Ο διευθυντής Επαμεινώνδας Λέστος μιλάει για όλα τα σοβαρά θέματα του σχολείου, με αφορμή και τον νέο νόμο για την αναβάθμιση της επαγγελματικής εκπαίδευσης

Πρότυπο ΕΠΑΛ Σύρου: Αναζητούνται λύσεις για την αναβάθμιση των κτηριακών και αθλητικών του χώρων

Οι προσπάθειες της πολιτείας και τα νομοσχέδια για την αναβάθμιση της επαγγελματικής εκπαίδευσης, είναι σημαντικές, όμως αυτές για να έχουν ουσιαστικό αντίκτυπο στους μαθητές πρέπει να συμβαδίζουν και με ένα υγειές σχολικό περιβάλλον.

Αυτό είναι το συμπέρασμα των όσων δήλωσε στην “Κοινή Γνώμη”, ο διευθυντής του Πρότυπου ΕΠΑΛ Σύρου, Επαμεινώνδας Λέστος, με αφορμή το νέο νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας αναφορικά με την ενίσχυση της επαγγελματικής εκπαίδευσης της χώρας. 

Το Πρότυπο ΕΠΑΛ Σύρου, παρόλο που διαγράφει μία σημαντική πολυδιάστατη πορεία στον εκπαιδευτικό τομέα του νησιού, συνεχίζει να αντιμετωπίζει προβλήματα που αποτελούν “βαρίδια” στην μετεξέλιξή του. 

Τα σοβαρά κτιριακά προβλήματα, με την έλλειψη αθλητικών υποδομών και αιθουσών για να καλύψουν τον συνεχώς αυξανόμενο αριθμό μαθητών, είναι τα κυριότερα ζητήματα, πάνω στα οποία έχει επικεντρωθεί η προσπάθεια της διεύθυνσης του σχολείου.

Εν αναμονή του έργου της κτηριακής αναβάθμισης 

Ένα από τα βασικότερα θέματα, εκτός του εκπαιδευτικού τομέα, στα οποία έχει επικεντρωθεί η διεύθυνση του σχολείου, είναι και η αντιμετώπιση των προβλημάτων των κτηριακών υποδομών του σχολικού συγκροτήματος. 

Προβλήματα που έχουν να κάνουν τόσο με την επισκευή των υπαρχόντων υποδομών, όσο με την έλλειψη αιθουσών, αλλά και με την τραγική έλλειψη αθλητικών εγκαταστάσεων. 

Προς αυτή την κατεύθυνση, ο κ. Λέστος σημείωσε ότι σε συνεργασία με τον Δήμο Σύρου-Ερμούπολης, έγιναν πέρυσι κάποιες εργασίες επισκευής στο κεντρικό κτήριο του ΕΠΑΛ, όμως αυτές δυστυχώς δεν ολοκληρώθηκαν, καθώς η χρηματοδότηση δεν έφτασε να καλύψει τις μεγάλες ανάγκες που προέκυψαν.  
Εκείνο που αναμένεται να δώσει νέα πνοή στις σχολικές εγκαταστάσεις του Πρότυπου ΕΠΑΛ, είναι η μελέτη για την αναβάθμιση του κτιρίου προϋπολογισμού ενός εκατομμυρίου ευρώ. 

Σύμφωνα με τον διευθυντή του σχολείου, η εγκεκριμένη μελέτη από τον Δήμο Σύρου-Ερμούπολης, βρίσκεται σε φάση αδειοδοτήσεων, προκειμένου εν συνεχεία να προχωρήσει η προγραμματική σύμβαση και η δημοπράτηση του έργου. 

“Υπάρχει μία εγκεκριμένη μελέτη από τον Δήμο για την αναβάθμιση του κτηρίου που στεγάζεται το Πρότυπο ΕΠΑΛ. Αυτή η μελέτη, προϋπολογισμού 900.000 ευρώ, χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης και εάν υλοποιηθεί θα δώσει λύση σε αρκετά προβλήματα που υπάρχουν στις κτηριακές δομές, στις υποδομές, στις αθλητικές εγκαταστάσεις. Αυτή λοιπόν η μελέτη έχει ολοκληρωθεί και σύμφωνα με τα όσα μου μετέφερε την προηγούμενη εβδομάδα ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Υπηρεσιών, βρισκόμαστε στη φάση των αδειοδοτήσεων, προκειμένου να προχωρήσει η προγραμματική σύμβαση και να γίνει η δημοπράτηση του έργου. Έχουμε καλή συνεργασία με το δήμο, αλλά τα προβλήματα υπάρχουν”, σημείωσε ο κ. Λέστος. 

Παντελής έλλειψη αθλητικών υποδομών 

Την ίδια ώρα, ένα άλλο θέμα το οποίο συνεχίζει να ταλανίζει την εκπαιδευτική κοινότητα, αλλά κυρίως τους μαθητές του σχολικού συγκροτήματος στην περιοχή του Μάννα, είναι η έλλειψη των αθλητικών εγκαταστάσεων. 

“Δεν υπάρχει χώρος να αθληθούν τα παιδιά. Υπάρχει μόνο ένα γήπεδο μπάσκετ, το οποίο και αυτό χρήζει επισκευής. Το έχουμε εντάξει στη μελέτη του Πρότυπου ΕΠΑΛ, αλλά και αυτό δε φτάνει. Υπάρχουν αυτή τη στιγμή 600 μαθητές στο σχολικό συγκρότημα των Λυκείων του Μάννα και δεν υπάρχει χώρος αυτά να αθληθούν. 

Δεν υπάρχει γήπεδο βόλεϊ. Δεν υπάρχει κλειστός χώρος άθλησης. Τα παιδιά πρέπει να αθλούνται εν ώρα μαθήματος. Γενικότερα έτσι και αλλιώς υπάρχει θέμα με τους χώρους άθλησης των παιδιών στο νησί”, επεσήμανε χαρακτηριστικά ο κ. Λέστος για το συγκεκριμένο θέμα. 

Εκτός των παραπάνω, βέβαια, υπάρχει θέμα και με την έλλειψη φύλαξης του σχολικού συγκροτήματος, ιδιαίτερα τις νυχτερινές ώρες και με το δεδομένο ότι έχουν καταγραφεί και διάφορα συμβάντα τα οποία έχουν θορυβήσει τους εκπαιδευτικούς τόσο του ΕΠΑΛ, όσο και του γενικού λυκείου.   

Τέλος, στα προβλήματα θα πρέπει να συμπεριληφθεί και η ανάγκη απομάκρυνσης του γραφείου της διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης από τις εγκαταστάσεις των Λυκείων, η οποία σύμφωνα με τον κ. Λέστο καταλαμβάνει χώρο, ο οποίος θα μπορούσε να διατεθεί στους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς.  
Μάλιστα ο διευθυντής του Πρότυπου ΕΠΑΛ, κάλεσε την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, στην οποία ανήκει η αρμοδιότητα, να λύσει το συγκεκριμένο θέμα. 

Το πρότυπο ΕΠΑΛ συνεχίζει τις εκπαιδευτικές του δράσεις 

Ο κ. Λέστος έκανε γνωστό ότι το Πρότυπο ΕΠΑΛ Σύρου συνεχίζει τις δράσεις του μέσα από το Erasmus, όπου για τα επόμενα πέντε χρόνια μέσα από χρηματοδοτήσεις, θα συνεχίσει τις εκπαιδευτικές του μετακινήσεις στο εξωτερικό με στόχο την περαιτέρω εκπαίδευση των μαθητών του, αλλά και των εκπαιδευτικών. 

Επίσης, αναφέρθηκε και στη συμμετοχή του σχολείου για δεύτερη χρονιά στο πρόγραμμα «Πρέσβης του Ελληνικού Κοινοβουλίου», το οποίο έρχεται ως συνέργια του Erasmus, όπως επίσης και σε άλλα, προγράμματα που συμμετέχει, σημειώνοντας ότι έχει καταγραφεί μία στροφή των μαθητών προς την επαγγελματική εκπαίδευση. 

Το νέο νομοσχέδιο εμπεριέχει θετικά σημεία, αλλά και σημεία που χρήζουν διευκρίνησης 

Ο διευθυντής του Πρότυπου ΕΠΑΛ Σύρου σχολίασε και το νέο νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας, για την επαγγελματική εκπαίδευση. Όπως είπε, ανάμεσα σε αυτά που προβλέπει υπάρχουν και θετικές διατάξεις, αλλά και αρνητικά σημεία, ενώ βρίσκονται σε αναμονή των υπουργικών αποφάσεων, προκειμένου να διευκρινιστούν κάποια θέματα και κυρίως πως θα λειτουργήσουν όλα αυτά που προβλέπονται. 

Στην ερώτηση ποια σημεία θεωρούνται θετικά,  ειδικά στη λειτουργία των ΕΠΑΛ, ο κ. Λέστος σημείωσε ότι ένα από αυτά τα σημεία είναι η είσοδος των τομεαρχών στα πρότυπα ΕΠΑΛ, όπως είναι και αυτό της Σύρου και οι οποίοι αναλαμβάνουν θέσεις ευθύνης στο διοικητικό και γραφειοκρατικό κομμάτι της διεύθυνσης των σχολικών μονάδων.   

Επίσης, ως θετικό συμπεριλαμβάνεται η πρακτική άσκηση των μαθητών των ΕΠΑΛ, αλλά και η δυνατότητα διαμόρφωσης του προγράμματός τους, σύμφωνα με τις συνθήκες αγοράς και τοπικής κοινωνίας.   

“Τα Πρότυπα ΕΠΑΛ, όπως και το δικό μας, είναι ένας θεσμός που λειτούργησε πριν από τρία χρόνια και ακόμα δεν έχουμε απτά αποτελέσματα της αξιολόγησης και της λειτουργίας τους. Με την πάροδο του χρόνου θα δούμε πως μπορούν να λειτουργήσουν αυτές οι πρακτικές, όπως είναι η πρακτική άσκηση των μαθητών”, δήλωσε στην εφημερίδα. 

Ο κ. Λέστος αναφέρθηκε και σε μία άλλη παράμετρο του νομοσχεδίου και συγκεκριμένα στην ίδρυση και λειτουργία των γραφείων Επαγγελματικής Ανάπτυξης και Σταδιοδρομίας, δηλαδή των γραφείων επαγγελματικού προσανατολισμού. 

“Αυτά τα γραφεία απουσιάζουν από την εκπαίδευση. Ουσιαστικά δεν υπάρχει κάποιος να συμβουλέψει τους μαθητές για τον επαγγελματικό τους προσανατολισμό. Επιβάλλεται να υπάρχει κάποιος εκπαιδευτικός ή κάποιος άλλος αρμόδιος να συμβουλέψει τα παιδιά της Β’ και Γ΄ Λυκείου, ποιες ειδικότητες τους ταιριάζουν και μπορούν να ακολουθήσουν ή πώς να συμπληρώσουν το μηχανογραφικό”, σημείωσε στην εφημερίδα.   

Ο διευθυντής του ΕΠΑΛ, τόνισε ότι πέρα των όσων προβλέπει το νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας για την επαγγελματική εκπαίδευση, θα πρέπει να γίνουν και άλλα βήματα αναβάθμισης των συγκεκριμένων σχολικών μονάδων. 

Όπως είπε, ένα από αυτά είναι η επαναλειτουργία του γραφείου επαγγελματικής εκπαίδευσης στις κατά τόπους διευθύνσεις. “Υπήρχε ένα τέτοιο γραφείο, το οποίο καταργήθηκε. Θα πρέπει να υπάρχει σε κάθε σχολική μονάδα ένα τέτοιο γραφείο με εξειδικευμένο προσωπικό, διότι θα πρέπει να καταλάβουμε ότι η επαγγελματική εκπαίδευση διαφέρει κατά πολύ από τη γενική εκπαίδευση. Θα πρέπει να λειτουργήσει το γραφείο επαγγελματικού προσανατολισμού. Επίσης, σε μεγάλες σχολικές μονάδες, όπως είναι η δική μας, θα πρέπει να υπάρξει η γραμματεία, η οποία θα δώσει λύση σε γραφειοκρατικά και διοικητικά θέματα, στα οποία αναλώνονται η διεύθυνση και οι εκπαιδευτικοί. Αυτό σημαίνει ότι χάνεται πολύτιμος χρόνος από άλλα πιο σημαντικά θέματα, τα οποία έχουν να κάνουν με το σχεδιασμό της εκπαιδευτικής πολιτικής”, κατέληξε στις δηλώσεις του.