Πρόγραμμα εκπαίδευσης κοινωνικών και συναισθηματικών δεξιοτήτων στα σχολεία της Σύρου

 Η ΚΟΙΝΣΕΠ Κυκλάδων σε συνεργασία με το 4ο Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο Σύρου, διοργανώνουν την Δευτέρα 10 Οκτωβρίου 2022, στις 18.30 μ.μ. στο χώρο του σχολείου, ενημερωτική συνάντηση - βιωματικό εργαστήριο, για το πρόγραμμα COMPUSEL. Το COMPUSEL είναι ένα 3ετες εγκεκριμένο πρόγραμμα ΕRASMUS+, που υλοποιείται με την συνεργασία 5 Πανεπιστημίων της Ευρώπης, και της ΚΟΙΝΣΕΠ Κυκλάδων, που στοχεύει να βελτιώσει τις κοινωνικές και συναισθηματικές δεξιότητες των μαθητών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης και να εκπαιδεύσει εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης για το σκοπό αυτό. Μέσα από το COMPUSEL, θα αναπτυχθεί ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα για μαθητές καθώς και ψηφιακές ιστορίες που θα περιλαμβάνουν παραδείγματα διαφορετικών κοινωνικών και συναισθηματικών προκλήσεων. Στη συνέχεια, θα συζητηθούν και θα αναζητηθούν λύσεις, μαζί με τους δασκάλους της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, για την ενίσχυση της αυτογνωσίας, της αυτοδιαχείρισης, της κοινωνικής επίγνωσης, των σχέσεων και της υπεύθυνης λήψης αποφάσεων. Τη Δευτέρα, μετά την σύντομη παρουσίαση του προγράμματος, θα υλοποιηθεί βιωματικό εργαστήριο αξιοποιώντας τις εμπειρίες και τις δημιουργικές ιδέες των συμμετεχόντων. Για το περιεχόμενο και τους στόχους του προγράμματος, μίλησε  στην “Κοινη Γνώμη” ο επιστημονικός υπεύθυνος του προγράμματος COMPUSEL για την Ελλάδα, Μίλτος Σακελλαρίου.

Το πρόγραμμα COMPUSEL

Το σχολείο είναι ένα περιβάλλον όπου τα μαθησιακά αποκτήματα και οι δραστηριότητες που επηρεάζουν τη μάθηση, σχεδιάζονται και πλαισιώνονται προσεκτικά. Επομένως, το σχολείο είναι το ιδανικό μέρος, το οποίο μπορεί να βοηθήσει ένα άτομο να αναπτυχθεί ώστε να κατανοήσει και να περιγράψει τα δικά του συναισθήματα, να συνειδητοποιήσει τα συναισθήματα των άλλων και να δημιουργήσει υγιείς σχέσεις. Από αυτή την άποψη, η κοινωνική και συναισθηματική μάθηση (SEL), ως βασική ικανότητα, κατέχει εξέχουσα θέση όχι μόνο για υγιείς κοινωνικές αλληλεπιδράσεις αλλά και για ακαδημαϊκά επιτεύγματα, καθώς η επιτυχία προέρχεται από το να έχουμε νόημα στη ζωή μας, να κάνουμε αυτό για το οποίο έχουμε πάθος και να έχουμε επίγνωση ότι όλα αυτά εξαρτώνται από τις συναισθηματικές μας συνθήκες ενώ κάνουμε κάτι. Στη βιβλιογραφία, το SEL περιγράφεται ως η ικανότητα κατανόησης, διαχείρισης και έκφρασης των κοινωνικών και συναισθηματικών πτυχών της ζωής κάποιου, με τρόπους που επιτρέπουν την επιτυχή διαχείριση των καθηκόντων της ζωής, όπως η μάθηση, η δημιουργία σχέσεων, η επίλυση προβλημάτων και η προσαρμογή στις σύνθετες απαιτήσεις της ανάπτυξης. Το πρόγραμμα COMPUSEL διαθέτει δυνατότητες βελτίωσης των δεξιοτήτων SEL των μαθητών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης και εκπαιδεύει τους  δασκάλους πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης για το σκοπό αυτό. Ως εκ τούτου, το COMPUSEL είναι αφιερωμένο στην ανάπτυξη ενός προγράμματος σπουδών και ψηφιακών ιστοριών που περιλαμβάνουν παραδείγματα διαφορετικών κοινωνικών και συναισθηματικών προκλήσεων που θα βοηθήσουν στη συζήτηση και την αναζήτηση λύσεων μαζί με τους δασκάλους του δημοτικού σχολείου για την ενίσχυση της αυτογνωσίας, της αυτοδιαχείρισης, της κοινωνικής επίγνωσης, της σχέσης ή της υπεύθυνης λήψης αποφάσεων.

Συνεργάτες του προγράμματος είναι το Πανεπιστήμιο Çanakkale Onsekiz Mart, το İzmir Democracy University , το Πανεπιστήμιο της Évora, το Πανεπιστήμιο του Λοτζ, το Πανεπιστήμιο του Βουκουρεστίου και η ΚΟΙΝΣΕΠ Κυκλάδων Altera Vita.

Oι στόχοι του προγράμματος

To COMPUSEL θα εφαρμόσει ένα νέο και υπερσύγχρονο πρόγραμμα σπουδών για τη βελτίωση των κοινωνικών και συναισθηματικών δεξιοτήτων μάθησης μέσω της υπολογιστικής σκέψης, θα αναπτύξει ψηφιακές ιστορίες, θα ασχοληθεί με την ενσωμάτωση αυτών των δεξιοτήτων και θα διαθέσει  έναν οδηγό για τους δασκάλους πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης.

Στόχοι του προγράμματος είναι οι εξής:

“Υπολογιστική σκέψη”, η οποία περιλαμβάνει ένα σύνολο δεξιοτήτων όπου οι μαθητές μπορούν να αξιοποιήσουν για να αντιμετωπίσουν δύσκολα προβλήματα κάθε είδους. Αυτές οι δεξιότητες ονομάζονται αποσύνθεση, αφαίρεση, αναγνώριση προτύπων και αλγοριθμική σκέψη.

“Κοινωνική & Συναισθηματική Μάθηση”, όπου προωθεί την ικανότητα του μαθητή να έχει επίγνωση των συναισθημάτων του, να τα διαχειρίζεται, να λύνει προβλήματα, να δημιουργεί σχέσεις και να συμπάσχει, εφόδια ζωτικής σημασίας για την ικανότητα των μαθητών να λειτουργούν στο σχολικό περιβάλλον καθώς και στην πραγματική ζωή.

“Κοινωνική Ένταξη & Συμμετοχή” όπου στοχεύει να δημιουργήσει τα μέσα για ένα ολιστικό μέλλον που θα γίνεται πιο προσιτό σε όλους τους μαθητές και προσπαθεί να διασφαλίσει ότι κανένας μαθητής δεν θα μείνει πίσω ή θα αποκλειστεί.