Τα αποτελέσματα των εκρηκτικών αποδόσεων της τουριστικής κίνησης

Τα Όσκαρ και οι «αστοχίες» του ελληνικού τουρισμού

Μια κρύο μια ζέστη, χαρακτηρίζεται η καλοκαιρινή πορεία για τον ελληνικό τουρισμό, καθώς οι αφίξεις έχουν ξεπεράσει κάθε προηγούμενο ρεκόρ αλλά παράλληλα η μείωση των Ελλήνων τουριστών συνεχώς ακολουθεί μια πτωτική πορεία αποδεικνύοντας πως η οικονομική κρίση, την οποία πολλοί αναμένουν να αποκατασταθεί εντός της τουριστικής περιόδου, δεν έχει απέλθει.

Το 2014 αποτέλεσε έτος ρεκόρ για τις αφίξεις της χώρας και για τον λόγο αυτό η Ελλάδα πρωταγωνιστεί στα ξένα μέσα ως ένας από τους δημοφιλέστερους τουριστικούς προορισμούς με βασικά στοιχεία προβολής τα κυκλαδικά νησιά. Παρά τα αποθαρρυντικά δημοσιεύματα της γερμανικής εφημερίδας ,η οποία «έριχνε λάδι στην φωτιά» με χαρακτηρισμούς όπως «χρεοκοπημένοι Έλληνες» και προτροπές για την πώληση κάποιων ελληνικών νησιών, τα αφιερώματα των άλλων χωρών αποδεικνύουν πως « το πρόσφατο παρελθόν μοιάζει να έχει ξεχαστεί» όπως αναφέρεται στο περιοδικό «DerSpiegel».

Τα Όσκαρ του τουρισμού

Η ασταθής πολιτική σκηνή, οι διαδηλώσεις όπως και οι εικόνες από συγκρούσεις με την αστυνομία αποτέλεσαν τους βασικούς παράγοντες μείωσης της τουριστικής κίνησης χώρα. Παρόλα αυτά, η περίοδος αυτή φαίνεται ότι δεν επηρέασε τις προτιμήσεις των τουριστών του εξωτερικού και την προτίμηση τους να επισκεφθούν και φέτος το καλοκαίρι τα όμορφα μέρη της Ελλάδας. Γεγονός που αποδεικνύεται, πέρα από τα υψηλά ποσοστά τουριστικού κύματος, από τις σημαντικές διακρίσεις της χώρας στα Παγκόσμια Ταξιδιωτικά Βραβεία για το 2014.

Ιδιαίτερες θέσεις κατείχε η Ελλάδα στον διαγωνισμό, επονομαζόμενα και ως «βραβεία Όσκαρ» του τουρισμού, τόσο σε επίπεδο βραβεύσεων όσο και σε υποψηφιοτήτων. Τα βραβεία για τους ευρωπαίους συμμετέχοντες απονεμήθηκαν στην Αθήνα, καθώς το σημαντικό βραβείο του Ευρωπαϊκού Κορυφαίου Τουριστικού Αξιοθέατου απονεμήθηκε στο μνημείο της Ακρόπολης το οποίο κατέκτησε την πρώτη θέση έναντι υποψηφιοτήτων όπως η διάσημη εκκλησία του Gaudi στη Βαρκελώνη, η SagradaFamilia,το Κολοσσαίο της Ρώμης και ο Πύργος του Άιφελ.

Η πρωτεύουσα της Ελλάδας συγκαταλέγεται ακόμη μεταξύ των κορυφαίων προορισμών για Συναντήσεις και Συνέδρια όπως και προορισμών Κρουαζιέρας ενώ στην κατηγορία των καλύτερων νέων ξενοδοχείων διακρίθηκε το KingGeorge. Ταυτόχρονα, μεγάλες επιτυχίες γνώρισαν τόσο τα νησιά του Αιγαίου όσο και του Ιονίου σε διαφορετικές κατηγορίες. Αναλυτικότερα, το Νησί των Φαιάκων, η Κέρκυρα, αναδείχτηκε ως ο καλύτερος τουριστικός προορισμός της Ευρώπης αναφορικά με τις παραλίες ενώ η Ζάκυνθο βραβεύτηκε δις στην κατηγορία πολυτελών villas και «ιδιωτικών», πολυτελών ξενοδοχείων σε παραλία.

«Πρωταγωνιστές» των βραβείων υπήρξαν εξίσου και νησιά του Αιγαίου, καθώς στην κατηγορία «AllInclusiveResort» διακρίθηκε ξενοδοχείο της Ρόδου, ενώ μεταξύ των καλύτερων φιλο-περιβαλλοντικών ξενοδοχείων, καλύτερων νέων ξενοδοχείων και αλλά των resort ειδικά για οικογένειες κατανέμεται του Αγ. Νικολάου. Παράλληλα η Κρήτη και συγκεκριμένα το Ηράκλειο κερδίζει ακόμα μια πρωτεία στην κατηγορία πολυτελούς all-inclusive ξενοδοχείων. Οι συγκεκριμένες επιτυχίες αποτελούν μια συμβολική ένδειξη και απόδειξη βελτίωσης στη οποία διέρχεται η «βαριά» βιομηχανία της χώρας το τελευταίο διάστημα.

Εσωτερικά θέματα

Σε αντίθεση με τις αρχικές αισιόδοξες εκτιμήσεις για τα θετικά αποτελέσματα της φετινής σεζόν, η πτώση της ρωσικής τουριστικής αγοράς έπληξε εν μέρει ένα τμήμα του ελληνικού τουρισμού. Η ελληνική αγορά είχε αναπτύξει άριστες διμερείς σχέσεις με την Ρωσία, ωστόσο «Ο ελληνικός τουρισμός και σε αυτή την περίπτωση, επιδεικνύει το υψηλό επίπεδο επαγγελματισμού και ωριμότητας που τον διακρίνει», όπως ανακοίνωσε η υπουργός Τουρισμού Όλγα Κεφαλογιάννη. Συμπλήρωσε παράλληλα πως :«Το 2014 έχει ξεκινήσει με παρά πολύ καλές προϋποθέσεις σε σχέση με το 2013. Τα καταλύματα να έχουν πληρότητα που αγγίζει το 100%».

Την ίδια στιγμή που η υπουργός εκφράζει την ικανοποίηση της για την «ωριμότητα» που επέδειξαν οι ιδιωτικές τουριστικές επιχειρήσεις στην υφιστάμενη κατάσταση και την πιθανότητα να υπάρξει η δυνατότητα ασφαλιστικής κάλυψης από τη Ρωσία για τις ζημιές που προκάλεσε η πτώχευση του ρωσικού touroperator, επιβεβαιώνει παράλληλα τα ποσοστά που θέλουν του Έλληνες τουρίστες να αδυνατούν να πραγματοποιήσουν καλοκαιρινές διακοπές εντός του έτους «ανάκαμψης». Συγκεκριμένα επισήμανε: «Ανάλογα με τον προορισμό υπάρχουν μειώσεις έως και 50%. Μπορεί και παραπάνω». Ακόμα και αν η Ελλάδα «πρόβαλλε ένα πολύ καλό πρόσωπο προς τα έξω σε μία σημαντική τουριστική αγορά όπως αυτή της Ρωσίας» όπως υπογραμμίζει η κ. Κεφαλογιάννη, αδυνατεί να αντιμετωπίσει την συνεχόμενη αύξηση πορεία που ακολουθεί ο εγχώριος τουρισμός. Πάρα ταύτα, όπως και η ίδια παραδέχθηκε «γίνεται προσπάθεια να λυθεί το πρόβλημα μέσω των προγραμμάτων κοινωνικού τουρισμού».

Τα απόνερα της ρωσικής κρίσης

«Τα ελληνικά νησιά βουλιάζουν από τουρίστες» είναι οι έκφραση που χρησιμοποιεί ο ξένος τύπος για να απεικονίσει την τουριστική κατάσταση που επικρατεί στην χώρα. Εξαίρεση του γενικότερου κλίματος αισιοδοξίας και ίασης της ελληνικής οικονομίας, αποτελεί μεταξύ άλλων το νησί της Σύρου, το οποίο αποτελεί τον αποδιοπομπαίο τράγο των επί σειρά εσωτερικών κρίσεων, αφενός της ρωσικής αγοράς με την οποία συνεργάζονταν και αφετέρου του ελληνικού τουρισμού στον οποίο απευθύνονταν επί χρόνια.

Αποδεικνύεται δύσκολο εγχείρημα να αντικρούσει κανείς το επιχείρημα συνεχιζόμενης τουριστικής ανάπτυξης της χώρας όταν ο ελληνικός τουρισμός καταρρίπτει το ένα μετά το άλλο τα ρεκόρ αφίξεων που αγγίζουν τα 19 εκατ. ξένων επισκεπτών. Ο ελληνικός τουρισμός αναπτύχθηκε με ταχύτατους ρυθμούς και οι «καλεσμένοι» όχι μόνο είναι περισσότεροι, αλλά ήρθαν και νωρίτερα απ’ ότι τους περίμενε η χώρα, προβάλλοντας τα προβλήματα και τις ελλείψεις του τομέα εντονότερα. Παράλληλα την ίδια στιγμή προβάλλονται στην επιφάνεια το τεράστιο χάσμα που έχει δημιουργηθεί μεταξύ των κύριων τουριστικών περιοχών και των εκείνων οι οποίες συντηρούνταν σε μεγάλο βαθμό από τους Έλληνες πελάτες.

Σε σύγκρουση έρχονται τα ποσοστά αφίξεων με τα ποσοστά εισπράξεων, σύμφωνα με την Τράπεζα της Ελλάδος. Όπως επισημαίνουν οι επιχειρηματίες του χώρου οι ξένοι τουρίστες μπορεί να καταφθάνουν κατά κύματα, αλλά ξοδεύουν ολοένα και λιγότερα για να έρθουν στη χώρα μας. Γεγονός που επιβεβαιώνει η ΤτΕ ΕΛΛ καθώς όπως υπολογίζεται τα χρήματα που ξοδεύει κάθε ξένος που επισκέπτεται τη χώρα μας μειώθηκαν κατά 30 ευρώ ή 5,4%. Σε συνδυασμό με την μείωση της επισκεψιμότητας των «ανοιχτοχέρηδων» Ρώσων , γίνεται ευκόλως αντιληπτός ο λόγος για τον οποίο οι επιχειρηματίες δεν τρίβουν τα χέρια τους από ικανοποίηση.