχολικό έτος 2019-2020 προετοιμάστηκε υπό την καθοδήγηση της καθηγήτριας Εικαστικών, Αργυρούς Διαμαντάκη με την οποία είχαν επικοινωνία και κατά τη διάρκεια του εγκλεισμού, λόγω πανδημίας. Το έργο ολοκληρώθηκε και παρέμεινε στο σχολείο μέχρι και τον Σεπτέμβρη, οπότε και εστάλη στον διαγωνισμό, βάσει του νέου χρονοδιαγράμματος που ορίστηκε από τους διοργανωτές. Το παράδοξο, βέβαια, είναι πως παρά την κλίση, το ταλέντο και το ενδιαφέρον πολλών μαθητών για τις τέχνες, το μάθημα των εικαστικών, καταργήθηκε φέτος στα Λύκεια. Ανάλογη ήταν και η τύχη των μαθημάτων του ελεύθερου και του γραμμικού σχεδίου και της κοινωνιολογίας.

Σύμφωνα με την κ. Διαμαντάκη, «τα παιδιά χρειάζονται το μάθημα των εικαστικών για την εσωτερική στήριξη και έκφρασή τους. Πρόκειται για ένα μάθημα που αποσυμπιέζει καταστάσεις». Όπως εξηγεί, η Ελένη Βαμβακούση την οποία είχε μαθήτρια από την Α’ Γυμνασίου, έχει μεγάλο ενδιαφέρον για τη ζωγραφική, ανέκαθεν σχεδίαζε στο σπίτι και στο σχολείο, ήραν πολύ συγκεντρωμένη και παρουσίαζε εργασίες. «Της αρέσει τόσο το γραμμικό όσο και το ελεύθερο σχέδιο. Εκφράζεται μέσα από αυτό και χαίρομαι για το 1ο βραβείο που απέσπασε στον διαγωνισμό, καθώς η ίδια έδειξε σθένος σε αυτή τη δύσκολη συγκυρία. Ενώ οι συνθήκες ήταν περίεργες και αντίξοες, η μαθήτρια επέμεινε στο στόχο της και ολοκλήρωσε το έργο», αναφέρει χαρακτηριστικά η κ. Διαμαντάκη, διευκρινίζοντας πως η πορεία προς ένα διαγωνισμό είναι μια δύσκολη διαδικασία. «Απαιτεί δουλειά, χρόνο, στοχοπροσήλωση, ωριμότητα. Πρέπει να έχεις μια ιδέα, να την επεξεργαστείς στο μυαλό σου, να την περάσεις με την εικαστική γλώσσα στο χαρτί».