Αισιόδοξα τα στοιχεία την τουριστικής ανάπτυξης

Τουριστικές επιδόσεις και προοπτικές

  • Τρίτη, 22 Νοεμβρίου, 2016 - 06:16
  • /   Eνημέρωση: 22 Νοε. 2016 - 18:00

Με τα θετικότερα μηνύματα για το μέλλον του ελληνικού τουρισμού, ολοκληρώθηκαν οι κλαδικές εκθέσεις Philoxenia - Hotelia στη ΔΕΘ, καθώς ήταν ιδιαιτέρως ενθαρρυντικές οι επισημάνσεις της υπουργού Τουρισμού, Έλενας Κουντουρά, για διπλασιασμό των δεικτών τουριστικής ανάπτυξης της χώρας έναντι του διεθνούς τουρισμού.

Η κορυφαία Διεθνής Έκθεσης Τουρισμού της χώρας, που για 32η χρονιά συγκέντρωσε το ενδιαφέρον της τουριστικής αγοράς, αποτύπωσε την θετική εικόνα για το τουριστικό μέλλον της Ελλάδας.

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη τουριστική διοργάνωση των Βαλκανίων, που στα περισσότερα από 20.000 τ.μ. εκθεσιακού χώρου συμμετείχαν 621 εκθέτες από 34 χώρες, συγκεντρώνοντας περισσότερους από 20.000 επισκέπτες, αριθμός που συγκριτικά με πέρυσι καταγράφει μία αύξηση 46%.

Αυξημένος κατά 91% καταγράφηκε και ο αριθμός των εμπορικών επισκεπτών, εκ των οποίων περισσότεροι κατά 70% ήταν και οι ξένοι εμπορικοί επισκέπτες.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που η ίδια η διοργανώτρια ΔΕΘ-Helexpo έδωσε στη δημοσιότητα, πραγματοποιήθηκαν μεταξύ εμπορικών επισκεπτών και εκθετών μέσα σε ένα μόλις  τριήμερο, περισσότερες από 5.500 επιχειρηματικές συναντήσεις.

Η Philoxenia και η Ηotelia υλοποιήθηκαν υπό την αιγίδα του υπουργείου Τουρισμού, του υπουργείου Εσωτερικών (Μακεδονίας-Θράκης), του ΕΟΤ, καθώς και όλων των μεγάλων τουριστικών φορέων της χώρας, όπως ο ΣΕΤΕ, το ΞΕΕ, ο HATTA και η ΠΟΞ. Επίσημος αερομεταφορέας της 32ης Philoxenia ήταν η Qatar Airways.

Ως σημαντικές κρίθηκαν και οι παράλληλες εκδηλώσεις που πραγματοποιήθηκαν στο πλαίσιο της έκθεσης, όπως το Διεθνές Τουριστικό Συνέδριο [re]branding Destinations: Image making, όπου κορυφαίοι Έλληνες και ξένοι ομιλητές ανάλυσαν το ιδιαίτερα σημαντικό θέμα του branding των τουριστικών προορισμών, σύμφωνα με τις σύγχρονες ανάγκες.

Τα στοιχεία δείχνουν σημαντικές αυξήσεις

Μεταξύ των ομιλητών και η υπουργός Τουρισμού, Έλενα Κουντουρά, η οποία επεσήμανε ότι «ο τουρισμός είναι χωρίς αμφιβολία τομέας υψηλής προτεραιότητας στην άσκηση της κυβερνητικής πολιτικής και συνδέεται άμεσα με την πορεία της χώρας προς την ανάπτυξη».

Η ίδια σημείωσε πως η δυναμική άνοδος του τουρισμού συνέβαλλε στην αλλαγή της διεθνούς εικόνας της χώρας και ότι ενός συγκεκριμένου αναπτυξιακού σχεδίου «η Ελλάδα μπορεί και θα πρωταγωνιστήσει τα επόμενα χρόνια ως παγκόσμιος ελκυστικός και ανταγωνιστικός προορισμός για τουρισμό 365 ημερών το χρόνο».

Εύσημα έδωσε στην αποδοτική συνεργασία με την τοπική αυτοδιοίκηση, καθώς όπως είπε «Την τελευταία διετία ο τουρισμός μας έχει βρει έναν ισχυρό βηματισμό μέσα στο διεθνές περιβάλλον, και μέσα σε δύσκολες συγκυρίες και προκλήσεις. Και αυτό οφείλεται στις άμεσες πρωτοβουλίες και τις συντονισμένες στρατηγικές κινήσεις που υλοποιήσαμε σε εθνικό επίπεδο αλλά και για κάθε προορισμό ξεχωριστά συνεργαζόμενοι με όλες τις Περιφέρειες, την τοπική αυτοδιοίκηση, τους εκπροσώπους του τουρισμού, με τον ιδιωτικό τομέα».

Δεν παρέλειψε δε να αναφέρει τα λεγόμενα του Γενικού Γραμματέα του Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρισμού, Taleb Rifai, ο οποίος είχε πει ότι «η Ελλάδα αποτελεί παράδειγμα άξιο μελέτης (study case) για την επιτυχημένη διαχείριση των κρίσεων στον τουρισμό και την επίτευξη υψηλών ρυθμών στην τουριστική ανάπτυξή της».

Σύμφωνα δε με τα στοιχεία που παράθεσε, «για το δεκάμηνο του 2016 έναντι του 2015 δείχνουν αύξηση 8% στις διεθνείς αεροπορικές αφίξεις, που αντιστοιχεί σε περίπου 1.200.000 περισσότερους επισκέπτες, διατήρηση της ισχυρής δυναμικής στις οδικές αφίξεις και ενίσχυση της κρουαζιέρας στα μεγαλύτερα λιμάνια έως και 20%».

Πρόκειται για μία άνοδο «ισχυρότερη από αυτήν που είχε εκτιμήσει η αγορά» και σημείωσε ότι «Οι μήνες Ιούλιος, Αύγουστος και Σεπτέμβριος αλλά και ο Οκτώβριος ήταν οι καλύτεροι μήνες όλων των εποχών για τους περισσότερους προορισμούς της χώρας. Ειδικότερα τον Οκτώβριο καταγράφηκε αύξηση 25% στον αριθμό των διεθνών αεροπορικών αφίξεων έναντι του περσινού Οκτωβρίου, σε συνέχεια της πολύ θετικής εικόνας του Σεπτεμβρίου, όπου οι πληρότητες άγγιξαν κατά μέσο όρο το 85% στους δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς».

Η σημαντική αυτή αύξηση, όπως αυτή αποτυπώνεται από τα στοιχεία, επιτρέπει την εκτίμηση «ότι έως το τέλος της χρονιάς θα αποτυπωθεί και θετική εξέλιξη στα έσοδα».

Προωθητικές ενέργειες και προγραμματισμός

Σε ότι αφορά στις δράσεις που προωθήθηκαν από πλευράς υπουργείου, ήταν η ενίσχυση της διεθνούς παρουσίας της χώρας, με επαφές για την εμβάθυνση των διμερών τουριστικών σχέσεων με χώρες στην ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου, στη Μέση Ανατολή και την Ασία, με συμμετοχή σε Διεθνείς και Εξειδικευμένες Τουριστικές Εκθέσεις, με διαφημιστικές εκστρατείες καθ’όλη τη διάρκεια του χρόνου, αλλά ειδικές εκστρατείες για την ενίσχυση των κρατήσεων τελευταίας στιγμής.

Επίσης, με τη υποστήριξη workshops και την ενθάρρυνση  b2b συναντήσεων στις αγορές-στόχους  ώστε ο ιδιωτικός τομέας να προχωρήσει σε  άμεσες νέες συμφωνίες και συνεργασίες, ενώ πραγματοποιήθηκαν περισσότερα από 150 ταξίδια εξοικείωσης για tour operators και δημοσιογραφικά ταξίδια για εξειδικευμένους δημοσιογράφους και travel bloggers για την προβολή της Ελλάδας στα ξένα μέσα και στο διεθνές ταξιδιωτικό κοινό.

Οι στρατηγικές κατευθύνσεις και στόχοι για το 2017 περιλαμβάνουν μία ακόμη πιο δυναμική παρουσία της Ελλάδας στο εξωτερικό, με διαφημιστική εκστρατεία προώθησης και προβολής της ως μοναδικό παγκόσμιο ελκυστικό προορισμό για τουρισμό 365 μέρες το χρόνο.

Ενισχύεται η συνδιαφήμιση, με τους μεγαλύτερους tour operators για την αύξηση των τουριστικών πακέτων σε σχέση με το 2016, προωθείται διείσδυση στις νέες αγορές με στόχο την ανάπτυξη του τουρισμού πολυτελείας και την αύξηση των εσόδων από την προσέλκυση τουριστών υψηλών ταξιδιωτικών δαπανών.

Δίνεται έμφαση στην ανάδειξη και προβολή νέων προϊόντων και υπηρεσιών θεματικών τουρισμού, στη  συστηματική ανάδειξη νέων προορισμών της Ελλάδας, λιγότερο γνωστών στο εξωτερικό, μέσα από την προώθηση της ιδιαίτερης τουριστικής τους ταυτότητας στις αγορές στόχους και την ενίσχυση της απευθείας σύνδεσής τους με αγορές του εξωτερικού.

Σε ότι αφορά στον τομέα των επενδύσεων σημειώνεται ότι την τελευταία διετία έχει αυξηθεί το εγχώριο και διεθνές ενδιαφέρον για νέες τουριστικές επενδύσεις υψηλής ποιότητας, κάτι που θα συνεχιστεί με ακόμη υψηλότερους ρυθμούς τα επόμενα χρόνια, ενώ πραγματοποιούνται επαφές με οικονομικούς και επενδυτικούς φορείς του εξωτερικού και με ομίλους που διερευνούν πλέον συγκεκριμένες ευκαιρίες.

Διαμορφώνονται συνθήκες για ένα πιο φιλικό και ελκυστικό περιβάλλον για τους υποψήφιους επενδυτές, ενώ σε διάφορα στάδια εγκρίσεων βρίσκονται 140 σχέδια που είχαν υποβληθεί την τελευταία διετία στις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου, νέων  τουριστικών καταλυμάτων 4 και 5 αστέρων  και υφιστάμενων καταλυμάτων σε όλη τη χώρα για έργα αναβάθμισης ή και επέκτασης.

Οι ενισχύσεις δε, βάσει του εξασφαλισμένου προϋπολογισμού, προς τις υφιστάμενες και νέες  μικρομεσαίες τουριστικές επιχειρήσεις, θα ξεπεράσουν τα 210 εκατ. ευρώ μέσω δύο προγραμμάτων του ΕΣΠΑ. Το πρόγραμμα για επενδύσεις εκσυγχρονισμού και αναβάθμισης των υφιστάμενων μικρομεσαίων τουριστικών επιχειρήσεων με προϋπολογισμό 90 εκατ. ευρώ, βρίσκεται ήδη στο στάδιο της αξιολόγησης των προτάσεων που έχουν υποβληθεί.

Στις αρχές δε του 2017 προγραμματίζεται η προκήρυξη του νέου προγράμματος για την ίδρυση νέων μικρομεσαίων τουριστικών επιχειρήσεων.