Απολογισμός των Φίλων της Πάρου του 2013 για την τουριστική περίοδο

Περιθώρια επιμήκυνσης

Συμπεράσματα για την προσπάθεια προσέλκυσης επισκεπτών άνοιξη και φθινόπωρο

Η συντριπτική πλειοψηφία των επισκεπτών (88%) που απάντησε στο ερωτηματολόγιο των “Φίλων της Πάρου” σχετικά με την έρευνα που διεξήχθη για την τουριστική κίνηση του 2013, δήλωσε πως επιθυμία της είναι να επισκεφθεί ξανά το νησί ή ακόμη και να το συστήσει ως κατάλληλο προορισμό σε φιλικά πρόσωπα για την πραγματοποίηση διακοπών.

Οι Φίλοι της Πάρου, σύμφωνα με τα αποτελέσματα που ανήρτησαν μετά από την έρευνα που διεξήγαγαν μέσω ενός ερωτηματολογίου που προώθησαν σε τουρίστες που επισκέφθηκαν το νησί το 2013, οδηγήθηκαν στο συμπέρασμα πως υπήρξε αύξηση του αριθμού των αφίξεων, επισημαίνοντας παράλληλα, ότι υπάρχουν περιθώρια επιμήκυνσης της τουριστικής περιόδου αν το νησί αξιοποιήσει με προσφορότερο τρόπο τα πλεονεκτήματά του και σχεδιάσει ένα ελκυστικό πλάνο για επισκέπτες εκτός καλοκαιρινής περιόδου, το οποίο μπορεί να περιλαμβάνει το σχεδιασμό ιδιαίτερων εκδηλώσεων.

240 ερωτηματολόγια σε ξένους και Έλληνες

Η εν λόγω έρευνα και ο απολογισμός των “Φίλων της Πάρου” εντάσσονται στο πλαίσιο μίας προσπάθειας “να συμβάλουν στην ανάπτυξη του ποιοτικού τουρισμού και στην επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου” και ως εκ τούτου, “συνεργάστηκαν στενά με όλους τους σχετικούς φορείς του νησιού: ένωση ξενοδόχων, συλλόγους ενοικιαζομένων δωματίων, Τουριστική Επιτροπή του δήμου” ώστε να καταγράψουν απολογιστικά μία σειρά από στοιχεία που θα “φωτίσουν” τις προτιμήσεις των τουριστών ενώ θα δείξουν και τις ενέργειες που θα ενισχύσουν το τουριστικό ρεύμα προς την Πάρο. Σημειώνεται πως ανάλογη έρευνα είχε προηγηθεί και για το έτος 2012.

Ωστόσο, η παρούσα έρευνα επαναλήφθηκε για την περυσινή χρονιά και ιδιαίτερα κατά τους μήνες Ιούνιο έως και Οκτώβριο. Όπως τονίζεται στα απολογιστικά στοιχεία, το ερωτηματολόγιο ήταν σε δύο γλώσσες (Αγγλικά και Ελληνικά) και περιείχε περίπου 30 ερωτήσεις. Συνολικά συμπληρώθηκαν και αναλύθηκαν 240 ερωτηματολόγια. Η συγκεκριμένη έκθεση “παρουσιάζει περιληπτικά τα κυριότερα αποτελέσματα και συμπεράσματα της έρευνας με βάση τα στοιχεία που αντλήθηκαν από τις εντυπώσεις των επισκεπτών.

Ταξίδι, διαμονή και κόστος

Διευκρινίζεται ότι οι περισσότεροι εκ των ερωτηθέντων (65%) ήταν επισκέπτες που δεν κατάγονται από την Ελλάδα, ηλικίας 36 – 50 ετών (50%), από τους οποίους το 69% ήρθε για δεύτερη φορά στην Ελλάδα και μάλιστα το 68% ταξίδεψε με πλοίο. Οι περισσότεροι επισκέπτες ήρθαν από Ιταλία και Βρετανία, κυρίως μέσω Μυκόνου και Σαντορίνης. Σχεδόν το 30% διανυκτέρευσε πέντε έως και επτά ημέρες ενώ ένα ποσοστό της τάξης του 25% παρέμεινε στο νησί για δύο εβδομάδες.

Σημαντικό υπήρξε και το ποσοστό που επέλεξε να μείνει σε ξενοδοχείο (55%) ενώ το 42% αναζήτησε ενοικιαζόμενα δωμάτια. Αναφορικά με την ημερήσια κατανάλωση φαγητού, αξίζει να αναφέρουμε όπως εξηγείται στην έρευνα, ότι το 43% δαπανούσε ημερησίως από 25 έως και 49 ευρώ.

Θετικό πρόσημο

Από τις απαντήσεις που παραχώρησαν συνολικά οι συμμετέχοντες αποδείχθηκε ότι το 100% δήλωσε “συνολικά ικανοποιημένο” από την επίσκεψή του στην Πάρο, ενώ το 88% ανέφερε, ότι είναι πολύ πιθανό να ξανάρθει για καλοκαιρινές διακοπές ή να συστήσει το νησί ως προορισμό σε φίλους. Από τις ερωτήσεις σχετικά με το τί τους άρεσε περισσότερο, υπογράμμισαν τον τόπο αλλά και τις παραλίες (54%) καθώς επίσης και τα παραδοσιακά χωριά (50%), όπως οι Λεύκες, η Μάρπησα, ο παλαιός οικισμός Παροικιάς, το Βυζαντινό Μονοπάτι και η ύπαιθρος. Θετικά αξιολόγησαν και τη φιλοξενία καθώς επίσης και τα καταστήματα που επισκέφθηκαν.

Όσον αφορά στην ποιότητα του ταξιδιού οι επισκέπτες εξέφρασαν την ικανοποίησή τους σε ποσοστό 60% ενώ ιδιαίτερα ικανοποιημένοι (81%) παρέμειναν από τις παροχές των καταλυμάτων.

 

Παράπονα για το κόστος

Στο πλαίσιο της έρευνας, οι επισκέπτες κλήθηκαν να παραχωρήσουν τη θέση τους και ως προς τα αρνητικά σημεία που τους προκάλεσαν δυσαρέσκεια. Πρώτο υπήρξε το κόστος αφού το 32% δήλωσε ικανοποιημένο από τις τιμές που συνάντησε στο νησί.

Ανάμεσα στις απαντήσεις, τονίσθηκε ακόμη πως “το χωριό της Νάουσας είναι υπερβολικά τουριστικό”, ενώ προβλήματα παρατηρούνται και κατά την αποβίβαση και την απεμπλοκή από το λιμάνι της Πάρου. Σχετικά με τις συγκοινωνίες στο νησί, επισημάνθηκε πως τα δρομολόγια των λεωφορείων “ήταν πολύ σπάνια” ενώ “η κατάσταση των δρόμων” δεν ήταν καλή. Ως προς την εξυπηρέτησή τους στις επιχειρήσεις, σημείωσαν ότι απαιτείται βελτίωση της συμπεριφοράς του προσωπικού, ιδιαίτερα μάλιστα σε περιόδους αιχμής. Ταυτόχρονα, υποστήριξαν ότι κρίνεται αναγκαία η επαναξιολόγηση των τιμών καθώς ο τόπος, εξήγησαν ότι πρέπει να καταστεί πιο προσιτός σε περισσότερα κοινωνικά στρώματα.

Αξιόλογες προοπτικές

Στον επίλογο της έρευνας παρουσιάζονται γενικότερα συμπεράσματα, τα οποία σύμφωνα με τις απαντήσεις των επισκεπτών, δείχνουν ότι, “οι τουρίστες, γενικά, τείνουν να είναι ιδιαίτερα ικανοποιημένοι από τις διακοπές τους στην Πάρο. Αυτό υπογραμμίζεται από το γεγονός ότι σε μεγάλη πλειοψηφία έχουν ξανάρθει και γνωρίζουν και αγαπούν το νησί. Έρχονται για το χαρακτήρα του νησιού, τις παραλίες, τα παραδοσιακά χωριά και άλλα αξιοθέατα” ενώ διακρίνονται για τη σχετικά “σημαντική αγοραστική δύναμή τους”. Επιπλέον, ασκούν τη μεγαλύτερη επιρροή σε όσους αποφασίζουν να επισκεφθούν για πρώτη φορά τον τόπο και άρα, προκύπτει ότι θα ήταν ωφέλιμη η προώθηση δράσεων για την αξιοποίηση των δυνατών στοιχείων του τόπου.

Ολοκληρώνοντας τα συμπεράσματα τους, υποστηρίζουν πως, “σύμφωνα με την ανάλυση του μακροπρόθεσμου σχεδίου “Πάρος 2020” που έχει προταθεί από τους Φίλους της Πάρου, οι κύριες πηγές εισοδήματος της Πάρου είναι οι τουρίστες, οι ιδιοκτήτες δεύτερης κατοικίας (ημι-μόνιμοι κάτοικοι) και οι παροχές (συντάξεις, επιδόματα πρόνοιας, κλπ). Το “Πάρος 2020” υποστηρίζει ότι είναι εφικτό να αυξηθούν σημαντικά τα έσοδα από τις δύο πρώτες πηγές χωρίς να αυξηθεί ο αριθμός των επισκεπτών ή η συνέχιση των πριν-από-την-κρίση τάσεων οικιστικής ανάπτυξης, με τις συνακόλουθες πιέσεις στο περιβάλλον και τις υποδομές του νησιού (κυκλοφοριακό, σκουπίδια, έλλειψη νερού, κλπ) που τελικά οδηγούν σε μη αναστρέψιμη καταστροφή του χαρακτήρα του νησιού, που είναι και το κύριο τουριστικό πλεονέκτημα της Πάρου”. Τέλος, σημειώνουν ότι, “Η περαιτέρω ανάπτυξη του τουρισμού της Πάρου μπορεί να αξιοποιήσει το μεγάλο ποσοστό αξιόλογων επισκεπτών που εκτιμούν και είναι πιστοί στην Πάρο όσο διατηρείται ο χαρακτήρας της, μπορούν να έρχονται για μεγαλύτερα χρονικά διαστήματα το καλοκαίρι” αλλά και “την άνοιξη και το φθινόπωρο, να δαπανούν περισσότερα, και να ενθαρρύνουν και άλλους να επισκεφθούν το νησί”.

Ετικέτες: