Φοιτητικός διαγωνισμός του ΤΜΣΠΣ του Πανεπιστημίου Αιγαίου για το σχεδιασμό καινοτόμων προϊόντων που θα καλύπτουν ανάγκες της μετα-covid εποχής

Διαμόρφωση ενός βιώσιμου μετά-πανδημικού κόσμου

Σχεδιαστικό διαγωνισμό με θέμα καινοτόμα προϊόντα ή υπηρεσίες που θα απαντούν στις προκλήσεις της μετά COVID-19 εποχής και θα διαμορφώσουν έναν περισσότερο βιώσιμο και συμπεριληπτικό μετά-πανδημικό κόσμο διεξάγει από τον περασμένο Ιούνιο το Τμήμα Μηχανικών Σχεδίασης Προϊόντων και Συστημάτων υπό την αιγίδα της Πολυτεχνικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αιγαίου.

Ο διαγωνισμός απευθύνεται σε φοιτήτριες και φοιτητές των Τμημάτων της Πολυτεχνικής Σχολής, και συγκεκριμένα του Τμήματος Μηχανικών Οικονομίας και Διοίκησης (Χίος), του Τμήματος Μηχανικών Πληροφοριακών και Επικοινωνιακών Συστημάτων (Σάμος) και του Τμήματος Μηχανικών Σχεδίασης Προϊόντων και Συστημάτων (Σύρος).

Οι καλύτερες σχεδιαστικές προτάσεις θα βραβευτούν με τρία χρηματικά έπαθλα συνολικού ύψους €1800, καθώς και τρεις επαίνους που θα χορηγηθούν από την Πολυτεχνική Σχολή του Πανεπιστημίου Αιγαίου. Οι βραβευμένες και οι επίλεκτες προτάσεις θα προβληθούν στην ιστοσελίδα και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης του Πανεπιστήμιου Αιγαίου και θα προωθηθούν στον γενικό και ειδικό τύπο, ενώ θα διερευνηθεί και η δυνατότητα διενέργειας ή συμμετοχής σε έκθεση. Προτάσεις οι οποίες κριθούν άμεσα εφαρμόσιμες θα είναι υποψήφιες για περαιτέρω ανάπτυξη με τη βοήθεια του ακαδημαϊκού, ερευνητικού, εργαστηριακού και τεχνικού προσωπικού στις εγκαταστάσεις των τριών Τμημάτων της Πολυτεχνικής Σχολής.

Πλαίσιο

Ενάμιση χρόνο μετά την εμφάνιση του Covid-19,  η έξοδος από την οξεία φάση της πανδημίας είναι ορατή παρά το ότι η ανθρωπότητα δοκιμάζεται σκληρά ακόμα κυρίως σε περιοχές του αναπτυσσόμενου κόσμου. Η επιστημονική κοινότητα αντέδρασε αστραπιαία, παράγοντας θεραπευτικά πρωτόκολλα, μέτρα προστασίας και εμβόλια, ενώ οι κυβερνήσεις ανά τον κόσμο διαχειρίστηκαν με διαφορετικούς τρόπους, προτεραιότητες και αποτελεσματικότητα τις πολλαπλές πτυχές αυτού του πρωτόγνωρου, παγκοσμίου κλίμακας φαινομένου. Παράλληλα, καταρτίστηκαν και συμφωνήθηκαν σε κρατικό ή διακρατικό επίπεδο σχέδια για την αντιμετώπιση των οικονομικών, κοινωνικών και υγειονομικών συνεπειών της πανδημίας, αλλά και της ανοικοδόμησης μίας επόμενης, καλύτερης μέρας.

Ενώ δεν είναι ακόμα σαφές τι μας επιφυλάσσει αυτή η επόμενη μέρα, αν λάβουμε ως ενδεικτική τη στάση της διεθνούς κοινότητας σε επίπεδο κορυφαίων οργανισμών, η ανοικοδόμηση οφείλει να αξιοποιηθεί προς την κατεύθυνση ενός περισσότερο βιώσιμου και συμπεριληπτικού μοντέλου ανάπτυξης.

Επιπλέον, πολλές από τις αλλαγές, οι οποίες επιβλήθηκαν από τις συνθήκες, είναι σαφές ότι θα παραμείνουν με κάποια μορφή. Ενώ οι προβλέψεις σχετικά με το πώς θα είναι ο κόσμος στον οποίο θα επιστρέψουμε είναι πολυάριθμες και συχνά αντίθετες, συνήθως συμφωνούν σε ένα σημείο: αυτός ο κόσμος δεν θα είναι ο κόσμος που αφήσαμε πίσω μας το 2019. Οι τρόποι με τους οποίους (συν)εργαζόμαστε, μαθαίνουμε, κοινωνικοποιούμαστε, διασκεδάζουμε, ψωνίζουμε, ψυχαγωγούμαστε, ταξιδεύουμε, πολιτικοποιούμαστε, επικοινωνούμε, εκφραζόμαστε και παράγουμε, για να αναφέρουμε ορισμένες θεμελιώδεις ανάγκες, έχουν πια ανεπίστρεπτα εμπλουτιστεί με καινούργιους, συχνά αδιανόητους πριν την έλευση της πανδημίας.

Σε αυτό το ιδιαίτερα ρευστό πλαίσιο, σε αυτό το όριο ανάμεσα σε δύο εποχές, δημιουργούνται κατάλληλες συνθήκες για ιδέες, οι οποίες θα μπορούσαν να έχουν διασπαστική επίδραση.

Προδιαγραφές σχεδίασης

Τα καινοτόμα προϊόντα που σχεδιάζουν οι συμμετέχοντες πρέπει να καλύπτουν ανάγκες, οι οποίες είτε δεν καλύπτονται καθόλου είτε δεν καλύπτονται ικανοποιητικά και μπορούν να περιλαμβάνουν φυσικά προϊόντα, ψηφιακά ή αναλογικά, εφαρμογές, υπηρεσίες ή οποιονδήποτε συνδυασμό αυτών. Τα προϊόντα αυτά μπορούν να έχουν σχέση με τους τομείς: Εργασία (π.χ. τηλεργασία, τηλεϋπηρεσίες), Καθημερινότητα (μετακινήσεις, ψώνια, δημόσιες υπηρεσίες κ.α.), Εκπαίδευση, Επικοινωνίες, Αειφορία, Τέχνες, Πολιτισμός, Τουρισμός, E-commerce, Media, Ψυχαγωγία κ.α.

Τα προϊόντα και οι υπηρεσίες πρέπει να καλύπτουν ανάγκες, οι οποίες αναδύονται στο μετα-πανδημικό πλαίσιο και οι οποίες είτε δεν καλύπτονται καθόλου, είτε καλύπτονται πλημμελώς από υφιστάμενα προϊόντα και υπηρεσίες. Επιπλέον, θα πρέπει να υλοποιηθούν με τα υφιστάμενα τεχνολογικά μέσα, καθώς και να διατεθούν στο απευθυνόμενο κοινό.

Κριτήρια αξιολόγησης για τις προτάσεις

Ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί στο μέγεθος της ομάδας ανθρώπων που επηρεάζονται αλλά και τον βαθμό στον οποίο επηρεάζονται. Θεμιτή μπορεί να είναι μία μικρή παρέμβαση σε ένα  μεγάλο πληθυσμό αλλά και μία θεμελιώδης παρέμβαση σε ένα μικρό πληθυσμό. Το δεύτερο κριτήριο προκύπτει από την επιταγή οι λύσεις να είναι εφαρμόσιμες ώστε να είναι μπορεί να υλοποιηθεί η σχεδιαστική παρέμβαση. Το τρίτο κριτήριο αφορά τον βαθμό στον οποίο η σχεδίαση καλύπτει τα απαραίτητα πεδία σε ικανοποιητικό βάθος. Η συνολική ποιότητα του σχεδίου, η ευχρηστία, η τεχνολογική και κατασκευαστική πληρότητα, η αισθητική και η εμπειρία χρήσης είναι μερικά από τα τυπικά ζητούμενα για ένα επιτυχημένο προϊόν. Όσο πιο σφαιρική και ολοκληρωμένη είναι μία σχεδιαστική μελέτη τόσο πιο πειστική γίνεται.

Προς την κατεύθυνση των παραπάνω κριτηρίων ενθαρρύνεται μία διεπιστημονική, ιδανικά διατμηματική αντιμετώπιση του σχεδιαστικού προβλήματος. Οι τεχνολογικοί και ανθρωποκεντρικοί παράγοντες είναι απαραίτητο να έχουν αναπτυχθεί σε ικανοποιητικό βαθμό ώστε να μπορούν να αξιολογηθούν οι προτάσεις βάσει των παραπάνω κριτηρίων.

Βραβεία

Οι καλύτερες σχεδιαστικές προτάσεις θα βραβευτούν με χρηματικά έπαθλα και επαίνους που θα χορηγηθούν από την Πολυτεχνική Σχολή του Πανεπιστημίου Αιγαίου, ως εξής: 1ο βραβείο - €1000, 2ο βραβείο - €500 και 3ο βραβείο - €300. Αντίστοιχα, θα απονεμηθούν τρεις έπαινοι.

Η κατάθεση των προτάσεων ολοκληρώνεται την Τετάρτη 22 Σεπτεμβρίου 2021 και ώρα 23:59. Τα αποτελέσματα θα ανακοινωθούν στις 4 Οκτωβρίου και η βράβευση θα πραγματοποιηθεί την περίοδο των Χριστουγέννων.