Παρουσίαση της ναυτιλιακής πολιτικής στην Ευρώπη και μεταβολές του Λιμενικού Σώματος

Λιμενική αναδιάρθρωση

Με δύο συντονισμένες κινήσεις το υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου μονοπώλησε το τελευταίο διήμερο το ενδιαφέρον, τόσο με την παρουσίαση στις Βρυξέλλες των προτεραιοτήτων της Ελληνικής Προεδρίας στα θέματα της Ναυτιλίας και Θαλασσίων Μεταφορών, από τον Υπουργό, Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη, όσο και με τον νέο Οργανισμό του Υπουργείου και τη νέα διάρθρωση των Υπηρεσιών του Λιμενικού Σώματος - Ελληνικής Ακτοφυλακής.

Από τη μία πλευρά ο κ. Βαρβιτσιώτης εξήρε στους Ευρωπαίους συναδέλφους του τον ρόλο της Ελληνικής ναυτιλίας και τις προοπτικές της, ενώ από την άλλη εφάρμοσε πιστά τις εντολές τους, ως δανειστών μας, περί περικοπών του δημοσίου τομέα και συνέπτυξε τις λειτουργίες και τις δομές του Λιμενικού Σώματος.

«Γαλάζια ανάπτυξη» και προοπτικές

Ναυτιλία και θαλάσσιες μεταφορές, με ειδική αναφορά στην «Γαλάζια Ανάπτυξη», ήταν τα κύρια θέματα που ανέπτυξε στην Επιτροπή Μεταφορών και Τουρισμού του Ευρωκοινοβουλίου, ο Μ. Βαρβιτσιώτης, τονίζοντας τη σημασία της ναυτιλίας για τη χώρα μας, και την ευρωπαϊκή της δυναμική.

Όπως είπε χαρακτηριστικά «Η θάλασσα είναι κομμάτι της εθνικής μας ταυτότητας, ενώ και για την Ευρώπη η Ελληνική Ναυτιλία υπό την ελληνική σημαία είναι κρίσιμο μέγεθος αφού αποτελεί την δεύτερη δύναμη της Ευρώπης σε δυναμικότητα. Για εμάς, λοιπόν, αποτελεί στοίχημα η διαφύλαξη της ανταγωνιστικότητας της Ευρωπαϊκής Ναυτιλίας».

Ο κ. Βαρβιτσιώτης στάθηκε ιδιαιτέρως στη «Γαλάζια Ανάπτυξη» και την παραχώρηση στην ιδιωτική πρωτοβουλία της εκμετάλλευσης των λιμανιών της χώρας, ώστε όπως ο ίδιος ανέφερε αυτά να αποτελέσουν πυλώνες ανάπτυξης για την Ευρωπαϊκή Οικονομία.

Ειδική αναφορά έγινε από τον υπουργό στις νομοθετικές ρυθμίσεις που πρόκειται να καταθέσει, ζητώντας την στήριξη του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και οι οποίες είναι: η Οδηγία για τον Θαλάσσιο Εξοπλισμό, ο Κανονισμός για την πολυετή χρηματοδότηση του Ευρωπαϊκού Οργανισμού για την Ασφάλεια στη Θάλασσα (EMSA) και η Οδηγία για τον Θαλάσσιο Χωροταξικό Σχεδιασμό, ενώ συμπλήρωσε πως «η Ελληνική Προεδρία θα εξετάσει σε βάθος την πρόταση κανονισμού για την πρόσβαση στην αγορά των Λιμενικών Υπηρεσιών και τη χρηματοοικονομική διαφάνεια των Λιμένων».

Το νέο Οργανόγραμμα του Λιμενικού Σώματος

Γεγονός πλέον πρέπει να θεωρείται η εφαρμογή του «Λιμενικού Καλλικράτη», με τον Μ. Βαρβιτσιώτη να παρουσιάζει επισήμως στην στρατιωτική και πολιτική ηγεσία του υπουργείου, το νέο Οργανισμό του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου και τη νέα διάρθρωση των Υπηρεσιών του Λιμενικού Σώματος- Ελληνικής Ακτοφυλακής.

Η αναμόρφωση του Οργανισμού λειτουργίας του υπουργείου ήταν στους πρωταρχικούς στόχους του υπουργού, με στόχευση, όπως ο ίδιος ανέφερε, στην επίλυση «χρόνιων προβλημάτων του προσωπικού».

Ο νέος Οργανισμός στοχεύει στη «δημιουργία δομών με επιτελικό χαρακτήρα για τον αμεσότερο συντονισμό, την αποτελεσματικότερη εποπτεία, τη συνεκτικότερη διάρθρωση, την ομογενοποίηση του εκτελούμενου έργου, την άρση των γραφειοκρατικών αγκυλώσεων και την αναβάθμιση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών προς τον πολίτη».

Η δομική αναδιάρθρωση που επιχειρεί το υπουργείο εντάσσεται στην υποχρέωση που ανέλαβαν όλα τα υπουργικά στελέχη της κυβέρνησης να περιορίσουν τις δομές τους ώστε να εξυπηρετηθεί ο σχεδιασμός των μεταρρυθμίσεων που επιβάλλονται.

Αυτό άλλωστε επιβεβαίωσε και ο ίδιος ο υπουργός λέγοντας πως «θα είμαστε ίσως το πρώτο Υπουργείο που θα έχει προχωρήσει στην αναδιάρθρωση των Υπηρεσιών του, σύμφωνα με τις αποφάσεις του Διοικητικού Συμβουλίου Μεταρρύθμισης».

Ειδική αναφορά έγινε στην προώθηση της επιχειρηματικής εκμετάλλευσης από ιδιώτες των λιμανιών της χώρας, με τον υπουργό να αναφέρει πως «για πρώτη φορά το Ελληνικό κράτος έχει στοχεύσει στην αξιοποίηση αυτής της Λιμενικής υποδομής προς όφελος του ελληνικού λαού, γιατί μέχρι τώρα τα λιμάνια μας τα βλέπαμε όχι σαν πόλους ανάπτυξης, αλλά μόνο σαν πόλους εξυπηρέτησης».

Ο νέος οργανισμός

Στο πλαίσιο μειώσεων και περικοπών δημιουργούνται στο υπουργείο τρεις Γενικές Γραμματείες, με σαφώς προσδιορισμένες αρμοδιότητες και πρόκειται για τον Γενικό Γραμματέα του Υπουργείου Ναυτιλίας, ο οποίος θα έχει την εποπτεία των Υπηρεσιών του Υπουργείου αλλά και του Λιμενικού Σώματος. Επίσης την Γενική Γραμματεία Λιμένων, στην οποία μεταφέρονται όλες οι αρμοδιότητες σχετικά με την αναπτυξιακή πολιτική, την αναδιάρθρωση και τη λειτουργία των λιμένων και τις ναυτιλιακές επενδύσεις και την Γενική Γραμματεία Αιγαίου, η οποία θα έχει σαφή και ξεκάθαρο ρόλο στην άσκηση νησιωτικής πολιτικής.

Έτσι στον νέο οργανισμός περιλαμβάνονται 4 κλάδοι που ουσιαστικά σημαίνει μείωση 50%, 3 γενικές διευθύνσεις και τη δημιουργία ακόμη μίας, της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών, που είναι κοινή για κάθε Υπουργείο, 30 διευθύνσεις, δηλαδή μείωση 43% και 111 τμήματα, μείωση κατά 39%.

Οι κύριες αλλαγές που επήλθαν αφορούν στη δημιουργία επιτελικών δομών με απευθείας αναφορά στην ίδια την πολιτική ηγεσία, ώστε να υπάρχει ευελιξία και καλύτερος εσωτερικός συντονισμός δράσεων και προς το σκοπό αυτό δημιουργείται το επιτελικού Γραφείου ΥΝΑ και συστήνεται η Ειδική Υπηρεσία Συντονισμού και Εφαρμογής Συγχρηματοδοτούμενων Δράσεων.

Παράλληλα συστήνονται οι υπηρεσίες Εσωτερικών Υποθέσεων και Δημοσιονομικού Ελέγχου, με ιδιαίτερη βαρύτητα στη δημιουργία μίας Διεύθυνσης όπου θα υπάγονται στο εξής όλα τα θέματα θαλασσίων ενδομεταφορών.

Ο Κλάδος Ελέγχου Πλοίων μετεξελίσσεται σε ελεγκτικό μηχανισμό, ώστε να ενισχυθεί η ασφάλεια πλοίων και επιβαινόντων και η προστασία του θαλασσίου περιβάλλοντος, ενώ το νομοθετικό έργο του Κλάδου θα είναι πλέον αρμοδιότητας άλλων Διευθύνσεων του Υπουργείου, καθώς όπως είπε ο κ. Βαρβιτσιώτης «δεν μπορεί ο ελεγκτής να είναι και ελεγχόμενος».

Δημιουργείται Τεχνική Υπηρεσία με δυνατότητα σύνταξης και έγκρισης μελετών και εκτέλεσης έργων, ώστε να αξιοποιούνται στο έπακρο Ευρωπαϊκά κονδύλια που μέχρι σήμερα έμεναν αναξιοποίητα.

Τέλος δημιουργείται στη Γενική Γραμματεία Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων μια νέας Διεύθυνση Ναυτιλιακών Επενδύσεων, που αναλαμβάνει την προώθηση και υλοποίηση επενδύσεων στα λιμάνια, τις ναυτιλιακές δραστηριότητες (ναυπηγοεπισκευή), καθώς και τον τομέα του θαλάσσιου τουρισμού.

Διοικητικές μεταβολές

Αλλαγές επέρχονται και στη δομή διοίκησης του Λιμενικού Σώματος- Ελληνικής Ακτοφυλακής, καθώς καταργείται ο θεσμός των Επιθεωρητών Περιφερειακών Διοικήσεων (Βορείου Αιγαίου, Νοτίου Αιγαίου, Δυτικής Ελλάδος/Ιονίων Νήσων), ενώ ενισχύονται οι αρμοδιότητες των Περιφερειακών Διοικήσεων ΛΣ-ΕΛ.ΑΚΤ και

επιχειρείται εξειδίκευση του αντικειμένου του κάθε κλάδου.

Έτσι στο Λιμενικό Σώμα έχουμε τη δημιουργία του Κλάδου Ασφάλειας και Αστυνόμευσης, που αφορούν στις υπηρεσίες που ασχολούνται με το αστυνομικό έργο, τη δημιουργία του Κλάδου Ναυτιλίας, στον οποίο θα υπάγονται οι Διευθύνσεις εκπαίδευσης, εργασίας, θέματα θαλασσίων συγκοινωνιών, περιβάλλοντος, θα υπάρχει ένας κλάδος με αντικείμενο την υποστήριξη της ναυτιλίας, παραμένει η αυτοτέλεια του Κλάδου Ελέγχου Πλοίων και υπάρχει και ο Κλάδος Διοίκησης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης.

Σύμφωνα με το σκεπτικό του υπουργείου, η επιχειρούμενη αναδιάρθρωση επιφέρει συγκεκριμένα οφέλη τα οποία σχετίζονται με τον καλύτερο σχεδιασμό της δράσης των μονάδων, μέσω της διοικητικής υπαγωγής μικρότερων σε μεγαλύτερες και την καλύτερη αξιοποίηση των επιχειρησιακών μέσων που διαθέτουν, την εξοικονόμηση οικονομικών πόρων, παραπάνω από 500.000 ευρώ ετησίως και την εξοικονόμηση περίπου 700 ανδρών και γυναικών, που από τις διοικητικές υπηρεσίες περνούν στην ενεργό δράση.

Ετικέτες: