Συνέντευξη στον δήμαρχο Σύρου – Ερμούπολης, Αλέξη Αθανασίου για την “παγωμένη” υπόθεση της έγκρισης του νέου σχεδιασμού λειτουργίας της λιμενολεκάνης Ερμούπολης

“Δεν θέλω να σκεφτώ ότι δεν θα προχωρήσει το master plan”

Την αναγκαιότητα προγραμματισμού μίας συνάντησης στο Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, για την υπόθεση του master plan της λιμενολεκάνης Ερμούπολης, που φαίνεται να έχει “κολλήσει”, αφού δεν έχει περάσει μέχρι σήμερα, από την Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων (ΕΣΑΛ) και δεν έχει πάρει έγκριση, επισημαίνει ο δήμαρχος Σύρου – Ερμούπολης, Αλέξης Αθανασίου, σε συνέντευξή του στην “Κοινή Γνώμη”.

Με φόντο ενστάσεις και παρατηρήσεις της Ένωσης Πλοιάρχων, σε έγγραφό τους προς το Υπουργείο, αναφορικά με τη θέση του νέου ακτοπλοϊκού λιμένα, που προσδιορίζεται στο πρώην εργοστάσιο Λαδόπουλου, έγινε μία νέα κυματική ανάλυση της περιοχής, η οποία και ολοκληρώθηκε, όπως γνωστοποιεί ο κ. Αθανασίου, ώστε να δοθούν απαντήσεις σε όσα θίγει η Ένωση, ως προβλήματα.

Το σύνολο αυτών των δεδομένων που έχει ο μελετητής στη διάθεσή του, ο κ. Αθανασίου τόνισε πως θα πρέπει να αποτελέσουν το αντικείμενο νέας συζήτησης με την ηγεσία του Υπουργείου Ναυτιλίας, καθώς και με τη συμμετοχή του Δήμου, αλλά και του Λιμενικού Ταμείου Σύρου, προκειμένου να υπάρξει τελικά μία επίσημη απάντηση, για το αν μπορεί ή όχι, να κατασκευαστεί το νέο ακτοπλοϊκό λιμάνι στην προαναφερόμενη θέση.

Για τη σοβαρή υπόθεση που μετρά πάνω από 17 χρόνια, από την ημέρα έναρξης των προσπαθειών για νέα λειτουργία της λιμενολεκάνης Ερμούπολης, αλλά και με φόντο κριτική που έχει δεχθεί πως παραμένει άγνωστο αν κάνει επαφές για το θέμα, που συναρτάται άμεσα με την ανάπτυξη του τόπου, την αποσυμφόρηση του κορεσμένου σήμερα λιμανιού και της επιβαρυμένης πόλης – κυκλοφοριακά -, έδωσε απαντήσεις ο κ. Αθανασίου.

· Διαχρονικά όταν αναφερόμαστε στο master plan της λιμενολεκάνης Ερμούπολης μιλάμε για μία σοβαρή υπόθεση και την αναγκαιότητα μεταφοράς του ακτοπλοϊκού λιμένα στη θέση του πρώην εργοστασίου Λαδόπουλου. Συμφωνείτε πως παραμένει η αναγκαιότητα αυτών των αλλαγών για την πόλη; Είναι προτεραιότητα για εσάς η μεταφορά του λιμένα;  

“Εννοείται πως είναι πρώτιστη προτεραιότητα. Βέβαια, όπως έχουμε αναφέρει, έπρεπε να γίνουν κάποιες νέες κυματικές μελέτες, διότι είχαμε τα προβλήματα με το έγγραφο των πλοιάρχων, οι οποίοι εξακολουθούσαν να επιμένουν ότι δεν είναι καλή η θέση του λιμένα (σ.σ. του νέου λιμένα ακτοπλοΐας). Επομένως, από την πρώτη στιγμή της θητείας και εγώ και ο κ. Γαβιώτης (σ.σ. πρόεδρος Λιμενικού Ταμείου Σύρου), με τον μελετητή, έπρεπε να φτιάξουμε αυτά. Αυτά τα πράγματα τώρα είναι σε ένα πολύ καλό επίπεδο και νομίζω ότι απομένει μία συνάντηση με το Υπουργείο Ναυτιλίας, ούτως ώστε να δούμε πότε μπορούμε να το προχωρήσουμε”.  

· Σε δημόσιες συνεδριάσεις έχετε αναφέρει επιγραμματικά και με αφορμή άλλα θέματα, τόσο εσείς όσο και στελέχη σας – όπως ο κ. Κοσμάς με αφορμή το κυκλοφοριακό -, ότι έχει κολλήσει η έγκρισή του. Για ποιους λόγους – ακριβώς -, έχει κολλήσει; Τι επικαλούνται οι πλοίαρχοι;

“Οι λόγοι που επικαλούνται οι πλοίαρχοι είναι οι ανατολικοί, βορειοανατολικοί και νοτιοανατολικοί άνεμοι και θεωρούν ότι έχει μία επικινδυνότητα ο κύκλος στροφής των πλοίων με τέτοιους ανέμους. Είναι ένα σημείο του λιμένα που βγάζει και κύμα όποτε έχει τέτοιους καιρούς και διάφορα πράγματα και σαφώς δεν αμφισβητούμε τη γνώση των πλοιάρχων.

Η μελετητική εταιρεία θεωρεί πως με τα μέσα που υπάρχουν σήμερα για τις κυματικές μελέτες και όλα αυτά, ότι ξεπερνιούνται.

Το δεύτερο – που αυτό δεν το λένε οι πλοίαρχοι αλλά το Υπουργείο Ναυτιλίας - είναι ότι επειδή καταλήγουν δύο ρέματα στην περιοχή είναι μία περιοχή που θα θέλει συχνές βυθοκορήσεις για να μη μαζεύει φερτά υλικά από τα δύο ρέματα. Κι αυτό διευθετείται σύμφωνα με τους μελετητές.

Σε αυτά τα δύο είχαν κολλήσει.

Φυσικά, το master plan στην προηγούμενη θητεία πήγε τον Απρίλιο του 2023, αλλά δεν πέρασε ποτέ από την ΕΣΑΛ. Νομίζω πως ήταν μία κίνηση “φωτοβολίδα” της τότε προέδρου, από τη στιγμή που υπήρχαν αυτά τα δύο προβλήματα που έπρεπε να ξεκαθαριστούν για άλλη μία φορά από τους μελετητές που το είχαν αναλάβει”.

· Όταν λέτε “φωτοβολίδα”, τι εννοείτε; Πως παρουσιάστηκε σαν τελειωμένη υπόθεση ενώ δεν ήταν;

“Επί θητείας Δημήτρη Κοσμά στο Λιμενικό Ταμείο Σύρου είχε πάει 4 φορές και στην περασμένη θητεία της κ. Μαραγκού πήγε μία στο τέλος της θητείας της”.

· Είχε γνωστοποιηθεί πως έγιναν διορθώσεις, αλλαγές για να μην προκύψει νέο λιμάνι με μόνο τρεις θέσεις πρόσδεσης, αλλά με τουλάχιστον πέντε.

“Είχε να διορθώσει αλλαγές, που εντάξει, πήραν τριάμισι χρόνια οι αλλαγές; Δεν ξέρω πόσο”.

· Αναφερθήκατε σε μία νέα κυματική ανάλυση του λιμένα. Έχει ολοκληρωθεί; Και αν ναι, τι δείχνει; Είναι ασφαλής η μεταφορά για τα πλοία;

“Ναι έχει ολοκληρωθεί. Έχει όλα τα στοιχεία ο μελετητής και την ανάλυση και τα οποία θέλει και η ηγεσία του Λιμενικού Ταμείου, ο μελετητής αλλά και εγώ ο ίδιος να πάμε να τη συζητήσουμε με την ηγεσία του Υπουργείου Ναυτιλίας”.

· Θα υπάρξει συμμετοχή της Ένωσης Πλοιάρχων; Αν επιμείνει η Ένωση στη θέση της, τι θα κάνετε;

“Αυτή τη λεπτομέρεια δεν τη γνωρίζω. Από το 2007 – 2008 που καταλήξαμε στην ΑΔΚ εταιρεία – η τότε κρατική περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου -, οι πλοίαρχοι λένε και μπορώ να πω ότι συμφωνώ και μαζί τους ότι η καταλληλότερη θέση του λιμανιού της Ερμούπολης είναι εκεί που βρίσκεται σήμερα. Μόνο που εκεί, υπάρχει πρόβλημα”.

· Είναι κορεσμένο ουσιαστικά.

“Αυτό. Λόγω του κορεσμού και όχι ότι το λιμάνι μας δεν είναι καλό. Αλίμονο. Το καλύτερο είναι”.

· Άρα, εσείς ως δήμαρχος, αναφορικά με το master plan, τι στόχο έχετε γι' αυτή τη θητεία;

“Για εμένα, επειδή είναι μία ιστορία που πάμε στα 17 έτη περίπου του master plan, που έχει πάει όσες φορές έχει πάει στην ΕΣΑΛ και δεν έχει περάσει, είναι δίκαιο για τον τόπο, αλλά και για την πολιτική ηγεσία και για όλη την προσπάθεια που έχει γίνει όλα αυτά τα χρόνια, να μας ειπωθεί, αν γίνεται ή αν δεν γίνεται η μεταφορά του λιμένα εκεί. Δεν μπορούμε να συνεχίζουμε αέναα με το master plan του λιμένα Ερμούπολης”.

· Στην περίπτωση που ειπωθεί πως δεν προχωρά η μεταφορά. Τι θα κάνετε; Θα απαιτηθεί νέος σχεδιασμός;

“Νέος σχεδιασμός για να υπάρξει θέση νέου λιμένα, δεν υπάρχει μέσα στον κόλπο. Δεν υπάρχει. Δεν θέλω να σκέφτομαι κάτι τέτοιο. Μακάρι να υπήρχε εναλλακτική θέση και να μπορούσαμε να δείξουμε δύο θέσεις νέου ακτοπλοϊκού λιμένα, όμως αυτό δεν γίνεται. Δεν θέλω να το σκέφτομαι γιατί ένας σχεδιασμός 17 ετών, κοντεύουμε τα 20, θα πάει στα σκουπίδια; Τόσες μελέτες, τόσα χρήματα; Δεν νομίζω”.

· Ο κορεσμός που υπάρχει σήμερα, φρενάρει την ανάπτυξη.

“Και φυσικά δεν ανασαίνει ποτέ η πόλη από το κυκλοφοριακό και όλα τα προβλήματα που έχουμε πει κατά καιρούς”.

· Τι απαντάτε στην κριτική που έχετε δεχθεί πως έχει συμπληρωθεί το πρώτο 9μηνο της θητείας και μόνος σας, ως δήμαρχος, δεν έχετε κάνει ποτέ ως σήμερα μία επίσημη ενημέρωση στο σώμα του Δημοτικού Συμβουλίου για το master plan; Και δεν έχετε αναφερθεί ποτέ σε επαφές σας στο Υπ. Ναυτιλίας, ενώ για παράδειγμα γνωστοποιήθηκε η μετακίνησή σας στην Κύπρο για τις επετειακές αντικατοχικές εκδηλώσεις;

“Βγαίνει κάθε φορά δελτίο Τύπου, όχι σε όλες μου τις συναντήσεις γιατί δεν έχει κανένα νόημα να ταλαιπωρούμε τον κόσμο με το πού συναντήθηκα και αν συναντήθηκα. Άρα, τα πιο σημαντικά βγαίνουν σε δελτίο Τύπου. Δεύτερον, όποιος αμφισβητεί ότι έχω κάνει περί τα πενήντα ταξίδια από προεκλογικά μέχρι τώρα, σε Υπουργεία και άλλους φορείς ενδιαφέροντος για τον Δήμο Σύρου – Ερμούπολης, μπορεί να έρθει να δει τα αποκόμματα των εισιτηρίων. Πόσες φορές έχω ταξιδέψει και πόσες έχω επιστρέψει.

Τρίτον, δεν χρησιμοποιώ τις εκτός έδρας ημέρες μου, πλην του ταξιδιού στην Κύπρο γιατί δεν μπορεί να το σηκώσει ο οικογενειακός προϋπολογισμός μου. Πλην αυτών των τριών ημερών από τις 60 ημέρες που έχω, μόνον αυτές οι τρεις είναι με τη διαδικασία των εκτός έδρας του Δήμου. Νόμιμο είναι να πάρω και τις 60 ημέρες και παραπάνω. Δεν θέλω να το κάνω αυτό και δεν θέλω και να τα λέω αυτά. Από την πλευρά μου, κάνω αυτή την προσπάθεια, να μην επιβαρύνεται επ΄ ουδενί, το ταμείο του Δήμου. Τώρα, αν αυτό αποτέλεσε θέμα σχολιασμού από τον αρχηγό της μείζονος αντιπολίτευσης, επαναλαμβάνω πως μπορεί να έρθει να δει τα αποκόμματα των εισιτηρίων μου από τον περασμένο Οκτώβριο έως τον φετινό, που δεν έχει χρεωθεί ο Δήμος ούτε ένα ευρώ”.

Οι κύριες αλλαγές στο master plan

Προς υπενθύμιση του αναγνωστικού κοινού, αναφέρονται παρακάτω σε τίτλους οι βασικές αλλαγές που προβλέπονται βάσει του master plan της Ερμούπολης για τη λειτουργία της λιμενολεκάνης:

· Μεταφορά του λιμανιού ακτοπλοΐας στην περιοχή του πρώην εργοστασίου Λαδόπουλου

· Αλλαγή θέσης και του εμπορικού λιμένα (νέα θέση Καρνάγιο)

· Επέκταση και βελτίωση των υποδομών του χώρου πρόσδεσης κρουαζιεροπλοίων με σκοπό την δυνατότητα φιλοξενίας μεγαλύτερων πλοίων

· Αξιοποίηση του σημερινού λιμανιού ακτοπλοΐας για την φιλοξενία mega yaghts και τουριστικών σκαφών

· Διαμόρφωση του χερσαίου χώρου του σημερινού λιμανιού ακτοπλοΐας σε μεγάλο χώρο στάθμευσης (από Πυροσβεστική μέχρι χώρο αναμονής επιβατών)

· Βελτίωση και αξιοποίηση της υπάρχουσας μαρίνας