Νέο πολυνομοσχέδιο επισημοποιεί τις συμφωνίες με την τρόικα

Σαρωτικές αλλαγές

Με τη μορφή του κατεπείγοντος, κατατέθηκε στη Βουλή το πολυνομοσχέδιο, το οποίο περιλαμβάνει όλες τις τελευταίες συμφωνίες της ελληνικής κυβέρνησης με την τρόικα και αφορούν τόσο στην επισημοποίηση των απολύσεων δημοσίων υπαλλήλων, με εφαρμογή του μέτρου της διαθεσιμότητας, όσο και την αλλαγή του εργασιακού χάρτη, με τον ετήσιο υπολογισμό του κατώτατου μισθού, αλλά και την εφαρμογή του νέου Κώδικα Φορλογίας Εισοδήματος.

Διαθεσιμότητα και μετατάξεις

Ο πολυπόθητος, για την κυβέρνηση, εξορθολογισμός του δημόσιου τομέα περνά μέσα από τη διαθεσιμότητα, με το πολυνομοσχέδιο να προβλέπει καταργήσεις θέσεων σε υπουργεία, αυτοτελείς δημόσιες υπηρεσίες, αποκεντρωμένες διοικήσεις, Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης πρώτου και δεύτερου βαθμού και λοιπά νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, με απόφαση του Υπουργού Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και του οικείου Υπουργού, σε εκτέλεση σχετικών αποφάσεων του Κυβερνητικού Συμβουλίου Μεταρρύθμισης, μετά από τεκμηρίωση που στηρίζεται σε εκθέσεις αξιολόγησης δομών και σχέδια στελέχωσης.

Προς κάλυψη των αναγκών των δημοσίων υπηρεσιών, προβλέπεται η μετάταξη μόνιμων πολιτικών υπαλλήλων και η μεταφορά υπαλλήλων με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου που υπηρετούν σε υπηρεσίες, κεντρικές και περιφερειακές, του Δημοσίου, των ανεξάρτητων αρχών, των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Ο.Τ.Α.) Α΄ και Β΄ βαθμού και των λοιπών νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου (Ν.Π.Δ.Δ.).

Οι ΟΤΑ οι μεγάλοι χαμένοι

Η εξυγίανση του Δημόσιου τομέα περνά και από την αυτοδιοίκηση με τους Οργανισμούς της να γίνονται αποδέκτες ριζικών αλλαγών, και καταργήσεις υπηρεσιών τους.

Στο πολυνομοσχέδιο επισημοποιείται η σύσταση, στο Υπουργείο Εσωτερικών Παρατηρητήριου Οικονομικής Αυτοτέλειας των ΟΤΑ, που στοχεύει στη διασφάλιση της οικονομικής τους αυτοτέλειας και έχει ως σκοπό «την κατάρτιση, από τους ΟΤΑ, ρεαλιστικών και ισοσκελισμένων προϋπολογισμών και απολογισμών», πάντοτε υπό τις οδηγίες των Υπουργών Οικονομικών και Εσωτερικών.

 

Πέραν αυτών οι ΟΤΑ έρχονται αντιμέτωποι και με τις καταργήσεις θέσεων ειδικοτήτων όπως των σχολικών φυλάκων «ανεξαρτήτως κατηγορίας εκπαίδευσης με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου» και της Δημοτικής Αστυνομίας. «Αρμοδιότητες που έχουν ανατεθεί με διατάξεις νόμων ή κανονιστικών πράξεων στη δημοτική αστυνομία ασκούνται από την 23η .9.2013 από την Ελληνική Αστυνομία (ΕΛ.ΑΣ). Με απόφαση του δημοτικού συμβουλίου μπορεί να καθορίζεται η παράλληλη άσκηση μίας ή περισσοτέρων εκ των ανωτέρω αρμοδιοτήτων από υπαλλήλους του δήμου, κατόπιν ορισμού αυτών με απόφαση του δημάρχου. Με την ίδια απόφασή του δημοτικού συμβουλίου δύναται να καθορίζεται επίσης ο αριθμός των αναγκαίων υπαλλήλων, η διάρκεια άσκησης της αρμοδιότητας, οι ώρες απασχόλησης των υπαλλήλων, καθώς και κάθε άλλη λεπτομέρεια αναφορικά με την άσκηση των αρμοδιοτήτων αυτών».

Ετήσιος υπολογισμός του κατώτατου μισθού

Ο καθορισμός του κατώτατου μισθού από το 2017 θα προκύπτει ως επακόλουθο διαβούλευσης των κοινωνικών εταίρων με την Κυβέρνηση ώστε να διαμορφώνεται η σχετική εισήγηση του υπουργού Εργασίας που θα επικαιροποιείται με πράξη του υπουργικού συμβουλίου.

Το ύψος του κατώτατου μισθού θα προσδιορίζεται στο τέλος Ιουνίου κάθε έτους, λαμβάνοντας υπόψη «την κατάσταση της Ελληνικής οικονομίας και τις προοπτικές της για ανάπτυξη από την άποψη της παραγωγικότητας, των τιμών, και της ανταγωνιστικότητας, της απασχόλησης, του ποσοστού της ανεργίας, των εισοδημάτων και μισθών».

Όσον αφορά στη συμμετοχή των κοινωνικών εταίρων στη διαβούλευση, η οποία θα συντονίζεται από τριμελή επιτροπή, στο πολυνομοσχέδιο ορίζεται ότι «εκ μέρους των εργαζομένων όλης της χώρας η Γενική Συνομοσπονδία Εργατών Ελλάδος (ΓΣΕΕ) και λοιπές δευτεροβάθμιες συνδικαλιστικές οργανώσεις κλαδικές ή ομοιοεπαγγελματικές που εκπροσωπούν εργαζόμενους του ιδιωτικού τομέα σε εθνικό επίπεδο και προτείνονται από τη ΓΣΕΕ ή καλούνται από την Επιτροπή Συντονισμού της διαβούλευσης, εκ μέρους των οργανώσεων των εργοδοτών ευρείας εκπροσώπησης εργοδοτικές οργανώσεις, μεταξύ των οποίων, ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών (Σ.Ε.Β.), η Γενική Συνομοσπονδία Επαγγελματιών, Βιοτεχνών, Εμπόρων Ελλάδος (Γ.Σ.Ε.Β.Ε.Ε.), η Εθνική Συνομοσπονδία Ελληνικού Εμπορίου (Ε.Σ.Ε.Ε.), ο Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (Σ.Ε.Τ.Ε.), και λοιπές εργοδοτικές οργανώσεις που προτείνονται από αυτούς ή καλούνται από την Επιτροπή Συντονισμού της διαβούλευσης.

Φορολογικές μεταβολές

Στοχεύοντας στη μεταρρύθμιση του φορολογικού συστήματος, το υπουργείο Οικονομικών προχωρά στη δημιουργία νέου Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος, μέσω του οποίου δίδεται «γη και ύδωρ» στους επενδυτές, με φορολογικές πριμοδοτήσεις, εκπτώσεις φόρου και επιτάχυνση αποσβέσεων.

Για το σύνολο των φορολογουμένων παύει η συλλογή αποδείξεων για το εισόδημα του 2014, άρα αφορά στις φορολογικές δηλώσεις που θα κατατεθούν το 2015.

Σύμφωνα με το νέο φορολογικό κώδικα, αλλάζει η κλίμακα φόρου στις αποζημιώσεις για το τμήμα από 100 έως 150.000 ευρώ, με το συντελεστή να διατηρείται στο 20%.

Μειώνεται κατά 10% ο φόρος για ιατρικά έξοδα και νοσοκομειακής περίθαλψης, εάν αυτά υπερβαίνουν το 5% του φορολογητέου εισοδήματος του φορολογούμενου. Το ποσό της μείωσης ανεξαρτήτως του ποσού των εξόδων, δεν μπορεί να υπερβεί τις 3.000 ευρώ.

Έκπτωση φόρου για τον υπολογισμό της παρακράτησης, που θα πλήξει μισθωτούς και συνταξιούχους, ενώ θα διατηρηθεί για αυτούς η έκπτωση στην εφάπαξ καταβολή του φόρου 1,5%.

Απαλλαγή από το τεκμαρτό εισόδημα της δωρεάν παραχώρησης κατοικίας μέχρι και 200 τ.μ. από γονείς προς τα παιδιά και αντιστρόφως.