Συνεχίζεται η απεργία των ναυτικών έως την Παρασκευή

Δύο ακόμα μέρες αποκλεισμού

Συνδικαλιστικές τακτικές συνεχίζουν να κρατούν ομήρους τις νησιωτικές κοινωνίες, με την νέα 48ωρη απεργία που αποφάσισε η Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία, με τα πλοία να παραμένουν δεμένα έως τα ξημερώματα της Παρασκευής.

Νέα διήμερη απεργιακή κινητοποίηση αποφάσισαν κατά πλειοψηφία οι ναυτικοί, στην χθεσινή τους συνεδρίαση, κρατώντας τους κάβους των πλοίων όλων των κατηγοριών δεμένους έως τις 6.00 τα ξημερώματα της Παρασκευής, ενώ αύριο θα αποφασιστεί σε νέα συνεδρίαση η περαιτέρω στάση τους.

Οι απεργοί δείχνουν να αγνοούν τις φωνές απόγνωσης που υψώνονται από τους νησιώτες, κάθε φορά που τους υποχρεώνουν σε πολυήμερους αποκλεισμούς, αλλά και το μέγιστο πρόβλημα που δημιουργείται με την μεταφορά των προσφύγων.

Κενή αποτελέσματος η συνάντηση των απεργών με τον υπουργό Ναυτιλίας, καθώς οι υπουργικές δηλώσεις περί μη οριστικοποίησης των αποφάσεων επί των αιτημάτων της απεργίας δεν φάνηκαν αρκετές να τους πείσουν.

Εγκλωβισμένοι οι νησιώτες

Κι ενώ οι συνδικαλιστικοί εκπρόσωποι των ναυτικών αποφασίζουν την συνέχιση των απεργιακών τους κινητοποιήσεων, σε νέα ταλαιπωρία υποβάλλονται οι νησιώτες, οι οποίοι σε κάθε απεργιακή κινητοποίηση των ναυτικών βιώνουν τον αποκλεισμό, με ότι αυτός συνεπάγεται.

Εκ μέρους των απεργών επαναλαμβάνεται σε όλους τους τόνους και με όλους τους τρόπους το συνταγματικά κατοχυρωμένο δικαίωμα τους στην απεργία, χωρίς όμως να γίνεται καμία αναφορά και στο κατοχυρωμένο δικαίωμα των νησιωτών στην απρόσκοπτη μετακίνηση τους.

Οι κάτοικοι των νησιών, μετά την δεύτερη ημέρα απομόνωσης τους αρχίζουν να μετρούν ελλείψεις σε επίπεδο αγοράς, με τους τοπικούς επιχειρηματίες να αντιμετωπίζουν καίρια προβλήματα στις εμπορικές τους συναλλαγές.

Μεγάλος ο αριθμός των νησιωτών που επιβαρύνεται με υπέρογκο κόστος εξόδων λόγω είτε της ανάγκης μετάβασης του στο κέντρο με κάθε μέσον είτε του πολυήμερου αποκλεισμού του εκεί.

Η αδιέξοδη κατάσταση είναι εμφανής σε πολλά νησιά που δεν διαθέτουν αεροδρόμια ώστε οι κάτοικοι τους δεν έχουν ούτε την εναλλακτική επιλογή της αεροπορικής μετακίνησης, ειδικά δε το πρόβλημα μεγεθύνεται όταν επιβάλλεται η μετάβαση τους στην πρωτεύουσα για ιατρικούς λόγους.

Πάντως εκ μέρους των απεργών υπήρξαν εντονότατες καταγγελίες για απεργοσπαστικές μεθοδεύσεις λόγω της πρόσδεσης κρουαζιεροπολοίων σε λιμάνια, προτάσσοντας στον αντίλογο τους το ενδιαφέρον τους για την ασφάλεια της ανθρώπινης ζωής, το οποίο όμως περιορίζεται μόνο στους επιβάτες και όχι στους νησιώτες.

Όλα τα προαναφερόμενα μάλλον αποτελούν λεπτομέρειες μπροστά στην ανάγκη των απεργιακών διεκδικήσεων που οι συνδικαλιστές επιλέγουν ως μέσον άσκησης πιέσεων στην κυβέρνηση.

Οι εύλογες αντιδράσεις που αυτομάτως προκαλούν στοχοποίηση ως εναντίωση στο δικαίωμα της απεργίας, θα μπορούσαν κάλλιστα να αποφευχθούν με μία παύση των απεργιών ανά δύο ημέρες απεργίας ώστε να μην καταπατώνται κατάφορα και τα δικαιώματα των πολιτών των νησιών.

