Ηλεκτρικά πατίνια: Πάνω από 100 νεκροί σε 20 χώρες μέσα σε 1 έτος
- Σάββατο, 7 Δεκεμβρίου, 2024 - 13:16
Ενιαίους ευρωπαϊκούς κανόνες, όριο ταχύτητας, το οποίο δε θα υπερβαίνει τα 20 χιλιόμετρα την ώρα και ελάχιστο ηλικιακό όριο οδήγησης τα 16 έτη προτείνει η τελευταία έρευνα του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου για την Ασφάλεια των Μεταφορών (ETSC) για τα ηλεκτρικά πατίνια η αυξανόμενη χρήση των οποίων αφήνει ήδη τα πρώτα μελανά αποτυπώματα στην οδική ασφάλεια.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που παραθέτει το Συμβούλιο, μόνο το 2022 σε 20 ευρωπαϊκές χώρες ο αριθμός των νεκρών σε τροχαία με εμπλοκή ηλεκτρικού πατινιού έφτασε τους 119 και των σοβαρά τραυματισμένων τους 5.867. Την ίδια στιγμή τα ποσοστά της χρήσης κράνους ποικίλουν από χώρα σε χώρα και κυμαίνονται μεταξύ 7% και 69%, ανάλογα και με το αν η χρήση του έχει καταστεί υποχρεωτική από τη νομοθεσία.
Η Ελλάδα αν και δεν συγκαταλέγεται στις χώρες οι οποίες έχουν στείλει στοιχεία για το σύνολο των ετών που εξετάστηκαν στο πλαίσιο της έρευνας, έχει ήδη αρχίσει να καταγράφει συγκρούσεις ηλεκτρικών πατινιών με συνέπεια τον σοβαρό τραυματισμό ή και τον θάνατο κυρίως νέων ανθρώπων. Θανατηφόρα τροχαία με εμπλοκή πατινιού έχουν ήδη καταγραφεί στον Βόλο, στο Αγκίστρι, ενώ βαρύτατοι τραυματισμοί προκλήθηκαν από ατυχήματα τόσο στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη όσο και σε άλλα μεγάλα αστικά κέντρα.
Το επικίνδυνο κοινό μυστικό
Το όριο ταχύτητας των οχημάτων μικροκινητικότητας είναι στην Ελλάδα τα 25. χλμ την ώρα, ωστόσο αποτελεί κοινό μυστικό ότι σε πολλά -κυρίως ιδιόκτητα- η ταχύτητα είναι «πειραγμένη» προς τα πάνω με αποτέλεσμα οι μετατροπές αυτές να τους επιτρέπουν να κινούνται έως και με 80 χλμ την ώρα. Κι αυτό, όπως επισημαίνεται και στην έρευνα του Συμβουλίου, είναι πολύ δύσκολο να αντιμετωπιστεί συνολικά μόνο με μέτρα κατά της παραβίασης.
Όπως έχει γίνει γνωστό, στον υπό κατάρτιση νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ), ο οποίος επί του παρόντος πάει από αναβολή σε αναβολή, θα συμπεριληφθούν και νέες διατάξεις για τα οχήματα μικροκινητικότητας, ενώ θα θεσπιστεί και το ανώτατο όριο των 30 χλμ. στις πόλεις (με εξαίρεση τις κεντρικές λεωφόρους) με στόχο να καταστεί ασφαλέστερη και η μετακίνηση με πατίνια.
Στο μείζον ζήτημα της ταχύτητας των πατινιών συζητείται ήδη σε διεθνές επίπεδο η χρήση του «γεωφράκτη» για τη μείωση του ορίου στα κοινόχρηστα ηλεκτρικά πατίνια σε ορισμένες περιοχές ή ώρες της ημέρας. Η μείωση αυτή είναι προς το παρόν δυνατή μόνο στα ενοικιαζόμενα καθώς σε αυτά η συγκεκριμένη τεχνολογία είναι ήδη εγκατεστημένη.
Σε ευρωπαϊκές πόλεις το μέτρο ήδη εφαρμόζεται, όπως για παράδειγμα στη Βιέννη, όπου η ταχύτητα των κοινόχρηστων ηλεκτρονικών σκούτερ μειώνεται αυτόματα κατά την είσοδο σε πεζόδρομους, οικιστικούς δρόμους ή «κοινόχρηστους χώρους». Απαγορευμένες ζώνες έχουν δημιουργηθεί γύρω από συγκεκριμένα μέρη, όπως νοσοκομεία ή περιοχές αγοράς.
Η Σεβίλλη και η Μαδρίτη στην Ισπανία έχουν περιοχές όπου χρησιμοποιείται γεωφράκτης σε κοινόχρηστα ηλεκτρικά σκούτερ για την επιβράδυνση των οχημάτων. Το πατίνι επιβραδύνεται αυτόματα στην ταχύτητα ενός πεζού που κάνει τζόκινγκ όταν εισέρχεται στην περιοχή, μειώνοντας τον κίνδυνο σύγκρουσης.
Η μέθοδος χρησιμοποιείται σε όλα τα δοκιμαστικά προγράμματα ενοικίασης στην Αγγλία και όχι μόνο μειώνει εν μέρει την ταχύτητα ενός e-scooter σε ορισμένες περιοχές, αλλά μπορεί επίσης να χρησιμοποιηθεί για τη διακοπή ρεύματος σε ορισμένες περιοχές για πεζούς και πάρκα. Κάθε τοπική αρχή θέτει τους δικούς της κανόνες, αλλά όλες πρέπει να συμμορφώνονται με το μέγιστο όριο ταχύτητας των 15,5 μιλίων/ώρα (περίπου 21 χλμ/ώρα).
Στην Εσθονία εταιρία ενοικίασης συνεργάστηκε με τις τοπικές αρχές για να μειώσει τη μέγιστη ταχύτητα των πατινιών της στο Ταλίν από τα 25 χλμ./ώρα σε 17 χλμ./ώρα τα βράδια της Παρασκευής και του Σαββάτου, μέτρο που επέφερε μείωση κατά 20% των συγκρούσεων με ηλεκτρικά σκούτερ.
Τον Σεπτέμβριο του 2021, το Ελσίνκι εισήγαγε ορισμένους περιορισμούς στα κοινόχρηστα ηλεκτρονικά σκούτερ, συμπεριλαμβανομένης της μείωσης της ταχύτητας κατά τη διάρκεια της ημέρας στα 20 km/h (από 25), μειώνοντας τη νυχτερινή ταχύτητα στα 15 km/h και απαγόρευσε πλήρως τη χρήση τα μεσάνυχτα έως τις 5 το πρωί.
Δείτε αναλυτικά εδώ
ethnos.gr
- Εισέλθετε στο σύστημα ή εγγραφείτε για να υποβάλετε σχόλια
Διαβάστε ακόμα
- Δημοσκοπήσεις: Τι δείχνουν οι τελευταίες για κυβέρνηση και αντιπολίτευση
2 Φεβ. 2025 - 12:13 - Γιάννης Βρούτσης: Σειρά δράσεων για την "Πανελλήνια Ημέρα Φιλάθλου"
31 Ιαν. 2025 - 13:54 - Άκαρπη και η δεύτερη ψηφοφορία για τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας
31 Ιαν. 2025 - 11:26 - Σήμερα η δεύτερη ψηφοφορία για την εκλογή Προέδρου της Δημοκρατίας
31 Ιαν. 2025 - 8:28 - Φλωρίδης για Τέμπη: Ουδέποτε μίλησα για 13ο βαγόνι
30 Ιαν. 2025 - 18:07