Τα Δημοτικά Λιμενικά Ταμεία στο βωμό της ιδιωτικοποίησης

Εταιρείες Διαχείρισης των λιμανιών

Με τις δομές να ακολουθούν κοινή πορεία καταργήσεων, συγχωνεύσεων και γενικής συρρίκνωσης κάθε τομέα που αφορά ή άπτεται του δημοσίου, με κύριο ζητούμενο την ισχυροποίηση του ιδιωτικού καθεστώτος, κατεύθυνση προς την οποία κινείται η εφαρμοζόμενη πολιτική.

Το νομοσχέδιο του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου, πέραν όλων των άλλων αλλαγών που επιφέρει στον κόσμο της ναυτιλίας, εμπεριέχει διάταξη η οποία προβλέπει τη συγχώνευση των Δημοτικών Λιμενικών Ταμείων, μεταξύ τους, ή την ένταξη τους στα υπάρχοντα Λιμενικά Δίκτυα.

Πέραν αυτού η Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων, με το 9μελές της Δ.Σ., αναλαμβάνει τον εποπτικό ρόλο παρακολούθησης εφαρμογής της εθνικής στρατηγικής λιμένων και παράλληλα θα λειτουργεί η Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων.

Σύμφωνα με το Ν. 2932/2001, το Υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου με τη συνένωση των Λιμενικών Ταμείων επιδιώκει στη δημιουργία Ανωνύμων Εταιρειών διαχείρισης λιμένων, σε μία εθελοντική αρχικά διαδικασία για τα Δημοτικά Λιμενικά Ταμεία, στη πορεία όμως θα καταστεί υποχρεωτική, σύμφωνα με όσα είχε δηλώσει ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, κ. Κωστής Μουσουρούλης, στους εκπροσώπους της ΚΕΔΕ, σε κοινή τους συνάντηση στις αρχές του χρόνου.

Το επίμαχο άρθρο

Το σχετική διάταξη του νομοσχεδίου και συγκεκριμένα στο Άρθρο 37 «Ανάπτυξη Περιφερειακού Λιμενικού Συστήματος» αναφέρει:

«1. Το Υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου, κατόπιν αιτιολογημένης εισήγησης της Ρυθμιστικής Αρχής Λιμένων, προσκαλεί τα Δημοτικά Λιμενικά Ταμεία, είτε να συγχωνευθούν μεταξύ τους προς τον σκοπό δημιουργίας Ανώνυμης Εταιρείας, είτε να προσχωρήσουν σε ένα από τα Λιμενικά Δίκτυα του παρόντος, με ειδικότερα κριτήρια εφαρμογής της λιμενικής Πολιτικής που καθορίζονται για τα Λιμενικά Ταμεία από το Υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου. 2. Με βάση τις προτάσεις των Δημοτικών ή Διαδημοτικών Λιμενικών Ταμείων και Γραφείων στην πρόσκληση της προηγούμενης παραγράφου εκπονείται με ευθύνη των Υπουργείων Εσωτερικών και Ναυτιλίας και Αιγαίου ολοκληρωμένο σχέδιο συνενώσεων Λιμενικών Ταμείων σε Περιφερειακά Δίκτυα Λιμένων – Ανώνυμες Εταιρίες κατ’ αναλογία των Δικτύων του άρθρου 35 παρ. 1 του παρόντος, τα οποία ιδρύονται δια νόμου».

Η στόχευση

Η κίνηση αυτή, εκ μέρους της κυβέρνησης, μόνο ως τυχαία δεν μπορεί να χαρακτηρισθεί, καθώς έρχεται να συμπληρώσει το σχεδιασμό της ιδιωτικοποίησης των λιμανιών και των μαρίνων της χώρας, λόγω του ενδιαφέροντος που έχει εκδηλωθεί εκ μέρους μεγάλων εγχώριων εταιρικών ομίλων και ξένων επενδυτών.

Ο σχεδιασμός «αξιοποίησης» των λιμανιών, που κατανέμονται σε τέσσερις βασικές κατηγορίες, αφορούν σε λιμάνια διεθνούς ενδιαφέροντος, εθνικής σημασίας, μείζονος ενδιαφέροντος και τοπικής σημασίας, συμπεριλαμβάνει και τη συγχώνευση των Δημοτικών Λιμενικών Ταμείων ή την ένταξη τους στα Λιμενικά Δίκτυα, προκειμένου να ολοκληρωθεί το θεσμικό πλαίσιο προς ολοκλήρωση των παραχωρήσεων.

Αν και για την εξέλιξη αυτή είχε προηγηθεί η πρόθεση του υπουργείου να ζητηθεί η γνώμη των δημοτικών συμβουλίων, παρ’ όλα αυτά είναι σαφής η πρόθεση υποχρεωτικής κατάργησης, σύμφωνα με τις υπουργικές δηλώσεις, παρά την αρχική αντίδραση των εκπροσώπων της αυτοδιοίκησης.

Μιλώντας η κυβέρνηση για «προσαρμογή στις σημερινές διεθνείς εξελίξεις» και «εφαρμογή της νέας λιμενικής πολιτικής» ουσιαστικά προετοιμάζει το έδαφος για πλήρες πακέτο εμπορικής χρήσης τους, εκ μέρους των επενδυτών, με τον καθορισμό των ζωνών λιμένων προς εξυπηρέτηση αυτού του στόχου.

Τα ερωτηματικά

Η συνένωση των Δημοτικών Λιμενικών Ταμείων και η μετατροπή τους σε Ανώνυμη Εταιρεία, η οποία θα διοικείται από 12μελή Διοικητικά Συμβούλια, δεν δίνει τη δυνατότητα στους Δήμους να ορίζουν δικούς τους εκπροσώπους, πλην ενός, με αποφάσεις που θα επικεντρώνουν κατά κύριο λόγο στα οικονομικά οφέλη, σύμφωνα με τη λογική λειτουργίας των συγκεκριμένων εταιρειών.

Η επιζητούμενη αύξηση εσόδων, προϋποθέτει αντίστοιχη αύξηση των λιμενικών τελών και τελών ελλιμενισμού και φυσικά εκμετάλλευση της χερσαίας ζώνης λιμένος και κάθε λιμενικής εγκατάστασης με τον πλέον πρόσφορο οικονομικά τρόπο, ασχέτως των δημοτικών αποφάσεων, καθώς οι Δήμοι δεν θα έχουν καμία δικαιοδοσία επ’ αυτού.

Μία ακόμα πολιτική απόφαση που αντί να οδηγήσει στην ενδυνάμωση του θεσμικού ρόλου των Λιμενικών Ταμείων, θεσμοθετεί την ακύρωση τους, προς ικανοποίηση των στοχεύσεων συρρίκνωσης του δημοσίου και ενίσχυσης των ιδιωτικοποίησεων.