Συνέντευξη με τον Διευθυντή Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης νομού Κυκλάδων, Ξενοφώντα Βαμβακερό καθώς μετρά αντίστροφα ο χρόνος για τις πανελλαδικές εξετάσεις

Κυκλάδες: Στοχεύουν στην τριτοβάθμια εκπαίδευση 1.106 υποψήφιοι

Στην τελική ευθεία της προετοιμασίας για τις πανελλαδικές εξετάσεις του 2022 βαδίζουν οι νησιώτες μαθητές που θα διεκδικήσουν μία θέση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση της χώρας, μετά και τις σχετικές ανακοινώσεις του Υπουργείου Παιδείας, για έναρξη της εξεταστικής περιόδου στις 2 και στις 3 Ιουνίου για ΕΠΑΛ και ΓΕΛ, αντίστοιχα.

Τα στοιχεία που αναμένονται να οριστικοποιηθούν και επισήμως μετά την καταγραφή της πλήρους φοίτησης των υποψηφίων γνωστοποίησε στην “Κοινή Γνώμη” ο Διευθυντής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Κυκλάδων, Ξενοφών Βαμβακερός, ο οποίος έκανε λόγο για 1.106 μαθητές που στοχεύουν στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και προέρχονται από το νησιωτικό νομό.

Πρόκειται για έναν σημαντικό αριθμό νέων ανθρώπων που παρά την πανδημία και τις δυσκολίες της γενικότερης συγκυρίας - και οικονομικής(!) -, επιδιώκουν να λάβουν γνώση και να φοιτήσουν σε Πανεπιστήμια και ΑΤΕΙ της χώρας, υπερπηδώντας τη “φουρτούνα” της φετινής σχολικής χρονιάς, η οποία δεν ήταν ανέφελη λόγω πανδημίας.

Ωστόσο, σε αντίθεση με το περασμένο σχολικό έτος, φέτος, η δια ζώσης εκπαίδευση όλων των παιδιών και δη στην Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, βοήθησε σημαντικά στην πρόοδο του εκπαιδευτικού έργου, το οποίο καλύφθηκε και συνεχίζει να καλύπτεται μέχρι και τις 20 Μαΐου για ΓΕΛ και ΕΠΑΛ.

Στο “κάδρο” της φετινής χρονιάς μπήκαν και οι αναπληρωτές Covid-19, οι οποίοι κλήθηκαν να καλύψουν κενά όταν καθηγητές απουσίαζαν καθώς ήταν θετικοί στον κορωνοϊό.

Ο κ. Βαμβακερός πραγματοποίησε και ένα σύντομο απολογισμό της χρονιάς που κλείνει, δίνοντας έμφαση και στην ιδιαιτερότητα της νησιωτικής περιοχής.

Πρέπει εξ αρχής να σημειωθεί πως οι Διευθύνσεις Εκπαίδευσης πανελλαδικά αναμένουν διευκρινίσεις από το Υπ. Παιδείας, μέσω σχετικών εγκυκλίων για τη διαχείριση των υποψήφιων μαθητών που ενδεχομένως κατά τη διάρκεια της εξεταστικής περιόδου των πανελλαδικών, να είναι κρούσματα κορωνοϊού.

20 Μαΐου η λήξη της χρονιάς για Γ' Λυκείου

Από την πλευρά του Υπ. Παιδείας, ανακοινώθηκαν τα εξής: “Με στόχο τον βέλτιστο προγραμματισμό της εκπαιδευτικής κοινότητας, ανακοινώνονται οι παρακάτω ημερομηνίες για τη λήξη των μαθημάτων του διδακτικού έτους 2021-2022 και του προγράμματος των πανελλαδικών εξετάσεων 2022: - Λήξη μαθημάτων νηπιαγωγείων - δημοτικών σχολείων: 15 Ιουνίου 2022. - Λήξη μαθημάτων γυμνασίων: 30 Μαΐου 2022. - Λήξη μαθημάτων όλων των τάξεων των γενικών και των επαγγελματικών ημερήσιων και εσπερινών λυκείων: 20 Μαΐου 2022. - Έναρξη πανελλαδικών εξετάσεων ημερήσιων και εσπερινών γενικών λυκείων: 3 Ιουνίου 2022. - Έναρξη πανελλαδικών εξετάσεων ημερήσιων και εσπερινών επαγγελματικών λυκείων: 2 Ιουνίου 2022”.

Επιπλέον, έχει ανακοινωθεί και το πρόγραμμα των πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων. Ειδικότερα:

Ημερήσια και Εσπερινά ΓΕΛ: Παρασκευή 3/6: Νεοελληνική γλώσσα και Λογοτεχνία γενικής παιδείας. Δευτέρα 6/6: Αρχαία Ελληνικά, Μαθηματικά, Βιολογία, Τετάρτη 8/6: Λατινικά, Χημεία, Πληροφορική, Παρασκευή 10/6: Ιστορία, Φυσική, Οικονομία.

Ημερήσια και Εσπερινά ΕΠΑΛ: Πέμπτη 2/6 Νέα Ελληνικά, Σάββατο 4/6 Μαθηματικά (Άλγεβρα), Τρίτη 7/6: Ανατομία – Φυσιολογία ΙΙ, Αρχές Οικονομικής Θεωρίας (ΑΟΘ), Δίκτυα Υπολογιστών, Αρχές Βιολογικής γεωργίας. Πέμπτη 9/6: Ηλεκτροτεχνία 2, Αρχιτεκτονικό Σχέδιο, Ναυτικό Δίκαιο – Διεθνείς Κανονισμοί στη Ναυτιλία – Εφαρμογές, Ιστορία Σύγχρονης Τέχνης, Σάββατο 11/6: Υγιεινή, Προγραμματισμός Υπολογιστών, Αρχές Οργάνωσης και Διοίκησης (ΑΟΔ), Στοιχεία Μηχανών, Τρίτη 14/6: Ηλεκτρικές Μηχανές, Σύγχρονες Γεωργικές Επιχειρήσεις, Ναυσιπλοΐα ΙΙ, Ναυτικές Μηχανές, Πέμπτη 16/6: Τεχνολογία Υλικών, Οικοδομική, Μηχανές Εσωτερικής Καύσης ΙΙ (ΜΕΚ ΙΙ), Ψηφιακά Συστήματα, Παρασκευή 17/6: Στοιχεία Ψύξης – Κλιματισμού, Κινητήρες Αεροσκαφών, Στοιχεία Σχεδιασμού Κεντρικών Θερμάνσεων.

Πρόγραμμα εξετάσεων ειδικών μαθημάτων και μουσικών μαθημάτων για ΓΕΛ και ΕΠΑΛ: Σάββατο 18/6: Αγγλικά, Δευτέρα 20/6: Γερμανικά, Τρίτη 21/6: Ελεύθερο Σχέδιο, Τετάρτη 22/6: Γραμμικό Σχέδιο, Πέμπτη 23/6: Αρμονία, Παρασκευή 24/6: Έλεγχος Μουσικών Ακουστικών Ικανοτήτων, Σάββατο 25/6: Μουσική Αντίληψη και Γνώση, Δευτέρα 27/6: Μουσική Εκτέλεση και Ερμηνεία, Τρίτη 28/6: Γαλλικά, Τετάρτη 29/6: Ισπανικά, Πέμπτη 30/6: Ιταλικά.

Αρκετά τα κρούσματα μέσα στη χρονιά

Ερωτηθείς σχετικά με την πορεία της φετινής σχολικής χρονιάς, ο κ. Βαμβακερός εξήγησε πως το σχολικό έτος 2021 – 2022 κύλησε σχετικά ομαλά, βέβαια υπήρχαν δυσκολίες που έθεσε η πανδημία. Ο ίδιος μάλιστα ανέφερε πως στα σχολεία του νησιωτικού νομού καταγράφηκαν αρκετά άτομα ως κρούσματα.

“Αυτή τη σχολική χρονιά είχαμε ανοικτά σχολεία. Αλλά επειδή εμείς εδώ συλλέγουμε τα ημερήσια κρούσματα και τα αναφέρουμε στο Υπουργείο, πρέπει να πω ότι Σύρος, Πάρος, Νάξος και Σαντορίνη κάποιες φορές όπως επίσης η Κέα και η Κύθνο, είχαν πάρα πολλά κρούσματα.

Έχουμε κρούσματα στους μαθητές και έχουμε κρούσματα και στην κοινότητα των εκπαιδευτικών” παρατήρησε ο Διευθυντής Δευτεροβάθμιας, σημειώνοντας παράλληλα πως, “Αυτό προκάλεσε απουσίες σε μαθητές λόγω Covid-19. Οπότε, η χρονιά τσούλησε καλύτερα από άλλες χρονιές, αλλά όχι απροβλημάτιστα”.

“Αυτό που κρατάμε είναι ότι έγινε δια ζώσης το μάθημα. Βέβαια όπως προείπα, είχαμε καθημερινά κάποια κρούσματα. Έλλειπαν και μαθητές και καθηγητές” επανέλαβε χαρακτηριστικά.

Κάλυψη κενών και νησιωτικότητα

Ένα πρόβλημα που έθεσαν συνδικαλιστικές πλευρές με δημόσιες ανακοινώσεις τους ήταν πως τη φετινή χρονιά υπήρξαν κενά σε θέσεις εκπαιδευτικών που δεν καλύφθηκαν.

Ερωτηθείς σχετικά με τις κινήσεις της Διεύθυνσης, ο κ. Βαμβακερός αλλά και με φόντο τις θέσεις που χρειάστηκε να καλυφθούν λόγω κρουσμάτων Covid – 19, υπήρξε σαφής: “Αυτό το πρόβλημα αντιμετωπίστηκε με αλλαγές στο πρόγραμμα. Την ύλη την έχουμε πάρει. Είμαστε καλά στην ύλη όσον αφορά την καταγραφή και 9 Μαΐου παίρνουμε την τελευταία. Τη δίνει το κάθε σχολείο. Για την Α΄ και Β΄ Λυκείου υπάρχει πανελλαδικώς μία γκρίνια. Υπάρχουν προβλήματα και γκρινιάζουν για την εμπέδωση για το κατά πόσον βγήκε καλά η ύλη. Οι συνάδελφοι πανελλαδικά” ανέφερε, εστιάζοντας παρακάτω στις Κυκλάδες και λέγοντας τα εξής: “Είχαμε 3μηνίτες. Λειτούργησαν σαν “μπαλαντέρ” οι 3μηνιτες. Εδώ όμως δεν είμαστε στεριά. Οι μετακινήσεις δεν είναι εύκολες. Έχει συμβεί να πάρουμε για παράδειγμα καθηγητή από Νάξο να τον πάμε Σέριφο. Οι καθηγητές μπορούν να καλύψουν κενά μέσα στο ίδιο νησί κανονικά. Υπάρχουν νησιά στα οποία όμως δεν υπάρχουν δύο Λύκεια για παράδειγμα” πρόσθεσε, ενώ σχετικά με το αν δόθηκε προτεραιότητα σε ανάγκες της Γ΄ Λυκείου καθώς υπάρχουν οι μαθητές που δίνουν πανελλαδικές εξετάσεις, απάντησε καταφατικά.

“Η Γ΄ Λυκείου είναι όλη καλυμμένη από την γ΄ φάση αναπληρωτών από τον Νοέμβριο μήνα.

Τα κενά που ανακοινώνει η ΕΛΜΕ είναι κενά παράλληλης, κενά ειδικοτήτων που είναι κοινά με την Πρωτοβάθμια δηλαδή ξενόγλωσσα μαθήματα, γυμναστές και μουσικοί. Εκεί κενάκια υπήρξαν, όχι όμως πανελληνίων εξετάσεων, ούτε όμως τράπεζας θεμάτων. Αυτά είναι καλυμμένα. Βέβαια υπάρχουν παιδιά που νόσησαν κι έχουν χάσει μαθήματα. Θέλω να πω πως αυτά τα κενά τα καλύπταμε πρώτα. Εννοείται και κάναμε όλες τις ενέργειες για τα παιδιά της Γ΄ Λυκείου” διευκρίνισε ενώ σημείωσε ακόμη πως, “Βγήκε καλά η χρονιά, αλλά με προβλήματα μικρά. Για παράδειγμα ήρθε το ΓΕΛ Μήλου επίσκεψη στη Σύρο και από 37 παιδιά, έφυγαν τα 15 με Covid-19. Αυτά τα παιδιά είναι στο ΓΕΛ. Πήγαν πίσω λίγο”.

Πρόβλημα η μη ανάληψη θέσεων στα νησιά

Ο ίδιος ρωτήθηκε και για το θέμα της μη αποδοχής θέσεων μόνιμων διορισμών από πλευράς εκπαιδευτικών. “Από την πλευρά μου τα κενά τα έδινα όλα. Είχαμε την τύχη να μας τα βάζουν από το Υπουργείο. Ξέρετε πόσο ποσοστό μη αναλήψεως είχαμε από μονίμους; Ένα ποσοστό γύρω στο 30% δεν αναλαμβάνουν. Δυστυχώς κάποιοι δηλώνουν χωρίς τελικά να σκοπεύουν να πάνε στα νησιά. Δεν θα κρίνω την επιλογή τους, μένω όμως στο αποτέλεσμα. Και το αποτέλεσμα είναι ότι σχολεία στα νησιά μένουν με κάποια κενά” δήλωσε ο Διευθυντής Δευτεροβάθμιας εξηγώντας παράλληλα πως, “Και δυστυχώς άλλοι συνάδελφοι μπορεί να καίγονται για δουλειά και τελικά να μην υπάρχει η δυνατότητα. Δυστυχώς αυτοί οι εκπαιδευτικοί που αρνούνται αν δεν συντρέχει λόγος υγείας ή κάτι σοβαρό, δείχνουν έλλειψη ενσυναίσθησης κοινωνικής και παιδαγωγικής”.

Κεντρικό κράτος και νησιωτικότητα

Σχετικά με τη μη ανάληψη θέσεων και την ύπαρξη κενών καθώς η νησιωτικότητα συνεπάγεται δυσκολίες για εκπαιδευτικούς, ο κ. Βαμβακερός υπήρξε σαφής ως προς το ότι το κεντρικό κράτος θα πρέπει να αντιμετωπίσει στην ουσία του το θέμα στις νησιωτικές περιοχές.

“Μονίμως η κα Παραμυθιώτου τους υπογραμμίζει τη νησιωτικότητα. Θα πω το πιο απλό παράδειγμα. Προέκυψε η ανάγκη να υπάρξουν self test σε κάθε σχολείο. Βάλαμε εμείς τα self test στο πλοίο για να τα προμηθευτούν Διευθύνσεις. Αποφάσεις για παράδειγμα της Παρασκευής για τη Δευτέρα ώστε να είναι εξοπλισμένα τα σχολεία. Εδώ όμως έχουμε νησιά και μάλιστα 24 νησιά. Υπάρχει μεταφορά και μετακίνηση με πλοία” τόνισε, εξηγώντας παράλληλα πως, “Νομίζω πως στην Ελλάδα δεν υπάρχει πιο δύσκολη εικόνα από αυτήν των Κυκλάδων. Μιλάμε για 24 νησιά, εκ των οποίων τα μισά σχεδόν είναι νησάκια. Πρέπει να υπάρξει μία άλλη φροντίδα. Πρέπει η ηγεσία να τα δει όλα αυτά κάποια στιγμή ξεκάθαρα. Δυστυχώς, αυτήν την εικόνα της νησιωτικότητας, δεν την έχουν στο “πετσί” τους”.

Εξεταστικά κέντρα

Κατόπιν των ανωτέρω, ο κ. Βαμβακερός μίλησε για τον αριθμό των εξεταστικών κέντρων στις Κυκλάδες, απαντώντας μάλιστα και στην ερώτηση αν θα χρειαστεί υποψήφιοι να μετακινηθούν.

“Αυτή τη στιγμή είναι εισηγήσεις για τα Κέντρα. Δεν έχουν λάβει την έγκριση. Αναμένουμε. Η γενική εικόνα είναι πως είμαστε στον ίδιο αριθμό με πέρυσι. Μιλάμε για 17 εξεταστικά κέντρα για τα ΓΕΛ και για 11 στα ΕΠΑΛ” ανέφερε συγκεκριμένα, απαντώντας παρακάτω πως, “Ναι. Σίγουρα θα χρειαστούν μετακινήσεις. Δεν μπορεί για παράδειγμα η Ανάφη να κάνει εξετάσεις ή η Κίμωλος. Δυστυχώς δεν μπορούν. Υπάρχουν προδιαγραφές για τα εξεταστικά κέντρα”.

Στοιχεία για κάθε νησί

Αναλυτικά ο ίδιος έδωσε και τα στοιχεία για τον αριθμό των μαθητών που εξετάζονται γραπτώς και προφορικώς στις φετινές πανελλαδικές από κάθε νησί του νομού Κυκλάδων. Αυτά έχουν ως εξής: ΕΠΑΛ: Θήρα 89 μαθητές, Σύρος 82, Νάξος 64, Τήνος 52, Μήλος 38, Πάρος 32, Μύκονος 24, Κέα 22, Άνδρος 25, Σίφνος 11, Αμοργός 7, Ίος 5, Εσπερινό Θήρας 8, επίσης, εσπερινό Σύρου 7.

ΓΕΛ: Σύρος 105, Νάξος 86, Θήρα 74, Μύκονος 61, Πάρος 59, Τραγαία Νάξου 41, Νάουσα Πάρου 35, Τήνος 26, Γαύριο Άνδρου 22, Άνδρος 15, Σίφνος 14, Κόρθι Άνδρου 13, Μήλος 13, Σέριφος 11, Ιδιωτικό Μυκόνου 9, Ίος 9, Κέα 9, Κύθνος 5, Φολέγανδρος 3, Δονούσα 2, Ανάφη 2, Κίμωλος 2, Εσπερινό Νάξου 2, Σχοινούσα 1, Κουφονήσια κανένας μαθητής και 21 μαθητές προφορικά.

Συνολικά από τις Κυκλάδες εξετάζονται 1.106 υποψήφιοι.