Επιστημονικός και όχι γραφειοκρατικός ο ρόλος των διευθυντών
- Χθες - 6:15
Για τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν σήμερα οι διευθυντές των σχολικών μονάδων της χώρας, χάνοντας ουσιαστικά τον επιστημονικό τους ρόλο, θέτει προς το Υπουργείο Παιδείας, η Πανελλήνια Επιστημονική Ένωση Διευθυντών Σχολικών Μονάδων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης.
Με αφορμή, μάλιστα, επικείμενης κατάθεσης σχεδίου νόμου, επανέρχεται, καταθέτοντας μία σειρά προτάσεων, οι οποίες αποτελούν πάγια θέση της Ένωσης.
Για το συγκεκριμένο ζήτημα, αλλά και για τις αλλαγές που επιβάλλεται να γίνουν για τη δημιουργία ενός νέου πλαισίου, μίλησε στην "Κοινή Γνώμη" ο πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου της Ένωσης, Τηλέμαχος Κουντούρης,
"Επιβάλλεται η αναβάθμισή τους"
Το Διοικητικό Συμβούλιο της Πανελλήνιας Επιστημονικής Ένωσης Διευθυντών Σχολικών Μονάδων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, με αφορμή τις πρόσφατες δηλώσεις του υπουργού Παιδείας, Κυριάκου Πιερρακάκη σχετικά με τον ρόλο του διευθυντή σχολικής μονάδας και ενόψει της επικείμενης κατάθεσης σχεδίου νόμου, υπέβαλλε μία σειρά από θέσεις και προτάσεις του προς την πολιτική ηγεσία του Υ.ΠΑΙ.Θ.Α.
Με αφορμή τις συγκεκριμένες προτάσεις ο πρόεδρος της Ένωσης, αναφέρθηκε στον ρόλο που διαδραματίζουν οι διευθυντές των σχολικών μονάδων, ρόλος που κατά κύριο λόγο, επικεντρώνεται στην επίλυση γραφειοκρατικών προβλημάτων, θέμα το οποίο οδηγεί στην απαξίωση, αλλά και στη δυσλειτουργία των σχολικών μονάδων.
"Οι διευθυντές διεκπεραιώνουν καθημερινά πολλές υποθέσεις, χωρίς να υπάρχει γραμματειακή υποστήριξη, κάτι πολύ σημαντικό για ένα σχολείο. Όλα γίνονται με ευθύνη του εκάστοτε διευθυντή", δήλωσε χαρακτηριστικά, θέτοντας στη συνέχεια και ένα επιπλέον θέμα, το οποίο έρχεται να κάνει ακόμη δυσκολότερα τα πράγματα.
Συγκεκριμένα, αναφέρθηκε στην κατάργηση των Σχολικών Επιτροπών, υποστηρίζοντας ότι "η κατάργησή τους είναι άλλο ένα σοβαρό πρόβλημα. Βρισκόμαστε σε ένα μεταβατικό στάδιο και οι σχολικές μονάδες αντιμετωπίζουν πολλά θέματα σχετικά με τη λειτουργία τους, καθώς πολλοί Δήμοι δεν είχαν κάνει τις απαραίτητες ενέργειες ώστε να μπουν ομαλά στο νέο αυτό πλαίσιο. Είναι μία κατάσταση συγκεχυμένη και δυσλειτουργική για τα σχολεία, την οποία καλούνται και αυτή να την διαχειριστούν οι διευθυντές και σίγουρα δεν είναι κάτι το εύκολο".
Στην ερώτηση εάν υπάρχει η πεποίθηση ότι θα υιοθετηθούν κάποιες από τις προτάσεις που κατέθεσε η Πανελλήνια Επιστημονική Ένωση Διευθυντών Σχολικών Μονάδων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης προς το Υπουργείο Παιδείας, ο κ. Κουντούρης εξέφρασε τη βεβαιότητά του για αυτό το ενδεχόμενο, τονίζοντας παράλληλα ότι επίκειται και συνάντηση στο αρμόδιο Υπουργείο.
"Υπάρχει η πεποίθηση ότι κάποιες από τις προτάσεις μπορούν να υιοθετηθούν. Άλλωστε είμαστε και σε επικοινωνία με το Υπουργείο Παιδείας, είναι κάτι που έχει δρομολογηθεί. Εμείς είμαστε ένα επιστημονικό Σωματείο, καταθέτουμε προτάσεις που μπορούν να είναι ρεαλιστικές και εφαρμόσιμες. Δεν ζητάμε πράγματα τα οποία είναι εξωπραγματικά. Βέβαια η πολιτική ηγεσία κρίνει και πράττει. Εμείς είμαστε υποχρεωμένοι να καταθέτουμε προτάσεις για τα προβλήματα και το ρόλο που πρέπει να επιτελεί ένας διευθυντής", επεσήμανε ο πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου.
Οι προτάσεις
Αναφορικά με τις προτάσεις που υποβλήθηκαν στο Υπουργείο Παιδείας, ο κ. Κουντούρης σημείωσε ότι "ο διευθυντής, όπως ρητά ορίζεται στο ισχύον καθηκοντολόγιο του 2002, είναι όχι μόνο διοικητικός προϊστάμενος της σχολικής μονάδας, αλλά και επιστημονικός-παιδαγωγικός υπεύθυνος στον χώρο αυτό. Η ιδιότητα αυτή θα πρέπει να ενισχυθεί περαιτέρω, μέσω διαμόρφωσης ενός νέου καθηκοντολογίου, το οποίο θα πρέπει να διασφαλίζει στον διευθυντή όλο τον απαραίτητο χρόνο, ώστε να μπορεί να ασκήσει τον ουσιαστικό ρόλο του ως παράγοντα πρωτοβουλίας, ανάπτυξης και αποτελεσματικής λειτουργίας του σχολείου. Διότι το σύγχρονο σχολείο δεν χρειάζεται διευθυντή γραφειοκράτη, που θα είναι απλός διεκπεραιωτής των καθημερινών διοικητικών και γραμματειακών καθηκόντων, αλλά διευθυντή ηγέτη και εμψυχωτή, που να μπορεί να διαμορφώσει όραμα για συνεχή ποιοτική βελτίωση του παραγόμενου εκπαιδευτικού έργου, και να είναι πρωτεργάτης των αλλαγών και καινοτομιών".
Ο πρόεδρος της Ένωσης, συνεχίζοντας την αναφορά του στις προτάσεις που επεβλήθησαν, δήλωσε ότι στο νέο καθηκοντολόγιο που θα δημιουργηθεί, θα πρέπει να διατυπώνονται µε πλήρη σαφήνεια και ακρίβεια οι ρόλοι και οι αρμοδιότητες όλων, εκπαιδευτικών, στελεχών, φορέων, με στόχο την αποφυγή των συγκρούσεων και κατ΄ επέκταση την αποτελεσματικότερη και αποδοτικότερη λειτουργία των σχολικών μονάδων σε δημοκρατικό και δημιουργικό σχολικό κλίμα.
"Το νέο αυτό καθηκοντολόγιο θα πρέπει να κινείται προς την κατεύθυνση ενίσχυσης της αυτοτέλειας των σχολικών μονάδων, ώστε αυτές να είναι σε θέση να προγραμματίζουν, να οργανώνουν να υλοποιούν και να αξιολογούν το έργο τους, με βάση τις ιδιαιτερότητές τους, χωρίς κωλυσιεργίες, άσκοπες γραφειοκρατικές διαδικασίες και ασφυκτικό έλεγχο", υποστήριξε, συμπληρώνοντας ότι σημαντικό είναι και η δραστική μείωση της άχρηστης γραφειοκρατίας και του ασφυκτικού ελέγχου των σχολικών μονάδων.
Στην ίδια κατεύθυνση, ο κ. Κουντούρης επεσήμανε, επίσης, την αναγκαιότητα θεσμοθέτησης γραμματειακής υποστήριξης στις σχολικές μονάδες, την τοποθέτηση επιστάτη γενικών καθηκόντων σε όλα τα εξαθέσια και άνω δημοτικά σχολεία, το έργο του οποίου τώρα πραγματοποιούν οι διευθυντές και οι εκπαιδευτικοί.
Σε όλα τα παραπάνω, θα πρέπει να προστεθεί η παροχή νομικής προστασίας σε διευθυντές και εκπαιδευτικούς σε σχέση με τις αρμοδιότητές τους, καθώς και ο καθορισμός ενός σαφούς θεσμικού πλαισίου χρηματοδότησης και προμήθειας των σχολικών μονάδων με όλα τα απαραίτητα για τη λειτουργία τους υλικά, το οποίο θα πρέπει να είναι λειτουργικό, θα χαρακτηρίζεται από πλήρη διαφάνεια, λειτουργούντως δεσμευτικό για όλους τους Δήμους της χώρας, διασφαλίζοντας και καλύπτοντας έγκαιρα το σύνολο των αναγκών των σχολικών μονάδων.
Τέλος, ζητείται η άμεση αύξηση της κρατικής χρηματοδότησης για τις ανάγκες των σχολικών μονάδων, η οποία παραμένει παγωμένη εδώ και χρόνια, τη στιγμή που όλα τα κόστη που σχετίζονται με την καθημερινή λειτουργία τους έχουν ακριβύνει σημαντικά.
- Εισέλθετε στο σύστημα ή εγγραφείτε για να υποβάλετε σχόλια
Διαβάστε ακόμα
- «Από την πρώτη ημέρα να λειτουργήσουν τα Ολοήμερα σχολεία»
2 Σεπ. 2019 - 6:23 - Σχολεία: Καθημερινές στάσεις εργασίας εκπαιδευτικών τον Ιανουάριο
8 Ιαν. 2025 - 19:59 - Λειτουργικός Αναλφαβητισμός: Κανένα παιδί στην Α' Δημοτικού πριν τη συμπλήρωση έξι ετών
7 Ιαν. 2025 - 17:58 - Σχολεία 2025: Πόσα τριήμερα φέρνει στους μαθητές η νέα χρονιά
3 Ιαν. 2025 - 19:33 - Γιατί οι φοιτητές εγκαταλείπουν τις σπουδές τους
3 Ιαν. 2025 - 16:32