Διάλογος με τη γνώση και τη δημιουργία
- Πέμπτη, 14 Οκτωβρίου, 2021 - 06:16
Πολλοί και διαφορετικοί δρόμοι για την αξιοποίηση των ιδιαίτερων ικανοτήτων, κλίσεων και ενδιαφερόντων των εφήβων μαθητών και μαθητριών της πρωτεύουσας των Κυκλάδων ανοίγονται μέσα από τα προγράμματα των Εκπαιδευτικών Ομίλων του 1ου Πειραματικού Γυμνασίου Σύρου.
Κατά το τρέχον διδακτικό έτος, οι συμμετέχοντες μαθητές έχουν τη δυνατότητα να εμπλουτίσουν τις γνώσεις τους, να αποκτήσουν καλλιτεχνικές και επικοινωνιακές δεξιότητες, να ξεδιπλώσουν τις περιβαλλοντικές ευαισθησίες τους, αλλά και να εκφραστούν δημιουργικά.
Η λειτουργία των ομίλων δημιουργικότητας και καινοτομίας του 1ου Γυμνασίου Σύρου ξεκινά αυτό τον μήνα και θα ολοκληρωθεί στη λήξη της σχολικής χρονιάς.
Όμιλος Ρητορικής
Οι έφηβοι ρήτορες έρχονται σε επαφή με την έννοια της προφορικής επικοινωνίας και με όλα όσα απαιτούνται για να είναι αποτελεσματική: κατάλληλο ύφος και γλώσσα του σώματος, άνεση και αυτοπεποίθηση, δομημένος και περιεκτικός λόγος, φαντασία, πρωτοτυπία και δημιουργική σκέψη, επικοινωνιακές δεξιότητες, ανάπτυξη της κριτικής σκέψης, τεκμηριωμένη επιχειρηματολογία, ομαδική συνεργασία.
Μέσα από μια ποικιλία παιχνιδιών λόγου και σκέψης και σε ένα οικείο και φιλικό κλίμα, οι μαθητές αναδεικνύουν το ταλέντο τους στην προφορική έκφραση, βελτιώνουν σταδιακά τις αδυναμίες τους και ενισχύουν την αυτοπεποίθησή τους. Οι αρετές της καλής ομιλίας και της αποτελεσματικής ακρόασης καλλιεργούνται συστηματικά με τρόπο παιγνιώδη, προσαρμοσμένο στη δυναμική και στα ενδιαφέροντα των συμμετεχόντων.
Η λειτουργία του ομίλου με υπεύθυνες τις φιλολόγους Λιάνα Γκέλου και Δέσποινα Τσούκου, βασίζεται στη σταδιακή και κυκλική άσκηση των μαθητών στην εκφραστική ανάγνωση, στο παιχνίδι ρόλων, στον αυθόρμητο λόγο, στον προτρεπτικό λόγο και στους διττούς λόγους – debate, καθώς και σε μια πληθώρα υποστηρικτικών ασκήσεων (αντλημένων από διάφορα αντικείμενα και τομείς, όπως το θέατρο στην εκπαίδευση, η παραστατική αφήγηση, η δημιουργική επίλυση προβλήματος, οι τεχνικές παραγωγής ιδεών και η επικοινωνία).
Άυλες ρίζες σε μάρμαρο
Η συγκεκριμένη δράση δίνει τη δυνατότητα στους μαθητές και τις μαθήτριες να εξετάσουν πολύπλευρα το θέμα της σύνδεσης του υλικού με τον άυλο πολιτισμό μέσα από λογοτεχνικές, ιστορικές, κοινωνιολογικές, λαογραφικές και γλωσσικές διαδρομές. Οι μαθητές /τριες μαθαίνουν να ερευνούν, να αξιοποιούν έγκυρες έντυπες κι ηλεκτρονικές πηγές, να εμβαθύνουν και να αναπλαισιώσουν με δημιουργικό τρόπο τη γνώση και τις στάσεις που θα αποκομίσουν κατά τη διάρκεια του προγράμματος. Με τρόπο διεπιστημονικό μυούνται στην ιστορία του πολιτισμού, μαθαίνουν πληροφορίες για σημαντικά μνημεία και δημιουργούς, αποκομίζουν αισθητική απόλαυση, συνδέουν στοιχεία του παρελθόντος με το παρόν κι εντέλει αναστοχάζονται τι αξίες μπορεί να φέρει ένα υλικό δημιούργημα και πώς συνδέεται με την έννοια της εθνικής ταυτότητας αλλά και με τη θέση του σε μια πανανθρώπινη κοινότητα.
Το πρόγραμμα «Άυλες ρίζες σε μάρμαρο», με υπεύθυνο καθηγητή τον Διονύση Μαρούλη, θα συνδεθεί με τα γνωστικά αντικείμενα της Λογοτεχνίας, των Καλλιτεχνικών, της Μουσικής και της Πληροφορικής. Η επιλογή της μορφής και της μεθόδου διδασκαλίας θα προσδιοριστεί ανάλογα με τις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα των μαθητών/τριών, καθώς και με τις ιδιαιτερότητες του συγκεκριμένου θέματος. Οι μαθητές/τριες θα μελετήσουν αποσπάσματα από λογοτεχνικά κι επιστημονικά έργα, θα εργαστούν ομαδοσυνεργατικά αξιοποιώντας τόσο την τοπική παράδοση όσο και εργαλεία της τεχνολογίας. Εστιάζοντας κυρίως στο ιστορικό και κοινωνικό πλαίσιο της δημιουργίας έργων τέχνης από μάρμαρο θα ερευνήσουν το θέμα σε διακειμενική και διαχρονική βάση, ασκούμενοι και οι ίδιοι στη συλλογή πληροφοριών (Προφορική Ιστορία) και τη Δημιουργική Γραφή. Οι δραστηριότητες θα στηρίζονται στη λογική της διαφοροποιημένης διδασκαλίας για την επίτευξη των στόχων. Οι αξιοποιηθούν οι πλατφόρμες WeBex, e-class, e-me.
Πειραματικό… Θέατρο
Στο θεατρικό εργαστήριο με υπεύθυνες τις εκπαιδευτικούς Βασιλεία Κοντέλλη και Αικατερίνη Κόντου, τα παιδιά θα εργαστούν πάνω στην κίνηση, την αναπνοή, ορθοφωνία και θα μελετήσουν στοιχεία της ιστορίας του παγκόσμιου θεάτρου, ελληνικού και σύγχρονου. Μαθητές και καθηγητές θα έχουν την ευκαιρία να ξεφύγουν από την καθημερινότητα και να παίξουν, να αυτοσχεδιάσουν και να ανεβάσουν παράσταση θεατρικού έργου (πάντοτε τηρώντας τα απαραίτητα μέτρα προστασίας για τη δημόσια υγεία). Επειδή όμως για κάθε παράσταση συνεργάζονται πολλοί συντελεστές, εκτός από τους ηθοποιούς, θα γίνουν δεκτοί και σκηνοθέτες, μουσικοί, χορευτές, βοηθοί σκηνής, δραματολόγοι και όσοι μπορούν να αναλάβουν τη σκηνογραφία και την ενδυματολογία. Μέσα από τη δράση, τα παιδιά θα γνωρίσουν με άμεσο τρόπο καλλιτεχνικά - πολιτιστικά επιτεύγματα της πατρίδας μας όσο και άλλων πολιτισμών, θα αποκτήσουν συγκεκριμένες γνώσεις για το θέατρο και τις άλλες τέχνες, θα αναπτύξουν δημιουργικά εκφραστικές δεξιότητες, θα κατανοήσουν την αξία της διαπολιτισμικής και πολυπολιτισμικής αγωγής και θα συνειδητοποιήσουν την έννοια του ρόλου.
Ενισχυτική διδασκαλία
Το τμήμα ενισχυτικής διδασκαλίας της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας με υπεύθυνη την εκπαιδευτικό Μαρία Κονδύλη απευθύνεται σε μαθητές της Γ΄ τάξης του 1ου Πειραματικού Γυμνασίου και στοχεύει στη βελτίωση της απόδοσης των μαθητών/μαθητριών στο συγκεκριμένο αντικείμενο.
Τα παιδιά έρχονται σε επαφή με κείμενα της αρχαίας ελληνικής αναγνωρίζοντας τη διαχρονική εξέλιξη της ελληνικής γλώσσας. Στο πλαίσιο της διερεύνησης της διαχρονικότητας της ελληνικής γλώσσας επιδιώκεται η εκμάθηση γραμματικών και συντακτικών φαινομένων της αρχαίας ελληνικής, η απόδοση του αρχαίου κειμένου σε ορθό νεοελληνικό λόγο, η επισήμανση δομών του αρχαίου κειμένου αντίστοιχων με δομές της νέας ελληνικής γλώσσας.
Οι μαθητές και μαθήτριες καθοδηγούνται να μπορούν να: συζητούν ιδέες, απόψεις και προβλήματα της αρχαίας εποχής σε σχέση με αυτά της σύγχρονης, επισημαίνοντας τις συνέχειες ή τις ασυνέχειες, να αναγνωρίζουν τη διαχρονική εξέλιξη της ελληνικής γλώσσας και να αντιλαμβάνονται τις διαφορές της α.ε. με τη ν.ε., να επισημαίνουν δομές στο αρχαίο κείμενο αντίστοιχες με εκείνες της ν.ε., να αποδίδουν το αρχαίο κείμενο σε ορθό νεοελληνικό λόγο και να αναγνωρίζουν ό,τι δεν επιβιώνει στη ν.ε. (αναγνωριστικός γραμματισμός).
Φυτικός κόσμος: μια βιωματική και καλλιτεχνική προσέγγιση
Στόχος του ομίλου με υπεύθυνη εκπαιδευτικό τη Μαρία Μοναστηρίδου είναι να αποκτήσουν οι μαθητές επαφή με τον κόσμο των φυτών (δέντρων, λουλουδιών και βοτάνων) σε γνωστικό & αισθητικό επίπεδο, θεωρητικά μέσω της έρευνας αλλά και εμπειρικά εφόσον θα ασχοληθούν με την φροντίδα των φυτών στον πλούσιο κήπο του σχολείου, που οι ίδιοι οι μαθητές δημιούργησαν πριν από 3 χρόνια. Ταυτόχρονα, θα ασχοληθούν και με την παρουσία και θέση του φυτικού κόσμου στην τέχνη(κυρίως ζωγραφική & μουσική). Μέσω της επίδειξης-προσομοίωσης ο μαθητής παρατηρεί, επεξεργάζεται, επιχειρεί. Άλλες μέθοδοι: Κατάκτηση εννοιών, συνεργατική μάθηση, συζήτηση, πειραματική έρευνα, καθοδηγούμενη έρευνα, αμοιβαία διδασκαλία, προσομοίωση, γραπτή εργασία.
Η πορεία και η εξέλιξη της τέχνης μέσα από τα καλλιτεχνικά ρεύματα
Ο όμιλος με θέμα «Σχέδιο- χρώμα -αντίληψη και τεχνικές» έχει στόχο την προσέγγιση της τέχνης μέσα από καθημερινές δραστηριότητες και μορφές έκφρασης, όπως αυτές διαμορφώνονται και καταγράφονται από την ιστορία της τέχνης και εκφράζονται με διαφορετικά μέσα- τεχνικές. Οι εικαστικές τέχνες επηρεάζονται από διαφορετικές εκφάνσεις της ζωής όπως για παράδειγμα την θρησκεία του κάθε λαού, τον τρόπο ζωής, καθώς και από τα κοινωνικά, πολιτιστικά, οικονομικά, και πολιτικά κριτήρια που διαμορφώνουν την πολιτισμική ανάπτυξη. Υπεύθυνη του ομίλου είναι η καθηγήτρια εικαστικών Αργυρώ Διαμαντάκη.
3D Modeling & 3D Animation σε Blender
Σε αυτό το εργαστήριο, μαθητές Γυμνασίου και Α’ Λυκείου θα έρθουν σε στενή επαφή με ένα κόσμο που απλώνεται σε τρεις διαστάσεις μπροστά στις οθόνες τους. Θα γνωρίσουν ένα περιβάλλον σχεδίασης, το Blender, που θα τους επιτρέψει να εξελίξουν τη δημιουργικότητα τους, να αφήσουν την φαντασία τους να καλπάσει, να πειραματιστούν καλλιτεχνικά, να δουλέψουν με προσήλωση και συνέπεια ατομικά, αλλά και σε ομάδες, ώστε να συνθέσουν όμορφες 3D παραστάσεις. To Blender, χρησιμοποιείται για 3d modeling (τρισδιάστατη μοντελοποίηση), προσομοιώσεις νερού, animation, rendering, αλλά και για δημιουργία αλληλεπιδραστικών 3D εφαρμογών όπως βιντεοπαιχνίδια, visual effects ακόμα και ταινίες –χωρίς να χρειαστεί να γραφτεί ούτε μια γραμμή κώδικα. Σκοπός του ομίλου με υπεύθυνο καθηγητή τον Παναγιώτη Καραγιάννη είναι η εξοικείωση των μαθητών με την τρισδιάστατη σχεδίαση γραφικών, την επεξεργασία τους, αλλά και την παραγωγή μικρών animation. Στο ταξίδι αυτό θα υπάρξουν αρκετοί αρωγοί, συνεργάτες από τον χώρο του 3D, αλλά και μπόλικες εκπλήξεις.
- Εισέλθετε στο σύστημα ή εγγραφείτε για να υποβάλετε σχόλια
Διαβάστε ακόμα
- Εκπαίδευση και καινοτομία
29 Μαΐου. 2024 - 6:15 - 1ο Πειραματικό Γυμνάσιο Σύρου: Ανοιχτή η πλατφόρμα για τις αιτήσεις εισαγωγής
13 Απρ. 2024 - 14:50 - Οι εκπαιδευτικοί όμιλοι του 6ου Πειραματικού Νηπιαγωγείου
16 Δεκ. 2022 - 11:51 - Οι Εκπαιδευτικοί όμιλοι του 4ου Πειραματικού Δημοτικού επιστρέφουν
5 Οκτ. 2022 - 6:12 - Κάλεσμα για τη λειτουργία των Εκπαιδευτικών Ομίλων
29 Σεπ. 2022 - 14:09