Πρώτη συνεδρίαση της Επιτροπής για την αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου αδειοδότησης των ΑΠΕ

Απλοποίηση διαδικασιών αδειοδότησης ΑΠΕ

  • Τετάρτη, 6 Νοεμβρίου, 2019 - 06:22

Συνεδρίασε για πρώτη φορά, υπό την προεδρία της Γενικής Γραμματέως Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών, κ. Αλεξάνδρας Σδούκου, η Επιτροπή για την αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου αδειοδότησης των ΑΠΕ.  Την έναρξη των εργασιών της Επιτροπής χαιρέτισε ο υφυπουργός Ενέργειας κ. Γεράσιμος Θωμάς, που επεσήμανε ότι η απλοποίηση των αδειοδοτικών διαδικασιών για τις ΑΠΕ είναι κρίσιμη παράμετρος για να επιτευχθεί ο διττός στόχος για μεγάλη αύξηση της διείσδυσης των ΑΠΕ στο ενεργειακό μείγμα της χώρας και της ταχείας απολιγνιτοποίησης έως το 2028.

Η κ. Σδούκου υπογράμμισε στην εναρκτήρια τοποθέτησή της ότι «Δεν ήταν αυτονόητο να ενωθούν όλες οι δυνάμεις - από την πολιτική ηγεσία και τις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, έως τους φορείς αδειοδότησης και τους παράγοντες της αγοράς- και να συστρατευθούν στην προσπάθεια δημιουργίας ενός καινοτόμου πλαισίου αδειοδοτήσεων, που θα είναι ελκυστικό για τους επενδυτές χωρίς να κάνει εκπτώσεις σε θέματα προστασίας του περιβάλλοντος». Η Γενική Γραμματέας του ΥΠΕΝ κάλεσε όλα τα μέλη να εργαστούν αποφασιστικά ώστε να πάψει η Ελλάδα να ακολουθεί με μεγάλη χρονοκαθυστέρηση τα τεκταινόμενα σε άλλες χώρες του εξωτερικού και να γίνει η ίδια παράδειγμα χώρας με σύγχρονο, σύντομο και διαφανές πλαίσιο αδειοδότησης ΑΠΕ.

Υπογράμμισε  μεταξύ άλλων ότι σήμερα η διαδικασία αδειοδότησης για έργα ΑΠΕ με υποχρέωση λήψης άδειας παραγωγής διαρκεί 4-5 έτη για τα φωτοβολταϊκά πάρκα και 8-10 έτη για τα αιολικά, τη στιγμή που η νέα ευρωπαϊκή οδηγία 2018/2001 προβλέπει προθεσμία δυο ετών, με παράταση ενός έτους σε εξαιρετικές περιπτώσεις.  Απαιτούνται δε 29 στάδια διαδικασιών για τα εν λόγω έργα και 13 στάδια για τα έργα ΑΠΕ χωρίς υποχρέωση λήψης άδειας παραγωγής.

Στη συνέχεια, ο Συντονιστής της ομάδας διαγωνιστικών διαδικασιών έργων ΑΠΕ της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας κ. Διονύσης Παπαχρήστου παρουσίασε την πρόταση της ΡΑΕ για την απλοποίηση των διαδικασιών για την έκδοση άδειας παραγωγής, η οποία τέθηκε σε διαβούλευση. Είπε μεταξύ άλλων ότι η άδεια παραγωγής θα πρέπει να είναι απλό εφαλτήριο για την εκκίνηση των διαδικασιών και να μην έχει «υπεραξία» για την ουσιαστική αξιολόγηση και την βιωσιμότητα των έργων. Σημαντικά στοιχεία της πρότασης της ΡΑΕ είναι –μεταξύ άλλων- η  διάκριση μεταξύ των αδειών παραγωγής για αιολικά και φωτοβολταϊκά πάρκα (που αποτελούν τη συντριπτική πλειονότητα των έργων ΑΠΕ) και των αδειών για ΣΗΘΥΑ και λοιπά ΑΠΕ, η απλούστευση των υφιστάμενων κριτηρίων ώστε να περιοριστούν στα απολύτως αναγκαία, στο πλαίσιο που τίθεται από την εθνική και ευρωπαϊκή νομοθεσία και η δημιουργία πληροφοριακού συστήματος που θα υποστηρίζει την απλοποιημένη διαδικασία χορήγησης αδειών παραγωγής.

Ακολούθησε διαλογική συζήτηση, κατά την οποία οι Διαχειριστές των Δικτύων Διανομής και Μεταφοράς και οι θεσμικοί φορείς της αγοράς των ΑΠΕ διατύπωσαν τις θέσεις τους επί διαφόρων επιμέρους θεμάτων.

Όσον αφορά στα επόμενα βήματα, υπενθυμίζεται ότι εντός του Δεκεμβρίου 2019 η Επιτροπή  θα πρέπει να συντάξει σχέδιο νομοθετικής ρύθμισης και σχέδιο κανονισμού αδειών παραγωγής για την απλούστευση της σχετικής διαδικασίας, λαμβάνοντας υπόψη τα αποτελέσματα της δημόσιας διαβούλευσης. Στο πλαίσιο αυτό, η ΡΑΕ έχει προθεσμία μίας εβδομάδας να καταθέσει στο ΥΠΕΝ την τελική της πρόταση για τον κανονισμό και οι φορείς της αγοράς ΑΠΕ 20 ημέρες για να καταθέσουν τις δικές τους παρατηρήσεις.

Το έργο της Επιτροπής σε 2 στάδια

Στάδιο 1: προθεσμία 10η Δεκεμβρίου 2019

 Συντάσσεται, κείμενο δημόσιας διαβούλευσης και μετά τα αποτελέσματα διαβούλευσης

 Συντάσσεται σχέδιο νομοθετικής ρύθμισης και σχέδιο κανονισμού αδειών παραγωγής για την απλούστευση της διαδικασίας έκδοσης αδειών παραγωγής.

Με το εν λόγω πόρισμα στοχεύεται – μεταξύ άλλων – η απλοποίηση των κριτηρίων χορήγησης της άδειας παραγωγής, η πιθανή αναθεώρηση της κατηγοριοποίησης αδειοδοτούμενων και απαλλασσόμενων έργων και η μείωση του χρόνου έκδοσης της άδειας παραγωγής.

Στάδιο 2: προθεσμία 30η Απριλίου 2020

 Εκπονούνται – μέσα από παράλληλες εργασίες δύο Ομάδων Έργου (μία για έργα που συμμετέχουν σε ανταγωνιστικές διαδικασίες και μία για τα λοιπά έργα) – κείμενα δημόσιας διαβούλευσης και κατόπιν αυτής

 Συντάσσονται δύο πορίσματα που θα περιλαμβάνουν σχέδια νομοθετικών και κανονιστικών διατάξεων για:

. θέσπιση νέου αδειοδοτικού πλαισίου για νέα έργα,

. εναρμόνιση με σχετικές προβλέψεις της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/2001,

. πρόβλεψη μεταβατικών διατάξεων – γέφυρας με τα υφιστάμενα έργα,

. αντιμετώπιση στρεβλώσεων (π.χ. θέματα περιβαλλοντικής αδειοδότησης, δικτύων, χρήσεων γης και χωροταξικού),

. διερεύνηση λειτουργίας υπηρεσίας μίας στάσης (one stop shop) και καθορισμός βασικής αρχιτεκτονικής του

πληροφοριακού συστήματος που θα υποστηρίξει την αδειοδοτική διαδικασία.

. ενοποίηση των σχεδίων διατάξεων των δύο Ομάδων Έργου του Σταδίου 2 και των αντίστοιχων κανονιστικών

πράξεων.

Διαδικασίες αδειοδότησης

Σε ότι αφορά στις διαδικασίες αδειοδοτήσεων, οι κατευθυντίριες γραμμές αφορούν σε:

 Δραστική μείωση των απαιτούμενων δικαιολογητικών

 Μη επανεξέταση αδειοδοτικών εγγράφων που έχουν ήδη αξιολογηθεί από υπηρεσίες σε προηγούμενα αδειοδοτικά στάδια

 Ενοποιήσεις 2 ή περισσότερων αδειοδοτικών σταδίων εφόσον κρίνεται σκόπιμο

 Κατάργηση έκδοσης αδειών ή διαδικασιών εφόσον κρίνεται σκόπιμο

 Χρήση φόρμας τύπου “check list” για τα απαιτούμενα δικαιολογητικά μιας άδειας, για λόγους διαφάνειας και διευκόλυνσης δημιουργίας του πληροφοριακού συστήματος

 Εξορθολογισμός των τελών/παραβόλων/εγγυήσεων που καλείται ο επενδυτής να καταβάλλει καθ’ όλη τη διάρκεια της διαδικασίας αδειοδότησης.

 Τήρηση των χρονικών προθεσμιών για γνωμοδότηση των υπηρεσιών & δέσμευση από τις διοικήσεις των αρμόδιων Διαχειριστών για την αμεσότερη διεκπεραίωση των αιτημάτων.