«ΧΡΟΝΟΣ» ΚΟΜΟΤΗΝΗΣ

Αλλοδαποί στον ορεινό όγκο Ροδόπης… επικοινωνούν ακόμη και με σημειώματα

  • Δευτέρα, 1 Νοεμβρίου, 2021 - 06:24

Με τις οδηγίες των διεθνών εγκληματικών κυκλωμάτων διακίνησης, σύμμαχο την τεχνολογία, ακόμη και… ιδιόγραφα σημειωματάρια και σημάδια σε βράχια, έχουν χαρτογραφήσει πλήρως τον ορεινό όγκο της Ροδόπης αλλοδαποί που διέρχονται από το Νομό προς δυσμάς. Εισέρχονται στη χώρα μας είτε από πλημμελώς (σε μερικά σημεία) επιτηρούμενα των ελληνοτουρκικών συνόρων του Έβρου, είτε –τους τελευταίους μήνες- από τα ελάχιστα επιτηρούμενα ελληνοβουλγαρικά σύνορα Έβρου και Ροδόπης.

«Το μεταναστευτικό συνεχίζει ακόμη, είναι σε έξαρση», υποστήριξε ο πρόεδρος της Ένωσης Αστυνομικών Υπαλλήλων Ροδόπης Στάθης Κατρανίδης. Όπως εξήγησε, εκτός από τις περιπτώσεις που γνωστοποιούνται από την ΕΛΑΣ με δελτία Τύπου, διότι περιλαμβάνουν συλλήψεις διακινητών, «συλλαμβάνουμε καθημερινά μπορώ να σας πω και 100 άτομα πεζούς», για τους οποίους κινούνται οι νόμιμες διαδικασίες, ώστε να αποδειχθεί εάν δικαιούνται ή όχι άσυλο. Κοινή συνισταμένη στις τοποθετήσεις των συνδικαλιστών της ΕΛΑΣ είναι πως «δεν μπορεί το υπάρχον προσωπικό να φυλάξει ταυτόχρονα όλη τη διαδρομή (στα ελληνοτουρκικά σύνορα), ωστόσο οι αστυνομικοί επιτηρούν τα σύνορα με ιδιαίτερο ζήλο» λέει ο κος Κατρανίδης.

Τι συμβαίνει στα ευρωτουρκικά σύνορα

Αυτό το διάστημα άνθρωποι που γνωρίζουν τις… συνήθειες των κυκλωμάτων, περιμένουν μείωση των ροών από Έβρο, λόγω της αύξησης της στάθμης του ποταμού, κι ανακατεύθυνσή τους στα ορεινά ή μείωσή τους για μερικούς μήνες.

Ο ρόλος της Βουλγαρίας στη διαχείριση του μεταναστευτικού παραμένει υπό εξέταση, με τις καταγγελίες για «στραβά μάτια» σε ροές μεταναστών να πληθαίνουν (ελλείψει επαρκών δομών φιλοξενίας στη Βουλγαρία). Κοινή ομολογία πάντως είναι πως τα ελληνοβουλγαρικά σύνορα (αφού και τα δύο κράτη είναι μέλη της ΕΕ) φυλάσσονται με τελείως διαφορετικό τρόπο από τα ευρωτουρκικά.

Στη Βουλγαρία για το μεταναστευτικό βρέθηκε κι ο υπουργός Μετανάστευσης κι Ασύλου Νότης Μηταράκης. Εκεί τον υποδέχθηκε ο υπουργός Εσωτερικών κι αντιπρόεδρος της κυβέρνησης της Βουλγαρίας Μπόικο Ρασκόφ. «Κατά τη διάρκεια του γεύματος, στο επίκεντρο της συζήτησής τους βρέθηκαν ζητήματα προστασίας των Ευρωπαϊκών συνόρων, καθώς και το νέο ευρωπαϊκό Σύμφωνο Μετανάστευσης και Ασύλου. Οι δύο πλευρές συμφώνησαν ότι κοινός στόχος είναι να αποτρέπονται οι μεταναστευτικές ροές μεταξύ Ελλάδος και Βουλγαρίας, αλλά και τόνισαν εμφατικά την πρωταρχική ανάγκη προστασίας των ανατολικών συνόρων της ΕΕ», αναφέρει σε δελτίο Τύπου το Υπουργείο Μετανάστευσης κι Ασύλου, αποδεχόμενο επί της ουσίας πως υπάρχουν μεταναστευτικές ροές μεταξύ Ελλάδας και Βουλγαρίας.

Προσθετικά σε αυτό, νέα ντοκουμέντα έρχονται στα χέρια του «Χ»: Αλλοδαποί όχι απλώς διέρχονται και καταλύουν στον ορεινό όγκο, αλλά έχουν χαρτογραφήσει με τέτοιο τρόπο την περιοχή, «συνομιλώντας» μεταξύ τους ακόμη και με σημειωματάρια. Σε αυτά καταγράφονται τοποθεσίες, ημερομηνίες και περάσματα προς ενημέρωση των επόμενων.

Εδώ, ο υπουργός ξεκαθαρίζει τη στάση της Ελλάδας, που σύμφωνα με τον ίδιο έχει ως εξής: «Συνοψίζοντας, στο δίλημμα μεταξύ παράνομης μετανάστευσης, εκμετάλλευσης του ανθρωπίνου πόνου, διακινδύνευσης της ανθρώπινης ζωής, από τη μία πλευρά και της νόμιμης και ομαλής μετανάστευσης και της παροχής διεθνούς προστασίας σε όσους έχουν πραγματικά ανάγκη, σύμφωνα με τη Σύμβαση της Γενεύης, από την άλλη πλευρά, η ξεκάθαρη και αδιαπραγμάτευτη επιλογή της Ελλάδας είναι το δεύτερο» (απόσπασμα από συνέντευξη Τύπου του για την τραγωδία ανοιχτά της Χίου).

«Κούρσες» θανάτου σε Αιγαίο και Θράκη

Μη νόμιμοι μετανάστες αλλά και πρόσφυγες, αναζητούν μεν δίοδο προς τη Δύση, ωστόσο δεν αιτούνται νόμιμα άσυλο επιλέγοντας να αφήσουν τη μοίρα τους στα διεθνή κυκλώματα διακίνησης, που –όπως αποδείχθηκε πρόσφατα ανοιχτά της Χίου με 4 αλλοδαπούς (3 παιδιά) να χάνουν τη ζωή τους- ελάχιστα ενδιαφέρονται για την ασφάλεια των διακινούμενων.

«Αδίστακτοι λαθρέμποροι, θέτουν σε κίνδυνο ζωές, σε βαριά φορτωμένα, μη αξιόπλοα σκάφη. Βάρκες χωρίς γάστρα, άνθρωποι –ακόμα και μικρά παιδιά- χωρίς σωσίβια. Αυτή είναι η πραγματικότητα που αντιμετωπίζουμε καθημερινά στο Αιγαίο», δήλωσε επ’ αυτού ο Νότης Μηταράκης, ο οποίος ευθέως κατηγόρησε την Τουρκία για το ότι επιτρέπει να ξεκινούν από τα παράλιά τις βάρκες που καμία προϋπόθεση ασφάλειας δεν πληρούν.

Οι «κούρσες» θανάτου όμως δεν αφορούν μόνο το Αιγαίο, αφού και στη Θράκη στο παρελθόν έχουν καταγραφεί πολύνεκρα τροχαία, με νεκρούς διακινητές, μη νόμιμους μετανάστες και πρόσφυγες. Τα λόγια του Στάθη Κατρανίδη είναι χαρακτηριστικά: «μέσα στον φτωχό και ταλαιπωρημένο μετανάστη, έρχονται και ριζοσπαστικοποιημένοι ισλαμιστές με ό, τι αυτό συνεπάγεται, έρχονται εγκληματικά στοιχεία και γίνεται υβριδικός πόλεμος από την Τουρκία, για να πετύχει τις δικές της πολιτικές επιδιώξεις».

Στο δύσκολο αυτό ζήτημα, η ασφάλεια των πολιτών διασφαλίζεται με αστερίσκο, αφού δεν λείπουν κι οι αλλοδαποί που έχουν εγκληματικές προθέσεις μεταξύ τους (όπως στο πρόσφατο περιστατικό μαχαιρωμάτων μεταξύ αλλοδαπών στο Δοκό) ή προς διερχόμενους πολίτες (ευθέως ή εμμέσως λόγω των τροχαίων). Σύμφωνα με επιβεβαιωμένες πληροφορίες του «Χ» το βράδυ της 27ης/10 στην Εγνατία Οδό, λίγο πριν τα διόδια της Μέστης, πλήθος αλλοδαπών (10 με 15 άτομα) για άγνωστο λόγο επιτέθηκε με πέτρες προς επικαθήμενο φορτηγό. Ο οδηγός του φορτηγού αλλά και γυναίκα που τρομοκρατήθηκε σχεδόν ακινητοποιώντας το όχημά της, ειδοποίησαν την Αστυνομία που βρισκόταν στα διόδια Μέστης. Οι ένστολοι πράγματι εντόπισαν πέτρες στο οδόστρωμα, ωστόσο οι άγνωστοι είχαν ήδη τραπεί σε φυγή.

Σε δοκιμαστική λειτουργία τα νέα μέσα στον Έβρο

Σε δοκιμαστική λειτουργία –κι όχι σε πλήρη όπως εσφαλμένα μεταδόθηκε από πανελλαδικής εμβέλειας ΜΜΕ- τέθηκε την προηγούμενη εβδομάδα το αυτοματοποιημένο σύστημα καμερών και ραντάρ παρακολούθησης στον Έβρο. Αναγνωρίζει πως το σύστημα «είναι πραγματικά ένα πολύ μεγάλο έργο», αλλά ζητά «να μην δίνουμε μεγαλύτερη σημασία από την πραγματική τους αξία σε όλα αυτά τα οποία γίνονται και χτίζονται στα σύνορα», ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Συνοριακών Φυλάκων (ΠΟΣΥΦΥ) Παναγιώτης Χαρέλας, ο οποίος εξήγησε πως το έργο ξεκίνησε από το 2011, όταν στήθηκαν οι πρώτοι πυλώνες και κατασκευάστηκαν τα πρώτα χιλιόμετρα φράχτη στο Βόρειο Έβρο.

Η κρίση των Καστανιών επιτάχυνε το έργο αλλά κι αύξησε τις παρεμβάσεις: «(Τότε) έμειναν σε εκκρεμότητα πολλά πράγματα, αλλά μετά τον Μάρτιο του 2020, κινήθηκαν  τάχιστα όλες οι διαδικασίες και σήμερα μπορούμε να μιλάμε για κάτι το οποίο ονειρευόμασταν εδώ και πάρα πολλά χρόνια, δηλαδή την ηλεκτρονική παρακολούθηση των συνόρων […]». Το σύστημα πράγματι έχει δυνατότητα να εποπτεύει όλη τη συνοριογραμμή, ωστόσο αυτό δεν σημαίνει πως οι συνοριοφύλακες… θα γίνουν υπάλληλοι γραφείου. «Ο κόσμος (εν. προσωπικό) είναι λίγος, δύσκολα διαχειριζόμαστε σήμερα την κατάσταση κι απαιτούνται οι προσλήψεις που μας έχουν υποσχεθεί σε Ροδόπη, Καβάλα κι Έβρο. Οι συνάδελφοι πρέπει να έρθουν άμεσα», ξεκαθάρισε ο κος Χαρέλας, κάνοντας λόγο για αύξηση του μεταναστευτικού.

Διονύσης Βοργιάς