Συνέντευξη του περιφερειακού διευθυντή Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης Ν. Αιγαίου, Γ. Παπαδομαρκάκη με αφορμή το θέμα που “καίει” τις σχολικές κοινότητες

Επαγρύπνηση για τη βία ανηλίκων στα σχολεία των νησιών

Πιο ήπια η κατάσταση σε Κυκλάδες και Δωδεκάνησα, συγκριτικά με τα σχολεία της Αθήνας

Ηπιότερα είναι τα περιστατικά ανήλικης επιθετικότητας και βίας στα σχολεία των νησιών του Νοτίου Αιγαίου, συγκριτικά με τις σχολικές μονάδες της Αθήνας και τα φαινόμενα ακραίων συμπεριφορών που καταγράφονται έντονα όλο το τελευταίο διάστημα, γεγονός που όμως δεν οδηγεί σε εφησυχασμό, όπως ξεκαθαρίζει εξ αρχής στη συνέντευξή του, ο περιφερειακός διευθυντής εκπαίδευσης Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Ν. Αιγαίου, Γιάννης Παπαδομαρκάκης.

Μπορεί στις Κυκλάδες και στα Δωδεκάνησα να μην έχουν προκύψει μέχρι στιγμής, επιθέσεις ανηλίκων σε άλλους συμμαθητές τους με μαχαίρια ή να μην έχουν δεχθεί ξυλοδαρμούς ανήλικα παιδιά εντός των σχολείων, ωστόσο, οι διευθύνσεις και οι σύλλογοι διδασκόντων είναι επαρκώς πληροφορημένοι και προετοιμασμένοι για την αντιμετώπιση τέτοιων απευκταίων συμπεριφορών και φαινομένων.

Άλλωστε, σαφής είναι η εντολή του κ. Παπαδομαρκάκη προς τους διευθυντές των σχολικών μονάδων, ώστε να καταγράφουν και να αναφέρουν άμεσα(!), περιστατικά βίας, προκειμένου να ακολουθούνται οι προβλεπόμενες ενέργειες. Πρέπει να σημειωθεί, πως τα σχολεία των Κυκλάδων και της Δωδεκανήσου έχουν στελεχωθεί και με τους απαραίτητους ψυχολόγους, στους οποίους απευθύνονται εκπαιδευτικοί και διευθυντές, όταν εντοπίζουν περιστατικά bullying, ή συμπεριφορές που προβληματίζουν έντονα.

Με φόντο την έξαρση της ανήλικης βίας σε σχολεία της Αθήνας και άλλων περιοχών της χώρας, αλλά και για όλα τα παραπάνω και την κατάσταση που υπάρχει στη νησιωτική περιφέρεια, μίλησε αναλυτικά στην “Κοινή Γνώμη”, ο Γιάννης Παπαδομαρκάκης.

Έξαρση φαινομένου σε Αθήνα και άλλες περιοχές της Ελλάδας

Αρχικά, ο περιφερειακός διευθυντής προέβη στη διαπίστωση πως πράγματι το φαινόμενο της ανήλικης βίας στα σχολεία είναι σε έξαρση σε όλη τη χώρα και δη στα σχολεία της Αθήνας, γεγονός που προκαλεί ανησυχία και προβληματισμό.

“Οι ψυχολόγοι έχουν πάει στα σχολεία σε όλο το Νότιο Αιγαίο. Υπάρχει έξαρση των φαινομένων, την οποία βλέπουμε και από τα ΜΜΕ. Ωστόσο, σε εμάς στο Νότιο Αιγαίο δεν είναι τόσο έντονο το πρόβλημα”, παρατηρεί χαρακτηριστικά για τη νησιωτική περιφέρεια συγκριτικά με την ηπειρωτική χώρα, επισημαίνοντας στη συνέχεια πως, δεδομένων των καταστάσεων, “η πρόληψη είναι το πιο σημαντικό απ΄ όλα. Γι αυτό πρέπει να είναι σε εγρήγορση ο Σύλλογος Διδασκόντων, ο διευθυντής με τον Σύλλογο Διδασκόντων, οι Σύλλογοι Γονέων και Κηδεμόνων. Όλες οι πλευρές”.

Στην ερώτηση, τι μεταφέρεται στην Περιφερειακή Διεύθυνση για την κατάσταση στα σχολεία των Κυκλάδων και της Δωδεκανήσου, υπήρξε σαφής: “Στα νησιά γνωρίζουμε τι γίνεται από την καθημερινή ενημέρωση των διευθυντών των σχολείων. Και έχουμε καθημερινή ενημέρωση και αυτό να το γνωρίζουν όλοι. Οι διευθύνσεις μας αναφέρουν αν συμβαίνει κάτι. Προκύπτει ότι, ευτυχώς, η βία στα σχολεία, δεν είναι σε έξαρση σε εμάς στο Νότιο Αιγαίο, όπως σε άλλες περιοχές. Ωστόσο, κάποια θέματα υπάρχουν παντού”.

Εξηγώντας σε ποια ένταση είναι αυτά τα θέματα, ανέφερε: “Εδώ, αν υπάρχουν είναι ηπιότερης έντασης συγκριτικά με όσα βλέπουμε στην Αθήνα. Για παράδειγμα, υπάρχουν αναφορές για το ότι μία μαθήτρια χαστούκισε μία άλλη εκτός σχολείου. Τέτοια θέματα ναι, μπορεί να υπάρχουν”.

Ωστόσο, διαβεβαίωσε πως η κατάσταση είναι σαφώς καλύτερη στα νησιά, λέγοντας ακόμη πως, “Εμφανίζονται θέματα κάθε μέρα, αλλά ευτυχώς στα νησιά προς το παρόν, δεν είναι θέματα σχολικού εκφοβισμού ή bullying που να είναι στον βαθμό που βλέπουμε στα ΜΜΕ αυτό το διάστημα”.

Ερωτηθείς για το αν υπάρχει κάποιο ακραίο περιστατικό, ή κάποια πίεση και προς τους εκπαιδευτικούς για υποθέσεις επιθετικότητας ή βίας, ο κ. Παπαδομαρκάκης επεσήμανε: “Στη Ρόδο, εκείνος που σκότωσε την Τοπαλούδη, ζητά και τα ρέστα από διευθυντές σχολικών μονάδων, επειδή έδωσαν μία αναφορά ότι στη διάρκεια της φοίτησής του δεν ήταν καλό παιδί. Και τους ζητά αποζημίωση”.

Επανέλαβε όμως, πως περιστατικά που “πρωταγωνιστούν” στα ΜΜΕ αυτό το διάστημα, ευτυχώς δεν αφορούν το Νότιο Αιγαίο.

Πιο κλειστές κοινωνίες, πιο ελεγχόμενη η κατάσταση”

Στην ερώτηση, σε ποιες ηλικίες αφορά περισσότερο η ανήλικη επιθετικότητα και βία στα σχολεία, ο περιφερειακός, υπογράμμισε: “Κυρίως σε παιδιά Γυμνασίου εντοπίζεται αυτή η συμπεριφορά, όταν υπάρχει εδώ”.

Επιπλέον, κληθείς να τοποθετηθεί και να αναπτύξει τους λόγους για τους οποίους θεωρεί ότι σε Κυκλάδες και Δωδεκάνησα η κατάσταση είναι πολύ διαφορετική από αλλού, εξήγησε: “Επειδή στα νησιά είναι πιο εύκολο να εντοπιστεί ένα θέμα. Κι επειδή στα νησιά, δεν έχουν τον απεριόριστο χρόνο να πηγαίνουν σε καφετέριες και αλλού. Τα νησιά είναι πιο κλειστές κοινωνίες και άρα, πιο ελεγχόμενα τα πράγματα. Επίσης, σημαντικό ρόλο έχει παίξει και το θέμα του κορωνοϊού. Να μην ξεχνάμε πως για δύο χρόνια τα παιδιά ήταν κλεισμένα. Άρα και αυτό είναι ένα θέμα”.

Έμφαση στην πρόληψη

Από την πλευρά του, ανέφερε πως είναι απαραίτητο να δίδεται έμφαση στην πρόληψη, κάτι για το οποίο επεσήμανε πως η περιφερειακή Διεύθυνση μεριμνά. “Παρόλα αυτά ξεκαθαρίζω πως είμαστε σε εγρήγορση και έχω δώσει σαφέστατη εντολή σε όλες τις διευθύνσεις ότι θα πρέπει να ενημερώνουν για το παραμικρό που συμβαίνει. Πρέπει να υπάρχει έλεγχος και φυσικά οι Σύλλογοι Διδασκόντων όλων των σχολικών μονάδων είναι ενημερωμένοι για οτιδήποτε μπορεί να συμβεί και να προκύψει. Η πρόληψη είναι το σημαντικό”, δηλώνει σε απόλυτο τόνο, λέγοντας πως, “η πρόληψη μπορεί να επιτευχθεί με ενημερώσεις των παιδιών, με ενημερώσεις των καθηγητών, με ενημερώσεις των γονέων. Η πρόληψη είναι το “κλειδί”. Ό,τι κι αν δουν οι μαθητές, οι καθηγητές, να το αναφέρουν. Και σαφώς και οι μαθητές μπορούν να παίξουν ρόλο σε όλο αυτό. Ακόμη και οι γονείς. Θα πρέπει να ενημερώνουν άμεσα τη Διεύθυνση της σχολικής μονάδας και η διεύθυνση του σχολείου, θα πράξει όσα πρέπει”.

Σχολικοί ψυχολόγοι

Τέλος, για τη διαχείριση δύσκολων καταστάσεων και τη στήριξη των μαθητών που είτε δέχονται bullying, είτε έχουν συμπεριφορά επιθετική και προβληματίζει τους εκπαιδευτικούς, ο κ. Παπαδομαρκάκης ρωτήθηκε για την τοποθέτηση και παρουσία σχολικών ψυχολόγων.

“Σχολικοί ψυχολόγοι προβλέπεται να υπάρχουν σε ομάδες σχολείων”, επεσήμανε, απαντώντας και στο αν απευθύνονται σε αυτούς, εκπαιδευτικοί και μαθητές. “Απευθύνονται τα παιδιά, αλλά όχι ως επί το πλείστον με άμεση δική τους επικοινωνία. Εμείς, στα σχολεία εντοπίζουμε παιδιά που έχουν προβλήματα και που ίσως και να μην πήγαιναν ποτέ να ζητήσουν βοήθεια από ψυχολόγο. Είναι τέτοια η στάση και η συμπεριφορά τους, που φαίνεται ότι χρήζουν κάποιας βοήθειας”, σχολίασε, λέγοντας τέλος πως, “οι ψυχολόγοι είναι παρόντες σε όλες αυτές τις ανάγκες”.