Διάσκεψη με θέμα τη Νησιωτικότητα στο υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου

Χάραξη νησιωτικής πολιτικής

“Δεν νοείται Ευρώπη με νησιά απομονωμένα”
  • Δευτέρα, 7 Απριλίου, 2014 - 06:10

Ο φάκελλος “Νησιωτικότητα” άνοιξε στη Διάσκεψη που πραγματοποιήθηκε από το υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου στο Ίδρυμα Ευγενίδου, προκειμένου να συζητηθεί η χάραξη και η εφαρμογή νησιωτικής πολιτικής που δε θα αφήνει το 2014 και μέσα στην Ευρώπη, τα νησιά απομονωμένα.

Επί τάπητος τέθηκαν ζητήματα μεταφοράς, ακτοπλοϊκής σύνδεσης, ανάπτυξης, ενέργειας, εκπαίδευσης και ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης, με τον υπουργό, Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη να αναφέρει πως σκοπός αποτελεί “η τόνωση των νησιών” σε κάθε επίπεδο.

Σημειώνεται πως εκτός από τον κ. Βαρβιτσιώτη, τοποθετήθηκαν η επίτροπος Θαλασσίων Υποθέσεων και Αλιείας της Ευρωπαϊκής Ένωσης, Μαρία Δαμανάκη, ο υφυπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Μιχάλης Παπαδόπουλος και ο πρόεδρος του Ιδρύματος Ευγενίδου, Λεωνίδας Δημητριάδης-Ευγενίδης.

Στόχος... η ανταγωνιστικότητα

Προτεραιότητα για το αρμόδιο υπουργείο όπως τονίσθηκε, αποτελεί “τα νησιά να φτάσουν σε ένα επίπεδο συγκοινωνιακής, οικονομικής, εφοδιαστικής, ενεργειακής, εκπαιδευτικής, ιατροφαρμακευτικής και πολιτιστικής επάρκειας, για να μπορέσουν να μπουν μέσα σε συνθήκες ανταγωνισμού”. Ο κ. Βαρβιτσιώτης αναφέρθηκε επιπρόσθετα στις πρωτοβουλίες “για τη χάραξη ξεκάθαρης νησιωτικής πολιτικής, η οποία μεταξύ άλλων θα αναδεικνύει τον θαλάσσιο Τουρισμό”.

Για τον νέο νόμο, ο υπουργός επίσης, σημείωσε, πως “στόχος είναι να γεμίσουμε τις θάλασσές μας με ελληνικές σημαίες και να προσελκύσουμε περισσότερα σκάφη της Ευρώπης και άλλων χωρών σε μας” καθώς και “να δημιουργηθούν θέσεις εργασίας και να τονωθούν τα νησιά”.
Επιπρόσθετα, επεσήμανε, πως την τρέχουσα περίοδο, τα λιμενικά έργα που εκτελούνται στη χώρα φθάνουν στα 1.000 και είναι έργα ύψους 1 δις ευρώ.

Διασυνδεσιμότητα νησιών

Έμφαση δόθηκε και στο θέμα της ακτοπλοΐας, για το οποίο ο κ. Βαρβιτσιώτης μίλησε μεταξύ άλλων και για “τη μείωση του λειτουργικού κόστους μέσω της χρήσης LNG στα πλοία, και για την αναδιάρθρωση του ακτοπλοϊκού δικτύου αξιολογώντας τη χρησιμότητα όλων των επιδοτούμενων γραμμών Δημόσιας Υπηρεσίας, οι οποίες εξυπηρετούνται με Συμβάσεις Ανάθεσης Δημόσιας Υπηρεσίας και οι οποίες αφορούν μικρό κοινό”. Από την πλευρά της, η κ. Δαμανάκη, σημείωσε πως η γεωγραφική κατανομή και απόσταση των περισσοτέρων νησιών από το κέντρο δημιουργεί “συνθήκες αποκλεισμού, εξάρτησης και απομόνωσης σε διάφορα επίπεδα”, επισημαίνοντας πως, βασική πτυχή του προβλήματος, είναι “η οικονομική πλευρά που επηρεάζει τη διασυνδεσιμότητα των νησιών”. Επιπλέον, αναφέρθηκε και στις πρωτοβουλίες που έχει αναλάβει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στον τομέα του θαλάσσιου τουρισμού αλλά και στο “καθεστώς κρατικών ενισχύσεων σε ό,τι αφορά στις επενδύσεις στον τομέα της ενέργειας και του περιβάλλοντος στα νησιά” και “στη στρατηγική για τη Γαλάζια Ανάπτυξη και το Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Στήριξης”.

Τόνισε χαρακτηριστικά, πως “Η κρίση είναι μια ευκαιρία να δούμε αλλιώς τις δυνατότητες που έχουμε. Η πρόταση για τη Γαλάζια Ανάπτυξη ήταν στην αρχή πολύ γενική, αλλά χάρη στις πρωτοβουλίες της κυβέρνησης έχει χειροπιαστά αποτελέσματα”.

Η ίδια άσκησε κριτική και στο θέμα απορρόφησης των πόρων στα νησιά, λέγοντας πως, “η απορρόφηση των κονδυλίων για τα πιο μικρά και απομακρυσμένα νησιά του Ειδικού Άξονα Προτεραιότητας για το Νότιο Αιγαίο είναι μόλις 50%”.
Η κ. Δαμανάκη είπε ακόμη ότι ο νέος νόμος για τον θαλάσσιο τουρισμό είναι θετικός και απελευθερώνει πολλές δυνάμεις, τονίζοντας την ανάγκη να επεκταθεί η τουριστική περίοδος “με καταδυτικό, ιστορικό γαστρονομικό, αλιευτικό τουρισμό, με την διοργάνωση διεθνών Ιστιοπλοϊκών Αγώνων κα”.

Ακόμη, αναφέρθηκε σε ευρωπαϊκές δράσεις, όπως η δημιουργία χάρτη του βυθού και οι νέες τεχνολογίες που θα παίξουν σημαντικό ρόλο μελλοντικά στην παροχή υγείας στους κατοίκους των νησιών.

Ανάπτυξη και επενδύσεις

Στη Διάσκεψη μίλησε και ο υφυπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Μιχάλης Παπαδόπουλος, ο οποίος μίλησε για τη στρατηγική ανάπτυξης στα νησιά, τονίζοντας “την παραχώρηση των αεροδρομίων μέσω ΤΑΙΠΕΔ που θα αναβαθμίσει τις παρεχόμενες προς τους χρήστες υπηρεσίες και την έναρξη διαγωνιστικής διαδικασίας που θα οδηγήσει στη δημιουργία και λειτουργία του νέου διεθνούς αεροδρομίου του Ηρακλείου στο Καστέλι Πεδιάδας, που αναμένεται να ολοκληρωθεί έως το 2019 και τη λειτουργία των υδατοδρομίων στα ελληνικά νησιά”.

Για το ζήτημα των υδατοδρομίων, ο κ. Παπαδόπουλος, υπογράμμισε ότι “το θέμα αυτό είχε ξεκινήσει από το 2004, χωρίς όμως να φέρει τα επιδιωκόμενα αποτελέσματα και τώρα σε συνεργασία με το υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου γίνεται νέα προσπάθεια”.

Τέλος, ο κ. Δημητριάδης-Ευγενίδης υπογράμμισε ότι “δεν νοείται Ευρώπη με νησιά απομονωμένα και χωρίς λογικές ευκαιρίες ανάπτυξης, εξ' ου και η ανάγκη ενός ορθολογικού θαλάσσιου χωροταξικού σχεδιασμού”.

Σημειώνεται πως, ο ίδιος, ανέφερε ότι “το Ίδρυμα Ευγενίδου θα ξεκινήσει πρωτοβουλία σε θέματα νησιωτικότητας, με έμφαση στον πρωτογενή τομέα, στόχος της οποίας είναι “να συνεισφέρουμε σε κοινή προσπάθεια με το υπουργείο Παιδείας στη διαμόρφωση εκπαιδευτικών πρωτοβουλιών κυρίως στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση”. Συγχρόνως, αναφέρθηκε και στην απόφαση του Ιδρύματος να αναλάβει την αποκατάσταση των ζημιών που υπέστη η Ακαδημία Εμπορικού Ναυτικού Ιονίων Νήσων στην Κεφαλονιά και την αναβάθμιση των κτιριακών της εγκαταστάσεων.

Ετικέτες: