Δεμένα παραμένουν και σήμερα τα πλοία στα περισσότερα λιμάνια της χώρας

“Βυθισμένα” στην αγωνία τα νησιά

Η “Κοινή Γνώμη” βρέθηκε στη διαδήλωση διαμαρτυρίας των ναυτεργατών στο υπουργείο Ναυτιλίας

Την πρόθεσή της για κλιμάκωση των απεργιακών κινητοποιήσεων, με στόχο την απόσυρση των νομοθετικών ρυθμίσεων που υπονομεύουν τη ναυτική εργασία, όπως η κατάργηση των συλλογικών συμβάσεων και του δικαιώματος στην απεργία, εξήγγειλε η διοίκηση της ΠΝΟ, μετά τη χθεσινή συνάντησή της με τον υπουργό Ναυτιλίας.

Υπενθυμίζεται ότι με αφορμή τη μη καταβολή των δεδουλευμένων αποδοχών στα πληρώματα της NEL, αλλά και τη ρύθμιση στο πολυνομοσχέδιο της κυβέρνησης που δίνει τη δυνατότητα υπογραφής επιχειρησιακών συμβάσεων για τους ναυτικούς στην ακτοπλοία, η Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία προχώρησε χθες το πρωί σε 48ωρη επαναλαμβανόμενη απεργία.

Σε εξέλιξη η 48ωρη απεργία της ΠΝΟ

Ισχυρή ήταν η παρουσία ομάδων περιφρούρησης στο λιμάνι του Πειραιά, οι οποίες ενημέρωναν τους επιβάτες ότι τα πλοία δεν θα αναχωρήσουν μέχρι τη λήξη της απεργίας. Μεταξύ των προγραμματισμένων δρομολογίων, που δεν εκτελέστηκαν ήταν και αυτά της Blue Star Ferries που εξυπηρετούν καθημερινά τα νησιά των Κυκλάδων. Ωστόσο, δεν έλειψαν και οι συγκρούσεις μεταξύ συνδικαλιστών της ΠΝΟ και επιβατών, οι οποίοι εξέφρασαν εντόνως τη διαμαρτυρία τους για τις κινητοποιήσεις. Άμεση ήταν η η επέμβαση της λιμενικής αρχής, η οποία απέτρεψε την πρόκληση τυχόν επεισοδίων. Σημειώνεται ότι τη χθεσινή ημέρα, μόνο στην Αλεξανδρούπολη τα δρομολόγια των πλοίων προς Σαμοθράκη έγιναν κανονικά.

Παρόλα αυτά, οι κάβοι των πλοίων θα παραμείνουν και σήμερα δεμένοι στα περισσότερα λιμάνια της χώρας, ενώ το μεσημέρι αναμένεται η συνεδρίαση της Εκτελεστικής Επιτροπής της ΠΝΟ, προκειμένου να λάβει απόφαση για το μέλλον των κινητοποιήσεών της.

Υπονομεύονται τα δικαιώματα του κλάδου

Τα σωματεία των ναυτεργατών, εκφράζουν από κοινού την αντίθεσή τους στην κατάργηση των συλλογικών συμβάσεων εργασίας στα επιβατηγά πλοία στην ημεδαπή, υποστηρίζοντας ότι η εν λόγω ρύθμιση ουσιαστικά καταργεί τον νόμο 3276/1944 που επικύρωσε τη ΣΣΕ της ΟΕΝΟ του 1943. Επιπλέον τονίζουν ότι με την επαναφορά του νομοσχεδίου “Τουριστικά πλοία και άλλες διατάξεις” προωθούνται πρόσθετα κατασταλτικά και απεργοσπαστικά μέτρα σε βάρος της υπεράσπισης των δικαιωμάτων των ναυτεργατών και επιβάλλονται ποινικές και πειθαρχικές κυρώσεις με απόφαση του Υπουργού, καταργώντας το απεργιακό δικαίωμα. Προσθέτουν ακόμα ότι επεκτείνεται η “μαύρη” ανασφάλιστη εργασία και υπονομεύεται η ασφάλεια και η ανθρώπινη ζωή για ναυτεργάτες και επιβαίνοντες. Σημειώνουν δε ότι η διάταξη δίνει στα επαγγελματικά τουριστικά με οποιαδήποτε σημαία να πραγματοποιούν ακτοπλοϊκές πλόες, μεταφέροντας μέχρι 99 επιβάτες, εξαρθρώνοντας το ακτοπλοϊκό συγκοινωνιακό δίκτυο με πολλαπλές επιπτώσεις σε ναυτεργάτες, εργαζομένους και νησιωτικό πληθυσμό.

“Εργασιακός μεσαίωνας”

Ιδιαίτερη αναφορά κάνουν και στην απλήρωτη εργασία των ναυτεργατών, τονίζοντας ότι οι πολιτικοί εκπρόσωποι του εφοπλιστικού κεφαλαίου συντρίβουν κάθε εργασιακό δικαίωμα των εργαζομένων, οικοδομώντας εργασιακά “γκέτο” για τα κέρδη του.

Αξίζει να σημειωθεί ότι χθες το πρωί, πραγματοποιήθηκε με πρωτοβουλία της ΠΝΟ απεργιακή συγκέντρωση έξω από το ακινητοποιημένο, λόγω μη καταβολής οφειλών, πλοίο “European Express” στο λιμάνι του Πειραιά. Για “εργασιακό μεσαίωνα” έκανε λόγο ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Μηχανικών Εμπορικού Ναυτικού, Σάββας Τσιμπόγλου, σημειώνοντας ότι η κατάσταση παραμένει εκρηκτική στην επιβατηγόν ναυτιλία, εξαιτίας της οργανωμένης προσπάθειας οριστικής απομάκρυνσης των Ελλήνων ναυτικών από τα πλοία. Κατά τη διάρκεια της συγκέντρωσης, τονίστηκε μάλιστα ότι υπάρχουν εργαζόμενοι, οι οποίοι παραμένουν απλήρωτη εδώ και οχτώ μήνες, με αποτέλεσμα οι ίδιοι να αδυνατούν να συντηρήσουν τις οικογένειές τους.

Ωστόσο, υπογραμμίστηκε ότι η μάχη που ξεκίνησε με την απεργιακή κινητοποίηση χθες το πρωί είναι κρίσιμη και αποφασιστική για το παρόν και το μέλλον του ναυτικού επαγγέλματος, αφού από τη μία ψηφίστηκε η κατάργηση των συλλογικών συμβάσεων, ενός θεσμού που κατακτήθηκε με αίμα και θυσίες των ναυτεργατών και από την άλλη επιχειρούνται ριζικές ανατροπές στα εργασιακά και κοινωνικά δικαιώματα των Ελλήνων ναυτικών.

Παράλληλα, εκφράστηκε η άποψη ότι με την πιθανή υπονόμευση του απεργιακού δικαιώματος, η κυβέρνηση επιδιώκει τη διάλυση του συνδικαλιστικού κινήματος στον ναυτικό κλάδο. Επιπλέον, τονίστηκε ότι με το σχέδιο νόμου για τα τουριστικά σκάφη, απελευθερώνεται το καμποτάζ, εξοστρακίζονται μαζικά χιλιάδες Έλληνες ναυτεργάτες, υπονομεύονται τα ασφαλιστικά ταμεία τους και κυρίως το ΝΑΤ. Ως εκ τούτου, κυριάρχησε η γνώμη πως η μόνη διέξοδος είναι ο δρόμος της ενότητας, της κοινής και συντονισμένης δράσης που θα οδηγήσει στην ανατροπή αυτών των πολιτικών.

Συνάντηση της ΠΝΟ με τον υπουργό Ναυτιλίας

Οι διαδηλωτές ναυτικοί μετά τη συγκέντρωση στο λιμάνι πραγματοποίησαν πορεία προς το υπουργείο Ναυτιλίας όπου τα μέλη της διοίκησης της ΠΝΟ, είχαν τρίωρη συνάντηση με τον υπουργό Ναυτιλίας και τους γενικούς γραμματείς του υπουργείου. Σημειώνεται ότι η “Κοινή Γνώμη” βρέθηκε στην πηγή των γεγονότων, καλύπτοντας σφαιρικά τις απεργιακές κινητοποιήσεις της ΠΝΟ.

Στο πλαίσιο της συζήτησης, η διοίκηση ζήτησε από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ναυτιλίας την απόσυρση της ρύθμισης για την κατάργηση των συλλογικών συμβάσεων, αλλά και την ανάληψη πρωτοβουλίας για την εξόφληση των δεδουλευμένων αποδοχών στα πληρώματα της NEL.
Η διοίκηση της συνομοσπονδίας των ναυτικών, αναφερόμενη στη ρύθμιση του πολυνομοσχεδίου που ψηφίστηκε το βράδυ της Κυριακής στη Βουλή και στην οποία δίνεται η δυνατότητα υπογραφής επιχειρησιακών συλλογικών συμβάσεων τόνισε ότι το υπουργείο Ναυτιλίας, έχει ήδη παραβεί τη Διεθνή Σύμβαση Ναυτικής Εργασίας , αφού χωρίς διαπραγματεύσεις και εν μια νυκτί προχώρησε στη σχετική ρύθμιση. Από την πλευρά τους, οι συνδικαλιστές της ΠΝΟ δεν απέκλεισαν ακόμη και την προσφυγή στη Διεθνή Οργάνωση Εργασίας.

Προτεραιότητα το θέμα των ανεξόφλητων αποδοχών

Όσον αφορά στις δεδουλευμένες αποδοχές που οφείλονται στα πληρώματα της NEL, ζήτησαν από τον υπουργό, να εφαρμοστεί η απόφαση του εφετείου βορείου Αιγαίου προκειμένου να εκταμιευθεί το ποσό των 1.200.00 ευρώ από την πλευρά της τράπεζας Πειραιώς προς την πλοιοκτήτρια εταιρεία για την εξόφληση των δεδουλευμένων. Τέλος, ζήτησε την απόσυρση του άρθρου 25 του νομοσχεδίου περί “προγράμματος δρομολογίων έκτακτης ασφαλείας” στα πλοία της ακτοπλοΐας, αναφέροντας ότι με αυτόν τον τρόπο, καταργούνται συνταγματικά και θεμελιώδη δικαιώματα των εργαζομένων.

Μετά το πέρας της συνάντησης, ο Γενικός Γραμματέας της ΠΝΟ κ. Γιάννης Χαλάς, δεν έκρυψε την απογοήτευσή του από το περιεχόμενο του διαλόγου μεταξύ της διοίκησης και του κ. Βαρβιτσιώτη, σημειώνοντας ότι δεν υπήρξε κανένα απολύτως αποτέλεσμα. “Η συζήτηση έγινε περισσότερο για να δημιουργηθούν κάποιες διαφορετικές εντυπώσεις” ανέφερε χαρακτηριστεί, διατηρώντας ωστόσο τις επιφυλάξεις του για το αν τηρηθεί η υπόσχεση του υπουργείου σχετικά με την εξόφληση των δεδουλευμένων αποδοχών. Καταλήγοντας τόνισε ότι δεδομένων των συνθηκών, η απεργία συνεχίζεται.

“Θα συνεχίσουμε τον αγώνα μας”

Παράλληλα, εκπρόσωποι των εργαζομένων οι οποίοι παρευρέθηκαν στη συνάντηση τόνισαν ότι “οι θέσεις και οι απόψεις του υπουργού υποδεικνύουν την άρνησή του σε οποιοδήποτε ενδεχόμενο τροποποίησης του άρθρου σχετικά με τις συμβάσεις”. Ως εκ τούτου, δήλωσαν “όχι μόνο δεν μπορούμε να είμαστε ικανοποιημένοι, αλλά είμαστε ακριβώς στον αντίποδα αυτών που επιχειρεί, σχεδιάζει και υλοποιεί η κυβέρνηση. Θα συνεχίσουμε τον αγώνα τους καλούμε όλους να τον πλαισιώσουν”.

Ιδιαίτερη αίσθηση έκανε δε η δήλωση του κ. Τσιμπόγλου ότι “το υπουργείο κατέφυγε σε εκβιασμό, προκειμένου να αρθεί η απεργία στο λιμάνι του Βόλου”. Για το λόγο αυτό, παρότρυνε όλους τους ναυτεργάτες και τους συνταξιούχους να μην υποκύψουν σε οποιοδήποτε εκβιασμό και να συμμετάσχουν στις κινητοποιήσεις της ΠΝΟ.

Ανησυχία στις τοπικές κοινωνίες των νησιών

Από την άλλη, ο κ. Βαρβιτσιώτης απαντώντας στα μέλη της διοίκησης της ΠΝΟ ανέφερε ότι μια μακροχρόνια απεργιακή κινητοποίηση, θα βλάψει περισσότερο τα συμφέροντά τους από ότι θα τους ωφελήσει. Καθίσταται δε γνωστό ότι ένα τέτοιο ενδεχόμενο θα προκαλέσει μεγάλη αναταραχή στις νησιωτικές περιοχές, καθώς από τη μία θα είναι ανέφικτη η τροφοδοσία των νησιών και από την άλλη θα ενισχύεται ο φόβος και η ανασφάλεια των κατοίκων, οι οποίοι θα αισθάνονται αποκλεισμένοι.

Πράγμα που σημαίνει ότι εκτός από τις σοβαρές ελλείψεις που ενδέχεται να σημειωθούν, υπάρχει ο κίνδυνος ρήξης των σχέσεων ανάμεσα σε διάφορες κοινωνικές ομάδες των νησιών, καθώς ο αγώνας των ναυτεργατών για τη διεκδίκηση και περιφρούρηση των δικαιωμάτων τους πιθανόν να μεταφραστεί από κάποιους ως αδιαφορία για τις τρέχουσες και αυξημένες ανάγκες του συνόλου.
Για το θέμα του πλοίου ασφαλείας, ο υπουργός ζήτησε μέχρι την Τετάρτη το μεσημέρι, ημέρα ψήφισης του νομοσχεδίου “Τουριστικά Πλοία και Άλλες Διατάξεις”, βελτιωτικές προτάσεις, λέγοντας ωστόσο ότι δεν πρόκειται να αποσυρθεί εντελώς η σχετική διάταξη, καθώς είναι ένα πάγιο αίτημα των νησιωτών για τη διασφάλιση της κοινωνικής συνοχής.
Αναφερόμενος στο ενδεχόμενο πολιτικής επιστράτευσης των ναυτικών είπε ότι “αυτός πρώτος χωρίς καμία ενημέρωση της ΠΝΟ απέσυρε την πολιτική επιστράτευση των ναυτικών” και ταυτόχρονα πρόσθεσε ότι πρέπει να υπάρχει ένας ειλικρινής διάλογος μεταξύ μας χωρίς εκβιασμούς»”. “Δεν υπάρχουν εκβιαζόμενοι στο τραπέζι αυτό και κυρίως δεν μπορεί να εκβιάζεται η ίδια κοινωνία” πρόσθεσε ο υπουργός Ναυτιλίας.

Σημειώνεται ότι λόγω της 48ωρης απεργίας, θα πραγματοποιηθεί σήμερα στις 15:00 από το αεροδρόμιο της Αθήνας προς τον αερολιμένα της Σύρου πτήση με αεροσκάφος των 78 θέσεων, προκειμένου να εξυπηρετηθούν όλοι όσοι αποκλείστηκαν στο λιμάνι του Πειραιά.

 

Ετικέτες: