Ριζικές αλλαγές επιφέρει το νέο νομοσχέδιο για τον τουρισμό

Άνοιγμα στις μεγάλες επενδύσεις

Η χρονιά της τουριστικής έξαρσης, σε επίπεδο αριθμού επισκεπτών, που διανύει φέτος η χώρα, χρησιμοποιείται από το υπουργείο Τουρισμού ως το πλέον ρεαλιστικό μοτίβο στην εξέλιξη της εξυπηρέτησης των επενδυτικών συμφερόντων, όπως διαφαίνεται από το τελικό κείμενο του νομοσχεδίου για τον τουρισμό που κατατέθηκε στη Βουλή.

Ανοίγει τον δρόμο η κυβέρνηση στα μεγάλα ιδιωτικά συμφέροντα που προσβλέπουν στην τουριστική εκμετάλλευση του δυναμικότερου και αποδοτικότερου τομέα της χώρας, με το νομοσχέδιο «Απλούστευση διαδικασιών για την ενίσχυση της τουριστικής επιχειρηματικότητας, αναδιάρθρωση του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού και λοιπές διατάξεις».

Από τον τίτλο και μόνο του νομοσχεδίου γίνεται αντιληπτή η πρόθεση του υπουργείου να παράσχει κάθε δυνατή διευκόλυνση υπέρ των επενδυτών, που εποφθαλμιούν την πλουτοφόρο πηγή του τουρισμού, με το κράτος να αρκείται σε έναν καθαρά επιτελικό ρόλο.

Μεταβολές των διατάξεων

Το σχέδιο νόμου κατατέθηκε με προσθήκη νέων διατάξεων, αλλά και μεταβολές παλαιών άρθρων που είχαν συναντήσει πληθώρα αντιδράσεων εκ μέρους του ξενοδοχειακού κόσμου, όπως οι ρυθμίσεις οι σχετικές με τις τουριστικές επαύλεις.

Όσον αφορά στους οργανωμένους υποδοχείς τουριστικών δραστηριοτήτων και τα σύνθετα τουριστικά καταλύματα, οροθετείται η δόμηση τους, για τα οποία παράλληλα συγκεκριμενοποιείται ο φάκελος των δικαιολογητικών που απαιτούνται για τη χορήγηση άδειας λειτουργίας τους.

Μεταξύ των νέων άρθρων που προστέθηκαν είναι αυτά που θέτουν τις προδιαγραφές των τουριστικών καταλυμάτων και των ειδικών τουριστικών υποδομών, αλλά και ότι αφορά στους οργανωμένους υποδοχείς τουριστικών δραστηριοτήτων, ενώ οι εγκαταστάσεις ειδικών μορφών τουρισμού εντάσσονται στις εγκαταστάσεις ειδικών τουριστικών υποδομών.

Σχετικά με τις περιοχές Ολοκληρωμένης Τουριστικής Ανάπτυξης, αποσαφηνίζονται τα θέματα που αφορούν στον χαρακτηρισμό, την οριοθέτηση, χωροθέτηση και ανάπτυξη τους, με επιτρεπόμενη έκταση λειτουργίας τα 800 στρέμματα και άνω, εκ των οποίων το 85% των εκτάσεων θα πρέπει αν είναι ιδιόκτητο, ρύθμιση που λειτουργεί απαγορευτικά στην ανάπτυξη μικρότερων επιχειρήσεων.

Για τους τουριστικούς λιμένες, εάν αυτοί δεν έχουν λάβει άδεια λειτουργίας, απλοποιείται η αδειοδότηση και χωροθέτηση τους, ενώ επιτρέπεται εντός της ζώνης τους, η λειτουργία καταστημάτων Κυριακές και αργίες, ενώ εκτός αυτών υπάρχει σαφής καθορισμός των ζωνών ανάπλασης και γενικών χρήσεων γης.

Μεταξύ των νέων διατάξεων περιλαμβάνονται και αυτές που αφορούν στη δημιουργία ξενώνων νεότητας, οι οποίοι ονομάζονται Ξενώνες Φιλοξενίας Νέων και είναι ξενοδοχεία που προσφέρουν διαμονή σε όσους διαθέτουν την ειδική κάρτα διεθνών ομοσπονδιών νέων και διεθνών ενώσεων νέων.

Πρόκειται για επιχειρήσεις φυσικών ή νομικών προσώπων, κερδοσκοπικού χαρακτήρα, που θα λειτουργούν σε κτιριακές υποδομές, που θα βρίσκονται εντός σχεδίου πόλεως και σύμφωνες με συγκεκριμένες τεχνικές και λειτουργικές προδιαγραφές,

Δίνεται η δυνατότητα να μετατραπούν υφιστάμενα ξενοδοχειακά καταλύματα ή πολυώροφες οικοδομές σε ξενώνες φιλοξενίας νέων, με τον τρόπο και τη διαδικασία της μετατροπής να καθορίζεται με απόφαση του υπουργού Τουρισμού.

Κατηγορίες και κατατάξεις

Σε επτά κατηγορίες κατατάσσει το υπουργείο Τουρισμού του σύνολο των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στον χώρο του τουρισμού και αυτές αφορούν στα τουριστικά καταλύματα, τις εγκαταστάσεις ειδικής τουριστικής υποδομής, τα τουριστικά γραφεία, τα γραφεία ενοικίασης αυτοκινήτων, τις επιχειρήσεις εκμίσθωσης μοτοσικλετών, τρίτροχων και τετράτροχων οχημάτων άνω των 50 κ.εκ., τις τουριστικές επιχειρήσεις οδικών μεταφορών και τα ναυλομεσιτικά γραφεία που αναλαμβάνουν την εκναύλωση επαγγελματικών πλοίων αναψυχής.

Τουριστικά καταλύματα είναι οι τουριστικές επιχειρήσεις που υποδέχονται τουρίστες και παρέχουν σε αυτούς διαμονή και άλλες συναφείς προς τη διαμονή υπηρεσίες, όπως εστίαση, ψυχαγωγία, αναψυχή, άθληση. Διακρίνονται στα κύρια ξενοδοχειακά καταλύματα, που είναι τα ξενοδοχεία, οι οργανωμένες τουριστικές κατασκηνώσεις (camping), οι ξενώνες φιλοξενίας νέων, τα σύνθετα τουριστικά καταλύματα, τα ξενοδοχεία συνιδιοκτησίας (condohotels), τα τουριστικά καταλύματα εντός παραδοσιακών κτισμάτων, τα μη κύρια ξενοδοχειακά καταλύματα, στα οποία περιλαμβάνονται τα αυτοεξυπηρετούμενα καταλύματα - τουριστικές επιπλωμένες επαύλεις (βίλες), τα αυτοεξυπηρετούμενα καταλύματα - τουριστικές επιπλωμένες κατοικίες και τα ενοικιαζόμενα επιπλωμένα δωμάτια - διαμερίσματα.

Ως εγκαταστάσεις ειδικής τουριστικής υποδομής νοούνται τα συνεδριακά κέντρα, τα γήπεδα γκολφ, τα κέντρα θαλασσοθεραπείας, οι τουριστικοί λιμένες, τα χιονοδρομικά κέντρα, τα θεματικά πάρκα, οι εγκαταστάσεις αξιοποίησης ιαματικών πηγών, τα κέντρα προπονητικού αθλητικού τουρισμού, τα υδροθεραπευτήρια και τα αυτοκινητοδρόμια, ενώ με απόφαση του υπουργού Τουρισμού δύνανται να προσδιορίζονται και άλλα είδη τουριστικών επιχειρήσεων ή εγκαταστάσεων ως εγκαταστάσεις ειδικής τουριστικής υποδομής.

Τα κύρια ξενοδοχειακά καταλύματα κατατάσσονται σε πέντε κατηγορίες αστέρων, με τον καθορισμό των τεχνικών και λειτουργικών προδιαγραφών τους να ορίζεται από Προεδρικό Διάταγμα , το οποίο θα καθορίζει και τον τρόπο και τη διαδικασία κατάταξής τους, όπως και τα βαθμολογούμενα κριτήρια.

Ως αρμόδιος φορές για την κατάταξη των κύριων ξενοδοχειακών καταλυμάτων και των ενοικιαζομένων επιπλωμένων δωματίων/ διαμερισμάτων ορίζεται το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδος (Ξ.Ε.Ε.), που αναλαμβάνει και την έκδοση του σχετικού πιστοποιητικού.

Σύνθετα τουριστικά καταλύματα

Το νέο τουριστικό προϊόν που αφορά στα σύνθετα τουριστικά καταλύματα αφορά σε ξενοδοχειακές μονάδες που ανεγείρονται σε συνδυασμό με τουριστικές επιπλωμένες κατοικίες και με εγκαταστάσεις ειδικής τουριστικής υποδομής.

Ως σύνθετο τουριστικό κατάλυμα νοείται η υποχρεωτική ύπαρξη ξενοδοχείου 5 αστέρων, η ύπαρξη ειδικών τουριστικών υποδομών (γκολφ, συνεδριακό, μαρίνα, θαλασσοθεραπεία, μονάδα ιαματικού τουρισμού, κέντρα αναζωογόνησης κ.λπ.) και τουριστικές επιπλωμένες κατοικίες, για τις οποίες δίνεται η δυνατότητα είτε μακροχρόνιας μίσθωσης είτε ακόμα και πώλησης τους.

Οι μέχρι σήμερα ρυθμίσεις όριζαν πως για την εκμίσθωση ή πώληση των τουριστικών επιπλωμένων κατοικιών, ήταν απαραίτητη η ολοκλήρωση της κατασκευής τους και η χορήγηση του ειδικού σήματος λειτουργίας τους, διαδικασία που πλέον καταργείται καθώς δίνεται η δυνατότητα πώλησης ή μακροχρόνιας μίσθωσης τους αμέσως μετά την έκδοση των αδειών δόμησης και όλων των εγκρίσεων που απαιτούνται για την έναρξη των οικοδομικών εργασιών.

Εκτός αυτών καθιερώνεται επίσης και η συνιδιοκτησία σε ξενοδοχειακές μονάδες 3, 4 και 5 αστέρων, με τη λειτουργία των ξενοδοχείων συνιδιοκτησίας (condohotels), για τα οποία επιτρέπεται η εκμίσθωση έως 10 έτη, κατ’ εφαρμογή του μοντέλου των ανεξάρτητων κατοικιών.

Στα μη κύρια ξενοδοχειακά καταλύματα περιλαμβάνονται οι τουριστικές επιπλωμένες επαύλεις (βίλες), που ορίζονται μονοκατοικίες, επιφάνειας τουλάχιστον 80 τ.μ., οι οποίες έχουν ανεξάρτητη εξωτερική προσπέλαση και παρουσιάζουν αυτοτέλεια οικοπέδου/ γηπέδου και κτίσματος.

Επίσης οι τουριστικές επιπλωμένες κατοικίες, οι οποίες είναι μεμονωμένες ή σε συγκρότημα μονοκατοικίες, επιφανείας τουλάχιστον 40 τ.μ. έκαστη, με αυτοτέλεια λειτουργίας και ανεξάρτητη εξωτερική προσπέλαση και τέλος τα ενοικιαζόμενα επιπλωμένα δωμάτια – διαμερίσματα οποία είναι εγκαταστάσεις διαμονής που διαθέτουν χώρους διανυκτέρευσης σε δωμάτια ή και σε διαμερίσματα ενός ή δύο ή περισσότερων χώρων με λουτρό και μπορούν να αναπτύσσονται σε συγκρότημα μέχρι 20 δωματίων.

Ιδιώτες χορηγοί

Η τουριστική προβολή της Ελλάδας επαφίεται στις οικονομικές χορηγίες των ιδιωτών, σύμφωνα με νέο νομοσχέδιο που αναζητά ιδιωτικά κεφάλαια για την προώθηση του τουριστικού προϊόντος, εφαρμόζοντας και σε αυτό τον τομέα τους κανόνες της αγοράς, όσον αφορά στην καταβολή χρηματικών ποσών, υλικών παροχών και άυλων αγαθών.

Πλέον δημιουργείται Συμβούλιο Χορηγιών, το οποίο θα έχει γνωμοδοτικό και συμβουλευτικό χαρακτήρα σε ότι αφορά τις χορηγίες για την τουριστική προβολή της χώρας.

Το Συμβούλιο Χορηγιών θα είναι πενταμελές και θα συμμετέχουν σε αυτό ο Γενικός Γραμματέας Τουρισμού, ένας Γενικός Διευθυντής του υπουργείου Τουρισμού, ο προϊστάμενος της Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών, ένας προϊστάμενος Γενικής Διεύθυνσης του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους και ένας ειδικός επιστήμονας.

Ο πρόεδρος του Συμβουλίου και οι αναπληρωτές των τακτικών μελών θα ορίζονται με απόφαση του υπουργού Τουρισμού, όπως και ο εκτελών χρέη γραμματέα ο οποίος θα είναι μόνιμος υπάλληλος του κλάδου ΠΕ Διοικητικού του Υπουργείου Τουρισμού, ενώ ο προϊστάμενος της Γενικής Διεύθυνσης του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους και ο αναπληρωτής του προτείνονται από τον υπουργό Οικονομικών.

Με απόφαση του υπουργού Τουρισμού ανακαλούνται τα μέλη του Συμβουλίου Χορηγιών μπορεί να ανακληθούν οποτεδήποτε με απόφαση του υπουργού Τουρισμού, όπως επίσης με ανάλογη απόφαση ρυθμίζονται και τα ειδικά θέματα οργάνωσης και λειτουργίας του.

Οι συνεδριάσεις του συμβουλίου θα γίνονται σε μηνιαία βάση, ενώ για τις έκτακτες συνεδριάσεις θα αποφασίζει ο πρόεδρος.

Οι βασικές αρμοδιότητες του Συμβουλίου Χορηγιών:

α. Γνωμοδοτεί στον Υπουργό Τουρισμού για τις βασικές προτεραιότητες και ανάγκες της χορηγίας για την τουριστική προβολή της Ελλάδας στο εξωτερικό και για κάθε άλλο συναφές ζήτημα.

β. Παρέχει κάθε εύλογη συνδρομή σε υπηρεσίες του Δημοσίου και εποπτευόμενους από το Υπουργείο φορείς για τη διαμόρφωση της χορηγικής πρότασης και την προετοιμασία του σχετικού φακέλου που θα υποβληθεί στον αποδέκτη.

γ. Προετοιμάζει τη σύνταξη, μετά από τη διαδικασία της περ. β'Α και δημοσιεύει τον ετήσιο ενδεικτικό κατάλογο προωθητικών δραστηριοτήτων του Υπουργείου Τουρισμού στην Ελλάδα και το εξωτερικό που μπορούν να αποτελέσουν αντικείμενο χορηγίας.

δ. Παραλαμβάνει τις υποβαλλόμενες προτάσεις χορηγίας και προετοιμάζει την έκδοση σχετικής γνωμοδοτήσεως προς τον Υπουργό για την αποδοχή ή μη της πρότασης.

ε. Μεριμνά για την υπογραφή της σύμβασης με το χορηγό, όταν αυτή αφορά σε χορηγία για την τουριστική προβολή της Ελλάδας που υλοποιείται από τις υπηρεσίες του Υπουργείου Τουρισμού.

στ. Παρακολουθεί την υλοποίηση και την εκτέλεση των συμβάσεων χορηγίας που έχουν υποβληθεί σε αυτό και έχει κριθεί ότι υπάγονται στον παρόντα νόμο.

ζ. Συντάσσει ετήσιο κατάλογο συμβάσεων χορηγιών για το προηγούμενο έτος και τον δημοσιεύει.

Σε ότι αφορά στη σύμβαση χορηγίας, τα συμβαλλόμενα μέρη αναλαμβάνουν, ο μεν χορηγός την υποχρέωση παροχής στον αποδέκτη της χορηγίας χρημάτων, υπηρεσιών, υλικών, δικαιωμάτων ή άυλων αγαθών για την υποστήριξη συγκεκριμένου σκοπού ή δραστηριότητας, ο δε αποδέκτης της χορηγίας την υποχρέωση δημόσιας γνωστοποίησης της προσφοράς του χορηγού.

Ο σχεδιασμός, η υλοποίησή της, η μορφή και το περιεχόμενό της χορηγίας για την τουριστική προβολή της Ελλάδας γίνεται σε συνεργασία του αποδέκτη της χορηγίας και του χορηγού.

Τέλος, ο υπουργός Τουρισμού εκδίδει απόφαση με την οποία χαρακτηρίζει τη σύμβαση ως σύμβαση χορηγίας για την τουριστική προβολή της Ελλάδας προκειμένου να επέλθουν οι συνέπειες του νόμου αυτού.

 

Ετικέτες: