Οριακή απόφαση για υδροδότηση των άνυδρων νησιών

Νέα σύμβαση υδρομεταφοράς

Νέα σύμβαση του υπουργείο Ναυτιλίας με την εταιρεία μεταφοράς νερού, ομαλοποιεί την υδροδότηση των μικρών άνυδρων νησιών του Αιγαίου, την στιγμή που αυτά βρέθηκαν στο όριο της λειψυδρίας, λόγω των προβλημάτων που προέκυψαν με την λήξη της τελευταίας σύμβασης.

Απειλήθηκαν για ακόμα μία φορά τα άνυδρα να στερηθούν το στοιχειώδες δημόσιο αγαθό του νερού, λόγω της διακοπής των δρομολογίων των πλοίων υδρομεταφοράς, με την πολύμηνη καθυστέρηση της κατοχύρωσης του διαγωνισμού στην εταιρεία από το Ελεγκτικό Συνέδριο.

Οι μικροί νησιωτική προορισμοί, με δεδομένη την υδροδοτική τους ανεπάρκεια, δεν μπορεί να αντιμετωπίζονται με την ραθυμία των υπηρεσιακών αποφάσεων, ακόμα και όταν πρόκειται για ένα βασικό αγαθό ζωτικής σημασίας όπως το νερό.

Νέα τετράμηνη σύμβαση

Η μη ανανέωση της σύμβασης του ελληνικού δημοσίου με την εταιρεία «Υδροδομική» που μεταφέρει πόσιμο νερό με τα πλοία στα άνυδρα νησιά, η οποία είχε λήξει από τις 8 Ιουνίου, εξαιτίας της μη κατακύρωσης του διαγωνισμού από το Ελεγκτικό Συνέδριο και η μη πληρωμή της από την αρχή του έτους, αποτέλεσαν τις αιτίες να απειληθούν για ακόμα μία φορά 10 μικρά νησιά με λειψυδρία.

Ο διαγωνισμός διενεργήθηκε στα τέλη του 2014 και αφορούσε στην υδροδότηση με πλοία υδρομεταφοράς των νησιών Αγαθονήσι, Λειψούς, Λέρο, Μεγίστη, Πάτμο, Αμοργό, Δονούσα, Ηρακλειά, Κίμωλο και Σύμη, η κατακύρωση του όμως από το Ελεγκτικό Συνέδριο στην εταιρεία «Υδροδομική» που μειοδότησε, σημείωσε πολύμηνη καθυστέρηση.

Από την αρχή του έτους κατά το πεντάμηνο που προηγήθηκε, το υπουργείο Ναυτιλίας, επέλεξε τη λύση των απευθείας αναθέσεων προς την εταιρεία, μέσω δύο συνεχόμενων συμβάσεων, προκειμένου να καλύψει την υδροδότηση των νησιών.

Με τη λήξη της τελευταίας σύμβασης, τα υδροφόρα πλοία της εταιρείας μετέφεραν 49.000 κυβικά νερού προς τα άνυδρα νησιά, τα οποία κλήθηκαν να αντιμετωπίσουν τις επόμενες ημέρες ουσιαστικό πρόβλημα λειψυδρίας, λόγω του περιορισμού των αποθεματικών τους σε νερό.

Πέραν της πολύμηνης καθυστέρησης της κατακύρωσης του διαγωνισμού από το Ελεγκτικό Συνέδριο, η εταιρεία, η οποία δραστηριοποιείται στον συγκεκριμένο χώρο επί μία 40ετία, είχε να λαμβάνει από το ελληνικό δημόσιο περί τις 800.000 ευρώ.

Έναντι της οριακής αυτής κατάστασης ο υπουργός Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού, Γιώργος Στάθακης, προχώρησε στην υπογραφή νέας τετράμηνης σύμβασης με την εταιρεία, η οποία εξασφαλίζει την μεταφορά νερού στα άνυδρα νησιά έως και τις 30 Σεπτεμβρίου.

Επιβαρύνσεις και ρήτρες

Το κόστος του έργου ανέρχεται σε 2,3 εκ. ευρώ, καθώς η οριζόμενη τιμή, που επιβαρύνεται με ΦΠΑ 23%, ορίζεται στα 10,4 ευρώ το κυβικό, για την μεταφορά νερού στα άνυδρα νησιά των νομών Δωδεκανήσου και Κυκλάδων.

Η υποχρέωση της αναδόχου εταιρείας έγκειται στην προμήθεια των υδροφόρων πλοίων με πόσιμο νερό της ΕΥΔΑΠ από το Λαύριο και μεταφοράς του στα νησιά των Κυκλάδων και στα νησιά Δωδεκανήσου με προμήθεια νερού από τις γεωτρήσεις της περιοχής Κάλαθος της Ρόδου.

Αναλόγως των ποσοτήτων μεταφοράς νερού, που κυμαίνονται από 30, 60 έως και 80 χιλιάδες κυβικά, δρομολογείται ο ανάλογος αριθμός υδροφόρων πλοίων, καθώς το ένα πλοίο δύναται να μεταφέρει έως 30.000 κυβικά νερού.

Οι ρήτρες που επιβαρύνουν την ανάδοχο εταιρεία σε περιπτώσεις καθυστερήσεων παράδοσης του νερού στα νησιά, αντιστοιχούν σε οικονομική επιβάρυνση των 1.000 ευρώ ημερησίως για καθυστέρηση από 1 έως 3 ημέρες, 2.000 ευρώ ημερησίως για καθυστέρηση παράδοσης από 4 έως 10 ημέρες και πέραν της 10ης ημέρας καθυστέρησης μπορεί να υπάρξει καταγγελία της σχετικής σύμβασης και κήρυξη της εταιρείας ως έκπτωτη.

Ετικέτες: