Εκσυγχρονισμός του θεσμικού πλαισίου για τις θαλάσσιες ενδομεταφορές

  • Παρασκευή, 14 Φεβρουαρίου, 2020 - 06:24

Με το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, το οποίο έχει ήδη τεθεί σε διαβούλευση, επιχειρείται ο εκσυγχρονισμός του θεσμικού πλαισίου για τις θαλάσσιες ενδομεταφορές, εστιάζοντας, μεταξύ άλλων και σε θέματα ακτοπλοΐας.

Αντικατάσταση πλοίων διαφορετικής κατηγορίας

Δεδομένου ότι, αφενός για την τακτική δρομολόγηση ταχύπλοων και υδροπτέρυγων πλοίων προβλέπεται χωριστή διαδικασία και αφετέρου τα εν λόγω πλοία έχουν εντελώς διαφορετικά χαρακτηριστικά, συνάγεται ότι τα υδροπτέρυγα και ταχύπλοα πλοία αποτελούν διακριτή κατηγορία πλοίων. Εν όψει της σημαντικής αύξησης του αριθμού των δραστηριοποιούμενων στην ελληνική αγορά ταχύπλοων και υδροπτέρυγων πλοίων, καθώς και των ιδιαιτεροτήτων που αυτά παρουσιάζουν σε σχέση με τα συμβατικά πλοία, θα πρέπει να τεθούν ρητοί και συγκεκριμένοι όροι βάσει των οποίων θα επιτρέπεται η αντικατάσταση συμβατικού με ταχύπλοο ή υδροπτέρυγο πλοίο, και το αντίστροφο, κατά τη διάρκεια μίας δρομολογιακής περιόδου, προς τον σκοπό αποφυγής στρεβλώσεων του ανταγωνισμού και δημιουργίας δυσμενών διακρίσεων.

Συγκεκριμένα, «Σε περίπτωση που το αίτημα του πλοιοκτήτη αφορά αντικατάσταση επιβατηγού και οχηματαγωγού πλοίου ή επιβατηγού πλοίου με επιβατηγό και  οχηματαγωγό υδροπτέρυγο ή ταχύπλοο πλοίο ή επιβατηγό υδροπτέρυγο ή ταχύπλοο πλοίο αντίστοιχα, καθώς και το αντίστροφο, η εν λόγω αντικατάσταση επιτρέπεται

υπό όρους που προβλέπονται στον Κανονισμό Αρχών και Λειτουργίας του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (Σ.Α.Σ.) της παραγράφου 5 του άρθρου ένατου, προκειμένου να μη δημιουργούνται διακρίσεις σε βάρος άλλων πλοιοκτητών».

Εκπρόθεσμη δρομολόγηση ταχύπλοων και υδροπτέρυγων πλοίων

Επί του παρόντος υφίσταται νομοθετικό κενό σε ό, τι αφορά την εκπρόθεσμη υποβολή δήλωσης δρομολόγησης ταχύπλοου ή υδροπτέρυγου πλοίου, το οποίο μέχρι σήμερα καλύπτεται με εφαρμογή των διατάξεων που ισχύουν για την εκπρόθεσμη δρομολόγηση συμβατικών πλοίων. Επειδή, ωστόσο, κατά την τακτική δρομολόγηση, το χρονικό διάστημα κατά το οποίο η εκτέλεση δρομολογίων είναι υποχρεωτική είναι διαφορετικό στην περίπτωση των συμβατικών πλοίων (12 μήνες) και ταχύπλοων ή υδροπτέρυγων πλοίων (4 μήνες), πρέπει να θεσπιστεί διακριτή διαδικασία και όροι για την εκπρόθεσμη δρομολόγηση των πλοίων κάθε κατηγορίας.

«Ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής ανακοινώνει στις αρμόδιες Λιμενικές Αρχές και στους φορείς διοίκησης και εκμετάλλευσης λιμένων τη δήλωση δρομολόγησης υδροπτέρυγου ή ταχύπλοου πλοίου που υποβάλλεται μετά την 31η Ιανουαρίου κάθε έτους μαζί με τα δηλωθέντα προγράμματα εκτέλεσης δρομολογίων, αν ύστερα από γνώμη του Σ.Α.Σ., κριθεί ότι:

α) πληρούνται οι προϋποθέσεις των παραγράφων 2 έως 4 του άρθρου τρίτου, και

β) ικανοποιούνται συγκοινωνιακές ανάγκες που δεν καλύπτονται από τα ήδη δρομολογημένα πλοία με τακτική δρομολόγηση ή με συμβάσεις του άρθρου όγδοου του ν. 2932/2001.

Η εκτέλεση των δρομολογίων της παραγράφου αυτής είναι υποχρεωτική για συνεχόμενο χρονικό διάστημα 6 μηνών από τη δρομολόγηση στη συγκεκριμένη δρομολογιακή γραμμή ή γραμμές».

Χρονικοί περιορισμοί στην έκτακτη δρομολόγηση πλοίων

Με την προτεινόμενη ρύθμιση τίθεται χρονικός περιορισμός στην έκτακτη δρομολόγηση προς τον σκοπό αποφυγής καταστρατηγήσεων των σχετικών διατάξεων του νόμου.

«Η έκτακτη δρομολόγηση δεν μπορεί να υπερβαίνει χρονικό διάστημα 30 ημερών με δυνατότητα παράτασης, με απόφαση του Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, μόνο μία φορά και μέχρι 30 επιπλέον ημέρες, εφόσον δεν έχουν εξαλειφθεί οι λόγοι που τη δικαιολογούν».

Κανονισμός Αρχών και Λειτουργίας του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών

Με το άρθρο 6 προβλέπεται, με απόφαση του Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και μετά από γνώμη του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (Σ.Α.Σ.), η έκδοση Κανονισμού Αρχών και Λειτουργίας του

Σ.Α.Σ. Η ανάγκη έκδοσης του εν λόγω Κανονισμού με τον οποίο θα ρυθμίζονται ζητήματα λειτουργίας του Συμβουλίου, καθώς και οι αρχές και οι κανόνες βάσει των οποίων θα λαμβάνονται οι σχετικές αποφάσεις στο Συμβούλιο για τη διατύπωση της γνώμης προς τον Υπουργό, καθίσταται επιτακτική προς τον σκοπό ασφάλειας δικαίου, ομοιόμορφης αντιμετώπισης ομοίων περιπτώσεων και θέσης κανόνων αντιμετώπισης καινοφανών περιπτώσεων.

Διοικητικές κυρώσεις

Θεσπίζεται αυστηρότερο πλαίσιο διοικητικών κυρώσεων.

«1. Σε όποιον εκτελεί δρομολόγια ή εκδίδει εισιτήρια για δρομολόγια, για τα οποία δεν έχει εκδοθεί ανακοίνωση δήλωσης δρομολόγησης πλοίου ή απόφαση έγκρισης δρομολογίων, σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος νόμου, επιβάλλεται πρόστιμο 100.000 ευρώ. Σε περίπτωση υποτροπής επιβάλλεται πρόστιμο διπλάσιου ύψους για κάθε επόμενη παράβαση.

2. Εφόσον, κατά τη διάρκεια της δρομολόγησης πλοίου, διαπιστώνεται με οποιονδήποτε τρόπο ότι δεν πληρούται τουλάχιστον μία από τις προϋποθέσεις ή τους όρους των άρθρων δεύτερο έως και τέταρτο α ́ του παρόντος νόμου και διαταράσσεται για τον λόγο αυτόν η εξυπηρέτηση της γραμμής, ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής δύναται, με απόφασή του, μετά από γνώμη του Σ.Α.Σ., να άρει την ανακοίνωση δήλωσης δρομολόγησης πλοίου ή την απόφαση έγκρισης δρομολογίων.

3. Στις περιπτώσεις που, μετά  την ανακοίνωση δήλωσης δρομολόγησης ή την  απόφαση  έγκρισης δρομολογίου, το πλοίο δεν εκκινήσει την εκτέλεση δρομολογίων ή αφού εκκινήσει, διακόψει τα δρομολόγιά του, χωρίς να συντρέχουν οι όροι του άρθρου έκτου παράγραφος 3, η ανακοίνωση της δρομολόγησης ή η απόφαση έγκρισης δρομολογίων, αντίστοιχα, ανακαλείται, μετά από γνώμη του Σ.Α.Σ., και επιβάλλεται στον πλοιοκτήτη ή εφοπλιστή του πλοίου πρόστιμο 50.000 ευρώ.

4. Στις παραπάνω περιπτώσεις, η αρμόδια λιμενική αρχή συντάσσει έκθεση βεβαίωσης που κοινοποιείται στον παραβάτη και ο ενδιαφερόμενος καλείται να εκθέσει τις απόψεις του εντός προθεσμίας 10 ημερών από την κοινοποίησή της».