Αναίρεση της καταδικαστικής απόφασης(;)
- Πέμπτη, 11 Δεκεμβρίου, 2014 - 06:09
Πρόταση προς το Ποινικό Τμήμα του Ανωτάτου Δικαστηρίου για εν μέρει αναίρεση της απόφασης του Τριμελούς Εφετείου Πειραιά, σχετικά με την καταδίκη των τριών ατόμων για το ναυάγιο του Sea Dimond, έκανε ο αντιεισαγγελέας του Αρείου Πάγου, κ. Δ. Δασούλας.
Επτά χρόνια μετά την βύθιση του κρουαζιερόπλοιου “Sea Diamond” στην θαλάσσια περιοχή της Καλντέρας και ακόμη διίστανται οι απόψεις για τις ευθύνες και τις ποινικές κυρώσεις, καθώς επίσης και για τα φυσικά πρόσωπα, που αυτές αφορούν.
Η πρόταση του αντιεισαγγελέα, αφορά στην καταδίκη από το Τριμελές Εφετείο Πειραιά, του πλοιάρχου, του αξιωματικού ναυτιλίας και του διευθυντή επιχειρήσεων της διαχειρίστριας εταιρείας Core Marine Limited, θυγατρικής εταιρίας της Louis Cruises, στην οποία ανήκε το πλοίο.
Πιο συγκεκριμένα, ο πλοίαρχος και ο αξιωματικός ναυτιλίας είχαν κριθεί ένοχοι εξ αμελείας για την πρόσκρουση και βύθιση του και επίσης ένοχος εξ αμελείας με αναστολή, κρίθηκε και ο διευθυντής επιχειρήσεων της διαχειρίστριας εταιρείας, για πρόκληση θαλάσσιας ρύπανσης.
Οι αποφάσεις του Εφετείου
Για τον πλοίαρχο, αν και πρωτοδίκως είχε καταδικαστεί σε ποινή φυλάκισης 12 ετών και 10 μηνών από πρόθεση ή ενσυνείδητη αμέλεια για τις κατηγορίες που τον βαρύνουν, οι ποινές που επιβλήθηκαν με βάση την καταδικαστική απόφαση του Τριμελούς Εφετείου, ήταν ποινή φυλάκισης πέντε ετών, εξαγοράσιμη προς πέντε ευρώ την ημέρα, για πρόκληση σοβαρής θαλάσσιας ρύπανσης, για διατάραξη της υδάτινης συγκοινωνίας, για παραμέληση διάσωσης ναυτιλιακών εγγράφων, για παραβίαση του κανονισμού αποφυγής συγκρούσεων, για ανθρωποκτονία εξ’αμελείας και πρόκληση ναυαγίου από αμέλεια, με αποτέλεσμα τη βύθιση του πλοίου και απώλεια ανθρώπινων ζωών, ενώ επιπλέον, του επιβλήθηκε η καταβολή χρηματικού προστίμου 60.000 ευρώ, ως αποζημίωση λόγω ηθικής βλάβης προς το Δήμο Θήρας και το Λιμενικό Ταμείο.
Στην περίπτωση του αξιωματικού ναυτιλίας, είχε επιβληθεί ποινή φυλάκισης 26 μηνών για διατάραξη από αμέλεια υδάτινης συγκοινωνίας, προκύπτοντας κοινός κίνδυνος σε ξένα πράγματα, κίνδυνος για άνθρωπο και επήλθε θάνατος, για ανθρωποκτονία από αμέλεια, για πρόκληση ναυαγίου από αμέλεια με αποτέλεσμα την πρόκληση κοινού κινδύνου σε ξένα πράγματα, για παραβίαση κανονισμού προς αποφυγή συγκρούσεως από αμέλεια με αποτέλεσμα τη βύθιση πλοίου και το θάνατο ανθρώπων. Η ποινή του αξιωματικού είχε ανασταλτικό χαρακτήρα.
Όσον αφορά στον διευθυντή επιχειρήσεων της διαχειρίστριας εταιρείας Core Marine Limited, ο οποίος πρωτοδίκως είχε καταδικαστεί σε 8 χρόνια φυλάκισης, το Τριμελές Εφετείο του επέβαλε ποινή φυλάκισης τριών ετών με αναστολή, για πρόκληση σοβαρής εξακολουθητικής θαλάσσιας ρύπανσης από αμέλεια, ενώ ως αποζημίωση λόγω ηθικής βλάβης προς το Δήμο Θήρας και το Λιμενικό Ταμείο, το χρηματικό πρόστιμο της καταδικαστικής απόφασης ανήλθε επίσης στα 60.000 ευρώ.
Αξίζει να σημειωθεί, πως όλοι οι καταδικασθέντες έχουν ασκήσει αναίρεση κατά της εφετειακής απόφασης.
Η πρόταση Δασούλα
Πριν από μερικά εικοσιτετράωρα, ο αντεισαγγελέας του Αρείου Πάγου κ. Δημήτρης Δασούλας πρότεινε να αναιρεθεί εν μέρει η απόφαση του Εφετείου, επισημαίνοντας το γεγονός, της μη ύπαρξης ειδικής και εμπεριστατωμένης αιτιολογίας στην εφετειακή απόφαση, ως αναφορά στην απόρριψη του πορίσματος πραγματογνωμοσύνης που απέδιδε ως αίτιο τη μη αποτύπωση στον χάρτη του σημείου, στο οποίο προσέκρουσε το πλοίο.
Επίσης, ο αντεισαγγελέας ανέφερε πως στην εφετειακή απόφαση υπάρχει ασαφής και αντιφατική αιτιολογία, όσον αφορά στις ευθύνες του διευθυντή επιχειρήσεων στόλου της εταιρείας, ενώ εντός της πρότασης, συμπεριέλαβε την εν μέρει αναίρεση της εφετειακής απόφασης για ορισμένες κατηγορίες ή πράξεις, που αφορούν στο φυσικό πρόσωπο του πλοιάρχου και του υποπλοιάρχου, όπως είναι η διατάραξη της υδάτινης συγκοινωνίας κ.α.
Στον αντίποδα, ο κ. Δασούλας πρότεινε την απόρριψη της αιτηθείσας αναίρεσης για το σκέλος που αφορά τη ρύπανση και την παράλειψη διάσωσης ναυτιλιακών εγγράφων, καθώς είναι νόμιμα αιτιολογημένες.
Στην πρόταση του αντιεισαγγελέα, το Τμήμα του Αρείου Πάγου επιφυλάχθηκε να εκδώσει την απόφασή του.
Όπως επισημάνθηκε κατά την ακροαματική διαδικασία στον Άρειο Πάγο, το 2015 τα αδικήματα παραγράφονται, ως εκ τούτου οι διαδικασίες οφείλουν να κινηθούν άμεσα.
Όλα αυτά, την ώρα που το κουφάρι του πλοίου, συνεχίζει να είναι βυθισμένο στα νερά της καλντέρας στη Σαντορίνη, χωρίς να έχει γίνει η παραμικρή ενέργεια για την ανέλκυσή του, παρά και την μελέτη του Πολυτεχνείου της Κρήτης, η οποία έχει καταδείξει την τεράστια επικινδυνότητα για το οικοσύστημα, που προκαλείται από την έκκληση τοξικών αποβλήτων, λόγω της διάβρωσης του πλοίου, ενώ, παράλληλα, έπειτα από πρόσφατες μετρήσεις στο θαλασσινό νερό και τους θαλάσσιους οργανισμούς της περιοχής, οι ερευνητές ανακάλυψαν έως και 400 φορές πάνω από το επιτρεπτό όριο, συγκεντρώσεις του τοξικού μετάλλου, καδμίου.
Για το θέμα αυτό έχει κατατεθεί ερώτηση από τον ευρωβουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ, κ. Παπαδημούλη, προς την Κομισιόν.
- Εισέλθετε στο σύστημα ή εγγραφείτε για να υποβάλετε σχόλια
Διαβάστε ακόμα
- Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Θήρας: Ενημέρωση για εξελίξεις με δικαστικές αποφάσεις για το Sea Diamond
30 Ιουλ. 2024 - 9:36 - Σαντορίνη: Κοινοβουλευτική παρέμβαση του ΚΚΕ για το Sea Diamond
28 Ιουν. 2024 - 8:10 - Αλλαγή ρότας στην υπόθεση του Sea Diamond
24 Μαΐου. 2024 - 6:17 - Επανέρχεται το θέμα της ανέλκυσης του ναυαγίου του Sea Diamond στη Σαντορίνη
15 Φεβ. 2024 - 6:17 - Ο Ν. Συρμαλένιος για την ανάγκη ανέλκυσης του Κ/Ζ Sea Diamond
15 Νοε. 2022 - 12:12