Αλλαγές για τους υπαλλήλους των ΟΤΑ με εγκύκλιο του υπ. Εσωτερικών

Όλα στο δημοσιονομικό... βωμό

Μία σειρά από αλλαγές σε θέματα διορισμών, κινητικότητας, προσλήψεων και αδειών των υπαλλήλων των ΟΤΑ και των ΝΠΙΔ αναφέρονται σε νέα εγκύκλιο του υπουργείου Εσωτερικών, στο πλαίσιο της οποίας επέρχονται διαφοροποιήσεις σε θεσμικό πλαίσιο.

Η εν λόγω εγκύκλιος έρχεται να... διευθετήσει εργασιακά θέματα με “φόντο” τη δημοσιονομική πολιτική που εφαρμόζεται στη χώρα με σκοπό να μην επιβαρυνθεί ο κρατικός προϋπολογισμός.

Σημειώνεται πως οι αλλαγές προέρχονται από τις διατάξεις των ν.4257/2014 και 4258/2014 κάποιες εκ των οποίων αναφέρονται παρακάτω. Συνολικά την εγκύκλιο μπορούν να διαβάσουν οι ενδιαφερόμενοι στην ιστοσελίδα του αρμόδιου υπουργείου.

Ενίσχυση κινητικότητας και περιορισμός προσλήψεων

Ειδικότερα, η εγκύκλιος αναφέρει ότι, σχετικά με τις προσλήψεις, επεκτείνεται και στους υπαλλήλους των ΟΤΑ, η διάταξη του άρθρου 34 του ν. 4057/2012, η οποία προβλέπει ότι “οι ήδη υπηρετούντες υπάλληλοι που επιτυγχάνουν το διορισμό τους σε άλλες θέσεις του Δημοσίου, δεν εμπίπτουν στον περιορισμό προσλήψεων “μία πρόσληψη ανά πέντε αποχωρήσεις”” και ως εκ τούτου, “με τη διάταξη αυτή ενισχύεται η κινητικότητα σε όλο το δημόσιο τομέα χωρίς να προκύπτει νέα οικονομική επιβάρυνση”.

Μάλιστα σύμφωνα με τον γενικό άξονα της οικονομικής πολιτικής που ακολουθεί η χώρα, προκειμένου “να μην επιβαρυνθεί το ελληνικό κράτος με το κόστος μισθοδοσίας πλεονάζοντος προσωπικού”, με διατάξεις νόμων φαίνεται “να έχει περιοριστεί σημαντικά ο αριθμός των πάσης φύσεως προσλήψεων που πραγματοποιούνται στους φορείς του Δημοσίου, ΝΠΔΔ και ΟΤΑ, καθώς και σε πολλά ΝΠΙΔ”. Όσον αφορά στις προσλήψεις προσωπικού ορισμένου χρόνου και στη σύναψη συμβάσεων μίσθωσης έργου, “οι σχετικές εγκρίσεις που χορηγεί η Επιτροπή της ΠΥΣ 33/2006 όπως ισχύει περιορίζονται ποσοστιαία κατ΄έτος (για το 2014 προβλέπεται μείωση του αριθμού τους κατά 20 % σε σχέση με τις αντίστοιχες του 2013)”. Σημειώνεται ωστόσο, πως σχετικά με τον χώρο της Αυτοδιοίκησης, κάποιες περιπτώσεις προσλήψεων έχουν καταλυτικό ρόλο στην εξυπηρέτηση ευρύτερα του κοινωνικού συνόλου και είναι σημαντικό πως δεν επιφέρουν καμία δημοσιονομική επιβάρυνση, αφού η συγκεκριμένη μισθοδοσία υπαλλήλων καλύπτεται από ανταποδοτικά τέλη ή δίδακτρα που καταβάλλει η πλευρά των ωφελουμένων.

Γι' αυτό τον λόγο εξαιρούνται αυτές οι ομάδες υπαλλήλων που ανήκουν στις υπηρεσίες όπως της καθαριότητας ή της ύδρευσης για παράδειγμα. Η συγκεκριμένη διάταξη μάλιστα πλέον διευρύνει το πεδίο εφαρμογής του άρθρου 12 παρ.14 ώστε να συμπεριλάβει και τα ΝΠΙΔ, ώστε αυτά να καλύπτουν τις ανάγκες τους χωρίς - όπως αναφέρεται ρητά στην εγκύκλιο -, “να υποχρεούνται να μειώνουν κάθε χρόνο τους συμβασιούχους που απασχολούν, γεγονός που θα οδηγούσε σε σοβαρή υποβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών”.Με τη διάταξη αυτή ρυθμίζονται ζητήματα σχετικά με την πρόσληψη προσωπικού ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου και τη σύναψη συμβάσεων μίσθωσης έργου στους ΟΤΑ ενώ παρέχεται η δυνατότητα και στους δύο βαθμούς της Αυτοδιοίκησης “να αξιοποιήσουν ήδη χορηγηθείσες εγκρίσεις, των οποίων ο αριθμός ούτως ή άλλως έχει μειωθεί δραστικά λόγω της τρέχουσας δημοσιονομικής κατάστασης”.

Αποσπάσεις σε όλους τους βαθμούς

Στο πεδίο των αποσπάσεων, σημειώνεται πρωτίστως σχετικά με την απόσπαση υπαλλήλου από ΟΤΑ προς άλλον ΟΤΑ, πως “παρέχεται η δυνατότητα απόσπασης μόνιμου υπαλλήλου με αίτηση του υπαλλήλου και κατόπιν θετικής γνώμης του φορέα προέλευσης, με απόφαση του αρμόδιου για το διορισμό οργάνου του ΟΤΑ υποδοχής, για χρονικό διάστημα δύο ετών, με δικαίωμα παράτασης για ένα ακόμη, με απαλοιφή του προϋπάρχοντος περιορισμού, κατά τον οποίο οι ανωτέρω αποσπάσεις εξετάζονταν μόνο για λόγους συνυπηρέτησης με σύζυγο δημόσιο υπάλληλο ή υπάλληλο ΝΠΔΔ ή ΟΤΑ Α΄ή Β΄ Βαθμού”. Επιπλέον, μεταξύ άλλων ορίζεται πως, μπορεί να πραγματοποιηθεί απόσπαση στο περιφερειακό ταμείο ανάπτυξης υπαλλήλων της οικείας Περιφέρειας που κατέχουν οργανικές θέσεις για χρονικό διάστημα δύο ετών, με δικαίωμα ανανέωσης για ισόχρονο διάστημα, ενώ προβλέπεται η απόσπαση και για υπαλλήλους υπουργείων, ΝΠΔΔ και ΟΤΑ Β΄ Βαθμού προς τους Δήμους με κοινή απόφαση των υπουργού Εσωτερικών και του κατά περίπτωση αρμόδιου υπουργού, ύστερα από γνώμη των οικείων υπηρεσιακών συμβουλίων, για χρονικό διάστημα δύο ετών, με δικαίωμα παράτασης για ένα ακόμη έτος. Διευκρινίζεται δε, πως η μισθοδοσία τους θα βαρύνει - για το χρόνο της απόσπασης -, το φορέα στον οποίο αποσπώνται.

Τέλος, δίδεται η δυνατότητα απόσπασης υπαλλήλων δημόσιων υπηρεσιών και ΝΠΔΔ σε ΟΤΑ Β΄ Βαθμού για δύο έτη, με ένα ακόμη έτος παράτασης ενώ με σχετική ρύθμιση προβλέπεται και το αντίστροφο. Δηλαδή, η απόσπαση υπαλλήλων δημοσίων υπηρεσιών (υπηρεσιών Υπουργείων, Αποκεντρωμένων Διοικήσεων, Ανεξάρτητων Αρχών) και ΝΠΔΔ προς ΟΤΑ Β βαθμού.

Άδειες και προάσπιση κοινωνικών δομών

Με νέες αλλαγές στις κανονικές άδειες προσωπικού ΙΔΟΧ το υπουργείο Εσωτερικών επιχειρεί όπως υπογραμμίζεται στην εγκύκλιο να προλάβει νέα προβλήματα στην εύρυθμη λειτουργία δομών κοινωνικής μέριμνας όπως ενδεικτικά αναφέρει, σε παιδικούς και βρεφονηπιακούς σταθμούς. Συγκεκριμένα, “το καθεστώς κανονικής άδειας του τακτικού προσωπικού των ΟΤΑ Α΄ βαθμού με διακοπές εργασίας επεκτείνεται και στο αντίστοιχο προσωπικό με σύμβαση εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου” ώστε το προσωπικό ΙΔΟΧ που έχει κατά τις κείμενες διατάξεις διακοπές εργασίας μπορεί, εφόσον συντρέχουν σοβαροί λόγοι ανάγκης, να λαμβάνει κανονική άδεια με αποδοχές έως δέκα εργάσιμες ημέρες, κατ' έτος.

Όπως τονίζεται, με την εν λόγω ρύθμιση, “καταργείται πλέον η εφαρμογή των σχετικών διατάξεων της εργατικής νομοθεσίας στο προσωπικό ΙΔΟΧ των υπηρεσιών των ΟΤΑ α΄ βαθμού με διακοπές εργασίας, καθώς δημιουργούσε προβλήματα στην εύρυθμη λειτουργία τους και θέματα άνισης μεταχείρισης εργαζομένων, υπό παρόμοιες συνθήκες εργασίας, όπως παρατηρήθηκαν στους δημοτικούς παιδικούς και βρεφονηπιακούς σταθμούς, ιδίως μετά την επέκταση της χρονικής διάρκειας των συμβάσεων ΙΔΟΧ στους έντεκα μήνες για την κάλυψη της σχολικής περιόδου (αρ.9 του ν.3812/2009), αλλά και την κάλυψη των αναγκών του συγχρηματοδοτούμενου προγράμματος “Εναρμόνιση οικογενειακής και επαγγελματικής ζωής” του ΕΣΠΑ με ανανεούμενες συμβάσεις δωδεκάμηνης διάρκειας”.

Αξίζει να τονισθεί πως διευκρινίσεις παρέχονται και για τα υπηρεσιακά συμβούλια για την κατάρτιση και έγκριση ΟΕΥ και κανονισμών προσωπικού καθώς και σχετικά με τα μέσα ατομικής προστασίας.