Μεταβολές στο Μεταφορικό Ισοδύναμο στα καύσιμα
- Πέμπτη, 30 Ιουλίου, 2020 - 06:13
Τροποποίηση των διατάξεων που αφορούν στο Μεταφορικό Ισοδύναμο, και συγκεκριμένα στο σκέλος των καυσίμων, επιφέρει τροπολογία του Υπουργείου Ναυτιλίας, που κατατέθηκε στο νομοσχέδιο του υπ. Οικονομικών.
Σύμφωνα με την τροπολογία, προβλέπεται:
α) Επαναπροσδιορίζονται οι δικαιούχοι του Αντισταθμίσματος Νησιωτικού Κόστους (Α.ΝΗ.ΚΟ.) υγρών καυσίμων, το οποίο καταβάλλεται εφεξής στους μονίμους κατοίκους και στις επιχειρήσεις που διαμένουν ή ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα στα επιλέξιμα νησιά, αντίστοιχα. (Κατά τα ισχύοντα, δικαιούχοι του Α.ΝΗ.ΚΟ. υγρών καυσίμων είναι μόνο οι κάτοχοι άδειας λειτουργίας πρατηρίου υγρών καυσίμων).
β) Το μέτρο του Μ.Ι. στα υγρά καύσιμα για τις προαναφερόμενες περιπτώσεις δικαιούχων τίθεται σε πιλοτική εφαρμογή στα επιλέξιμα νησιά.
γ) Με κ.υ.α., καθορίζεται το ύψος του Α.ΝΗ.ΚΟ. για υγρά καύσιμα και προβλέπεται η επέκταση της Ελληνικής Επικράτειας.
Αιτιολογική έκθεση
Επί του άρθρου 9
Με την παράγραφο 1 επιδιώκεται η αποτελεσματικότερη και ορθολογικότερη πιλοτική εφαρμογή, σε 34 νησιά της χώρας, του μέτρου του Μεταφορικού Ισοδύναμου (ΜΙ) στο σκέλος των καυσίμων με την άμεση καταβολή του Αντισταθμίσματος Νησιωτικού Κόστους (ΑΝΗΚΟ) κατευθείαν στους κατοίκους και στις επιχειρήσεις των νησιών, που είναι δικαιούχοι του Μοναδικού Αριθμού Νησιώτη (MAN) και του Μοναδικού Αριθμού Νησιωτικής Επιχείρησης (ΜΑΝ-Ε), αντίστοιχα, αντί για την έμμεση καταβολή του στους πρατηριούχους υγρών καυσίμων, που αποδείχθηκε χρονοβόρα και προβληματική. Επιπλέον, παρέχεται νομοθετική εξουσιοδότηση για την έκδοση κοινής υπουργικής απόφασης αναφορικά με την υλοποίηση του μέτρου και την επέκταση της πιλοτικής εφαρμογής του και σε άλλα νησιά της Ελληνικής Επικράτειας.
Με την παράγραφο 2 καταργούνται διατάξεις του ν. 4551/2018 που αφορούν στην εφαρμογή του μέτρου του Μεταφορικού Ισοδύναμου στο σκέλος των καυσίμων και εμπλέκουν σε αυτό τους πρατηριούχους υγρών καυσίμων, δεδομένου ότι με τη ρύθμιση του παρόντος, ως δικαιούχοι καταβολής ορίζονται πλέον οι κάτοικοι και oι επιχειρήσεις των νησιών απευθείας.
Τέλος, η παράγραφος 3 προβλέπει ως ημερομηνία έναρξης ισχύος των διατάξεων του παρόντος άρθρου την 1η.8.2020, καθώς η πιλοτική εφαρμογή του μέτρου του ΜΙ στα καύσιμα με δικαιούχους τους πρατηριούχους υγρών καυσίμων λήγει στις 31.7.2020.
Διάταξη τροπολογίας
Άρθρο 9
Μεταφορικό Ισοδύναμο για υγρά καύσιμα - Τροποποίηση διατάξεων του ν. 4551/2018
1. α) Η παρ. 3 του άρθρου 3 του ν. 4551/2018 (Α' 116) αντικαθίσταται ως εξής:
«3. Δικαιούχοι του Α.ΝΗ.ΚΟ. υγρών καυσίμων είναι οι δικαιούχοι των παρ. 1 και 2 του άρθρου 3 στα επιλέξιμα νησιά.».
β) Η παρ. 2 του άρθρου 10 του ν. 4551/2018 (Α' 116) αντικαθίσταται ως εξής:
«2. Το μέτρο του Μ.Ι. στα υγρά καύσιμα, για τις περιπτώσεις δικαιούχων των παρ. 1 και 2 του άρθρου 3, τίθεται σε πιλοτική εφαρμογή στα νησιά Αγαθονήσι, Άγιος Ευστράτιος, Αλόννησος, Αμοργός, Ανάφη, Αντίπαρος, Αστυπάλαια, Ίος, Ικαρία, Κάρπαθος, Κάσος, Κέα, Κίμωλος, Κύθηρα, Κύθνος, Λειψοί, Λέρος, Μεγίστη, Μήλος, Νίσυρος, Πάτμος, Σαμοθράκη, Σέριφος, Σίκινος, Σίφνος, Σκιάθος, Σκόπελος, Σκύρος, Σύμη, Τήλος, Φολέγανδρος, Φούρνοι, Χάλκη και Ψαρά.».
γ) Η παρ. 4 του άρθρου 11 του ν. 4551/2018 (Α' 116) αντικαθίσταται ως εξής:
«4. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Ανάπτυξης και Επενδύσεων και Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής ρυθμίζονται:
α) το είδος των υγρών καυσίμων που εντάσσεται στο μέτρο του Μ.Ι.,
β) το ύψος, οι παράμετροι και ο τύπος υπολογισμού του Α.ΝΗ.ΚΟ. για υγρά καύσιμα,
γ) η διαδικασία πληρωμής των δικαιούχων και τα απαραίτητα δικαιολογητικά,
δ) ο χρόνος έναρξης και η χρονική διάρκεια της πιλοτικής εφαρμογής του μέτρου,
ε) η επέκταση της πιλοτικής εφαρμογής του μέτρου και σε άλλα νησιά της Ελληνικής Επικράτειας».
2. Οι παρ. 4 και 5 του άρθρου 3, η περ. βζ) του άρθρου 4 και η παρ. 4 του άρθρου 8 του ν. 4551/2018 (Α' 116) καταργούνται.
3. Οι διατάξεις των παρ. 1 και 2 τίθενται σε ισχύ από 1ης.8.2020.
“Η κυβέρνηση καταργεί στην πράξη του Μ.Ι. στα καύσιμα”
Από την πλευρά της αξιωματικής αντιπολίτευσης, ο τομεάρχης Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής της ΚΟ του ΣΥΡΙΖΑ, Νεκτάριος Σαντορινιός, δήλωσε:
«Δυο μέρες πριν εκπνεύσει η προθεσμία ισχύς του σκέλους της επιδότησης των καυσίμων, στο πλαίσιο του Μεταφορικού Ισοδύναμου, το Υπουργείο Ναυτιλίας κατέθεσε τροπολογία που αλλάζει άρδην τον τρόπο εφαρμογής του μέτρου, αφαιρώντας τις αναπτυξιακές διαστάσεις, που η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ είχε προβλέψει και ενσωματώσει.
Η ΝΔ, από τις πρώτες κιόλας μέρες της διακυβέρνησής της, απέδειξε ότι ούτε πίστεψε στην δυναμική του Μεταφορικού Ισοδύναμου, ούτε στήριξε την εφαρμογή αυτού του μόνιμου μέτρου που ενισχύει την νησιωτικότητα. Ιδιαίτερα στο σκέλος των καυσίμων, αντί να χρησιμοποιήσει τα μέχρι τώρα συλλεχθέντα στοιχεία της πιλοτική εφαρμογής και να προχωρήσει σε βελτιώσεις, προτίμησε να ανακοινώσει την συνολική ακύρωσή του, φέρνοντας, πολύ αργά, πρόχειρες αλλαγές, με αμφίβολα αποτελέσματα. Συγκεκριμένα:
1. Όταν η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ σχεδίαζε και υλοποιούσε το σκέλος της επιδότησης των καυσίμων είχε σαν σκοπό να αντιμετωπίσει στην πράξη και άμεσα ένα χρόνιο πρόβλημα των νησιών, ιδιαίτερα των μικρών: τα ακριβά καύσιμα κίνησης που λειτουργούσαν αποτρεπτικά για την περαιτέρω τουριστική κίνηση, ενώ αύξαναν σημαντικά το καθημερινό κόστος ζωής σε αυτά. Ο ΣΥΡΙΖΑ εφαρμόζοντας πολιτικές πάνω στον άξονα ανάπτυξη- βελτίωση της καθημερινότητας των νησιωτών, κατάφερε και πέτυχε, πιλοτικά, μέσω του Μεταφορικού Ισοδυνάμου την μείωση της τιμής της βενζίνης στα πρατήρια και έτσι επί δυο χρόνια, σε 32 μικρά νησιά του Αιγαίου οι τιμές στην αντλία καυσίμων ήταν εφάμιλλες της μέσης τιμής της Αττικής.
Σήμερα η ΝΔ, με τις τροποποιήσεις που φέρνει καταργεί στην πράξη το στόχο για τη μείωση του κόστους των καυσίμων σε όλους τους καταναλωτές, αφού όσοι δεν είναι νησιώτες, δε θα είναι πια δικαιούχοι της έκπτωσης.
2. Οι τιμές των καυσίμων, στα μικρά νησιά του Αιγαίου, θα επανέλθουν στις πρότερες υψηλές τιμές, τέτοιες που είχαμε να δούμε εδώ και δυο χρόνια, φτάνοντας μέχρι και τα 2€ το λίτρο.
3. Η τροπολογία δεν διασφαλίζει τη χωρίς διακοπή εφαρμογή της νέας επιδότησης των καυσίμων, αφού για την εφαρμογή της προβλέπει την έκδοση Υπουργικής Απόφασης που ούτε έτοιμη είναι ακόμη, ούτε προβλέψιμος είναι ο ακριβής χρόνος ισχύος της. Θεωρούμε ότι, αν η κυβέρνηση ενδιαφέρεται έστω και στο ελάχιστο για τα νησιά και τους νησιώτες, πρέπει να προβλεφθεί η αναδρομική ισχύς του νέου μέτρου, από 1/8/2020, έτσι ώστε να μην υπάρξει κενό που τελικά θα επιβαρύνει τα νησιωτικά νοικοκυριά.
4. Η μέχρι τώρα πρακτική των μεγάλων καθυστερήσεων και της συσσώρευσης ανεξόφλητων ποσών προς τους δικαιούχους, στο πλαίσιο του ΜΙ, που το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής ακολουθεί, δεν αποτελεί καμία εγγύηση για την σωστή, επαρκή και στοχευμένη εφαρμογή του νέου τρόπου επιδότησης.
Η ΝΔ πολέμησε και υπόσκαψε το μέτρο του Μεταφορικού Ισοδυνάμου. Σήμερα, την ώρα που η χώρα και τα νησιά χρειάζονται πιο πολύ από ποτέ την εφαρμογή αναπτυξιακών εργαλείων, για ακόμη μια φορά ξηλώνουν πολιτικές που η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ άφησε ως παρακαταθήκη για τη νησιωτικότητα».
- Εισέλθετε στο σύστημα ή εγγραφείτε για να υποβάλετε σχόλια
Διαβάστε ακόμα
- Μεταφορικό Ισοδύναμο: Πληρώνονται επιχειρήσεις για αιτήσεις του 2022
29 Οκτ. 2024 - 16:00 - Παύλος Χρηστίδης: Πολύ σοβαρές οι καθυστερήσεις στις καταβολές του Μεταφορικού Ισοδύναμου
26 Ιουν. 2024 - 8:34 - Οι 6 πρωτοβουλίες του Υπ. Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής για το Μεταφορικό Ισοδύναμο
5 Μαρ. 2024 - 8:13 - Μεταφορικό Ισοδύναμο: Υποβολή αιτήσεων χρηματοδότησης για επιχειρήσεις
12 Ιαν. 2023 - 20:44 - Μελέτη για την αξιολόγηση του Μεταφορικού Ισοδύναμου των Επιχειρήσεων
21 Οκτ. 2022 - 6:15