Προσπάθειες τόνωσης του κλάδου της κρουαζιέρας

Σε πρώτη γραμμή η επιτυχία στην κρουαζιέρα

Εν αντιθέσει με τη γενικότερη τουριστική πορεία της απερχόμενης τουριστικής σεζόν του 2014, η οποία χαρακτηρίστηκε ως «χρυσή» εποχή για τον ελληνικό τουρισμό καθώς καταγράφηκαν ποσοστά ρεκόρ αναφορικά με την τουριστική προσέλκυση και προσέλευση στη χώρα, ο τομέας της κρουαζιέρας τέλεσε μια αντιστρόφως ανάλογη πορεία. Τα χαμηλά ποσοστά που σημειώθηκαν στο συγκεκριμένο τομέα, σε σύγκριση με τα προηγούμενα έτη, αποτέλεσαν αφορμή επαναπροσδιορισμού των στόχων και των πρακτικών στη κρουαζιέρα.

Ιδιαίτερα το νησί της Μυκόνου, το οποίο αποτέλεσε σημείο αναφοράς για τις επιτυχίες που χαρακτήρισαν τον ελληνικό τουρισμό τα τελευταία χρόνια, αποτελούσε πόλο έλξης των εταιριών της κρουαζιέρας. Ειδικότερα, η Ελλάδα κατά το 2014 κατέκτησε την τρίτη θέση ανάμεσα στους κορυφαίους προορισμούς κρουαζιέρας στην Ευρώπη, με το νησί των ανέμων και την Σαντορίνη να συμβάλλουν αισθητά σε αυτό το αποτέλεσμα. Όπως σημειώθηκε σε έκθεση της Διεθνούς Ένωσης Κρουαζιέρας για το 2014, «Ο κλάδος της κρουαζιέρας συνεχίζει να παίζει ένα καθοριστικό ρόλο στην ανάκαμψη της οικονομίας από την ύφεση, καθώς το 2013 αποτέλεσε άλλη μία χρονιά δυναμικής ανάπτυξης» αφού τα έσοδα του κλάδου άγγιξαν τα 39,4 δισεκατομμύρια ευρώ με βασικότερους ενδιαφερόμενους και καταναλωτές τους Άγγλους. Παράλληλα, ο διευθύνων σύμβουλος της Louis Cruises και μέλος της Εκτελεστικής Επιτροπής CLIA Ευρώπης, κ. Κυριάκος Αναστασιάδης, σημείωσε το σημαντικό ρόλο της ελληνικής αγοράς στο τομέα της κρουαζιέρας και επιπροσθέτως, συμπλήρωσε ότι «Είμαστε αποφασισμένοι να αξιοποιήσουμε περαιτέρω τις δυνατότητες της ελληνικής αγοράς, σε συνεργασία με τις τοπικές, εθνικές και ευρωπαϊκές Αρχές, προκειμένου να ξεπεραστούν τα εμπόδια που εξακολουθούν να εμποδίζουν τις επενδύσεις στη χώρα, από τα λιμενικά τέλη και την ελλιπή ανάπτυξη των υποδομών». Σε κοινή τροχιά με το γενικότερο κλίμα ανάπτυξης της κρουαζιέρας εντάσσεται τόσο το νησί της Σύρου όσο και της Μυκόνου.

Κρουαζιέρα μετ’ εμποδίων

Πολλά είναι εκείνα τα στοιχεία, που προκύπτουν από το νέο οικονομικό πολιτικό σκηνικό της χώρας, τα οποία αποτέλεσαν ανασταλτικούς παράγοντες για την επιτυχημένη πορεία της κρουαζιέρας την τουριστική σεζόν του 2014 κατά την οποία, οι επιδόσεις του κλάδου σημείωσε πτωτική τάση. «Η πολιτική ρευστότητα και η γενικότερη αστάθεια στην Ανατολική Μεσόγειο είναι ανάμεσα στους βασικούς παράγοντες που επηρεάζουν» σημειώνει ο πρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιεροπλοίων και Φορέων Ναυτιλίας κ. Θεόδωρος Κόντες. Επιπλέον, η αύξηση του ενδιαφέροντος και της τουριστικής κίνησης στην Ασία και στην Αυστραλία συνθέτουν το «πάζλ» του 2015 για την κρουαζιέρα. Ως αποτέλεσμα, μεγάλες εταιρείες, όπως η Royal Caribbean και η Costa Cruises, μεταφέρουν τον στόλο τους προς Ανατολάς, μια τάση που σε συνδυασμό με τις παραλείψεις και τα ζητήματα που παρουσίασε ο ελληνικός χώρος φιλοξενίας των κρουαζιερόπλοιων, χαρακτηρίζονται ζημίες για το μέλλον της κρουαζιέρας στη χώρα. Την ίδια στιγμή, ο τουρισμός των ελληνικών νησιών διασταυρώνει τα ξίφη του με τον ανερχόμενο τουρισμό της Αιγύπτου, ο οποίος προσελκύει κοινούς ενδιαφερόμενους με την Ελλάδα. Γερμανοί, Βρετανοί, Ιταλοί αλλά και Ρώσοι, που αποτελούσαν αριθμητικό πλεονέκτημα για τον ελληνικό τουρισμό, κατευθύνουν το ενδιαφέρον τους εξίσου προς την Αίγυπτο.

Τα νέα σενάρια που προβάλλονται από το κλίμα των ξένων αγορών, προκαλούν μια επιφυλακτικότητα στους άμεσα εμπλεκόμενους με τον τουρισμό, τονώνοντας παράλληλα τη πρόθεση για πρακτικές μεταρρυθμίσεις και αναβάθμισης των υποδομών του κλάδου. Σύμφωνα με την έκθεση της Alpha Bank, όπου οι αριθμοί μιλούν εκ μέρους της τουριστικής εξέλιξης, το «κλειδί» εξέλιξης της κρουαζιέρας και κατ’ επέκταση της οικονομικής ανάκαμψης, αποτελεί η πορεία της καταναλωτικής εμπιστοσύνης όπως και του επιχειρηματικού κλίματος. Σύμμαχος στις τουριστικές επιδιώξεις τίθεται η συνεχιζόμενη διολίσθηση του ευρώ κατά 7,7% σε συνάρτηση με τις νομισματικές ισοτιμίες και την μείωση των τιμών του πετρελαίου. Οι εξελίξεις αυτές, τείνουν να επιδράσουν θετικά τόσο στην ανάπτυξη του τομέα της κρουαζιέρας, ο οποίος πραγματοποίησε μια «καμπύλη» τον περασμένο χρόνο, ενώ ακόμη συμβάλλουν θετικά στην ενίσχυση των εξαγωγών, και ιδιαίτερα στην τουριστική δραστηριότητα. Όπως καταγράφουν στοιχεία του οργανισμού ΟΛΠ τα τελευταία χρόνια οι αφιξοαναχωρήσεις επιβατών της κρουαζιέρας ανέρχονται σε 2 εκατ. έναντι μόλις 600.000 το 2004. Η πτωτική εξέλιξη της κρουαζιέρας σε ένα έτος ρεκόρ, έδωσε το έναυσμα για αναθεώρηση των τουριστικών κατευθύνσεων και αναβάθμιση των υποδομών της κρουαζιέρας, με σκοπό την ανάκαμψη του κλάδου.

Σε εξελικτική πορεία

Ο συνολικός αριθμός επισκεπτών κρουαζιέρας στην Ελλάδα διαμορφώνεται περίπου σε 2,1-2,3 εκατ. ετησίως, με τα νησιά των Κυκλάδων να πρωταγωνιστούν τόσο στον ελλαδικό χώρο αλλά και σε όλη τη Μεσόγειο. Ιδιαίτερα, η Μύκονος η οποία αποτελεί επί σειρά ετών την ναυαρχίδα της κρουαζιέρας τείνει να αναπτύξει της πρακτικές της με σκοπό τη τόνωση του συγκεκριμένου τομέα και κατ’ επέκταση την εξυγίανση της τοπικής οικονομίας. Συγκεκριμένα, κατά τον περασμένο μήνα, πραγματοποιήθηκε στο νησί ειδικό σεμινάριο με θέμα την κρουαζιέρα. Ο Δήμος Μυκόνου, σε συνεργασία με το «Το Πανεπιστήμιο Αιγαίου, βασικός παράγοντας για την οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη του Αιγαιοπελαγίτικου χώρου – “Πολυνησιωτικότητα”», διοργάνωσε ένα θεματικό πρόγραμμα με βασικό άξονα τις «Πολιτικές Ανάπτυξης κρουαζιέρας και marquee προορισμοί: προοπτικές και απειλές». Σκοπός του σεμιναρίου, η ενημέρωση και επιμόρφωση των πολιτών, των στελεχών της τοπικής αυτοδιοίκησης και των λοιπών εμπλεκομένων φορέων, σε θέματα της Βιώσιμης Ανάπτυξης προορισμών, Νησιωτικής Ανάπτυξης, Θαλάσσιου Τουρισμού με έμφαση στη κρουαζιέρα καθώς και σε διαδικασίες συμμετοχικού σχεδιασμού πολιτικών και λήψης απόφασης με την χρήση νέων τεχνολογιών.

Την προσπάθεια των ελληνικών νησιών για την ενίσχυση του τομέα της κρουαζιέρας ενισχύει η εταιρεία, Celestyal Cruises (πρώην Louis Cruises), η οποία εντάσσει στις προγραμματισμένες μετακινήσεις της εναλλακτικούς προορισμούς, απευθυνόμενη σε μικρότερα νησιά. Μεταξύ των 28 ελληνικών προορισμών για τη κρουαζιέρα του 2015, συμπεριλαμβάνεται και η Σύρος, αποδεικνύοντας ότι οι πρώτες στοχευμένες προσπάθειες απέδωσαν καρπούς. «Προσπαθούμε να αξιοποιήσουμε όλες τις δυνατότητες και ευκαιρίες, με γνώμονα πάντα τη βιώσιμη ανάπτυξη της κρουαζιέρας. Σε αυτό το πλαίσιο εστιάζουμε στο άνοιγμα της αγοράς και στην καθιέρωση νέων προορισμών στον παγκόσμιο χάρτη της κρουαζιέρας εντάσσοντας νησιά που μόνο εμείς μπορούμε να προσεγγίσουμε λόγω του μεσαίου μεγέθους των πλοίων μας», σημειώνει χαρακτηριστικά ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας.

Ετικέτες: