Αίτημα για ίδρυση ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. στην Σαντορίνη

  • Τρίτη, 11 Οκτωβρίου, 2022 - 06:18

Η Σαντορίνη επιθυμεί να αποκτήσει το δικό της Κέντρο Διεπιστημονικής Αξιολόγησης, Συμβουλευτικής και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ.) και έπειτα από ομόφωνη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου της, θα αποστείλει αίτημα για την ίδρυση του, προς την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου και τα συναρμόδια Υπουργεία. Με αυτό τον τρόπο θα καλυφθεί μία ανάγκη πολλών ετών που υπήρχε στο νησί καθώς για να καλυφθούν οι συγκεκριμένες ανάγκες των παιδιών οι μαθητές θα έπρεπε να μεταβαίνουν στο ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. της Σύρου.

Η πρόταση για την ίδρυση ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ.

Ο Πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου Θήρας εισηγούμενος το θέμα περί : «Ίδρυσης ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. στη Σαντορίνη», έθεσε υπόψη των μελών του Δημοτικού Συμβουλίου την αναγκαιότητα δημιουργίας του Κέντρου στο νησί.

Όπως ενημέρωσε το σώμα, το 2018 ιδρύθηκε το ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ (Κέντρο Διεπιστημονικής Αξιολόγησης, Συμβουλευτικής και Υποστήριξης) για το νομό Κυκλάδων, με έδρα την Σύρο, το οποίο εξυπηρετεί και το νησί της Σαντορίνης. Ο κάτοικος όμως της Θήρας, για να πάει το παιδί του στην Σύρο και να εξυπηρετηθεί, υποχρεούται να αναλάβει ένα μεγάλο οικονομικό βάρος αφού πρέπει να μεταβεί προηγουμένως στον Πειραιά, να διανυκτερεύσει και την άλλη μέρα να μεταβεί στη Σύρο. Φυσικά επωμίζεται το ίδιο κόστος και την ίδια ταλαιπωρία για την επιστροφή. Το συνολικό κόστος για τα προαναφερόμενα πολλές φορές ξεπερνά το ποσό των 700 ευρώ.

Επίσης, τα διαθέσιμα ραντεβού είναι συνήθως καθορισμένα μετά από 5 έως 7 μήνες. Τα παιδιά δε του νησιού που κάνουν αυτό το ταξίδι κάθε χρόνο είναι περισσότερα από 130 και ακόμα περισσότερα μαζί με τους γειτονικούς Δήμους όπως της Ανάφης, της Ίου, της Σικίνου και της Φολεγάνδρου.»

Η απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου

Το Δημοτικό Συμβούλιο μετά την ανωτέρω εισήγηση, αποφάσισε ομόφωνα να:

Α) Εγκρίνει όπως ο Δήμος Θήρας αιτηθεί στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου την ίδρυση ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ στην Σαντορίνη το οποίο ταυτόχρονα να εξυπηρετεί και τα προαναφερθέντα νησιά.

Β) Εγκρίνει τη στέγαση όλων των Υπηρεσιών του ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ στον ίδιο χώρο.

Γ) Εγκρίνει την κάλυψη των θέσεων, αν δεν καλυφθούν από την κεντρική διοίκηση ή κενωθούν εν καιρώ, με πρόσληψη προσωπικού με απόδειξη παροχής υπηρεσιών, εφόσον αυτό προβλεφθεί με το ΦΕΚ ίδρυσής του.

Λαϊκή Συσπείρωση για ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. και ΚΕΠΑ

Η επικεφαλής της “Λαϊκής Συσπείρωσης Θήρας”, Μαρία Αργυρού ανέφερε σε ανακοίνωση της παράταξης επί του αιτήματος για την ίδρυση του ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ, το οποίο και υπερψήφισε η παράταξη, με την παρατήρηση να μην πέσει το βάρος λειτουργίας του στον Δήμο (εύρεση χώρου και στελέχωση) αλλά να το αναλάβει η Περιφέρεια και τα συναρμόδια Υπουργεία.

Όπως διευκρινίζει δε τέθηκε και ένα παράλληλο με αυτό θέμα, το οποίο έτυχε αρνητικής αντιμετώπισης, με την κ. Αργυρού να αναφέρει: “Προς δυσάρεστη έκπληξή μας αντιμετωπίσαμε την καταδικαστέα συμπεριφορά του προέδρου του δημοτικού συμβουλίου, όταν ζητήσαμε την ανοχή του, προκειμένου εξ αφορμής αυτής της συζήτησης να τοποθετηθούμε για ένα σχετικό θέμα, το οποίο είχε να κάνει με τη μη λειτουργία Κέντρου Πιστοποίησης Αναπηρίας (ΚΕΠΑ) στο νησί μας. Πιο συγκεκριμένα τονίσαμε την αναγκαιότητα λειτουργίας ΚΕ.Π.Α. στη Σαντορίνη, αφού το κέντρο αυτό θα εξυπηρετεί και όλα τα νησιά της επαρχίας Θήρας. Εκατοντάδες συμπολίτες μας με σοβαρά προβλήματα υγείας (ακόμα και κινητικά), ανάμεσά τους και παιδιά, καλούνται να καλύψουν δυσβάσταχτα έξοδα μετακίνησης και διαμονής στη Σύρο, θέτοντας σε κίνδυνο ακόμα και την υγεία τους, ιδιαίτερα την περίοδο της πανδημίας».

Σκοπός των ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ.

Σύμφωνα με το ΚΕΔΑΣΥ Σύρου, τα Κέντρα Διεπιστημονικής Αξιολόγησης, Συμβουλευτικής & Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ.) αποτελούν οργανικές μονάδες των Περιφερειακών Διευθύνσεων Εκπαίδευσης.

Αποστολή των ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. είναι η υποστήριξη των σχολικών μονάδων και των Εργαστηριακών Κέντρων (Ε.Κ.) της περιοχής αρμοδιότητάς τους για τη διασφάλιση της ισότιμης πρόσβασης όλων ανεξαιρέτως των μαθητών στην εκπαίδευση και την προάσπιση της αρμονικής ψυχοκοινωνικής τους ανάπτυξης και προόδου.

Για την εκπλήρωση της αποστολής τους, τα ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. δραστηριοποιούνται στους τομείς της διερεύνησης εκπαιδευτικών και ψυχοκοινωνικών αναγκών,της διενέργειας αξιολογήσεων, του σχεδιασμού και της υλοποίησης εκπαιδευτικών και ψυχοκοινωνικών παρεμβάσεων, καθώς και δράσεων επαγγελματικού προσανατολισμού, της υποστήριξης του συνολικού έργου των σχολικών μονάδων, της διενέργειας ενημερώσεων και επιμορφώσεων και της ευαισθητοποίησης του κοινωνικού συνόλου.

Όλες οι πράξεις, ενέργειες και εισηγήσεις των ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. έχουν εκπαιδευτικό προσανατολισμό και αποσκοπούν στην πολυδιάστατη υποστήριξη του έργου των σχολικών μονάδων και του συνόλου του μαθητικού πληθυσμού της περιοχής ευθύνης τους.

Οι βασικές αρμοδιότητες

Οι αρμοδιότητες και οι βασικοί άξονες λειτουργίας των ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. αφορούν τα επίπεδα:

1. Της διερεύνησης και αξιολόγησης εκπαιδευτικών και ψυχοκοινωνικών αναγκών,

2. Του σχεδιασμού και υλοποίησης εκπαιδευτικών και ψυχοκοινωνικών παρεμβάσεων,

3. Την αποκλειστική αρμοδιότητα εισήγησης για την κατάταξη, εγγραφή, μετεγγραφή και φοίτηση στην κατάλληλη σχολική μονάδα των μαθητών με αναπηρία ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, καθώς και για το κατάλληλο πλαίσιο εξατομικευμένης υποστήριξης,

4. Της παροχής συμβουλευτικής υποστήριξης στο εκπαιδευτικό, το ειδικό εκπαιδευτικό και ειδικό βοηθητικό προσωπικό των σχολικών μονάδων, καθώς και τους γονείς ή κηδεμόνες των μαθητών,

5. Της ενημέρωσης της σχολικής κοινότητας για καινοτόμες εθνικές, ευρωπαϊκές ή διεθνείς δράσεις και προγράμματα σχετικά με ψυχοκοινωνικά ζητήματα και

6. Της ευαισθητοποίησης του κοινωνικού συνόλου σε θέματα δικαιωμάτων του παιδιού, διαφορετικότητας και ψυχοκοινωνικής υγείας.

Διερεύνηση αναγκών

Η διερεύνηση ατομικών ή και ομαδικών εκπαιδευτικών και ψυχοκοινωνικών αναγκών περιλαμβάνει κατά περίπτωση:

- τη διαδικασία καταγραφής αναγκών περαιτέρω αξιολόγησης,

- τη διαδικασία εκπαιδευτικής και ψυχοκοινωνικής αξιολόγησης και έκδοσης έκθεσης αξιολόγησης / γνωμάτευσης σε ατομικό επίπεδο,

- τη σύνταξη αξιολογικών εκθέσεων, όπως έκθεση κοινωνικού ιστορικού, εκπαιδευτική και ψυχολογική αξιολόγηση και λοιπές αξιολογήσεις αρμοδιότητας άλλων μελών του Ε.Ε.Π.,

- τη διαδικασία κατάρτισης εισηγήσεων, όπου προβλέπεται εισηγητική αρμοδιότητα των ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. ,

- την τήρηση αρχείου ατομικών φακέλων των αξιολογούμενων μαθητών/τριών,

- τη διερεύνηση αιτημάτων ψυχοκοινωνικής στήριξης και επαγγελματικού προσανατολισμού, σε ατομικό ή ομαδικό επίπεδο.

Για τη διερεύνηση εκπαιδευτικών και ψυχοκοινωνικών αναγκών τα ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. σε συνεργασία με τα Περιφερειακά Κέντρα Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού (ΠΕ.Κ.Ε.Σ.), τους Διευθυντές Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, τις Επιτροπές Διεπιστημονικής Εκπαιδευτικής Αξιολόγησης και Υποστήριξης (Δ.Ε.Υ.), τις Σχολικές Μονάδες Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (Σ.Μ.Ε.Α.Ε.) και τις σχολικές μονάδες γενικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης, προγραμματίζουν και διεξάγουν δράσεις διερεύνησης των εκπαιδευτικών και ψυχοκοινωνικών αναγκών στο σύνολο του μαθητικού πληθυσμού της περιφέρειάς τους.

Σκοπός αυτών των δράσεων είναι ο εντοπισμός:

α. πιθανών ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών ή ψυχοκοινωνικών δυσκολιών στους/στις μαθητές/τριες, έγκαιρη αξιολόγησή τους και παρέμβαση και

β. ο εντοπισμός πιθανών δομικών φραγμών στη μάθηση εντός της σχολικής κοινότητας για όλους τους/τις μαθητές/τριες.

Κατά τη διαδικασία διερεύνησης αναγκών, οι μαθητές/τριες για τους οποίους προκύπτουν ενδείξεις ότι αντιμετωπίζουν δυσκολίες μάθησης, οι οποίες εμπίπτουν στις κατηγορίες των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών ή άλλες δυσκολίες ψυχοκοινωνικού τύπου καταγράφονται και σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς τους και ύστερα από υποβολή σχετικού αιτήματος των γονέων ή κηδεμόνων αξιολογούνται περαιτέρω από τα ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ., αν κρίνεται σκόπιμο, ύστερα από την εφαρμογή βραχυχρόνιου προγράμματος υποστήριξης.

Τα ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. υποστηρίζουν τις σχολικές μονάδες για τη σύνταξη και την υλοποίηση των βραχυχρόνιων προγραμμάτων παρέμβασης, την εξειδίκευση των βασικών αξόνων των Εξατομικευμένων Προγραμμάτων Εκπαίδευσης (Ε.Π.Ε.) των μαθητών/τριών καθώς και την υποστήριξη και την παρακολούθηση της εκπαιδευτικής και ψυχοκοινωνικής πορείας των μαθητών/τριών,

Τα ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. υποστηρίζουν τις σχολικές μονάδες και σε άλλα θέματα τα οποία εμπίπτουν στις αρμοδιότητές τους, ύστερα από τη διατύπωση σχετικών αιτημάτων εκ μέρους των σχολικών μονάδων. Οι σχετικές παρεμβάσεις υποστήριξης δύνανται να αφορούν ζητήματα:

α) ενημέρωσης επί συγκεκριμένων θεμάτων, μετά τη διαπίστωση της ανάγκης συμβουλευτικής υποστήριξης των εκπαιδευτικών,

β) πρόληψης, μετά τη διαπίστωση ενδείξεων απαρχής καταστάσεων που χρήζουν παρέμβασης και

γ) επανόρθωσης, εφόσον υπάρχουν ήδη διαπιστωμένα προβλήματα ή δυσλειτουργίες στη σχολική κοινότητα που χρήζουν αντιμετώπισης.