Προβληματισμό δημιουργεί η κατάργηση των Σχολικών Επιτροπών στους Δήμους

Ερωτήματα και ενστάσεις

Ιωσήφ Ρούσσος: "Η κατάργησή τους θα επιφέρει μεγαλύτερο φόρτο εργασίας στην Οικονομική Υπηρεσία, στην οποία μετακυλίονται τα θέματα κυρίως οικονομικού ενδιαφέροντος"

Αντίστροφη μέτρηση για την κατάργηση των Σχολικών Επιτροπών των Δήμων, καθώς ουσιαστικά από τις 29 Ιουνίου, περνούν σε νέο καθεστώς λειτουργίας, έπειτα και από τη σχετική απόφαση του Υπουργείου Παιδείας.

Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα οι αρμοδιότητές τους να ασκούνται από τις 30 Ιουνίου από τους Δήμους, κάτι όμως που έχει επιφέρει εύλογα ερωτήματα, προβληματισμό, αλλά και ενστάσεις στο κατά πόσο το νέο σχήμα θα λειτουργήσεις ευέλικτα και άμεσα για την επίλυση των προβλημάτων, αλλά και των αιτημάτων των σχολικών μονάδων.

Για το θέμα τοποθετούνται στην "Κοινή Γνώμη" τόσο ο εντεταλμένος δημοτικός σύμβουλος του γραφείου Παιδείας του Δήμου Σύρου-Ερμούπολης, Ιωσήφ Ρούσσος, καθώς και ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Επιστημονικής Ένωσης Διευθυντών σχολικών μονάδων Π.Ε, Τηλέμαχος Κουντούρης.

"Διεκπεραιωτικός ο ρόλος των Επιτροπών"

Επιφυλακτικός στο κατά πόσο θα μπορέσει να λειτουργήσει το νέο σχήμα, έπειτα από την κατάργηση των σχολικών επιτροπών, παρουσιάζεται μέσω των δηλώσεών του στην "Κοινή Γνώμη", ο εντεταλμένος δημοτικός σύμβουλος του γραφείου Παιδείας του Δήμου Σύρου-Ερμούπολης, Ιωσήφ Ρούσσος.

Σύμφωνα με τα όσα δήλωσε, οι αρμοδιότητες των Σχολικών Επιτροπών περνούν στους Δήμους, κάτι που σημαίνει ότι η δημιουργία των νέων επιτροπών, πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, θα έχει πλέον γνωμοδοτικό χαραχτήρα.

"Καταβάλλουμε προσπάθειες ώστε η καταληκτική ημερομηνία να μας βρει όσο γίνεται πιο προετοιμασμένους για το νέο "τοπίο" που δημιουργείται. Έχουμε αντικαταστήσει τις Σχολικές Επιτροπές μέσω απόφασης Δημοτικού Συμβουλίου, δημιουργώντας δύο επιτροπές, της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας, οι οποίες όμως πρέπει να τονίσουμε ότι έχουν γνωμοδοτικό χαρακτήρα, καθώς δεν μπορούν να παίρνουν αποφάσεις, ούτε να διαχειρίζονται χρήματα, όπως γίνεται έως και σήμερα", τόνισε ο κ. Ρούσσος.

Ερωτώμενος σχετικά με το ποιος θα παίρνει τις αποφάσεις και κυρίως αυτές που αφορούν τον οικονομικό τομέα, ο κ. Ρούσσος απάντησε ότι αυτές θα λαμβάνονται από τον Δήμο και συγκεκριμένα από τη Δημοτική Επιτροπή και την Οικονομική Υπηρεσία.

"Στα πιο σημαντικά οικονομικά θέματα θα παρεμβαίνει το Δημοτικό Συμβούλιο", σημείωσε χαρακτηριστικά ο εντεταλμένος δημοτικός σύμβουλος, τονίζοντας ότι ο ρόλος των επιτροπών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης θα είναι ουσιαστικά να διαβιβάζουν τα θέματα και τα αιτήματα που λαμβάνουν προς τα "πάνω".

Στην επισήμανση εάν αυτό το νέο σχήμα μπορεί να λειτουργήσει με άμεσο και ευέλικτο τρόπο, ο κ. Ρούσσος υπογράμμισε ότι "θα επιφέρει δυσκολίες ως προς την αμεσότητα της επίλυσης των αιτημάτων, αλλά αυτό θα το δούμε και πως θα λειτουργήσει στην πράξη. Μέχρι σήμερα είχαμε τη δικαιοδοσία να επέμβουμε άμεσα για καθημερινά λειτουργικά ζητήματα των σχολικών μονάδων. Με το νέο σχήμα, όλα αυτά τα ζητήματα θα επιβαρύνουν με ακόμη περισσότερη εργασία την Οικονομική Υπηρεσία του Δήμου. Τα λέω αυτά με τα τωρινά δεδομένα που έχουμε, διότι έχουμε τις τελευταίες ημέρες και κάποιες συμπληρωματικές εισηγήσεις από το Υπουργείο".

Κλείνοντας τις δηλώσεις του, απεύθυνε μέσω της εφημερίδας ένα μεγάλο ευχαριστώ προς τους εργαζομένους των υπηρεσιών του τμήματος Παιδείας και του αυτοτελούς τμήματος υποστήριξης ΝΠΔΔ, οι οποίοι, όπως χαρακτηριστικά υποστήριξε, "έδωσαν τον καλύτερο εαυτό τους προκειμένου να φέρουν εις πέρας όλες τις υποθέσεις που άπτονται στο κλείσιμο των Σχολικών Επιτροπών".

"Αυτό που θέτουμε ως κύριο θέμα είναι η διαφάνεια των επιχορηγήσεων"

Για το θέμα της κατάργησης των σχολικών επιτροπών, μίλησε στην εφημερίδα και ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Επιστημονικής Ένωσης Διευθυντών σχολικών μονάδων Π.Ε, Τηλέμαχος Κουντούρης.

Όπως δήλωσε, η Πανελλήνια Επιστημονική Ένωση, θέτει ως πρωτεύον ζήτημα τη διαφάνεια που πρέπει να υπάρξει μέσα από το νέο σχήμα που θα διαμορφωθεί, σχετικά με τα οικονομικά ζητήματα και ιδιαίτερα με τις επιχορηγήσεις που θα λαμβάνουν οι σχολικές μονάδες.

"Για εμάς είναι ένα μείζον θέμα, καθώς θα πρέπει να γνωρίζουμε το πως θα κατανέμονται τα χρήματα που θα λαμβάνουν τα σχολεία, όπως επίσης ότι αυτές οι επιχορηγήσεις θα πρέπει να αυξηθούν, καθώς τα προβλήματα είναι μεγάλα”, σημείωσε ο κ. Κουντούρης.

Σύμφωνα με τον ίδιο, το σημαντικό θέμα για την Ένωση δεν είναι αν θα υπάρχει ή όχι ενιαία Σχολική Επιτροπή ή κάποια άλλη Επιτροπή στους Δήμους για τη διαχείριση των οικονομικών επιχορηγήσεων των σχολικών μονάδων, αλλά το πως αυτές οι επιχορηγήσεις θα κατανεμηθούν με διαφάνεια.

"Στην κατεύθυνση διασφάλισης της πλήρους διαφάνειας, είναι αναγκαία η θεσμοθέτηση της υποχρεωτικής δημοσίευσης της οικονομικής επιχορήγησης που λαμβάνουν οι σχολικές μονάδες, καθώς επίσης και η θεσμοθέτηση της υποχρεωτικής δημοσίευσης των δαπανών που διατίθενται από τους Δήμους για την επισκευή και συντήρηση της κάθε σχολικής μονάδας, κάθε σχολικό έτος", δήλωσε χαρακτηριστικά.

Μάλιστα ο κ. Κουντούρης τόνισε ότι οι Επιτροπές που θα διαχειρίζονται τις οικονομικές επιχορηγήσεις των σχολικών μονάδων, θα πρέπει να έχουν ισχυρή εκπροσώπηση από τους διευθυντές των σχολείων, καθώς αυτοί είναι που γνωρίζουν καλύτερα από τον καθένα τα προβλήματα των σχολείων τους.

Τέλος, ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Επιστημονικής Ένωσης Διευθυντών σχολικών μονάδων Π.Ε, επσήμανε ότι τα παραπάνω ζητήματα, αλλά και οι προτάσεις, θα πρέπει να συνοδευτούν απαραίτητα και με μία σειρά μέτρων για τη νέα σχολική χρονιά, 2024 - 2025.

Συγκεκριμένα, ανέφερε την άμεση αύξηση της κρατικής επιχορήγησης των σχολικών μονάδων τουλάχιστον κατά 30%, τη δωρεάν κρατική χορήγηση των παγίων δαπανών για φωτισμό, θέρμανση, ύδρευση και τηλεφωνικά έξοδα, σε όλες τις σχολικές μονάδες.

Επίσης, την κατάργηση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης, αλλά και του ΦΠΑ στο πετρέλαιο και των σχολικών μονάδων, την κατάργηση του ΦΠΑ για όλες τις δαπάνες των σχολικών μονάδων και τέλος την ειδική επιχορήγηση των σχολικών μονάδων που λειτουργούν με διευρυμένο ωράριο ολοήμερου προγράμματος, δηλαδή τη λειτουργία τους έως τις πέντε και μισή το απόγευμα.