Συνέντευξη του πρόεδρου της Σχολικής Επιτροπής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Δήμου Σύρου – Ερμούπολης, Παναγιώτη Λίτσα

«Να σταματήσει ο διασυρμός των εκπαιδευτικών»

«Παράλογη» χαρακτηρίζει ο πρόεδρος της Σχολικής Επιτροπής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης, Παναγιώτης Λίτσας, τη δικαστική περιπέτεια στην οποία υποβάλλονται, το τελευταίο διάστημα, εκπαιδευτικοί κατόπιν της ακραίας αντίδρασης κάποιων γονέων στα προβλεπόμενα -από τον νόμο- μέτρα κατά της πανδημίας.

Σε συνέντευξή του στην «Κοινή Γνώμη», ο κ. Λίτσας αποδοκιμάζει τέτοιου είδους περιστατικά που, δυστυχώς, δεν έλειψαν και από το νησί της Σύρου, εκφράζοντας μάλιστα την άποψη πως η κυβέρνηση οφείλει να προστατεύσει τους εκπαιδευτικούς που απλώς τηρούν το νόμο.

Επιπλέον, αναφέρεται στο έργο της Σχολικής Επιτροπής κατά τη διάρκεια της προηγούμενης χρονιάς, αλλά και στα ζητήματα που κλήθηκε να διευθετήσει πριν από την έναρξη του νέου εκπαιδευτικού έτους.   

«Το «πρώτο κουδούνι» στη Σύρο συνοδεύτηκε και από μηνύσεις εναντίον Διευθυντών και εκπαιδευτικών που κατέθεσε γονέας-αρνητής των περιοριστικών μέτρων κατά του κορωνοϊού. Πόσο δυσάρεστα είναι τέτοιου είδους περιστατικά και πόσο λεπτή είναι η θέση των ίδιων των εκπαιδευτικών απέναντι στη νέα κατάσταση;

«Παρόμοια περιστατικά έχουν λάβει χώρα σε πολλά σχολεία. Νομίζω ότι πρόκειται για υπερβολές, αποτέλεσμα τόσο της ανησυχίας εκ μέρους ελάχιστων γονιών όσο και της αντίδρασής τους στην υποχρεωτικότητα των μέτρων που εξαγγέλλονται και που οφείλουν να τηρούν οι εκπαιδευτικοί. Ακούγεται  "παράλογο" να οδηγούνται με περιπολικά εκπαιδευτικοί στο Αστυνομικό Τμήμα, επειδή ένας γονιός ζητά την μη τήρηση του νόμου!!  Ίσως θα έπρεπε άμεσα τα Υπουργεία Παιδείας και Προστασίας του Πολίτη να συνεννοηθούν για να σταματήσει αυτός ο διασυρμός των εκπαιδευτικών που απλώς εφαρμόζουν τον νόμο. Η είδηση -αν είναι ακριβής- ότι το Υπουργείο Παιδείας θα "αναλάβει  τα δικαστικά έξοδα όσων οδηγηθούν σε δίκη", ακούγεται το ίδιο παράλογη! Το θέμα είναι να σταματήσει αυτό το "θέατρο του παραλόγου" τώρα!».

Μία από τις βασικές αρμοδιότητες της Επιτροπής είναι η υποστήριξη των σχολικών μονάδων για την κάλυψη των λειτουργικών τους αναγκών. Κατά τη διάρκεια της καραντίνας, όπου τα σχολεία παρέμειναν κλειστά, ο ρόλος σας περιορίστηκε σε κάποιον βαθμό;

«Η Σχολική Επιτροπή ήταν σε συνεχή ετοιμότητα και επαφή με τις σχολικές μονάδες του νησιού προκειμένου να αντιμετωπιστούν οποιαδήποτε προβλήματα σχετιζόμενα άμεσα ή έμμεσα με την πανδημία και την ασφαλή παραμονή παιδιών και εκπαιδευτικών σ' αυτά. Σε συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας, τις Υπηρεσίες του δήμου και τους Διευθυντές προσπαθήσαμε και σε πολύ ικανοποιητικό βαθμό, πιστεύω, ότι αντιμετωπίσαμε με επιτυχία ενδεχόμενους κινδύνους μετάδοσης του ιού. Έγκαιρη και άμεση ήταν η προμήθεια και διανομή αντισηπτικών υγρών για την απολύμανση  επιφανειών θρανίων, τραπεζιών, κοινόχρηστων χώρων κλπ., αλλά  και για την υγιεινή των παιδιών με την παραλαβή και διανομή υγρών για τα χέρια. Δεν πρέπει, ωστόσο, να ξεχνάμε ότι και τις πάγιες ανάγκες των σχολείων σε γραφική ύλη, εκπαιδευτικό υλικό, είδη καθαριότητας, πετρέλαιο και γενικά σε ό,τι είναι απαραίτητο για τη λειτουργία των σχολείων. Ο ρόλος της Σχολικής Επιτροπής δεν περιορίστηκε, αντίθετα χρειάστηκε να επεκταθεί περισσότερο».

