Συνεχίζονται οι αντιδράσεις παραμονές της αξιολόγησης

  • Τρίτη, 31 Ιανουαρίου, 2023 - 06:16

Κύμα αντιδράσεων έχει φέρει η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών όλων των βαθμίδων που πρόκειται να τεθεί σε εφαρμογή το προσεχές διάστημα. Το εργαλείο βελτίωσης, όπως το χαρακτήρισε η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως, της ατομικής αξιολόγησης επανέρχεται στα ελληνικά σχολεία μετά από 41 χρόνια, φέρνοντας για ακόμα μία φορά την εκπαιδευτική κοινότητα αντιμέτωπη με την κυβέρνηση. Ωστόσο, παρά τις ενστάσεις και τις διαφωνίες μεγάλης μερίδας εκπαιδευτικών, οι διαδικασίες έχουν δρομολογηθεί και όπως ενημέρωσε την “Κοινή Γνώμη” ο Διευθυντής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ν. Κυκλάδων. Ξενοφών Α. Βαμβακερός, η διαδικασία επιλογής έχει ολοκληρωθεί και αρχές Φεβρουαρίου οι πρώτοι σύμβουλοι εκπαίδευσης θα βρίσκονται στα σχολεία των Κυκλάδων.

Οι αντιδράσεις της εκπαιδευτικής κοινότητας

Ο Δημήτρης Παπαδημητρίου, πρόεδρος της Α' ΕΛΜΕ Κυκλάδων και φιλόλογος, εκφράζοντας και υποστηρίζοντας τους συναδέλφους του, τάσσεται κατά της διαδικασίας προβάλλοντας πολύ συγκεκριμένα επιχειρήματα τα οποία εξηγεί αναλυτικά στην “Κοινή Γνώμη”: “Σκοπός είναι να ελεγχθεί ολόκληρος ο κλάδος και το συνδικαλιστικό κίνημα. Να υπάρξουν σχέσεις υποταγής, χειραγώγησης , εκφοβισμού και τρομοκράτησης προκειμένου να υποτιμηθεί ακόμα περισσότερο το επάγγελμα του εκπαιδευτικού ώστε να τεθεί υπό έλεγχο το εκπαιδευτικό κίνημα το οποίο χρόνια τώρα είναι στις επάλξεις και αντιδρά σε αυτήν την κατάσταση. Είναι ένα σχέδιο που θέλει να κάνει την εκπαίδευση γρανάζι της γραφειοκρατίας και τον εκπαιδευτικό να ζει φοβισμένος και χειραγωγούμενος μέσα στον εργασιακό του χώρο”.

Τα βασικά ερωτήματα που θέτει ο κ. Παπαδημητρίου αφορούν στο πώς πιστεύει το κράτος ότι η παρακολούθηση δύο ωρών «σκηνοθετημένης» διδασκαλίας μέσα σε ένα εκπαιδευτικό έτος από έναν «επιθεωρητή» μπορεί να επιφέρει τη βελτίωση του εκπαιδευτικού έργου, ιδίως όταν η αξιολόγηση θα γίνεται από ανθρώπους που δεν έχουν τις γνώσεις και την εμπειρία ώστε να αξιολογήσουν και να πιστοποιήσουν την «επάρκεια» των τυπικών προσόντων ενός εκπαιδευτικού.

Ο πρόεδρος της Α' ΕΛΜΕ Κυκλάδων, τονίζει πως αν η κυβέρνηση επιθυμούσε στην πραγματικότητα τη βελτίωση του εκπαιδευτικού έργου, θα ξεκινούσε με τις μονιμοποιήσεις των εκπαιδευτικών και όχι με την ατομική τους αξιολόγηση, καθώς επίσης θα έπαιρνε μέτρα για τους μισθούς των εκπαιδευτικών, οι οποίοι είναι οι χαμηλότεροι μισθοί στην Ευρωπαϊκή Ένωση (μετά τη Σλοβακία). “Ποιος μπορεί να είναι τόσο ανόητος ώστε να θεωρεί ότι ένας καθηγητής που αμείβεται με 737 ευρώ τον μήνα, μπορεί να πληρώσει νοίκι και να διαβιώσει αξιοπρεπώς ή πιο απλά να επιβιώσει και να εργαστεί με αξιοπρέπεια σε έναν από τους «τουριστικούς παραδείσους» της Ελλάδας αλλά αντίθετα αυτό που του χρειάζεται για να βελτιώσει το εκπαιδευτικό του έργο είναι η ‘ατομική αξιολόγηση’;” λέει χαρακτηριστικά.

Η βελτίωση του εκπαιδευτικού συστήματος δεν θα έρθει από την «παρακολούθηση» δύο ωρών σκηνοθετημένης διδασκαλίας, τονίζει ο κ.Παπαδημητρίου αλλά από τη μείωση του αριθμού μαθητών ανά τάξη, την ανανέωση των απαρχαιωμένων σχολικών βιβλίων, τη βελτίωση των «απαρχαιωμένων» και επικίνδυνων (σε πολλές περιπτώσεις) κτιριακών υποδομών και φυσικά την πρόσληψη γραμματείας, ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών σε όλα τα σχολεία.

Ο επιθεωρητισμός δεν θα περάσει”

Ερμηνεύοντας τους σκοπούς και τα απώτερα κίνητρα της κυβέρνησης, κ. Παπαδημητρίου χαρακτηρίζει την αξιολόγηση “προσχηματική” και συμπληρώνει ότι στόχος της κυβέρνησης είναι η χειραγώγηση, η τρομοκράτηση, ο εκφοβισμός και η περαιτέρω εξαθλίωση των εκπαιδευτικών και του εκπαιδευτικού κινήματος. “Ο επιθεωρητισμός, που ‘δούλεψε’ επί χούντας και τα πρώτα μόλις χρόνια της Μεταπολίτευσης και καταργήθηκε 41 χρόνια πριν, ήταν ένας επικίνδυνος, αυταρχικός και διαλυτικός θεσμός για το δημόσιο σχολείο και για όλους όσοι πιστεύουμε σ αυτό. Είναι συνώνυμο του αυταρχισμού, της εργοδοτικής αυθαιρεσίας και της κατάργησης της παιδαγωγικής ελευθερίας στα σχολεία. Για κάθε εκπαιδευτικό, για κάθε «Δάσκαλο» που πρεσβεύει στις αξίες του ανθρωπισμού, της δημοκρατίας και της παιδαγωγικής ελευθερίας, ο επιθεωρητισμός είναι ‘αιτία πολέμου’ και έτσι θα τον αντιμετωπίσουμε”, δηλώνει ο πρόεδρος της Α’ ΕΛΜΕ Κυκλάδων και εξηγεί πως η σύνδεση του θεσμού της ατομικής αξιολόγησης με τη μονιμοποίηση έγινε ακριβώς για να δεσμεύσουν και να εκβιάσουν τους εκπαιδευτικούς, ότι αν δεν δεχτούν την αξιολόγησή τους, δεν θα μπορέσουν να μονιμοποιηθούν.

Οι επεκτατικές βλέψεις της αξιολόγησης

Σχετικά με την “επέκταση” της αξιολόγησης σε όλους τους μόνιμους και αναπληρωτές εκπαιδευτικούς, ο κ.Παπαδημητρίου θεωρεί πως αυτός είναι ένας από τους σκοπούς της κυβέρνησης. “Λένε ότι η αξιολόγηση δεν θα έχει τιμωρητικό χαρακτήρα παρά μόνο διορθωτικό. Εμάς δυστυχώς η εμπειρία μας λέει άλλα” σχολιάζει και επιμένει πως το σχολείο είναι ένας χώρος μέσα στον οποίο πρεπε να υπάρχει παιδαγωγική ελευθερία, δημοκρατία και ελευθερία του εκπαιδευτικού να εργαστεί, χωρίς τον φόβο και τη μέγγενη από πάνω του.

Για το αν συμφωνεί με τη διαδικασία της αξιολόγησης και στους μόνιμους εκπαιδευτικούς, ρωτήθηκε και ο κ. Βαμβακερός ο οποίος κράτησε ουδέτερη στάση: “Δεν μπορώ εγώ να κρίνω τους νόμους. Δεν έχουμε δει ακόμα πως μπορεί να λειτουργήσει κι αν θα είναι θετικό. Αργούμε πολύ όμως να φτάσουμε εκεί. Μπορώ να πω όμως σε τι είμαι απόλυτα υπέρ. Είμαι σίγουρα υπέρ στην αξιολόγηση των σχολικών μονάδων και είμαι σίγουρα υπέρ στο να μονιμοποιηθούν οι νεοδιόριστοι συνάδελφοι. Οι άνθρωποι δικαιούνται να μονιμοποιηθούν και δικαίως φωνάζουν και το διεκδικούν, γιατί έχει περάσει η διετία. Με το νέο νόμο όμως πρέπει πρώτα να αξιολογηθούν. Η διαδικασία πρέπει να ξεκινήσει άμεσα επομένως ώστε να έρθει η μονιμοποίησή τους, η οποία έχει καθυστερήσει με ευθύνη της Πολιτείας ” είπε συγκεκριμένα και σημείωσε πως οι Κυκλάδες είναι καθόλα έτοιμες να υποδεχθούν τους συμβούλους τις επόμενες ημέρες.