Από την πλευρά του υπουργείου θα μπορούσε να υπάρξει ενεργοποίηση της νομοθετικής ρύθμισης (ν.4256/14) που ψηφίστηκε το 2014, για απόφαση του υπουργού Ναυτιλίας, με την ανάλογη εισήγηση του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών, έκτακτης δρομολόγησης πλοίων, μετά από τριήμερη διακοπή της ακτοπλοϊκής συγκοινωνίας.

Μία λύση που το χαμηλό προφίλ του υπουργού δεν δείχνει πρόσφορη, παρά μόνο ως επιλογή εξαιρετικών περιπτώσεων.

Διευρυμένη συνάντηση στο υπουργείο

Προσπάθεια διαλόγου μεταξύ απεργών και κυβέρνησης έγινε από την πρώτη ημέρα των κινητοποιήσεων, με την πραγματοποίηση συνάντησης του υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Θοδωρή Δρίτσα, με το Προεδρείο της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας (ΠΝΟ), των Σωματείων Εργαζομένων ΝΑΤ, Εστίας Ναυτικών, Οίκου Ναύτου και των συνταξιουχικών Ενώσεων ΠΟΣΣΑΕΝ, ΠΕΣΠΕΝ, ΠΕΣΜΕΝ, ΠΕΣΝΑΤ, ΠΕΣΡΡΑΕΝ, με το Προεδρείο της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Υπαλλήλων Εμπορικής Ναυτιλίας (ΠΟΥΕΝ), με το Προεδρείο του Συλλόγου Υπαλλήλων ΝΑΤ και με το Προεδρείο της Πανελλήνιας Ένωσης Πληρωμάτων Ρυμουλκών και Ναυαγοσωστικών.

Στη συνάντηση παρέστη και ο αναπληρωτής υπουργός Μεταναστευτικής Πολιτικής, Γιάννης Μουζάλας, ενώ συμμετείχαν και ο Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου Ναυτιλίας, Γιάννης Θεοτοκάς και ο Αρχηγός του Λιμενικού Σώματος, Αντιναύαρχος Αθανάσιος Αθανασόπουλος.

Κατά την συνάντηση έγινε εκτενής συζήτηση των αιτημάτων των απεργών, με τον υπουργό να επικεντρώνει σε δύο βασικά ζητήματα που θέτουν οι ναυτικοί και αφορούν στο ασφαλιστικό και τις συνθέσεις των πληρωμάτων.

Από την πλευρά του υπουργού αναφέρθηκε ότι για το ασφαλιστικό-συνταξιοδοτικό και την αυτοτέλεια του ΝΑΤ και του ΚΕΑΝ, ότι σε συνεργασία με τους αρμόδιους υπουργούς Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης και την κυβέρνηση η συζήτηση είναι ακόμα ανοικτή, δεν υπάρχουν ακόμα οριστικές αποφάσεις και στο τραπέζι παραμένει παρά τις δυσκολίες, τόσο το ζήτημα της αυτοτέλειας του ΝΑΤ, όσο και το ζήτημα του ποσοστού αναπλήρωσης και εν γένει οι ιδιαιτερότητες του ναυτικού επαγγέλματος και του ΝΑΤ.

Όσον αφορά δε στο ζήτημα της ρύθμισης των συνθέσεων των πληρωμάτων της ακτοπλοΐας ο υπουργός δήλωσε ευθέως, ότι αυτή η ρύθμιση αν και αποτελεί συμβατική δέσμευση, ανήκει στην κατηγορία εκείνη των επιλογών που δεν είναι σύμφωνες με τη φιλοσοφία της σημερινής κυβέρνησης.

Γι’ αυτό λαμβάνοντας υπόψη τις πολλαπλές και άμεσες κοινωνικές επιπτώσεις που θα προκαλέσει αυτό το μέτρο, η κυβέρνηση καταβάλει κάθε προσπάθεια ώστε να πεισθούν οι πάντες για την ανάγκη επανεξέτασης της λύσης αυτής. Πρόσθεσε μάλιστα πως σ’ αυτή την κατεύθυνση είμαστε σε καλό δρόμο και πως ελπίζουμε ότι αποτέλεσμα θα είναι θετικό.

Με τα ίδια αιτήματα

Ενώ είχε προηγηθεί της απόφασης για συνέχιση των κινητοποιήσεων συνάντηση των απεργών με τον αρμόδιο υπουργό Ναυτιλίας παρουσία και του αναπληρωτή υπουργού Μεταναστευτικής Πολιτικής και δημιουργήθηκαν ελπίδες για εκτόνωση της κατάστασης, τελικά η ΠΝΟ αναφέρει πως διαπιστώθηκε ότι, «παρά την συνάντηση που είχε με τον υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, αλλά και εκείνης που προηγήθηκε της απεργίας με τον υπουργό Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης και οι δύο συναντήσεις απέβησαν πέρα για πέρα άκαρπες και εξαντλήθηκαν σε αόριστες και γενικόλογες υποσχέσεις, στερούμενες οποιασδήποτε αξίας και διάθεσης της κυβέρνησης να προσεγγίσει και να επιλύσει, έστω και κάποια από τα δίκαια και ώριμα αιτήματα των Ελλήνων ναυτεργατών».

Τα συνδικαλιστικά όργανα των ναυτικών αποφάσισαν να σκληρύνουν την στάση τους έναντι της κυβέρνησης με αφορμή τα μέτρα του νέου μνημονίου, τα οποία πλήττουν το σύνολο της ελληνικής κοινωνίας.

Με την επανάληψη των αιτημάτων τους, καθώς αυτά δεν έχουν καμία διαφοροποίηση από την έναρξη της απεργίας, οι συνδικαλιστικοί εκπρόσωποι των ναυτικών επιχειρούν να αιτιολογήσουν την συνέχιση των κινητοποιήσεων τους.

Στοχοποιώντας τα νέα μνημονιακά μέτρα, ενάντια στα οποία έγινε και η πρώτη διήμερη απεργία, η διοίκηση της ΠΝΟ αναφέρει πως «Είναι γνωστό ότι οι Έλληνες ναυτεργάτες βιώνουν μια άνευ προηγουμένου κατεδάφιση των εργασιακών και κοινωνικοασφαλιστικών δικαιωμάτων τους, με αποτέλεσμα την ισοπέδωση και αυτών των ελάχιστων, που έχουν απομείνει, μετά από πέντε χρόνια Μνημονίων (πρώτου και δεύτερου), τα οποία, με τα μέτρα που προωθεί η συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, με βάση το τρίτο Μνημόνιο, όπως αποψίλωση των οργανικών συνθέσεων των επιβατηγών πλοίων, ο ευτελισμός των συντάξεων, η διάλυση του ΝΑΤ και η κατεδάφιση του ΚΕΑΝ, οδηγούν με μαθηματική ακρίβεια τους ναυτεργάτες και τις οικογένειές τους σε πλήρη αφανισμό».

Καταγγελίες από την πλευρά των απεργών

Για παρατηρούμενες απεργοσπαστικές ενέργειες εκ μέρους τοπικών Λιμεναρχείων έκανε λόγο η Πανελλήνια Ομοσπονδία Υπαλλήλων Εμπορικής Ναυτιλίας (ΠΟΥΕΝ), καταγγέλλοντας ότι επιτράπηκε σε κρουαζιερόπλοια να δέσουν σε λιμάνια της χώρας χωρίς την συνδρομή πλοηγών, που μετέχουν στην απεργία, «αδιαφορώντας τόσο για την ασφάλεια της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα, όσο και για το συνταγματικώς κατοχυρωμένο δικαίωμά μας στην απεργία».

Οι συνδικαλιστές επιδεικνύοντας ενδιαφέρον για την ασφάλεια ζωής των επιβατών, αλλά υπερτονίζοντας και το δικαίωμα τους στην απεργία δήλωσαν προς το υπουργείο ότι «δεν είμαστε εδώ για να παίξουμε την κολοκυθιά και δεν θα ανεχθούμε άλλο εμπαιγμό».

Κάλεσαν δε τον υπουργό να δώσει εντολή αναζήτησης των ιεραρχικώς υπευθύνων για τις παράνομες ενέργειες των λιμεναρχείων, που θέτουν σε κίνδυνο την ανθρώπινη ζωή και το θαλάσσιο περιβάλλον.

Από την πλευρά του ο υπουργός Ναυτιλίας, Θοδωρής Δρίτσας, προέβη σε δήλωση για το γεγονός αναφέροντας πως «Η 48ωρη απεργία της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας (Π.Ν.Ο.) και άλλων Ενώσεων εργαζομένων στο λιμάνι, στο ΝΑΤ και σε υπηρεσίες του υπουργείου Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής, είναι μια απεργία νόμιμη. Καλώ όλους τους εμπλεκόμενους, να σταθούν απολύτως υπεύθυνα, απέναντι στην άσκηση συνταγματικών δικαιωμάτων του ελληνικού λαού και να απέχουν από κάθε ενέργεια που μπορεί να θέσει σε αμφισβήτηση, έστω και κατ’ υπόνοια, αυτή την κυβερνητική θέση».

Καμία υποχώρηση ούτε για τους πρόσφυγες

Σημείο άξιο αναφοράς είναι το θέμα της μεταφοράς των προσφύγων, για το οποίο ενώ εκ μέρους της κυβέρνησης είχε ζητηθεί από τους απεργούς να επιτραπεί η εξαίρεση των πλοίων που έχουν επιφορτιστεί με αυτό το έργο, ή έστω η χρήση τους ως χώροι φιλοξενίας, στους νησιωτικούς λιμένες, παρ’ όλα αυτά το αίτημα δεν έγινε δεκτό, εντείνοντας περαιτέρω το πρόβλημα.

Ειδικά στο λιμάνι της Μυτιλήνης ο αριθμός των προσφύγων που έχει συγκεντρωθεί εκεί είναι αυξημένος, σύμφωνα με τα όσα ανέφερε ο αναπληρωτής υπουργός Μεταναστευτικής Πολιτικής, Γιάννης Μουζάλας.

Ο υπουργός στη συνάντηση του με τους εκπροσώπους των ναυτικών, όπως ενημερώνει σχετικά και το υπουργείο Ναυτιλίας, ζήτησε από τα προεδρεία των σωματείων να λάβουν υπόψη τους την κατάσταση που επικρατεί στα νησιά και να σκεφτούν το ενδεχόμενο κατά τη διάρκεια της απεργίας -εφόσον απαιτηθεί, λόγω ιδιαιτέρως αυξημένου αριθμού προσφύγων και μεταναστών στα νησιά- να επιτρέψουν κατ’ εξαίρεση τον απόπλου των τριών πλοίων που μεταφέρουν αποκλειστικά πρόσφυγες, ή εναλλακτικά να επιτρέψουν να χρησιμοποιηθούν τα πλοία αυτά, ως χώροι φιλοξενίας στα νησιωτικά λιμάνια που βρίσκονται αυτή τη στιγμή. Τόνισε δε, πως σε καμία περίπτωση δε θέλει να παρέμβει στις απεργιακές τους επιλογές.

Συγκεκριμένα πρόκειται για τα πλοία Blue Star Πάτμος, «Ελευθέριος Βενιζέλος» και «Terra Jet», που όμως δεν έγινε αποδεκτό το αίτημα από τους απεργούς, οι οποίοι εστιάζουν στο ότι με την αρχική τους ανακοίνωση απηύθυναν κάλεσμα στις ακτοπλοϊκές εταιρείες να κάνουν ότι μπορούν για την μεταφορά των προσφύγων έως την έναρξη της απεργίας.

Μέχρι και την Κυριακή τα δρομολόγια των πλοίων μεταφοράς των προσφύγων εκτελούνταν κανονικά, όμως εν τω μεταξύ καθημερινά οι προσφυγικές ροές στη χώρα συνεχίζονται, με χιλιάδες πρόσφυγες να έχουν συγκεντρωθεί στα νησιά υποδοχής.

Όπως δε από την πλευρά του υπουργείου σημειώνεται, ο κ. Δρίτσας συνομολογώντας, για την αναγκαιότητα συνέχισης του διαλόγου και των προσπαθειών για την αντιμετώπιση των σοβαρών ζητημάτων των ναυτικών με κύριο ζήτημα αυτό της ανεργίας, δήλωσε ότι συνηγορεί στα όσα ζητήματα έθεσε ο κ. Μουζάλας, επαναλαμβάνοντας την κατηγορηματική διαβεβαίωση ότι αυτή η ενημέρωση και η πρόταση, δεν ενέχει ούτε κατ’ υπόνοια απόπειρα εκβιασμού ή ενθάρρυνσης συμπεριφορών κοινωνικού αυτοματισμού.

Ετικέτες: 

Διαβάστε ακόμα