Νέα χάραξη του αιγιαλού σε ολόκληρη τη χώρα

Νομιμοποιήσεις καταπατήσεων

Η νέα χάραξη του αιγιαλού, μετά τις κατεδαφίσεις των μικρών κτισμάτων, με το πρόσχημα των αυθαίρετων κατασκευών, επιφέρει ασυλία στους μεγάλους καταπατητές, με τις αποδυναμωμένες Κτηματικές Υπηρεσίες του Δημοσίου να αναλαμβάνουν την χάραξη ολόκληρης της χώρας εντός εξαμήνου.

Με πιεστικές ημερομηνίες, λόγω τρόικας, η κυβέρνηση μετά την ψήφιση του νέου νόμου, απαιτεί έως την αρχή του 2015 να έχουν ολοκληρωθεί οι διαδικασίες αυτοψίας και να γίνει η νέα χάραξη του αιγιαλού, όπου δεν συμφωνεί με την προσωρινή χάραξη που όρισε η «Κτηματολόγιο Α.Ε.» ώστε αυτή να διαγραφεί.

Οι βεβιασμένες αυτές ενέργειες υπαγορεύονται από τις απαιτήσεις της τρόικας, που έθεσε ως τελευταίο χρονικό όριο το τέλος του τρέχοντος έτους για την ολοκλήρωση της διαδικασίας, με το επόμενο 18μηνο ως καταλυτική ημερομηνία για την οριοθέτηση του αιγιαλού στο σύνολο της χώρας, προκειμένου να μπορέσουν να προχωρήσουν, μεταξύ άλλων και οι εφαρμογές των μεγάλων τουριστικών επενδυτικών σχεδίων.

Το έργο δυσχεραίνει ακόμα περισσότερο καθώς στο μεγαλύτερο ποσοστό της χώρας, που φτάνει στο 90%, δεν έχει οριοθετηθεί ο αιγιαλός.

Νομιμοποίηση και νέα χάραξη

Για τις παράνομες ανεγέρσεις πολυτελών κατοικιών εντός του αιγιαλού, τώρα πλέον διευκολύνεται η απομάκρυνση τους από την αιγιαλίτιδα ζώνη, με τη νέα χάραξη να επιτρέπει στους καταπατητές να ορίσουν την ακτογραμμή με τρόπο ώστε να νομιμοποιούνται τα κτίσματα τους.

Άλλωστε η οριοθέτηση του αιγιαλού αποσαφηνίζει τα σημεία όπου διαχωρίζεται η δημόσια από την ιδιωτική γη.

Αυτό πρακτικά σημαίνει πως η μεταβολή των δεδομένων όσον αφορά στην έκταση των παραλιών, που θα περιοριστούν κατά πολύ, σύμφωνα με τα στοιχεία που δόθηκαν στη δημοσιότητα, θα προκαλέσουν τριβές ως προς το ιδιοκτησιακό καθεστώς.

Σύμφωνα με τα φωτογραφικά στοιχεία της «Κτηματολόγιο Α.Ε.», που έχουν καταγράψει την νέα χάραξη, με πράσινη γραμμή, είναι εμφανής ο περιορισμός του αιγιαλού σε πολύ μικρή απόσταση από την ακτογραμμή, σε σχέση με την παλιά χάραξη, με κόκκινη γραμμή, του αιγιαλού.

Πάντως καθίσταται σαφές, σύμφωνα με τα στοιχεία των αεροφωτογραφιών πως παράνομα κτίσματα που είχαν καταλάβει μεγάλο μέρος του αιγιαλού, τώρα πλέον με τη νέα μικρότερη χάραξη νομιμοποιούνται.

