Οι νέοι συγγραφείς εμπνέονται από τους μεγάλους της λογοτεχνίας
- Τρίτη, 7 Δεκεμβρίου, 2021 - 06:16
Η παρουσίαση του βιβλίου, που περιέχει τα διηγήματα των μαθητριών του 3ου Γυμνασίου Σύρου, που συμμετείχαν στην πρωτοβουλία «Η χαρά του διαβάσματος – Η πρόκληση της γραφής», πραγματοποιήθηκε στο χώρο της Παιδικής Βιβλιοθήκης του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης.
Το πρόγραμμα φιλαναγνωσίας και δημιουργικής γραφής ξεκίνησε από το 2019 από τις εκπαιδευτικούς του 3ου Γυμνασίου Σύρου, κ.κ. Σοφία Μπαρδάνη και Ευαγγελία Παπαλαζάρου, οι οποίες μάλιστα ανέλαβαν και την παρουσίαση του σχετικού βιβλίου, με τίτλο «Ταξίδι στη μνήμη και τη φαντασία», με τα διηγήματα των παιδιών που συμμετείχαν στο πρόγραμμα, τα οποία συνόδευσαν τα σκίτσα της συμμαθήτριάς τους, Άρτεμις Λούκιτς.
Την εκδήλωση χαιρέτισε εκ μέρους του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης η εντεταλμένη δημοτική σύμβουλος για θέματα Παιδείας, κ. Ειρήνη Δράκου, καθώς και ο Διευθυντής του 3ου Γυμνασίου, κ. Εμμανουήλ Χατζηιωάννου.
Οι δύο εκπαιδευτικοί, οι οποίες είχαν την ιδέα και την ευθύνη για το συντονισμό και την υλοποίηση του προγράμματος, την οποία στήριξε η διεύθυνση του σχολείου, μίλησαν για την αρχή της πρωτοβουλίας, το διστακτικό, αρχικά, και κατόπιν έντονο ενδιαφέρον των μαθητών και μαθητριών, τα βιβλία που αναγνώστηκαν μέσω του προγράμματος από τα παιδιά, καθώς και τις δυσκολίες που αντιμετωπίστηκαν κατά την περίοδο της πανδημίας, η οποία έβαλε προσωρινά «φρένο» στη «χαρά του διαβάσματος», αφού η δραστηριότητα πραγματοποιούνταν διά ζώσης, εντός του χώρου του σχολείου και εκτός του διδακτικού προγράμματος.
Παράλληλα, οι κ.κ. Μπαρδάνη και Παπαλαζάρου, μίλησαν για το πώς παρατήρησαν τους μαθητές που συμμετείχαν στο πρόγραμμα, να βλέπουν τη ζωή, την καθημερινότητα, τις ανθρώπινες σχέσεις, μέσα από τα μάτια των χαρακτήρων που έπλασαν κλασικοί, σύγχρονοι, Έλληνες και ξένοι συγγραφείς, τα βιβλία των οποίων είχαν διαλέξει οι εκπαιδευτικοί και οργανώσει σε σχετικές λίστες, ενώ στη συνέχεια, οι μαθητές επέλεγαν από τους τίτλους της λίστας ένα βιβλίο ώστε να διαβάσουν σε ομάδες και να αναλύσουν μαζί με τους υπόλοιπους συμμαθητές τους που συμμετείχαν στο πρόγραμμα.
Όπως τόνισαν οι δύο καθηγήτριες, η θεματολογία κάθε βιβλίου, η ερμηνεία του απ’ τα ίδια τα παιδιά, άνοιγε κάθε φορά έναν μεγάλο διάλογο, σχετικά με τις δικές τους εμπειρίες, τη δική τους ματιά στις ανθρώπινες σχέσεις, αλλά και τις σύγχρονες συνθήκες και συγκυρίες, στις οποίες καλούνται να λειτουργήσουν τα παιδιά και οι οποίες αντικατοπτρίζονται στα λογοτεχνικά έργα.
Στη συνέχεια, οι μαθήτριες του 3ου Γυμνασίου, των οποίων τα διηγήματα περιλαμβάνονται στο βιβλίο ανέγνωσαν τμήματα από τα διηγήματά τους, αποσπώντας ζεστό χειροκρότημα, αλλά και θετικότατα σχόλια, δεδομένου του υψηλού επιπέδου γραφής και αντίληψης του κειμένου τους. Παράλληλα, μίλησαν και οι ίδιες για το λογοτεχνικό αυτό ταξίδι, την πορεία τους από την απλή ανάγνωση ενός βιβλίου, έως και τη στιγμή, που υπό την καθοδήγηση των δύο υπεύθυνων εκπαιδευτικών, έφτασαν να καταφέρουν να ολοκληρώσουν τη συγγραφή ενός διηγήματος.
Επιπλέον, στο κοινό δόθηκε η δυνατότητα να απευθύνει ερωτήματα προς τις καθηγήτριες και τα παιδιά που συμμετείχαν στο πρόγραμμα. Μία από τις ερωτήσεις που ξεχώρισε ιδιαίτερα, αφορούσε στο γιατί δεν συμπεριλαμβάνονται και αγόρια στην ομάδα που δημοσίευσε τα διηγήματά της φέτος. Οι καθηγήτριες σημείωσαν ότι τις προηγούμενες χρονιές (2019-2020) συμμετείχαν και αγόρια στο πρόγραμμα, αν και λιγότερα από τα κορίτσια. Απαντώντας, ωστόσο, μία εκ των μαθητριών – συγγραφέων, τόνισε πως λόγω των στερεότυπων και δεδομένου, ότι προκειμένου να δημιουργήσει κανείς ένα λογοτεχνικό κείμενο θα πρέπει να έλθει σε επαφή με τα συναισθήματά του, ενδεχομένως τα αγόρια να δείχνουν περισσότερη συστολή να συμμετέχουν, αφού είναι δύσκολο να τα παραδεχτούν – ιδιαίτερα ενώπιον του κοινωνικού τους κύκλου. Με αφορμή αυτή την απάντηση, εκφράστηκε η άποψη ότι ενδεχομένως το συγκεκριμένο, ιδιαίτερα επιτυχημένο πρόγραμμα, αλλά και η αναγνώρισή του να είναι ώρα να αποτελέσει αφορμή, ώστε να «σπάσουν» τέτοιου είδους στερεότυπα μέσα στο σχολείο και να ενθαρρυνθούν και τα αγόρια να ασχοληθούν, εφόσον τους αρέσει, με τη λογοτεχνία.
Το ιδιαίτερα επιτυχημένο πρόγραμμα, καθώς και το εκπεφρασμένο έντονο ενδιαφέρον, εκ μέρους των μαθητών, έφεραν ξανά στο προσκήνιο την ανάγκη για τη δημιουργία χώρου βιβλιοθήκης στο 3ο Γυμνάσιο Σύρου, ένα αίτημα το οποίο έχει συζητηθεί και κατά το προηγούμενο διάστημα από τη διεύθυνση του σχολείου και το οποίο μετ’ επιτάσεως διατυπώθηκε και από τις εκπαιδευτικούς, οι οποίες αναφέρθηκαν στην ανάγκη δημιουργίας ενός κατάλληλου χώρου βιβλιοθήκης. Την οργάνωση των λογοτεχνικών και εξωσχολικών βιβλίων του σχολείου ανέλαβαν οι καθηγήτριες μαζί με τους μαθητές κατά την πρώτη φάση υλοποίησης του προγράμματος.
Από την πλευρά της, η εντεταλμένη δημοτική σύμβουλος, κ. Δράκου, δεσμεύτηκε, πως θα επαναφέρει το αίτημα για διαμόρφωση ενός χώρου βιβλιοθήκης για το σχολείο, προωθώντας το όσο το δυνατόν περισσότερο, προκειμένου το αίτημα αυτό να ικανοποιηθεί και οι μαθητές και μαθήτριες του 3ου Γυμνασίου να αποκτήσουν ένα χώρο που θα στεγάσει την αγάπη, που έχει αναλάβει να καλλιεργήσει το σχολείο, για τη λογοτεχνία κα το διάβασμα.
- Εισέλθετε στο σύστημα ή εγγραφείτε για να υποβάλετε σχόλια
Διαβάστε ακόμα
- Ευχαριστήριο γονέων της ΣΤ’ τάξης του Δημοτικού Σχολείου Άνω Σύρου
11 Φεβ. 2025 - 15:45 - Προχωρούν οι διαδικασίες για την ίδρυση Μουσικού Γυμνασίου
11 Φεβ. 2025 - 6:15 - Τηλεκπαίδευση, πρόβλεψη και στήριξη
10 Φεβ. 2025 - 6:16 - Επιμορφωτικό πρόγραμμα στη χρήση Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς
8 Φεβ. 2025 - 19:24 - Αιώνιοι φοιτητές: Ανεφάρμοστη η διάταξη για τη διαγραφή τους
8 Φεβ. 2025 - 18:18