«Σφαλιάρα» του ΣτΕ στα νομοθετήματα Θεοδωρικάκου
- Παρασκευή, 8 Απριλίου, 2022 - 06:23
«Σφαλιάρα» στα νομοθετήματα Θεοδωρικάκου με τα οποία δόθηκε πλαστή πλειοψηφία στην παράταξη του δημάρχου στα Δ.Σ. της οικονομικής επιτροπής, της επιτροπής ποιότητας ζωής, καθώς και των Δ.Σ. δημοτικών νομικών προσώπων (Δ.Ε.Υ.Α. κ.λπ.), αποτελεί η απόφαση του ΣτΕ που εκδόθηκε στις 5 Απριλίου σύμφωνα με την οποία «οι εν λόγω διατάξεις, κατά το μέρος που καταλαμβάνουν την αμέσως επόμενη των εκλογών της 26.5.2019 και της 2.6.2019 δημοτική περίοδο (1.9.2019 – 31.12.2023), παραβιάζουν τα δικαιώματα του εκλέγειν και του εκλέγεσθαι, καθώς και τις αρχές της ελεύθερης και ανόθευτης εκδήλωσης της λαϊκής θέλησης, ως έκφρασης της αρχής της λαϊκής κυριαρχίας, και της ισότητας των όρων του εκλογικού ανταγωνισμού, δεδομένου ότι τόσον οι εκλογείς όσο και οι εκλεγέντες δημοτικοί σύμβουλοι είχαν συνεκτιμήσει, για τη διαμόρφωση της εκλογικής τους βούλησης, τις ισχύουσες κατά τον χρόνο των εκλογών αυτών ρυθμίσεις, με τις οποίες προβλεπόταν η συγκρότηση των προαναφερόμενων συλλογικών οργάνων χωρίς αντίστοιχη ρύθμιση περί πλειοψηφίας της παράταξης του δημάρχου».
Η απόφαση
Η απόφαση αυτή λήφθηκε από τμήμα του ΣτΕ κατά πλειοψηφία και οδηγείται στην Ολομέλεια η οποία θα κρίνει και οριστικά ένα ζήτημα για το οποίο υπήρξε μεγάλη πολιτική κόντρα και στα Γιάννενα.
Μάλιστα οι παρατάξεις του Θωμά Μπέγκα και του Λάζαρου Νάτση έχουν προσφύγει κι αυτές στο ΣτΕ, όχι για τη σύνθεση των Δ.Σ., αλλά για την μεταφορά αρμοδιοτήτων στις επιτροπές του δήμου κάτι που σημειώνεται στην απόφαση που εκδόθηκε.
Σύμφωνα με την απόφαση, ο νομοθέτης (Τ. Θεοδωρικάκος) παρενέβη στη λειτουργία των Ο.Τ.Α. Α΄ βαθμού επιφέροντας δύο βασικές και αλληλένδετες μεταξύ τους αλλαγές στο υφιστάμενο σύστημα: αφενός μετέβαλε τον τρόπο συγκρότησης της οικονομικής επιτροπής και της επιτροπής ποιότητας ζωής, προκειμένου να εξασφαλισθεί σε αυτές η πλειοψηφία της παράταξης του δημάρχου• αφετέρου προέβη σε αθρόα μεταφορά ιδίως στην οικονομική επιτροπή αποφασιστικών αρμοδιοτήτων σημαντικού οικονομικού αντικειμένου, οι οποίες μέχρι τότε ανήκαν στο άμεσα εκλεγόμενο συλλογικό όργανο διοίκησης των δήμων, το δημοτικό συμβούλιο, το οποίο, σύμφωνα με το άρθρο 65 παρ. 1 του ν. 3852/2010, έχει το γενικό τεκμήριο αρμοδιότητας για τα θέματα που αφορούν τον δήμο.
Σε αυτό δε το συλλογικό όργανο η παράταξη του δημάρχου ενδέχεται να μην έχει την πλειοψηφία, λόγω της συγκρότησής του με βάση το σύστημα της απλής αναλογικής, φαινόμενο που ανέκυψε κατά τις εκλογές της 26.5.2019 και της 2.6.2019 σε 231 από τους 332 δήμους της Χώρας. Συνεπώς, ο νομοθέτης απέβλεψε στη μεταφορά ορισμένων εκ των εξ ορισμού σημαντικών αρμοδιοτήτων του δημοτικού συμβουλίου σε άλλα έμμεσα συλλογικά όργανα του δήμου, με παράλληλη μεταβολή του τρόπου συγκρότησης των τελευταίων, προκειμένου να εξασφαλίσει σε αυτά την πλειοψηφία της παράταξης του δημάρχου.
«Υπό τα δεδομένα αυτά, οι ρυθμίσεις αυτές συνέχονται μεταξύ τους ως ενιαίο σύνολο, έχουν κοινή στόχευση και επεμβαίνουν τόσο στη συγκρότηση των έμμεσων αυτών συλλογικών οργάνων του δήμου όσο και στη λειτουργία, υπό τη συγκρότηση αυτή, των ανωτέρω οργάνων κατά την άσκηση των ανατεθειμένων σε αυτά νέων, σημαντικού χαρακτήρα, αρμοδιοτήτων. Με την επέμβαση ωστόσο αυτή, η οποία έλαβε χώρα αμέσως μετά τη διεξαγωγή των εκλογών και μάλιστα σε χρόνο κατά τον οποίο είχαν ήδη εξαχθεί τα εκλογικά αποτελέσματα, μεταβλήθηκε εκ των υστέρων το πλαίσιο άσκησης του κατοχυρούμενου στο Σύνταγμα δικαιώματος εκλογής των αρχών των Ο.Τ.Α. και τούτο, διότι η εκφρασθείσα θέληση των εκλογέων είχε διαμορφωθεί κατά συνεκτίμηση, εκτός άλλων, και του ότι, σύμφωνα με την ισχύουσα κατά τις εκλογές αυτές νομοθεσία, οι αποφάσεις που αφορούν σημαντικές αρμοδιότητες του δήμου, όπως αυτές που προαναφέρθηκαν και που αφορούν ζητήματα που κατ’ εξοχήν συνάπτονται με την κατοχυρούμενη οικονομική αυτοτέλεια των Ο.Τ.Α., θα λαμβάνονται από το δημοτικό συμβούλιο, όργανο διοίκησης του δήμου με άμεση δημοκρατική νομιμοποίηση, απαιτουμένων ενδεχομένως ευρύτερων συναινέσεων για την επίτευξη πλειοψηφίας».
Η απόφαση του ΣτΕ μάλιστα τονίζει ότι κατά τον χρόνο ψήφισης των σχετικών διατάξεων που έδωσαν την πλαστή πλειοψηφία στις παρατάξεις των δημάρχων, δεν είχε δοκιμαστεί στην πράξη η εφαρμογή του συστήματος της απλής αναλογικής, ώστε να δικαιολογείται από επιτακτικούς λόγους δημοσίου συμφέροντος η επέμβαση του νομοθέτη στη θέληση των εκλογέων.
«Για τους λόγους αυτούς, οι προαναφερθείσες ρυθμίσεις, καθ’ ό μέρος καταλαμβάνουν τη δημοτική περίοδο που διανύεται μετά τις εκλογές της 26.5.2019 και της 2.6.2019, έρχονται σε αντίθεση με τις διατάξεις των άρθρων 5 (παρ. 1), 52 και 102 (παρ. 2) του Συντάγματος και, συνεπώς, εφόσον, κατά τη βούληση του νομοθέτη, συνέχονται μεταξύ τους ως ενιαίο σύνολο και δεν μπορούν να εφαρμοσθούν αυτοτελώς, πρέπει να παραμερισθούν στο σύνολό τους ως αντισυνταγματικές και να εφαρμοσθούν κατά τη συγκρότηση των εν λόγω δημοτικών επιτροπών οι προϋφιστάμενες αυτών διατάξεις», τονίζεται στην απόφαση.
Αντιθέτως, κατά την ίδια γνώμη, δεν αντίκεινται στις ανωτέρω συνταγματικές διατάξεις οι ρυθμίσεις που αφορούν την ανάδειξη των μελών των Δ.Σ. δημοτικών νομικών προσώπων (Δ.Ε.Υ.Α. κ.λπ.), καθόσον οι εν λόγω οργανωτικές μεταβολές δεν συνδυάζονται και με μεταφορά αρμοδιοτήτων από άμεσα όργανα διοίκησης του δήμου προς τα αντίστοιχα συλλογικά όργανα των νομικών αυτών προσώπων.
Η μειοψηφία
Κατά τη γνώμη της μειοψηφίας, δεν συντρέχει παραβίαση των ανωτέρω αρχών και δικαιωμάτων, δεδομένου ότι ο ν. 4555/2018 δεν προέβλεπε την άμεση ανάδειξη των μελών της οικονομικής επιτροπής, της επιτροπής ποιότητας ζωής και των διοικητικών συμβουλίων των εν λόγω δημοτικών νομικών προσώπων από το εκλογικό σώμα, αλλά τον ορισμό τους έμμεσα από το δημοτικό συμβούλιο. Εξ άλλου, κατά την ίδια γνώμη, όσον αφορά ειδικότερα την οικονομική επιτροπή και την επιτροπή ποιότητας ζωής, τυχόν αντισυνταγματικότητα της μεταφοράς αρμοδιοτήτων σε αυτές από το δημοτικό συμβούλιο με τον ν. 4623/2019 δεν επηρεάζει, πάντως, τη συνταγματικότητα των επίδικων περί συγκρότησής τους διατάξεων, αλλά αφορά τη νομιμότητα των αντίστοιχων αποφάσεων των εν λόγω επιτροπών στο πλαίσιο της άσκησης των ανωτέρω μεταβιβασθεισών αρμοδιοτήτων.
Θα κριθεί στην Ολομέλεια
Η συνταγματικότητα ή όχι των «νομοθετημάτων Θεοδωρικάκου» θα κριθεί οριστικά από την Ολομέλεια του ΣτΕ, η οποία όμως είναι άγνωστο το πότε θα συνεδριάσει. Δεν αποκλείεται δηλαδή να έχει ολοκληρωθεί η θητεία των σημερινών δημοτικών αρχών και απόφαση να μην έχει εκδοθεί. Σε διαφορετική περίπτωση πάντως ανοίγει μια σειρά ζητημάτων που αφορούν τη νομιμότητα των αποφάσεων που έχουν λάβει τα Δ.Σ. των επιτροπών αυτών, με ότι αυτό συνεπάγεται για την εξέλιξη των έργων που έχουν αποφασιστεί μέσω αυτών.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΘΕΜΕΛΗΣ
- Εισέλθετε στο σύστημα ή εγγραφείτε για να υποβάλετε σχόλια
Διαβάστε ακόμα
- Παίρνουν σειρά τα 23 περιφερειακά αεροδρόμια
28 Απρ. 2021 - 6:27 - Η πανδημία ευκαιρία για ένα νέο κοινωνικό συμβόλαιο
12 Νοε. 2020 - 6:24 - Κώστας Σημίτης: Με τιμές εν ενεργεία πρωθυπουργού σήμερα η κηδεία
9 Ιαν. 2025 - 8:12 - Ταμείο Ανάκαμψης: «Καμπανάκι» από το Ελεγκτικό Συνέδριο για καθυστερήσεις στα έργα
8 Ιαν. 2025 - 19:20 - Παύλος Μαρινάκης: Από Τετάρτη και μετά, κάθε μέρα πιθανή για ανακοίνωση της πρότασης για νέο ΠτΔ
8 Ιαν. 2025 - 18:51