Μετά την πολύμηνη αναστολή των σχολικών μονάδων αλλά και τις νέες συνθήκες που έχουν διαμορφωθεί λόγω πανδημίας, οι ανάγκες έχουν πια αυξηθεί;

«Η διαδικασία ανοίγματος και κλεισίματος των σχολείων εξαιτίας της πανδημίας οι ανάγκες -όπως αυτές προαναφέρθηκαν- είναι πράγματι αυξημένες. πρέπει πέρα από τις πάγιες κατ' έτος ανάγκες να είμαστε σε ετοιμότητα για ανάγκες που έχουν σχέση με την προστασία από την εξάπλωση του ιού. Τόσο η Σχολική Επιτροπή, όσο και οι Υπηρεσίες του δήμου μας μεριμνούν για την άμεση αντιμετώπισή τους».

Ποια είναι τα κυριότερα ζητήματα που έχετε να διαχειριστείτε μετά την έναρξη του νέου σχολικού έτους;

«Το πρώτο πρόβλημα που έπρεπε να αντιμετωπιστεί ήταν η άμεση πρόσληψη καθαριστριών πριν από την έναρξη των μαθημάτων. Ο δήμος προσέλαβε περισσότερες καθαρίστριες από πέρσι, οι 10 από τις οποίες θα πληρώνονται από έσοδα του δημοτικού προϋπολογισμού.  Παράλληλα, συνεργείο απολύμανσης-απεντόμωσης-μυοκτονίας φρόντισε, πριν ακόμη ανοίξουν τα σχολεία, να ψεκάσει όλους τους χώρους.               Μεριμνήσαμε για την προμήθεια από τα έσοδα της Σχολικής Επιτροπής και αποστολή σε όλα τα σχολεία φιαλιδίων του ενός λίτρου με αντισηπτικό-απολυμαντικό υγρό  χεριών».                   

 Παράλληλα είμαστε σε συνεννόηση με τους Διευθυντές για την έγκαιρη προμήθεια ειδών -εποπτικών, γραφικών και γενικά ειδών που παρουσιάζονται σε έλλειψη στα σχολεία».                                                     

Υπάρχουν αλλαγές στις Διευθύνσεις των σχολείων από τη νέα σχολική χρονιά;

«Οι αλλαγές στους διευθυντές των σχολείων, όπως ενημερωθήκαμε από την Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, ήταν ελάχιστες. Σε ένα δημοτικό σχολείο και σε 4 νηπιαγωγεία. Ελπίζουμε και υπολογίζουμε στην αρμονική συνεργασία και τη φετινή χρονιά με όλους τους διευθυντές και τις διευθύντριες».      

                                                                                  

Η Σύρος διαθέτει πλέον και δύο Πειραματικά Σχολεία Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Πώς θα υποστηρίξετε από την πλευρά σας αυτές τις δύο μονάδες που προσπαθούν ακόμα να βρουν τα πατήματά του; Και πόσο σημαντικός είναι ο θεσμός των Πειραματικών Σχολείων ειδικά για το νησί μας;

«Είναι γεγονός, για πρώτη φορά λειτουργούν στο νησί μας Πειραματικά σχολεία. Από την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση έχουν επιλεγεί το 4ο Δημοτικό Σχολείο Ερμούπολης και το συστεγαζόμενο 6ο Νηπιαγωγείο. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι πρόκειται για αναβάθμιση των σχολείων αυτών, αρκεί βέβαια, η Πολιτεία  να μην αρκεστεί στον ορισμό τους, αλλά να παράσχει κάθε βοήθεια και στήριξη, παιδαγωγική-εκπαιδευτική-υλική για να επιτευχθεί ο στόχος που έθεσε το Υπουργείο Παιδείας για να "αναβαθμιστεί όλο το εκπαιδευτικό σύστημα μέσω των Πειραματικών και Προτύπων σχολείων που ξεκινούν με νέα φυσιογνωμία και νέο όραμα".                                                                                  

Ελπίζουμε κι εμείς ότι δεν θα είναι απλώς μια ευχή, αλλά ένας ρεαλιστικός στόχος. Η Σχολική Επιτροπή θα στηρίξει τις προσπάθειες διευθυντών-εκπαιδευτικών-παιδιών και γονέων για την επιτυχία του θεσμού που μπορεί να βοηθήσει το σύνολο της εκπαίδευσης στο νησί μας, αρκεί να υπάρξει σωστή και έγκαιρη προετοιμασία, ενημέρωση και στήριξη του θεσμού από το Υπουργείο Παιδείας, για να μην μείνει απλή εξαγγελία».

Τι εύχεστε για τη φετινή χρονιά που μόλις ξεκίνησε;

«Ευχή κι επιθυμία όλων  -Πολιτείας, Δήμων, εκπαιδευτικών και γονιών- η νέα σχολική χρονιά να κυλήσει απρόσκοπτα  με μόνη "μέθοδο διδασκαλίας" αυτήν που όλοι μάθαμε ως "δια ζώσης διδασκαλία" και να μην χρειαστεί ούτε μία ώρα "τηλε-εκπαίδευσης"».