Η θέση του εντεταλμένου για τα σχολεία στον Δήμο Σύρου - Ερμούπολης, Ιωσήφ Ρούσσου για την κατάργηση των παλαιών Επιτροπών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας

Μεταφορείς αιτημάτων οι γνωμοδοτικές Σχολικές Επιτροπές

Ανησυχία για τη συγκέντρωση των αιτημάτων των σχολείων και την κάλυψή τους, κεντρικά από τον Δήμο

Εμπόδια στην ομαλή και άμεση κάλυψη αιτημάτων των σχολείων του νησιού, αναμένεται να φέρει και στον Δήμο Σύρου – Ερμούπολης, η κατάργηση των παλαιών Σχολικών Επιτροπών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης που είχαν αυτόνομο ταμείο, καθώς με τη νέα νομοθεσία, έχουν δημιουργηθεί δύο νέες Επιτροπές γνωμοδοτικού χαρακτήρα.

Το άλλοτε πολύτιμο έργο των κατηργημένων πλέον Επιτροπών, στην άμεση κάλυψη αναγκών που είχαν τα 32 σχολεία της Σύρου, πλέον έχει “περάσει” στον Δήμο και στην Οικονομική Υπηρεσία, προκαλώντας ουσιαστικά ανησυχία για τους χρόνους ανταπόκρισης σε προμήθειες και όσα άλλα χρειάζονται οι διευθύνσεις των σχολικών μονάδων.

Για το θέμα μίλησε στην “Κοινή Γνώμη”, ο εντεταλμένος δημοτικός σύμβουλος, Ιωσήφ Ρούσσος.

Επιβάρυνση της Οικονομικής Υπηρεσίας

Αναφορικά με τις αλλαγές και την κατάργηση των Σχολικών Επιτροπών που έφερε η νέα νομοθεσία, ο κ. Ρούσσος, εξέφρασε την απογοήτευσή του, σχολιάζοντας σχετικά πως, υπάρχει έντονος προβληματισμός για τη διεκπεραίωση υποθέσεων στα σχολεία.

“Συμφωνώ σε αυτό υπάρχουν αντιδράσεις. Καταργήθηκαν οι Σχολικές Επιτροπές που είχαν τη δυνατότητα να εκτελούν διάφορα αιτήματα των σχολείων και επειδή, διαχειριζόντουσαν και χρήματα ήταν πιο ευέλικτες. Σήμερα, με την κατάργησή τους, δημιουργήθηκαν δύο άλλες Επιτροπές με καθαρά γνωμοδοτικό χαρακτήρα”, ανέφερε αρχικά, επισημαίνοντας πως, επί της ουσίας, “δεν έχουν να διαχειριστούν κάτι βασικό”.

Κατά συνέπεια, ανέφερε πως, όλες τις υποθέσεις που διεκπεραίωναν μέχρι και πέρυσι, “πλέον τις προωθεί ο Δήμος. Κυρίως η Οικονομική Υπηρεσία του Δήμου που κάνει προμήθειες”.

Όλη αυτή η κατάσταση, συμπλήρωσε πως, έρχεται να επιβαρύνει και την υποστελεχωμένη Οικονομική Υπηρεσία. “Αυτή τη στιγμή, η συγκεκριμένη Υπηρεσία με τόσο σοβαρά οικονομικά θέματα, έρχεται και επιβαρύνεται με 32 σχολεία, που μπορεί να κάνουν αιτήματα, αλλά χωρίς να έχει αυξηθεί το προσωπικό της”, πρόσθεσε, λέγοντας πως τα αιτήματα αυτά μπορεί να είναι από χαρτιά εκτυπωτή μέχρι και ανάγκη για ένα κούφωμα.

Κρούση προς το κεντρικό κράτος για το ζήτημα

Αναφορικά με τα παραπάνω, ρωτήθηκε αν έχουν υπάρξει παρεμβάσεις από τον Δήμο Σύρου – Ερμούπολης προς το κεντρικό κράτος. “Η κατάσταση είναι δύσκολη και έχει προκύψει μία δυσκίνητη διαδικασία. Γι αυτό, φυσικά, ο δήμαρχος έχει συναντηθεί και έχει μιλήσει δύο φορές στον κ. Λιβάνιο στο Υπουργείο Εσωτερικών και φυσικά και στο Υπουργείο Παιδείας, που γι αυτό το θέμα δεν έχει ευθύνη”, δήλωσε.

Αναφορικά με το τι ζητά ο Δήμος Σύρου – Ερμούπολης, συμπλήρωσε: “Αυτό που ζητάμε είναι το οικονομικό κομμάτι των σχολείων να διαφοροποιηθεί από τον Δήμο”. Για το τι συμβαίνει σήμερα, πρόσθεσε: “Όλα τα αιτήματα των σχολείων μπαίνουν στο κοινό ταμείο του Δήμου. Αυτή η κατάσταση, τα κάνει όλα δυσκίνητα”.

Επεσήμανε δε, πως, ο Δήμος, “καταναλώνει πολύ γρήγορα το ποσό για τις απευθείας αναθέσεις και αν το καταναλώσεις για τα σχολεία, το στερείς από τον υπόλοιπο Δήμο που έχει ανάγκες”. Πρόσθεσε δε, πως, με φόντο τα παραπάνω, “ζητήσαμε ή να επανέλθουν οι Σχολικές Επιτροπές όπως υπήρχαν μέχρι πρόσφατα – που αυτή η σκέψη δεν ξέρω αν υπάρχει -, ή να διαχωριστεί το ταμείο των σχολείων από τον Δήμο. Δηλαδή ή να γίνεται η διαχείριση από τις Σχολικές Επιτροπές, ή και από την Οικονομική Υπηρεσία, αλλά με διακριτό ταμείο. Είναι διαφορετικό να ξέρεις πως έχω κωδικό για να πάρω ένα κούφωμα για ένα σχολείο, παρά να πρέπει να πάρεις από τις προμήθειες για όλο τον Δήμο. Άρα, σήμερα είναι πολύ πιο χρονοβόρο και μπορεί να μη βρεις και τα χρήματα”.

Συνεργασία με διευθύνσεις και καταγραφή αιτημάτων

Ερωτηθείς για τα επείγοντα ζητήματα των σχολείων και αν αυτά σήμερα καλύπτονται άμεσα, πρόσθεσε: “Όταν υπάρχει μία επείγουσα ανάγκη προσπαθούμε με διάφορους τρόπους να τη λύσουμε. Καταγράφουμε σήμερα όλα τα θέματα και τα προβλήματα στα σχολεία και θα προσπαθήσουμε να βγάλουμε ξεχωριστούς διαγωνισμούς. Οι διαγωνισμοί γνωρίζουμε βέβαια πως είναι κάτι χρονοβόρο”.

Σε συνέχεια των ανωτέρω, εξήγησε πως, “παλαιότερα φρόντιζε για τις ανάγκες το σχολείο μόνο του με τις Επιτροπές, τώρα θα πρέπει να ομαδοποιούνται οι ανάγκες και να εντάσσονται σε διαγωνισμούς”.

Ο κ. Ρούσσος, κλείνοντας τις δηλώσεις του, επανέλαβε πως, “θεωρώ ότι είναι μεγάλο λάθος αυτή η αλλαγή”, λέγοντας τέλος πως, “έχουμε και ζητάμε να συνεχιστεί η συνεργασία με τα σχολεία, για να καταγράφουμε και να μεταφέρουμε τα αιτήματα”.

Δυστυχώς, σχολίασε πως, σήμερα οι γνωμοδοτικές Επιτροπές των σχολείων παραπέμπουν σε μεταφορείς αιτημάτων. “Θα προσπαθήσουμε  να διαχειριστούμε με τον καλύτερο τρόπο τα προβλήματα που θα προκύψουν”, τόνισε, καταλήγοντας.

Η νομοθεσία

Σύμφωνα με τις διατάξεις του νέου νόμου, “καταργούνται οι Σχολικές Επιτροπές ως Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου (ΝΠ∆∆) και οι αρμοδιότητές μεταβιβάζονται στους Δήμους μέσω των υπηρεσιών τους ενώ επίσης καταργείται και η Δημοτική Επιτροπή Παιδείας. Σύμφωνα με τον νέο νόμο το Δημοτικό Συμβούλιο, με απόφασή του, θα μπορούσε να συστήσει Επιτροπές για την εύρυθμη άσκηση των αρμοδιοτήτων των καταργούμενων νομικών προσώπων. Στα μέλη των Επιτροπών δεν θα παρέχεται αμοιβή ή άλλη αποζημίωση, πλην των εξόδων κίνησης που καταβάλλονται στον πρόεδρο. Στις νέες Επιτροπές, μπορούν να συμμετέχουν και μη αιρετά μέλη, ενώ ως πρόεδρος ορίζεται δημοτικός σύμβουλος ή πρόσωπο εγνωσμένου κύρους, με συναφή με το αντικείμενο της επιτροπής εμπειρία. Στις Επιτροπές αυτές θα πρέπει να μετέχει υποχρεωτικά ένας διευθυντής σχολικών μονάδων πρωτοβάθμιας ή δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης του οικείου Δήμου ή Δημοτικής Κοινότητας αντίστοιχα, και ένας εκπρόσωπος της αντίστοιχης Ένωσης Γονέων ή όπου δεν υπάρχει, ένας εκπρόσωπος των υφισταμένων συλλόγων γονέων, κατά προτεραιότητα μεγέθους σε μαθητικό δυναμικό, με τους αναπληρωτές τους. Κατά τις συνεδριάσεις της συγκεκριμένης Επιτροπής, όταν συζητούνται θέματα που αφορούν μια συγκεκριμένη σχολική μονάδα, θα μπορεί να καλείται επιπλέον ο διευθυντής του εκάστοτε σχολείου”.