Υπό αμφισβήτηση τελεί η ορθότητα της χάραξης που όρισε η «Κτηματολόγιο Α.Ε.», καθώς πέραν των όσων κατέγραψαν οι αεροφωτογραφίες, δεν έλαβε υπόψη της, για τον ορισμό του αιγιαλού, κανένα άλλο απαραίτητο στοιχείο όπως τα καιρικά φαινόμενα, τις παλίρροιες και το βάθος κύματος κατά τους χειμερινούς μήνες.

Τα στοιχεία που δημοσιοποιήθηκαν και αφορούν στα χιλιομετρικά μεγέθη ακτών, τα οποία επικαλείται η «Κτηματολόγιο Α.Ε.», που προχώρησε στη νέα χάραξη, δείχνουν αύξηση από 46% έως 50% του μήκους της ακτογραμμής της χώρας, με επιπλέον 18.000 χιλιόμετρα αιγιαλού.

Η αύξηση αυτή της ακτογραμμής της Ελλάδας οφείλεται στις όχθες ποταμών και λιμνών όλης της χώρας που έχουν συνυπολογιστεί.

Πάντως το μήκος θαλάσσιας ακτογραμμής που επικαλείται η «Κτηματολόγιο Α.Ε.» εμφανίζεται αυξημένο κατά 6.327 χιλιόμετρα, φτάνοντας το σύνολο της ακτογραμμής στα 19.950 χιλιόμετρα, από τις μετρήσεις των ναυτικών χαρτών που έδιναν την ελληνική ακτογραμμή στα 13.623 χιλιόμετρα.

Νομοθετική πρόβλεψη

Σύμφωνα με τα όσα ο νόμος προβλέπει, όπου ήδη υπάρχει χάραξη αιγιαλού ισχύει η παλιά χάραξη αρκεί εντός εξαμήνου, να επιβεβαιωθεί από τις αυτοψίες των υπαλλήλων των Κτηματικών υπηρεσιών και να διαγραφεί η νέα χάραξη που όρισε η «Κτηματολόγιο Α.Ε.».

Η χάραξη αυτή παγιώνεται σε περίπτωση που η προαναφερόμενη διαδικασία δεν καταστεί εφικτό να εφαρμοστεί εντός του χρονοδιαγράμματος που έχει οριστεί.

Το κατά πόσον είναι εφαρμόσιμο αυτό που ο νόμος ορίζει ή απλώς αφήνει περιθώρια παράνομων συναλλαγών των ιδιοκτητών με τους κρατικούς λειτουργούς, αυτό μένει να αποδειχθεί.

Πάντως σύμφωνα με τα όσα οι εκθέσεις των Οικονομικών Επιθεωρητών αναφέρουν, η ελλιπής στελέχωση των Κτηματικών Υπηρεσιών δεν επιτρέπει την υλοποίηση του προγραμματισμού για ολοκλήρωση των εργασιών αυτοψίας και επαναχάραξης, εντός του συγκεκριμένου χρονικού ορίου.

Άλλωστε η απαιτούμενη διαδικασία είναι χρονοβόρα, καθώς χρειάζεται πολυετής διασταύρωση και έλεγχος των στοιχείων, αλλά και διενέργειας αυτοψιών, για την κάλυψη του συνόλου των ακτογραμμών της χώρας.

Όπου δε ισχύσει η παλαιά χάραξη, επαφίεται και πάλι στην ευχέρεια των υπαλλήλων να ορίσουν τη νέα χάραξη ώστε να ενωθεί ο παλιός με τον νέο αιγιαλό, αν και ο παλιός ορίζεται μόλις σε 1.000 χιλιόμετρα και όπου αυτός δεν υφίσταται θα ισχύσει η νέα χάραξη.

Σύμφωνα με το κυβερνητικό σχέδιο, όπως αυτό διαφαίνεται στο νόμο που ψηφίστηκε την προηγούμενη εβδομάδα στη Βουλή, θα πρέπει έως τις αρχές του 2016 να έχει ολοκληρωθεί η οριοθέτηση σε ολόκληρη τη χώρα.

Ετικέτες: