ΧΡΟΝΟΣ ΚΟΜΟΤΗΝΗΣ

Νόμιμη η μείωση φόρων στα καύσιμα της Θράκης

  • Δευτέρα, 14 Νοεμβρίου, 2022 - 06:21

Ακόμη κι εάν δεν γίνει η νομική ερμηνεία του Ενωσιακού Δικαίου που έχει προτείνει ο «Χ», η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων ανοίγει δεύτερο «παράθυρο» εφαρμογής χαμηλότερων φόρων. Το μόνο που απομένει είναι κυβερνητική βούληση, η οποία δεν δίνεται από το Υπουργείο Οικονομικών.  50% πιο ακριβή η απλή βενζίνη, 25% το πετρέλαιο κίνησης και 110% πιο ακριβό το υγραέριο κίνησης στη Ροδόπη, σε σύγκριση με τα πρατήρια της Βουλγαρίας

Νόμιμη και δυνητικά εφαρμόσιμη είναι η μείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης καυσίμων ειδικά για τους κατοίκους της παραμεθορίου που συνορεύουν με χώρες με ιδιαίτερα χαμηλότερη φορολογία, όπως η Ελλάδα (εν προκειμένω Ροδόπη) με τη Βουλγαρία.

Τον Μάιο του 2022 ο «Χ» έφερε στην επιφάνεια την Ευρωπαϊκή Νομοθεσία, συνολικά 41 σελίδων, σύμφωνα με την οποία υπάρχει νόμιμη λύση για φθηνότερα καύσιμα στη Θράκη, ειδικότερα δε στη Ροδόπη. Σημειωτέον, η λύση δεν είναι… σημερινή, αφού η Ευρωπαϊκή Οδηγία του 1996 έχει ενσωματωθεί στην ελληνική έννομη τάξη από τις αρχές της νέας χιλιετίας.

Το αποκαλυπτικό έγγραφο της ΑΑΔΕ
Απαντώντας σε κοινοβουλευτική ερώτηση του Δημήτρη Χαρίτου, ο γενικός διευθυντής Τελωνείων & Ειδικών Φόρων Κατανάλωσης της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) Κωνσταντίνος Μουρτίδης μπορεί να μην αποδέχεται τη νομική ερμηνεία που υποστηρίζει ο «Χ» αλλά και νομικοί επιστήμονες, ωστόσο ανοίγει δεύτερο «παράθυρο» εφαρμογής χαμηλότερων φόρων, σε περιοχές όπως η Ροδόπη.

Αναλυτικά, η ΑΑΔΕ αποδέχεται το δημοσίευμα στο οποίο αναφέρουμε ότι «με το άρθρο 5 της άνω Οδηγίας παρέχεται η δυνατότητα στα κράτη-μέλη να μπορούν να επιβάλλουν διαφοροποιημένους συντελεστές ειδικού φόρου κατανάλωσης, υπό την προϋπόθεση ότι τηρούνται τα ελάχιστα επίπεδα φορολογίας που ορίζει η Οδηγία». Ωστόσο, υποστηρίζει πως «στο εν λόγω άρθρο δεν περιλαμβάνεται η δυνατότητα επιβολής διαφοροποιημένου συντελεστή ΕΦΚ σε διαφορετικές γεωγραφικές περιοχές ενός κράτους-μέλους». Εδώ, όμως, είναι ζήτημα νομικής ερμηνείας, καθώς υπάρχει η άποψη ότι εάν ο Νόμος ερμηνευτεί διασταλτικά, τότε παρέχεται η δυνατότητα ακόμη κι άμεσης θέσπισης διαφοροποιημένης φορολόγησης των ενεργειών προϊόντων σε περιοχές της ΕΕ που βιώνουν αθέμιτο ανταγωνισμό από συνορεύουσες χώρες.

Ακόμη όμως κι εάν αυτή η νομική ερμηνεία δεν γίνει αποδεκτή στην περίπτωση της Θράκης, η ΑΑΔΕ ξεκαθαρίζει πως υπάρχει κι άλλος νόμιμος τρόπος μείωσης των φόρων τοπικά. «Σύμφωνα με την παράγραφο 1 του άρθρου 19 της Οδηγίας 2003/96/ΕΚ, το Συμβούλιο αποφασίζοντας ομόφωνα μετά από πρόταση της Επιτροπής μπορεί να επιτρέψει σε ένα κράτος-μέλος να θεσπίσει περαιτέρω απαλλαγές ή μειώσεις για λόγους ειδικής πολιτικής. Το κράτος μέλος που σκοπεύει να θεσπίσει τέτοια μέτρα ενημερώνει σχετικά την Επιτροπή και της παρέχει όλες τις συναφείς και αναγκαίες πληροφορίες. Η Επιτροπή εξετάζει το αίτημα λαμβάνοντας υπόψη, μεταξύ άλλων, την ορθή λειτουργία της εσωτερικής αγοράς, την ανάγκη να διασφαλισθεί θεμιτός ανταγωνισμός και τις κοινοτικές πολιτικές για την υγεία, το περιβάλλον, την ενέργεια και τις μεταφορές. Εντός τριών μηνών από την παραλαβή όλων των συναφών και αναγκαίων πληροφοριών, η Επιτροπή είτε υποβάλλει πρόταση για την έγκριση του μέτρου αυτού από το Συμβούλιο ή, εναλλακτικά, ενημερώνει το Συμβούλιο για τους λόγους για τους οποίους δεν πρότεινε την έγκριση του μέτρου αυτού».

Αναζητάμε πολιτική βούληση
Επομένως, είναι φανερό ότι λύση υπάρχει και το εάν θα εφαρμοστεί είναι ξεκάθαρα θέμα εγχώριας πολιτικής βούλησης σε πρώτο χρόνο και σε δεύτερο χρόνο ευρωπαϊκής απόφασης.

Εμμέσως πλην σαφώς, το παραπάνω αποδέχεται κι ο υφυπουργός Οικονομικών Απόστολος Βεσυρόπουλος, ο οποίος επίσης απάντησε στην κοινοβουλευτική ερώτηση Χαρίτου. Στο έγγραφό του, αφότου πρώτα αναγνώρισε πως η επίμαχη Οδηγία έχει ενσωματωθεί στο εγχώριο δίκαιο, σημειώνει πως «οι τελικές αποφάσεις για τις όποιες μεταβολές στη φορολογική πολιτική λαμβάνονται με γνώμονα τη βιώσιμη ανάπτυξη, την κοινωνική δικαιοσύνη, την ομαλή δημοσιονομική πορεία της χώρας και τη συμβατότητα με το ενωσιακό δίκαιο».

Εφόσον, όμως, η μείωση φορολογίας στα καύσιμα της Ροδόπης δεν είναι αντίθετη με το ενωσιακό δίκαιο και το πιθανότερο να αυξήσει τα δημοσιονομικά έσοδα της χώρας αφού θα μειωθούν ραγδαία όσοι σπεύδουν Βουλγαρία για “τουρισμό ντεπόζιτου”, πρέπει να υπάρξουν πιο πειστικές απαντήσεις.

«Πολιτική βούληση» χρειάζεται, διαπιστώνει με απάντησή του ο βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Δημήτρης Χαρίτου, κατηγορώντας την κυβέρνηση και το Υπουργείο Οικονομικών ότι «δυστυχώς» δεν την επιδεικνύουν στο ζήτημα. «Η κυβέρνηση δεν αντιλαμβάνεται την σοβαρότητα της κατάστασης που έχει διαμορφωθεί στην περιοχή σχετικά με τα καύσιμα, τη μεγάλη αιμορραγία συναλλάγματος στη γειτονική Βουλγαρία και τις αρνητικές συνέπειες στην τοπική οικονομία. Ο υφυπουργός αρνείται ουσιαστικά να απαντήσει στην αναγκαιότητα της συγκεκριμένης πρότασης για ειδικό καθεστώς στα καύσιμα, όπως επίσης και αν θα αναληφθεί κάποια πρωτοβουλία εκ μέρους του προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή» σημειώνει αναλυτικά ο Δημήτρης Χαρίτου.

Παρά τις καλές προθέσεις πάντως, ο βουλευτής Ροδόπης δεν αναφέρεται καθόλου στο γιατί ούτε η προηγούμενη κυβέρνηση ενδιαφέρθηκε για το ζήτημα. Οι ίδιοι νόμοι και τα ίδια πραγματικά δεδομένα ίσχυαν κι επί ΣΥΡΙΖΑ, ωστόσο ούτε τότε έγινε το παραμικρό για την παύση της οικονομικής αιμορραγίας που μαστίζει Ροδόπη, αλλά και Βόρειο Έβρο, προσεχώς και την Ξάνθη.

Η σύγκριση στέλνει τους οδηγούς Βουλγαρία
Οι αριθμοί δεν λένε ψέματα. Η σύγκριση των τιμών αντλίας σε Ροδόπη και Βουλγαρία, σε συνδυασμό με την εντεινόμενη ακρίβεια, «οδηγούν» τους κατοίκους της Ροδόπης και του Βόρειου Έβρου να μετακινούνται εκτός συνόρων για φθηνότερα καύσιμα.

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία των Υπουργείων Ανάπτυξης Ελλάδας και Βουλγαρίας που παραθέτει συγκριτικά ο «Χ», κατά μέσο όρο στα πρατήρια υγρών καυσίμων της Ροδόπης η απλή βενζίνη πωλείται 49,5% πιο ακριβά από τη Βουλγαρία, το πετρέλαιο κίνησης 25,5% πιο ακριβά και το υγραέριο κίνησης 110% πιο ακριβά.

Αναλυτικά η σύγκριση τιμών Ροδόπης - Βουλγαρίας:
Απλή βενζίνη: Ροδόπη 2,11€/λίτρο | Βουλγαρία 1,41€/λίτρο
Πετρέλαιο κίνησης: Ροδόπη 2,10€/λίτρο | Βουλγαρία 1,67€/λίτρο
Υγραέριο κίνησης: Ροδόπη 1,035€/λίτρο | Βουλγαρία 0,49€/λίτρο
*Μετά από μετατροπή lev σε euro