Νομοσχέδιο για τουριστικά πλοία και προώθηση επενδυτικών σχεδίων

Με νόμο το πλοίο ασφαλείας

Το νέο θεσμικό πλαίσιο για τον θαλάσσιο τουρισμό, κατατέθηκε στη Βουλή, όπως αποτυπώνεται στο νομοσχέδιο για τα τουριστικά πλοία, με τον αρμόδιο υπουργό Ναυτιλίας, Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη, να κάνει λόγο για πολλαπλά οφέλη της ελληνικής οικονομίας, τόσο σε επίπεδο εσόδων όσο και σε επίπεδο θέσεων εργασίας.

Με την φιλοδοξία να αποτελέσει η Ελλάδα παγκόσμιο τόπο προορισμού των σκαφών αναψυχής και να αναδειχθεί σε παγκόσμια πρωταθλήτρια του yachting, φιλοξενώντας «τα σκάφη όλου του κόσμου», κατά τον υπουργό, συντάχθηκε και κατατέθηκε το σχέδιο νόμου, με τη προοπτική αναστροφής των αρνητικών δεδομένων, που συγκαταλέγουν την χώρα στις χαμηλότερες θέσεις τόσο σχετικά με τον αριθμό σκαφών, όσο και μαρινών.

Πέραν της θετικής εικόνας που θέλησε να παρουσιάσει ο υπουργός σχετικά με την άμεση ανταποδοτικότητα των νέων ρυθμίσεων, δεν παύει το παρόν νομοσχέδιο να ικανοποιεί στο έπακρο τις χρόνιες απαιτήσεις των εφοπλιστών, οι οποίοι εμφανίστηκαν ιδιαιτέρως ικανοποιημένοι, όπως έγινε αντιληπτό από τις συγχαρητήριες δηλώσεις τους προς τον κ. Βαρβιτσιώτη.

Παράλληλα ακυρώνει στην πράξη εργασιακές κατακτήσεις των Ελλήνων ναυτικών, τους οποίους ουσιαστικά αφήνει εκτός των τουριστικών σκαφών, ενώ από την άλλη πλευρά διευρύνει τα προνόμια των πολυεθνικών εταιρειών στον τομέα της κρουαζιέρας.

Όσον αφορά δε στην προώθηση από την κυβέρνηση, των λιμανιών και των μαρινών της χώρας σε ιδιώτες, με το νομοσχέδιο ανοίγει διάπλατα τον δρόμο στο ΤΑΙΠΕΔ, υπό το γνωστό πρόσχημα των επενδύσεων, θέμα για το οποίο χαρακτηριστικά ανέφερε ο κ. Βαρβιτσιώτης ότι «Με αυτό το νομοσχέδιο επιτυγχάνεται η συνολική αναμόρφωση του πλαισίου δραστηριοποίησης των τουριστικών πλοίων, η κατάργηση των αναχρονιστικών και γραφειοκρατικών ρυθμίσεων, ενώ εισάγονται απλές και σύγχρονες ρυθμίσεις που αποσκοπούν στη δημιουργία φιλεπιχειρηματικού περιβάλλοντος».

Πολιτικές και ναυτικές αντιδράσεις

Έντονη αντίδραση εκφράστηκε από την πλευρά της μείζονος αντιπολίτευσης του ΣΥΡΙΖΑ, το τμήμα ναυτιλίας του οποίου κάνει λόγο για προσχηματική τουριστική ανάπτυξη και χαρακτηρίζει το νομοσχέδιο «καταστροφικό».

Εκφράζεται η άποψη ότι με το νομοσχέδιο, οδηγούνται στην ανεργία χιλιάδες εργαζόμενοι στον κλάδο των τουριστικών σκαφών, υπονομεύονται τα ασφαλιστικά ταμεία και ανοίγουν, διάπλατα, παράθυρα φοροδιαφυγής με εικονικές ναυλώσεις και σκανδαλώδεις φορολογικές ρυθμίσεις. Παράλληλα, τίθεται σε κίνδυνο η ασφάλεια της ναυσιπλοΐας, ενώ με την άρση του καμποτάζ, επιτρέπεται σε ξένα πλοία, να «αλώνουν» τις ελληνικές θάλασσες αποκομίζοντας κέρδη, τα οποία στερούνται από την ελληνική οικονομία, οδηγώντας τον κλάδο των επαγγελματικών σκαφών, σε εξαφάνιση.

Από την πλευρά των ναυτεργατικών σωματείων το νομοσχέδιο χαρακτηρίζεται «έκτρωμα», με το οποίο η κυβέρνηση «αυξάνει την επίθεση της στην καταπάτηση των συνδικαλιστικών δικαιωμάτων, στην κατάργηση των Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας και της κοινωνικοασφαλιστικής προστασίας».

Ερμηνεύοντας τα άρθρα του νομοσχεδίου, οι ναυτεργάτες εστιάζουν στην κατάργηση των συμβάσεων ναυτολόγησης, πλοίαρχου, κυβερνήτη, πληρώματος που τους κατατάσσει στους «επιβαίνοντες», στην ανατροπή των συλλογικών συμβάσεων και την υπονόμευση της ασφάλειας και της ανθρώπινης ζωής ναυτεργατών και επιβαινόντων, ενώ ο υπουργός θα καθορίζει τις οργανικές συνθέσεις, στην εκναύλωση σκαφών αναψυχής χωρίς να υπηρετεί πλοίαρχος και πλήρωμα, στην οργανική σύνθεση του πληρώματος ιδιωτικών πλοίων αναψυχής καθορίζει ο ιδιώτης, «μαύρη» ανασφάλιστη εργασία, με εργαζόμενους πολλαπλών καθηκόντων.

Απαλλάσσονται τα επαγγελματικά πλοία αναψυχής από ΦΠΑ, δασμούς, επιβαρύνσεις και από τον ειδικό φόρο κατανάλωσης των καυσίμων, των λιπαντικών και λοιπών αγαθών.

Υποκρίνονται ότι πασχίζουν να μαζέψουν φόρους από τους «έχοντες και κατέχοντες», στην πράξη αφήνουν ορθάνοιχτη πόρτα διευρύνοντας «το πλυντήριο του μαύρου χρήματος» και μόνο φορολογικούς ελέγχους δεν μπορούν να κάνουν σε επαγγελματικά και ιδιωτικά πλοία αναψυχής.

Καταργούνται ο Οίκος Ναύτη και το ΓΕΝΕ, συγχωνεύονται και δημιουργείται ενιαίος φορέας (Ο.Ν.Ν.Ε) από 9μελή διοίκηση με την πλειοψηφία διορισμένοι εκπρόσωποι της κυβέρνησης.

Οι ναυτεργάτες ζητούν την άμεση σύγκληση της Εκτελεστικής Επιτροπής της ΠΝΟ, να εξετάσει τις εξελίξεις που διαμορφώνονται σε βάρος των ναυτεργατών, των εργαζομένων από την αντιλαϊκή πολιτική και προτείνουν να συνεχίσουν με πολύμορφες αγωνιστικές κινητοποιήσεις, με τις τελικές αποφάσεις να λαμβάνονται στην σύσκεψη την Τετάρτη 26 Μαρτίου, στην οποία θα συμμετάσχουν οι υπογράφοντες την ανακοίνωση, η Πανελλήνια Ένωση Μηχανικών Εμπορικού Ναυτικού, η Πανελλήνια Ένωση Κατωτέρων Πληρωμάτων Μηχανής Εμπορικού Ναυτικού «Ο ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ» και η Πανελλήνια Επαγγελματική Ένωση Μαγείρων Εμπορικού Ναυτικού.

Το πλοίο ασφαλείας

Ειδική αναφορά στο πλοίο ασφαλείας, γίνεται στο άρθρο 25 του νομοσχεδίου, το οποίο αναφέρεται στη «Ρύθμιση για τη διασφάλιση της ακτοπλοϊκής συγκοινωνίας».

Στο άρθρο 25 αναφέρεται ότι:

1.Για τη διασφάλιση της συνοχής του νησιωτικού χώρου και της εδαφικής συνέχειας της χώρας, όταν διακόπτεται η τακτική ακτοπλοϊκή σύνδεση μεταξύ των ηπειρωτικών λιμένων και των νησιών, για λόγους οι οποίοι δεν οφείλονται σε ανωτέρα βία ή απαγόρευση απόπλου, εφαρμόζεται πρόγραμμα δρομολογίων έκτακτης ακτοπλοϊκής συγκοινωνίας.

2. Το πρόγραμμα δρομολογίων έκτακτης ακτοπλοϊκής συγκοινωνίας εκτελείται από πλοία τα οποία είναι ήδη δρομολογημένα και περιλαμβάνει συνδέσεις, οι οποίες εξυπηρετούνται από δρομολογημένα, κατά την τρέχουσα δρομολογιακή περίοδο, πλοία.

3. Τα πλοία και τα πληρώματα τους υποχρεούνται στην εκτέλεση του προγράμματος δρομολογίων έκτακτης ακτοπλοϊκής συγκοινωνίας.

4. α. Με απόφαση του υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου μετά από εισήγηση του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (Σ.Α.Σ.), το οποίο συγκαλείται εκτάκτως όταν προκύπτει επείγουσα κοινωνική ανάγκη ή ανάγκη η οποία μπορεί να θέσει σε κίνδυνο τη δημόσια υγεία καθορίζονται τα εξής:

αα. το πρόγραμμα δρομολογίων έκτακτης ακτοπλοϊκής συγκοινωνίας

ββ. τα πλοία τα οποία θα εξυπηρετούν τα δρομολόγια, με την επιφύλαξη του δικαιώματος του πλοιοκτήτη για αντικατάσταση πλοίου

γγ. ο αριθμός και η συχνότητα των δρομολογίων ανά κατεύθυνση

δδ. το χρονικό σημείο από το οποίο τίθεται σε εφαρμογή το πρόγραμμα, το οποίο προσδιορίζεται ανάλογα με τις ανάγκες της χειμερινής και της θερινής περιόδου

β. το πρόγραμμα δρομολογίων έκτακτης ακτοπλοϊκής συγκοινωνίας δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να υποκαθιστά τις συνθήκες τακτικής και ομαλής ακτοπλοϊκής σύνδεσης.

5. α. Στους παραβάτες επιβάλλονται κυρώσεις σύμφωνα με το άρθρο ενδέκατο του ν.2932/2001 (Α’ 145).

β. Η άρνηση συμμόρφωσης του πλοιάρχου ή του πληρώματος με τις διατάξεις του παρόντος άρθρου συνιστά πειθαρχικό παράπτωμα το οποίο τιμωρείται σύμφωνα με το άρθρο 245 και επόμενα του Κώδικα Δημοσίου Ναυτικού Δικαίου (ν.δ.187/1973 Α’ 261).

Ικανοποίηση

Την ικανοποίηση του εξέφρασε ο Δήμος Τήνου, γιατί όπως σημειώνει «φαίνεται να υιοθετείται –επιτέλους- ένα πάγιο αίτημα που έχουμε εκφράσει ήδη από το 2011 και σε όλους τους τόνους». Στη σχετική ανακοίνωση γίνεται αναφορά στο θέμα που είχε τεθεί εξ αρχής για «την ανάγκη στάθμισης συμφερόντων μεταξύ του ιερού δικαιώματος της απεργίας (η ίδια η Τήνος έχει μεγάλη ναυτική παράδοση και εκατοντάδες εν ενεργεία ναυτικοί μας οργώνουν τον κόσμο) αλλά και της επιβεβλημένης ανάγκης τα νησιά να μην στερούνται τη δυνατότητα επικοινωνίας τους, όποια ώρα της μέρας και προς όποιο λιμάνι του κέντρου και αν προβλεφθεί το συγκεκριμένο δρομολόγιο ασφαλείας». Σημειώνεται ότι η στέρηση των νησιών από τόσες υπηρεσίες, αλλά και το έλλειμμα υποδομών που αντιμετωπίζουν, σε σχέση με τη στεριανή Ελλάδα, με το πλοίο ασφαλείας διεκδίκησαν απλώς το αυτονόητο, καθώς «χωρίς αυτό κάθε συζήτηση για νησιωτικότητα αγγίζει τα όρια του εμπαιγμού». Καταλήγει δε πως «για το αυτονόητο στις μέρες που διανύουμε χρειάζεται αγώνας και εκφράζεται η ελπίδα για «πιστή εφαρμογή της διάταξης, με ορθή ερμηνεία του όρου ανωτέρα βία».

Αντίδραση

Για ένταση εκ μέρους της κυβέρνησης, με το άρθρο 25, των κατασταλτικών και απεργοσπαστικών μέτρων σε βάρος της υπεράσπισης των δικαιωμάτων των ναυτεργατών, κάνουν λόγο οι ναυτεργάτες οι οποίοι αναφέρουν ότι «επιβάλλονται ποινικές και πειθαρχικές κυρώσεις με απόφαση του Υπουργού μετά από εισήγηση του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών».

Στο ίδιο μήκος κύματος και ο ΣΥΡΙΖΑ, που αναφέρει πως πρόκειται για «διατάξεις, που ουσιαστικά καταργούν το δικαίωμα στην απεργία των ναυτεργατών με την καθιέρωση του πλοίου «ασφαλείας», οδηγούν σε διάλυση το Γραφείο Εύρεσης Ναυτικής Εργασίας, παρά τις μέχρι τώρα δεσμεύσεις των συναρμόδιων Υπουργών».

 

 

Ετικέτες: