Από Συλλόγους Διδασκόντων, Συλλόγους Γονέων και Κηδεμόνων, Δημάρχους, Επάρχους, Βουλευτές και Συλλόγους Εκπαιδευτικών στον νησιωτικό νομό με φόντο τον “εξορθολογισμό” που επιδιώκει το Υπ. Παιδείας

“Κύμα” αντιδράσεων για συγχωνεύσεις τμημάτων στις Κυκλάδες

Δεν συναινούν στη “γιγάντωση” τμημάτων και στη μη τήρηση των υγειονομικών πρωτοκόλλων

Έντονες αντιδράσεις πανελλαδικά(!) καταγράφονται απέναντι στην κατεύθυνση – εντολή του Υπουργείου Παιδείας για “επιμελημένο εξορθολογισμό” στη λειτουργία των σχολείων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, με την πλευρά των Συλλόγων Διδασκόντων, των Συλλόγων Γονέων και Κηδεμόνων, αλλά και βουλευτών, αυτοδιοικητικών και Συλλόγων Εκπαιδευτικών και στις Κυκλάδες, να τονίζουν πως είναι “αντιπαιδαγωγική” η εν λόγω στάση του Υπουργείου.

Ειδικότερα, διαμαρτύρονται απέναντι σε έναν διευρυμένο κυβερνητικό σχεδιασμό, που θέλει τη μείωση του αριθμού των τμημάτων σε κάποια σχολεία, τα οποία έχουν μικρό αριθμό μαθητών, σύμφωνα πάντα με τον Γ.Γ. του Υπουργείου Παιδείας, Αλέξανδρο Κόπτση, υποστηρίζοντας πως η “γιγάντωση” τμημάτων με αριθμό μαθητών που θα φθάνει έως και τους 28, όχι μόνον δεν θα βοηθά το εκπαιδευτικό έργο, αλλά θέτει στο προσκήνιο και τον κίνδυνο σχετικά με τη διασπορά του κορωνοϊού.

“Κύμα” αντιδράσεων έχει “σηκωθεί” και από τα νησιά των Κυκλάδων, με τα σχολεία να αναμένουν τις τελικές αποφάσεις των Διευθυντών Εκπαίδευσης σχετικά με συγχωνεύσεις τμημάτων.

Σύμφωνα με το ρεπορτάζ της “Κοινής Γνώμης”, έως το τέλος της τρέχουσας εβδομάδας, αναμένονται οι οριστικές αποφάσεις τους, ενώ πρέπει να σημειωθεί πως αντιδράσεις σε ορισμένα νησιά, όπως στη Νάξο, έχουν οδηγήσει στην αλλαγή των προτάσεων περί συγχώνευσης τμημάτων. Χαρακτηριστικό παράδειγμα στο 3ο Δημοτικό Σχολείο Νάξου, για το οποίο υπήρχε η πρόταση συγχώνευσης τμημάτων στην Ε΄ τάξη.

Ωστόσο, έντονες παραμένουν οι διαμαρτυρίες σε άλλα νησιά, όπως στην Πάρο αλλά και στη Σύρο, καθώς επί τάπητος έχουν τεθεί τα σενάρια σύμπτυξης τμημάτων στο ΕΠΑΛ Πάρου, στο Γυμνάσιο Παροικιάς, στο ΓΕΛ Πάρου, αλλά και στο ΕΠΑΛ Σύρου.

Ηχηρή” αντίδραση στην Πάρο

“Μέτωπο” κατά των συγχωνεύσεων έχουν δημιουργήσει όλες οι ενδιαφερόμενες πλευρές της Πάρου, καθώς στο νησί γίνεται λόγος για “κατάργηση” τμημάτων σε τρία σχολεία.

Ενδεικτικά για το 1ο Γυμνάσιο Πάρου, ο Έπαρχος, Κώστας Μπιζάς, απέστειλε την παρακάτω επιστολή προς το Υπουργείο Παιδείας. “Σήμερα 15 Οκτωβρίου 2021, πληροφορηθήκαμε με το α.π. 786/15.10.21 έγγραφο του Γυμνασίου Πάρου, ότι ζητήθηκε από την ΔΔΕ Κυκλάδων η σύμπτυξη των τμημάτων στην Α' Γυμνασίου Πάρου από πέντε σε τέσσερα. Σύμφωνα με το παραπάνω έγγραφο σήμερα είναι εγγεγραμμένοι στην Α' Γυμνασίου 104 μαθητές και κατανέμονται σε 5 τμήματα των 20 έως 22 μαθητών. Θεωρούμε ότι εφόσον υλοποιηθεί η απόφαση της σύμπτυξης των τμημάτων θα δυσχεράνει το εκπαιδευτικό έργων καθηγητών και μαθητών ενώ συγχρόνως δεν θα μπορούν να εφαρμοστούν τα υγειονομικά πρωτόκολλα στις υπάρχουσες αίθουσες των 30 τ.μ. Σας παρακαλούμε να προβείτε στις δέουσες ενέργειες για την συνέχιση της ομαλής λειτουργίας του Γυμνασίου Πάρου”.

Σε παρόμοιο τόνο αντέδρασε και ο Δήμαρχος Πάρου, Μάρκος Κωβαίος, ο οποίος με χθεσινή επιστολή – ανακοίνωσή του, καλεί την Υπουργείο Παιδείας να πάρει πίσω την απόφασή της για συγχωνεύσεις τμημάτων. Συγκεκριμένα, ο ίδιος αναφέρει τα εξής: “Σε μία εποχή που η πανδημία βρίσκεται σε εξέλιξη και η ανάγκη να μειώνονται οι συνθήκες συνωστισμού είναι επιτακτική, δεν είναι δυνατόν το Υπουργείο Παιδείας, το οποίο στην αρχή της φετινής χρονιάς έκανε λόγο για έγκαιρη προετοιμασία και οργάνωση που προηγήθηκε, να προχωράει τώρα σε μαζικές συγχωνεύσεις τμημάτων σχολικών μονάδων.

Στο πλαίσιο αυτό, και σε σχέση με το νησί μας, οι αιφνιδιαστικές προτάσεις του που αφορούν σε συγχωνεύσεις – συμπτύξεις τμημάτων στο ΕΠΑΛ Πάρου και στο Γυμνάσιο Πάρου, βρίσκουν αντίθετη τη Δημοτική Αρχή Πάρου. Για τον λόγο αυτό, από την Παρασκευή 15.10.2021, ο Δήμος Πάρου, ενεργώντας θεσμικά, αντέδρασε άμεσα απέναντι στην απόφαση αυτή. Συγκεκριμένα, με το υπ. Αριθμ’ Πρωτ: 18327 έγγραφο προς το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων και την αρμόδια Υπουργό κ. Κεραμέως, εξηγήσαμε αναλυτικά τους λόγους για τους οποίους μια ενδεχόμενη σύμπτυξη των τμημάτων θα δυσχέραινε έτι περαιτέρω τόσο το εκπαιδευτικό έργων καθηγητών και μαθητών, όσο και την ορθή εφαρμογή των υγειονομικών πρωτοκόλλων απέναντι στον κορωνοϊό. Ενώ παράλληλα, ζητήσαμε τη διατήρηση των τμημάτων, στη σημερινή τους μορφή. Υπό το πρίσμα όλων των παραπάνω, καλούμε εκ νέου για ακόμη μια φορά το Υπουργείο να επανεξετάσει και να ανακαλέσει τη συγκεκριμένη άδικη και αδικαιολόγητη απόφαση”.

Σημειώνεται πως για τα ζητήματα των συγχωνεύσεων σε σχολεία της Πάρου, αντέδρασε και ο βουλευτής Κυκλάδων του ΣΥΡΙΖΑ, Νίκος Συρμαλένιος, κάνοντας σχετικές αναφορές στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού έργου του. Ο ίδιος δε, έκανε παρέμβαση και για το πρόβλημα που προκύπτει στο ΕΠΑΛ Σύρου.

Καμία συναίνεση για συμπτύξεις και από τη Σύρο

Συγκεκριμένα, για το ΕΠΑΛ Σύρου η αντίδραση προήλθε από τον ίδιο τον Σύλλογο Διδασκόντων, ο πρόεδρος και τα μέλη του οποίου περιέγραψαν με σαφήνεια τους λόγους για τους οποίους το Υπουργείο πρέπει να ανακαλέσει την απόφασή του. Τα βασικά σημεία της σχετικής ανακοίνωσής τους, έχουν ως εξής: “Την Πέμπτη 14/10/2021 συνεδρίασε εκτάκτως ο Σύλλογος Διδασκόντων του Ημερήσιου ΕΠΑΛ Σύρου, με θέμα την από 13/10/2021 οδηγία του ΥΠΑΙΘ, που διαβιβάστηκε ηλεκτρονικά μέσω της ΔΔΕ Κυκλάδων, για σύμπτυξη των τμημάτων της Γ’ τάξης του σχολείου από 5 σε 4. Μετά από διαλογική συζήτηση, ο Σύλλογος Διδασκόντων αποφάσισε ομόφωνα (Πράξη 12η /2021) να μη συναινέσει στη σύμπτυξη των τμημάτων της Γ’ τάξης από 5 σε 4, θεωρώντας ότι το ισχύον πλαίσιο λειτουργίας είναι απόλυτα νόμιμο και επαρκές, καλύπτοντας παράλληλα τις παιδαγωγικές ανάγκες και τα προβλεπόμενα υγειονομικά πρωτόκολλα. Οι λόγοι και οι προϋποθέσεις που δικαιολογούν απόλυτα τη λειτουργία των 5 τμημάτων της Γ’ τάξης είναι οι εξής:  Με την τοποθέτηση άνω των 22 μαθητών/τριών δεν είναι δυνατό να τηρηθούν τα πρωτόκολλα λόγω CΟVID19 που απαιτούν 1,5 τμ ανά μαθητή και αποστάσεις 1,5μ ανά θρανίο, θέτοντας έτσι την υγεία των μαθητών και εκπαιδευτικών σε κίνδυνο. Οι 13 από τις 15 αίθουσες διδασκαλίας έχουν εμβαδό από 30τμ έως 35τμ. Τοποθέτηση άνω των 11 θρανίων στις αίθουσες αυτές είναι ανέφικτη και συνεπάγεται μειωμένη δυνατότητα θέασης του πίνακα για ορισμένους μαθητές (ήδη συμβαίνει σε κάποιες αίθουσες) και δυσκολία στο άνοιγμα των παραθύρων για τον απαραίτητο αερισμό, που θα επιβαρυνθεί κατά τη χειμερινή περίοδο. Θεωρούμε ότι οποιαδήποτε προσπάθεια αύξησης του αριθμού μαθητών ανά τμήμα είναι ανεφάρμοστη, αντιπαιδαγωγική αλλά και επικίνδυνη.  Στη Γ’ τάξη του σχολείου μας φοιτούν συνολικά 15 μαθητές/τριες με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, βάση γνωματεύσεων του ΚΕΣΥ, και 2 μαθήτριες/τριες που ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες (χρόνια μη ιάσιμα νοσήματα). Με βάση το άρθρο 11 του Ν. 4452/2017 επιτρέπεται η μείωση του αριθμού των μαθητών, εφόσον στο σχολείο δεν λειτουργεί Τμήμα Ένταξης. Στα τμήματα της Γ΄ τάξης (και όχι μόνο) ισχύουν οι προϋποθέσεις που δικαιολογούν τη μείωση του αριθμού των μαθητών ανά τμήμα. Σημειώνεται ότι ο αριθμός των μαθητών/τριών που εμφανίζουν μαθησιακές δυσκολίες στις υπόλοιπες τάξεις είναι ακόμη μεγαλύτερος (Α’ τάξη 29 μαθητές, Β’ τάξη 23 μαθητές). Όλα αυτά συμβαίνουν ενώ δε λειτουργεί (και ούτε πρόκειται για τη φετινή χρονιά τουλάχιστον) τμήμα ένταξης, παρότι το σχολείο μας υπερκαλύπτει τις προϋποθέσεις και έχει υποβάλει αντίστοιχο αίτημα σε ΚΕΣΥ και ΔΔΕ Κυκλάδων από 15/06/2021. Όλα τα ανωτέρω στοιχεία είναι διαθέσιμα προς έλεγχο, με τη διασφάλιση των προσωπικών δεδομένων των μαθητών/τριών. Η κατανομή των μαθητών/τριών σε 5 τμήματα έγινε με βάση τα πρωτόκολλα του ΕΟΔΥ για τις αποστάσεις στα σχολεία και τη δυνατότητα ανοίγματος των παραθύρων για επαρκή αερισμό. Σε συνθήκες πανδημίας και υπό το πλαίσιο περιορισμού της εξάπλωσης του COVID19, κάθε απόπειρα αύξησης της χωρητικότητας, θα καταπατούσε τα υγειονομικά πρωτόκολλα, δημιουργώντας ασφυκτικές συνθήκες συγχρωτισμού, θέτοντας σε κίνδυνο την υγεία των μαθητών, γονέων και των εκπαιδευτικών, που πασχίζουν (και το έχουν καταφέρει έως τώρα) να κρατήσουν τα σχολεία ανοικτά.  (...) Για τη λειτουργία των τμημάτων της Γ’ τάξης υπάρχει επάρκεια σε εκπαιδευτικό προσωπικό, ενώ ο εξορθολογισμός και η όποια εξοικονόμηση εκπαιδευτικού προσωπικού που επικαλείται το ΥΠΑΙΘ, αφορά μόλις 12 ώρες μαθημάτων γενικής παιδείας, που αποτελούν «σταγόνα στον ωκεανό» ως προς αυτή την προσπάθεια. Συμπερασματικά, οποιαδήποτε ενέργεια σύμπτυξης θα είναι επικίνδυνη, αντιπαιδαγωγική και ανακόλουθη με τις προσπάθειες επαναφοράς της εκπαιδευτικής διαδικασίας στην κανονικότητα και περιορισμού της εξάπλωσης της πανδημίας στα σχολεία”.