Η διάβρωση της ακτής στον Πλατύ Γυαλό της Σίφνου και οι ευθύνες που επιρρίπτει στην πρώην Ν. Αυτοδιοίκηση Κυκλάδων, ο Νίκος Χρυσόγελος

Οι απόψεις διίστανται

Αντίθετη άποψη έχει ο εντεταλμένος περιφερειακός σύμβουλος Μήλου, Πέτρος Ηλιάκης

Τους κινδύνους που προκαλούνται από τη συνεχή διάβρωση της ακτής του Πλατύ Γυαλού στη Σίφνο, παρουσίασε στην τελευταία συνεδρίαση του περιφερειακού συμβουλίου, ο Ευρωβουλευτής των Οικολόγων Πράσινων και πρώην γραμματέας του περιφερειακού συμβουλίου, Νίκος Χρυσόγελος.

Μάλιστα ο κ. Χρυσόγελος επιρρίπτει ευθύνες στην πρώην Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Κυκλάδων, η οποία είχε εκτελέσει το έργο.

Την ποιότητα του συγκεκριμένου έργου υπεραμύνεται μέσω της “Κοινής Γνώμης” ο εντεταλμένος της περιφερειακής ενότητας Μήλου, Πετρος Ηλιάκης, ο οποίος ήταν και ο επιβλέπων μηχανικός της κατασκευής του αλιευτικού καταφύγιου στον Πλατύ Γιαλό, στη Σίφνο.

Σχετική επερώτηση στο περιφερειακό συμβούλιο

Με σχετική επερώτηση προς το προεδρείο του περιφερειακού συμβουλίου, ο “Οικολογικός Άνεμος”, έθεσε προς συζήτηση στα εκτός ημερήσιας διάταξης ένα σοβατό θέμα που απασχολεί τη Σίφνο. Συγκεκριμένα, έθεσε τη ραγδαία διάβρωση της ακτής του Πλατύ Γυαλού, διάβρωση, που όπως αναφέρει, προχωράει με πολύ γρήγορο ρυθμό και πλέον έχει προκαλέσει ζημιά όχι μόνο στην ακτή, αλλά και σε κτίσματα και η κατάσταση θα επιδεινωθεί, με δεδομένη την μορφή της ακτής και τις τάσεις διάβρωσης.

Να σημειωθεί ότι το έργο ξεκίνησε το 2005 και ολοκληρώθηκε το 2009.

“Ευθύνεται η κακή εκτέλεση του έργου”

Από τις 21 Μαΐου του 2011, ο κ. Χρυσόγελος είχε υποβάλει προς την Περιφερειακή Αρχή επερώτηση για τα θέματα διάβρωσης ακτών και ιδιαίτερα της ακτής Πλατύ Γυαλός Σίφνου ως, όπως τονίζει, αποτέλεσμα κακής εκτέλεσης έργου με χρηματοδότηση μάλιστα από ευρωπαϊκούς κι εθνικούς πόρους. Ο κ. Χρυσόγελος στη συνεδρίαση του περασμένου Σαββάτου στη Σαντορίνη, κατά τη διάρκεια της τοποθέτησής του επισήμανε ότι “μέσα σε ελάχιστα χρόνια από την κατασκευή του έργου «αλιευτικό καταφύγιο Πλατύ Γιαλού», διαπιστώνονται έντονα φαινόμενα διάβρωσης στην ακτή αυτή της Σίφνου. Διαπιστώνεται χειροτέρευση της κατάστασης, η άμμος έχει φύγει πολλά μέτρα από την ακτή, ενώ μέρος της έχει συσσωρευτεί προς την πλευρά της ακτής όπου έχει κατασκευαστεί το λιμενικό έργο. Είναι σαφές, σε όποιους έχουν γνώσεις σχετικά με την δυναμική των παράκτιων συστημάτων, ότι η διάβρωση οφείλεται σε βίαιη ανατροπή των κινήσεων των θαλασσίων ρευμάτων που διαμορφώνουν με δυναμικό τρόπο ένα παράκτιο σύστημα εξαιτίας του λιμενικού έργου. Είχα εγκαίρως ενημερώσει όσους ενεπλάκησαν με την προώθηση του έργου ότι αν δεν γίνονταν αξιόπιστη ακτομηχανική και γενικότερα περιβαλλοντική μελέτη και δεν εφαρμόζονταν σωστός σχεδιασμός για το έργο θα παρουσιάζονταν σύντομα φαινόμενα διάβρωσης. Οι προβλέψεις αυτές επιβεβαιώθηκαν δυστυχώς πολύ γρήγορα. Φαίνεται ότι το έργο μάλλον έγινε – παρά τις περί αντιθέτου διαβεβαιώσεις - χωρίς τις κατάλληλες μελέτες, παρά την υποχρέωση της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Κυκλάδων και των αρμόδιων αρχών να διασφαλίσουν την εκτέλεση του έργου με τρόπο που δεν θα προκαλούσε περιβαλλοντική και οικονομική καταστροφή. Φαινόμενα διάβρωσης έχουν εμφανιστεί και στην παραλία των Καμαρών από την κατασκευή τις προηγούμενες δεκαετίες μόλων και αργότερα του λιμανιού του νησιού, χωρίς προφανώς των κατάλληλων έργων προστασίας, αλλά η διάβρωση έχει διαφορετικές επιπτώσεις, με δεδομένο ότι τα κτίρια είναι σε μεγαλύτερη απόσταση από τη θάλασσα και οι φυσικές άμυνες της ακτής αυτής έχουν σε σημαντικό βαθμό επανακάμψει (αμμόλοφοι, παράκτια βλάστηση, επαναδημιουργία μέρους της παλιάς λίμνης κα) και λειτουργούν ως ζώνη εκτόνωσης (buffer zone)”, σημείωσε χαρακτηριστικά.

Ο Ευρωβουλευτής επισήμανε ότι το θέμα είχε συζητηθεί και στο νομαρχιακό συμβούλιο

το 2010 και είχε αποφασισθεί η υπογραφή προγραμματικής σύμβασης ανάμεσα στην Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Κυκλάδων, τον Δήμο Σίφνου, το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Σίφνου και το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών με θέμα: «Έρευνα Συνθηκών Διάβρωσης Ακτών Σίφνου – Προτάσεις αντιμετώπισης», προϋπολογισμού 85.793 Ευρώ. Η Σύμβαση όμως, όπως δήλωσε ο κ. Χρυσόγελος, δεν υπογράφτηκε.

Θεωρεί ότι το έργο εκτελέστηκε σωστά

Την αντίθεσή του στο κομμάτι της κακής εκτέλεσης του έργου από την πρώην Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση, εκφράζει μέσω της “Κοινής Γνώμης”, ο εντεταλμένος της περιφερειακής ενότητας Μήλου, Πέτρος Ηλιάκης.

Ο κ. Ηλιάκης θα πρέπει να σημειωθεί, ότι ήταν ο επιβλέπων μηχανικός του αλιευτικού καταφυγίου της Σίφνου, αλλά και νομαρχιακός σύμβουλος τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο που εκτελέστηκε το έργο.

“Ο κ. Χρυσόγελος επανήλθε στο συγκεκριμένο θέμα, διότι παρατηρείται μία διάβρωση της ακτής σε κάποιο σημείο του Πλατύ Γυαλού, θεωρώντας ότι για αυτό ευθύνεται η κατασκευή του έργου. Υπάρχει διαφορά στο αν κάνεις τεχνικά σωστά ή όχι ένα έργο και εάν δημιουργούνται παράπλευρα προβλήματα από αυτό. Εγώ θεωρώ ότι σαν έργο είναι πολύ καλό. Τότε, μιλάμε για την περίοδο της κατασκευής του αλιευτικού καταφυγίου, δεν απαιτούταν να γίνουν ακτομηχανικές μελέτες και γι αυτό δεν είχε γίνει. Εγώ τόνισα στο περιφερειακό συμβούλιο ότι επειδή η παλιοί άνθρωποι ήταν σοφοί, όταν ήθελαν να δημιουργήσουν προστασία σε έναν όρμο, αυτό το έκαναν συμμετρικά, με αποτέλεσμα να μη δημιουργούνται κυκλικά ρεύματα και προβλήματα διαβρώσεων”.

Η λύση σύμφωνα με τον ίδιο, είναι να δημιουργηθεί ακριβώς απέναντι από το σημείο του καταφυγίου, ένας μόλος, προκειμένου να σταματήσει η κυκλική πορεία των ρευμάτων.

Να σημειωθεί ότι ο Γιάννης Μαχαιρίδης έδωσε εντολή στις Τεχνικής Υπηρεσίες της Περιφέρειες, να εξετάσουν το συγκεκριμένο πρόβλημα που έχει δημιουργηθεί στη Σίφνο.